Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Samlingslån - hur tänka?

Hej!

Tänkte vända mig till er för att få råd i hur jag ska tänka. Har samlat på mig lite spridda krediter. Månadskostnaderna äter upp inkomsten och det blir svårt att amortera på någon av lånen eftersom räntorna är så pass höga. Läge för samlingslån, med andra ord. Frågan är bara - hur ska jag tänka?

För närvarande ser det ut på följande sätt:
Inkomst 2017: 181 500 (Studerade heltid)
Inkomst 2018: 298 000.

Lån (UC):
Norwegian: 34 500
SEB 1: 15 100
SEB 2: 64 000
SEB Credit: 18 400 / 20 000

Här ligger också:
Ikea: 0 / 5 000

Övrigt:
Credway: 25 000
Klarna 7 500

Månadskostnaderna landar på runt 4900-5400 kr per månad. Utöver det har jag CSN-lån (ca 1050 kr/månad samt en glad överraskning from. idag - 1000 kr extra i återkrav/månad).

Total skuld bortsett från CSN är alltså 164 500 (varav 132 000 synligt på UC).

Jag har 10 FF och 25.4 % beräknad risk (453 betyg). Två av dessa är för ett huslån på 892 000 som blev beviljat. Förfrågningarna försvinner under hösten/början av nästa år. Inga anmärkningar.

Att köra via någon av samlingstjänsterna känns lönlöst, i alla fall tills dess att inkomsten uppdateras i juni. Finns det något annat jag kan göra för att förbättra situationen tills dess? När är det läge att samla?

Senast ändrad:
Jag hade nog sålt sånt som är i prydnadsväg eller kläder som inte används osv. för att amortera extra i väntan på färre ff. Tror jag skulle satsa på det som är utanför UC först som borde vara dyrare.
Det är sjukt hur mycket man kan få in på att sälja helt onödiga saker!
Hade nog tagit Klarna, Credway och sen sökt när förfrågningarna är borta för en så låg ränta som möjligt och tagit bort alla andra med ett stort lån, sen är du lånfri förutom det där stora du kan ta bort ganska fort antagligen och csn som ändå är en investering på många sätt.

Lånen utöver csn är ju under 200 000 så börja tänk att det ska ner mot noll istället för uppåt.
Jag har 123 000 i lån likt credway (och värre ränta) och ikea, klarna, betalkoll och såna poster är på 287 000 eller nåt sånt.
Det är inte så fasligt mycket om man får ner 70 000, för då försvinner 7000 i månaden i utgift!
Man ska bara se till att få in pengar till varje pris.
Tänk vilken enorm glädje att ligga plus utan ett enda lån.

Men jag hade sålt saker och fått ett lån med bättre ränta i dina skor. Vet inte om du gillar att gå back på saker men varje sak du säljer formar din framtid i positiv bemärkelse.

Tänkte uppdatera:

Drog en chansning och pratade med banken som jag har huslånet hos. Fick godkänt därifrån, utan att göra en ny UC, för 100 000 kr för att samla det som fanns hos min gamla bank (SEB lånen och kreditkortet).

Det jag behöver är dryga 33 000 (Norwegian), 7 500 (Klarna) samt 10 000 (CSN). Sammanlagt ca 50 500.

Målet är att lyfta bort krediter från UC men framförallt att få ned månadskostnaderna så att jag kan beta av dem i lugn och ro utan att riskera att gå back när nåt händer (vilket det finns hög risk för, barn på väg och nytt hus).

Senaste uppdateringen på UC fick risken att gå från 25.4% > 20.2%. 10 FF, en försvinner i juli två i augusti och resten i oktober/december. Min Bisnode verkar utomordentligt ok, 1.2% risk 650 betyg.

Inkomsten går också upp i och med deklarationen i maj.

Idéer på det utan att få nya förfrågningar på UC? Långsiktigt är tanken att efter nyår när sista förfrågningarna försvinner söka ett samlingslån med bra ränta. Tills dess vill jag hålla ned kostnaderna.

Hur påverkas förresten UC när man äger en fastighet?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp