Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Samlinglån på 900 t vill inte hamna i KF

Tyvärr jag investerade pengar och hamnade i 900 t i skuld.
Jag 350 t marginal bank
250 seven day
280 swedbank
70 t kreditkort
Jag har inga betal anmärkningar
Har 450 t årsinkomst
Jag äger en bostadsrätt har lån 550 t
Jag vill inte hamna i KF
Keddy betyg 5
Snälla någon som har råd om hur ska jag ta vägen jag får panik

Vad är bostaden värd? Har du kvar något av investeringarna? Allt kan inte ha gått i konkurs?

På 900.000 så får du ha den 765 000 belånad.

Prata med din bank där du har bolån. Säg att du skulle vilja låna upp din bostad 215.000 och samla 70.000 i kreditkort samt 145.000 från Sevenday.
Säg att du vill bli helhetskund och flytta pensionen dit om dom kan upprätta ett större samlingslån för resterande summa på 735 000.

Det skulle vara den bästa lösningen om dom godkänner det.

Min bank är swedbank , kan de betala till sig själva och samla eller ska jag flytta allt till en ny bank? Tack för din tid och svar

• Börja med att boka ett möte på Swedbank. Dom kan göra om lån. Säg att du vill flytta tjänstepensionen till Swedbank om det finns en lösning. Annars prova Nordea. Detta skulle vara absolut bästa lösningen.

• Går inte det så är det väll den näst bästa lösningen: Snöbollsmetoden som gäller och börja amortera på minsta lånet/krediten först. Sen när minsta lånet är borta fokusera alla pengar på att bli av med näst minsta etc. Snöbollsmetoden är dock inte lika effektivt längre eftersom ränteavdraget för lån utan säkerhet försvinner. Innebär att det finns ingen möjlighet att jämka räntan för att amortera mer, inte heller betala in större klumpsumma från återbäringen man fick för räntan i lån utan säkerhet. Sen samla smart när möjlighet finns.

• Finns ingen möjlighet att samla och ingen möjlighet att amortera så kommer det tyvärr ta evigheter, nästan bokstavligen. Utan amortering är 900.000 inte 900.000 - med ränta blir det då närmare 2 miljoner över tid. Räknar man bort skatt (100.000 per år?), boende (100.000 per år?), transport/försäkring/övriga räkningar/matkostnad/el/övrigt (100.000?) ur dessa 450.000 i årsinkomst så är det väll 150.000 netto kvar till alla lån per år - Så då är väll 3e alternativet en fulmetod: Att fortsätta låna upp dig från 900.000 till kanske 1.3 miljoner så att du blir kvalificerad insolvent. Leva på dom pengarna ett år. Sen släppa allt till KFM och börja söka skuldsanering. Får du skuldsanering är du skuldfri 5 år och inte kanske i bästa fall 13-17 år senare, om du kan sköta det perfekt och ha pannben för det i 15 år utan betalfria månader, utan nya lån, utan att någonsin nyttja krediter igen etc.

Något som du måste göra om det ska finnas en chans bland metod 1 och 2 är att aldrig mer nyttja någon kredit och aldrig mer ta ett lån som utökar beloppet. Endast välplanerade samlingslån där 100% samlas. Amorterar du ner 20.000 eller 40.000 på ett år kan du inte utöka något lån eller kredit med flera tusenlappar + ränta. Då kommer du aldrig komma någonstans. Så klipp kreditkorten och stäng onlinekrediterna idag. Tar du ett samlingslån på 150.000 sen så kan du inte heller lösa 130.000 utan då måste du lösa 150.000. Tar det ett år med lönen att amortera 20.000 så kan du inte utöka lånet med 20.000 det sätter dig bak ett år i amorteringen. Då måste verkligen allt användas för att samla.

Senast ändrad:
Tack så mycket för svaret, ska jag sälja min lägenhet och bil och betala allt till lån .

Fascinerande, ge förslag om att låna ytterligare i pengar för att säkerställa att man blir kvalificerat insolvent...

Fascinerande, ge förslag om att låna ytterligare i pengar för att säkerställa att man blir kvalificerat insolvent...
Ja, jag vet - låter urkorkat och ironiskt :facejoy:

Men samtidigt om inget annat funkar så måste man ju välja den strategi som sparar mest på psyke/hälsa, pengar/löner och år som skuldfri i långa loppet.
Man kan inte slösa på hälsa, tid och pengar i all evighet för att göra borgenärerna nöjda. Någon gång inom rimlig tid måste man kunna bli skuldfri.

Ja det låter urkorkat. Förbehållslöst.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp