Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Samlingslån, någon idé?

V.I.P
Poäng: 337
Meddelanden
608
Mottagna reaktioner
135
Poäng
337
Hej,

Har en fundering om det är någon idé att samla och hur jag bäst söker?

Har några lån jag skulle vilja komma ner i ränta.

340.000 8,95%
135.000 14%
95.000 10,95%

Billån 138.000 bilen är värd 200.000

Inga betalningsanmärkningar
350.000 inkomst
3ff
Uc 1,3

Är min uc bra? Eller bör jag vänta? Antar att jag inte kommer kunna baka in det stora lånet med typ det på 135.000? Är nog ingen idé och för stort lån att få igenom?

Vad bör jag testa? Söka och samla 138.000 och 95.000? Vad tror ni är det någon idé? Och var är bäst att söka?

Antar att mitt betyg varit bättre ifall jag inte var så högt belånad. Billånen gör väl inget större på betyget tror jag.

Och en till fråga, på Kreddy står mitt billån under kategorin kredit. Förstör inte det mitt betyg? Tänk om bankerna tror det är en kredit och inte ett billån med säkerhet och en bil värd mer än billånet.

708.000 i lån och 350 i årsinkomst, blir nog tufft. Billånet väger exakt lika tungt som ett vanligt blancolån och kanske till och med värre om det är registrerat som en kredit. Tror inte dina chanser för ett vettigt privatlån är särskilt stora. Men samtidigt kan det vara värt att försöka slå ihop 135+95, det var ju inga superräntor där direkt.

708.000 i lån och 350 i årsinkomst, blir nog tufft. Billånet väger exakt lika tungt som ett vanligt blancolån och kanske till och med värre om det är registrerat som en kredit. Tror inte dina chanser för ett vettigt privatlån är särskilt stora. Men samtidigt kan det vara värt att försöka slå ihop 135+95, det var ju inga superräntor där direkt.
Så kan billån läggas som kredit? Är ju vanligt billån via BMW, ränta på 6,95%. Hur kan det ses som en kredit?

Är ju hundra gånger bättre med ett billån på 138.000 och sitta på en bil som är värd 200.000.
Än att sitta med ett blancolån eller kredit utan säkerhet på 138.000? Kan man framföra det på något sätt?

Eller det kanske är bättre att söka direkt via sin bank där man kan förklara? Hos en låneförmedlare kan jag ju inte förklara mig.

Och borde dom inte vara positiv till att samla till bättre ränta? Jag söker inget nytt lån.

Du får fråga BMW om varför det registreras som en kredit. Att billånet har säkerhet är inget som bankerna tar hänsyn till då det inte kommer framgå när du gör ansökan, för dom är det bara ett vanligt lån/kredit. Vad bilen är värd är av ännu mindre betydelse.
Det stämmer, hos din egen bank kan du förklara. Men samtidigt görs en UC och du kollar bara med en bank. Hos låneförmedlare har du större chanser.

Du får fråga BMW om varför det registreras som en kredit. Att billånet har säkerhet är inget som bankerna tar hänsyn till då det inte kommer framgå när du gör ansökan, för dom är det bara ett vanligt lån/kredit. Vad bilen är värd är av ännu mindre betydelse.
Det stämmer, hos din egen bank kan du förklara. Men samtidigt görs en UC och du kollar bara med en bank. Hos låneförmedlare har du större chanser.
Det är sant, väldigt många banker som ser på en kreditupplysning.

Men samtidigt ser dom inte att det är ett billån tex. Så jag kanske har större chans hos min bank? Förklara läget, säga att krediten är ett billån med en bil som är värt mer än lånet.

Säga att jag måste få bort lånen med hög ränta för att det inte är hållbart. Vad tror ni andra? Bortkastad tid?

Är det svårt att få lån med sin bank? I mitt fall Swedbank.

Det är sant, väldigt många banker som ser på en kreditupplysning.

Men samtidigt ser dom inte att det är ett billån tex. Så jag kanske har större chans hos min bank? Förklara läget, säga att krediten är ett billån med en bil som är värt mer än lånet.

Säga att jag måste få bort lånen med hög ränta för att det inte är hållbart. Vad tror ni andra? Bortkastad tid?

Är det svårt att få lån med sin bank? I mitt fall Swedbank.
Kan ju vara intressant att ta ett samtal med banken och höra vad de säger i alla fall. Har också Swedbank och tycker de blivit ganska mycket stramare med lån bara de senaste månaderna. Upplever att de var mycket mer tillmötesgående tidigare men det finns säkert en anledning till det. Som sagt kan det ändå vara värt ett försök.

Nu är min uc nere på 0,8! Borde jag verkligen inte ha en chans att samla?

Vad är er erfarenhet av Swedbank? Funderar om det kanske är bättre att ta möte med dom. Då de kan se att krediten är ett billån med en bil i säkerhet som är värd 60.000 mer än lånet.

Någon fler här som har billån där Kreddy säger att det är en kredit också?

Nu är min uc nere på 0,8! Borde jag verkligen inte ha en chans att samla?

Vad är er erfarenhet av Swedbank? Funderar om det kanske är bättre att ta möte med dom. Då de kan se att krediten är ett billån med en bil i säkerhet som är värd 60.000 mer än lånet.

Någon fler här som har billån där Kreddy säger att det är en kredit också?
Jag hade en uc på 0,5 senast jag försökte samla och fick låna hela beloppet som jag sökte på, 600.000 kr, men till en ränta på mellan 11-15%. Hos Swedbank blev det nej när vi pratade med vår handläggare som tidigare hjälpt oss väldigt mycket i olika situationer. Hen hade säkert hjälpt oss denna gången också men de kan nog inte vara lika flexibla längre.

Jag hade en uc på 0,5 senast jag försökte samla och fick låna hela beloppet som jag sökte på, 600.000 kr, men till en ränta på mellan 11-15%. Hos Swedbank blev det nej när vi pratade med vår handläggare som tidigare hjälpt oss väldigt mycket i olika situationer. Hen hade säkert hjälpt oss denna gången också men de kan nog inte vara lika flexibla längre.
Tack för ditt svar. Vad hade du för inkomst?

Hur mycket hade ni i lån?

Känns lite riskabelt att ta möte och söka via Swedbank då? Några fler med erfarenheter därifrån på senaste? Med ungefär liknande förutsättningar.

Vill helst inte ha medsökande. Hade känts fel att dra in tjejen i det tex.

Är det verkligen ingen som tror att jag kan samla lånen? Åtminstone slå ihop 140.000 och 95.000 lånen och få bättre ränta?

Just nu har jag 14% respektive 10,9%. Vilket känns kasst. Jag menar inget ”nytt” lån tas, och de borde se att min kalkyl går ihop ännu bättre jag får ett bättre erbjudande.

Är det verkligen ingen som tror att jag kan samla lånen? Åtminstone slå ihop 140.000 och 95.000 lånen och få bättre ränta?

Just nu har jag 14% respektive 10,9%. Vilket känns kasst. Jag menar inget ”nytt” lån tas, och de borde se att min kalkyl går ihop ännu bättre jag får ett bättre erbjudande.
Det är inte omöjligt, men idag är det tufft. Men jag tror du har större chanser hos en låneförmedlare än hos Swedbank. Om du bara vill samla 235.000 så tror jag ändå att det finns en chans att du får erbjudanden. Under 10.9% vet jag dock inte.

Ni hade 800.00 totalt i lån och en total inkomst på 64.000, TS har över 700.000 i lån och en inkomst på 29.000. Tror det blir tufft.
Jag förstår din poäng. Då är det kanske bättre möjligheter hos en låneförmedlare, speciellt om TS inte ska söka på så stort belopp.

Senast ändrad:
Vad menar du? Jag menar att jag personligen hade sökt hos en låneförmedlare där jag får flera svar på en UC, än hos en enda bank.
Absolut, så är det. Fördelen med att ha en bank och en personlig kontakt är att den just är personlig och de kan ta hänsyn till individen. Dock är det ett annat klimat nu så inte alls säkert det spelar någon roll. Då är det bättre som du skriver att få fler erbjudanden på en förfrågan.

Nummer 1 - har du billån via BMW Finans så syns den ej på UC eftersom den är på Bisnode.
Jag tycker du ska skicka in en ansökan via Lendo där du samlar lånen. Misstänker dock att räntan lär landa runt 10%.

Nummer 1 - har du billån via BMW Finans så syns den ej på UC eftersom den är på Bisnode.
Jag tycker du ska skicka in en ansökan via Lendo där du samlar lånen. Misstänker dock att räntan lär landa runt 10%.
Okej. Fast detta billån syns på uc? Står under kredit, tror bankerna att jag har kredit? Stor skillnad på ett billån på 138.000 med en bil som säkerhet som är värd mer än 200.000 än ett blancolån eller kredit utan säkerhet.

Tror du verkligen jag har chans? Och samla vilka? Dom två mindre lånen på 135.000 och 95.000? För det större lär jag ju aldrig kunna baka in? Och det har ändå ok ränta på 8.95%.
Min lön är väl för dålig.

Angående BMW finans, svårare att få billån där? Jag har av nån anledning sällan blivit godkänd via bisnode men alltid via uc.

Skulle det göra något för min kalkyl och uc score av att få billånet dit istället? Typ sälja och köpa bil via dom, men det kanske bara gäller nya bilar.

Men skulle jag få lånet på 95.000 och 135.000 samlat med 10% så är det en förbättring.

I april går min näst sista ff ut. Tror ni mitt betyg kommer vara mycket bra då? Då kommer jag ha 1 förfrågning. Eller är det ingen idé att vänta? Får det att gå runt utan problem tills dess, är dock sugen på rätta till detta nu.

Skulle även kunna byta bil då, typ sälja BMWn få lös 45.000. Betala ner ett lån till 40.000, inget billån och 1 förfrågningar. Då kanske man kan få bra erbjudanden med dessa förutsättningar i april?

340.000 lån 8,95%
135.000 lån 14%
40.000 lån 10,95%

Inga bet anmärkningar
350.000 inkomst
Uc betyg runt 0,6 skulle jag gissa?

Kan det vara värt och stå ut om det funkar?Och försöka ta en BMW via BMW finans utanför uc.

Senast ändrad:
För det jag tänker med att sälja BMWn, betala ner ett lån till 40.000 och söka samlingslån då, måste vara bättre?

För att få igenom ett billån med sämre förutsättningar är väl lättare än ett samlingslån? Om ni förstår vad jag menar.

Det jag är orolig för är att jag skulle lösa bort billånet och få ner mitt totala lånebelopp från 730.000 till 510.000 istället.

Och då står där utan bil och typ samma betyg.

Tror ni ett billån och få ner ett blancolån 50.000 gör någon större skillnad? Eller kommer en ff mindre gör mer?

Som jag sa, så måste det vara enklare att få ett billån med sämre betyg än ett samlingslån? Därav tänkte jag sälja bilen och söka samlingslån innan jag söker en bil.

Känns dock bökigt utan bil.

Senast ändrad:
Hade jag varit du, hade jag nog sålt bilen, köpt en skitbil för lite av det du går plus, o så pytsat in resten i minsta lånet… för att få mer drägliga kostnader.

Eller om du har möjlighet till att få upp din inkomst lite? Det ger ju dig fler möjligheter?

Hade jag varit du, hade jag nog sålt bilen, köpt en skitbil för lite av det du går plus, o så pytsat in resten i minsta lånet… för att få mer drägliga kostnader.

Eller om du har möjlighet till att få upp din inkomst lite? Det ger ju dig fler möjligheter?
Ja det är sant. Och skulle jag behöva bättre bil kan jag säkert få igenom enklare ett billån än samlingslån med sämre uc?

Känns viktigare att ha bra UC när jag söker samlingslån än bil, visst?

Eventuellt att jag väntar ut en ff och bara stå med 1 ff, eller kanske det räcker att vänta med att min andra ff blir 6 mån gammal i februari?

Min lön 2024 kommer gå upp 29.000, så lite bättre med lön på ca 370.000.

Känns dock som jag borde kunna samla iallafall dom två mindre lånen redan nu? Är verkligen osäker hur jag ska göra, vill inte slösa en ff om det hade varit värt att lösa något innan och vänta några extra månader.

Kan lånet på 95.000 borta göra någon skillnad?

Kan jag ha större chans till att utöka ett lån? Tex marginalen som har gett mig bra ränta på 8%. Fråga om jag åtminstone kan samla lånet på 138.000 där istället?

Det skulle hjälpa mycket. Och då kan jag även förklara situationen bättre, att tex det som står som kredit på 135.000 är ett billån där jag har en bil som är värd 70.000 mer än lånet och att min årslön kommer öka till ca 390.000 jämfört med 350.000 som det står nu.

Vad säger ni? Ska man testa där istället? Låneförmedlare kommer jag inte kunna förklara om billånet som ser ut som kredit och inte att min lön kommer öka 40.000 i årslön.

Senast ändrad:
Kan jag ha större chans till att utöka ett lån? Tex marginalen som har gett mig bra ränta på 8%. Fråga om jag åtminstone kan samla lånet på 138.000 där istället?

Det skulle hjälpa mycket. Och då kan jag även förklara situationen bättre, att tex det som står som kredit på 135.000 är ett billån där jag har en bil som är värd 70.000 mer än lånet och att min årslön kommer öka till ca 390.000 jämfört med 350.000 som det står nu.

Vad säger ni? Ska man testa där istället? Låneförmedlare kommer jag inte kunna förklara om billånet som ser ut som kredit och inte att min lön kommer öka 40.000 i årslön.
Ring och fråga utan att de får ta en upplysning. Ingen här vet.

Känns som lönlöst att prova söka. När man läser runt på forum verkar det hopplöst.

Man ska ju inte ta nya lån, utan samla och på så vis få ner månadskostnaden.

Om jag säljer bilen och betalar ner skulden med 40.000 har jag kanske en mycket större chans? Eller gör det varken eller?

Isåfall skulle det se ut så här:
335.000 marginalen
139.000 avida
40.000 nstart
1ff
0,8UC
350.000 inkomst (får 400.000 i nästa deklaration)

I dagsläget ser det ut så här:
335.000 marginalen
139.000 avida
95.000 nstart
140.000 billån

Så om ni jämför dessa scenarion, tror ni oddsen är bra mycket högre av att sälja bilen och betala bort 40.000 av nstart lånet?

Det jag skulle vilja göra är att samla avida och nstart.

Och nackdelen med digital ansökan är att de inte kommer se min nya inkomst på 400.000. Ska man kanske ringa en bank istället för att söka via lånförmedlare?

Känns som lönlöst att prova söka. När man läser runt på forum verkar det hopplöst.

Man ska ju inte ta nya lån, utan samla och på så vis få ner månadskostnaden.

Om jag säljer bilen och betalar ner skulden med 40.000 har jag kanske en mycket större chans? Eller gör det varken eller?

Isåfall skulle det se ut så här:
335.000 marginalen
139.000 avida
40.000 nstart
1ff
0,8UC
350.000 inkomst (får 400.000 i nästa deklaration)

I dagsläget ser det ut så här:
335.000 marginalen
139.000 avida
95.000 nstart
140.000 billån

Så om ni jämför dessa scenarion, tror ni oddsen är bra mycket högre av att sälja bilen och betala bort 40.000 av nstart lånet?

Det jag skulle vilja göra är att samla avida och nstart.

Och nackdelen med digital ansökan är att de inte kommer se min nya inkomst på 400.000. Ska man kanske ringa en bank istället för att söka via lånförmedlare?
Jag hade sålt bilen oavsett om det ger bättre chans till lån eller inte. Jag vill byta vår bil till en billigare men får inte för frugan (som använder den 99 av 100 gånger) ;)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp