Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Samlingslån trots hög belåning?

Aktiv medlem
Poäng: 127
Meddelanden
46
Mottagna reaktioner
34
Poäng
127
Efter att ha lyckats bryta med spelmissbruk så kommer nästa puck att bryta med lånmissbruk. Vad tror ni om mina möjligheter att få ett samlingslån?

Inkomst för 2022: 429 k, underskott 84 k

Blancolån som syns på UC

Ica-banken : 241 k
Marginalen : 326 k
Lån och spar: 163 k
Northmill: 86 k
Facit bank : 19 k
Remember: 43 k
Northmill kredit: 17 k
Totalt : 895 k

Utanför UC

Loanstep : 22 k
Viaconto : 20 k
GF money : 23 k
Totalt : 85 k

Antal FF : 3 st, senaste är från 2023-02-27.
Inga betalningsanmärkningar eller KFM ärenden.

Kreditscore UC: 3,8
( vid nästa UC uppdatering kommer en kredit på 8 k och ett lån på 7 k försvinna som blev betalda i augusti )

Ska tilläggas att min lön kommer landa på ca 500 k detta året. Har valt att jämka resten av året och tanken är att betala av Northmill krediten på 17 k. Ska man hanka sig fram tills nästa år då ny lön syns och man har 0 FF eller kan det finnas möjlighet att samla dom ”mindre” lånen vid nästa UC uppdatering?

Väldigt tacksam för tips och råd!

Det bästa vore väl att vänta till det syns 500k på deklarationen

Efter att ha lyckats bryta med spelmissbruk så kommer nästa puck att bryta med lånmissbruk. Vad tror ni om mina möjligheter att få ett samlingslån?

Inkomst för 2022: 429 k, underskott 84 k

Blancolån som syns på UC

Ica-banken : 241 k
Marginalen : 326 k
Lån och spar: 163 k
Northmill: 86 k
Facit bank : 19 k
Remember: 43 k
Northmill kredit: 17 k
Totalt : 895 k

Utanför UC

Loanstep : 22 k
Viaconto : 20 k
GF money : 23 k
Totalt : 85 k

Antal FF : 3 st, senaste är från 2023-02-27.
Inga betalningsanmärkningar eller KFM ärenden.

Kreditscore UC: 3,8
( vid nästa UC uppdatering kommer en kredit på 8 k och ett lån på 7 k försvinna som blev betalda i augusti )

Ska tilläggas att min lön kommer landa på ca 500 k detta året. Har valt att jämka resten av året och tanken är att betala av Northmill krediten på 17 k. Ska man hanka sig fram tills nästa år då ny lön syns och man har 0 FF eller kan det finnas möjlighet att samla dom ”mindre” lånen vid nästa UC uppdatering?

Väldigt tacksam för tips och råd!
Tror ju att banker vill ha din framtida betalningsförmåga dokumenterat o givetvis blir det ingen låg ränta om dom anser att det risken är stor.

Hur kan banker låna ut när har så många lån har inte banker skyldighet att se hela skuldsättning o framtida betalnings förmåga

Hur kan banker låna ut när har så många lån har inte banker skyldighet att se hela skuldsättning o framtida betalnings förmåga
Bankerna vill ju tjäna pengar och ser de en möjlighet att ta över ränteinkomster (utan att ta en alltför stor risk) från konkurrenter på lånemarknaden gör de mer än gärna det. Hela poängen med samlingslån (från låneinstitutens perspektiv) är ju att ta marknadsandelar på den totala mängden lån. Och jag antar att de kalkylerat med att om en person ,(kanske med näppe) klarat av sina lån med 17 procents ränta hos konkurrenterna så är nog chansen stor att hen kan göra det med 12 procent hos "oss" också.

Men det är på gång lagförslag att begränsa bankerna vinster vilket är bra så slipper man höra detta tjat på alla betalkanaler angående lån finns ju en anledning med att dom pumpar ut reklam hela tiden eller hur reklamen idag är ju enbart spel o lån.

Tror ju att banker vill ha din framtida betalningsförmåga dokumenterat o givetvis blir det ingen låg ränta om dom anser att det risken är stor.
Sant. Samtidigt har jag en UC som säger bra kreditvärdighet. Om man kommer ner med till >2 i Uc score kanske det finns möjligheter.
Skulle jag lyckas få ett samlingslån med dålig ränta så är det bättre än 7 lån med dålig ränta

Någon som har ett hum om vilken UC score man ska försöka nå få för att att ha möjlighet och få ett samlingslån på ca 250 000 och få bort värstingarna i mitt fall? Försöker hålla hoppet uppe att det inte är att släppa skulderna som är det enda kvar.

Att gå från att slänga iväg lånförfrågningar till höger och vänster till att vara rädd för en onödig UC förfrågan är ett nytt kapitel..

När är dina förfrågningar ifrån?

I vanliga fall blir UCn bättre när de gått ett halvår. Sedan efter ett år då de försvinner.

UCn blir även bättre om du har krediter som du betalar av, men behåller själva krediten.
Dvs om du har tex ett kreditkort på 20 000, betalar av det. Så de står att du är beviljad 20 000 men ej nyttjat det.

Så ska du samla något nu, bör de vara utanför UC. Vänta tills du fått din nya inkomst och dina FF försvunnit.

Då kommer din UC se bättre ut och chanserna till lån vara bättre

Jag ska försöka samla mina lån nu i september… är det bättre att jag ansöka 16. september ( en ff försvinner 15. sept.) eller är bättre att jag göra det 25. september ( sista gång när jag ansökte var 24.juni så 3 månader bli 25 sept. )

Jag ska försöka samla mina lån nu i september… är det bättre att jag ansöka 16. september ( en ff försvinner 15. sept.) eller är bättre att jag göra det 25. september ( sista gång när jag ansökte var 24.juni så 3 månader bli 25 sept. )
Ju senare ju bättre men tror inte att du faller på att du gör det den 16 istället för 25/9

När är dina förfrågningar ifrån?

I vanliga fall blir UCn bättre när de gått ett halvår. Sedan efter ett år då de försvinner.

UCn blir även bättre om du har krediter som du betalar av, men behåller själva krediten.
Dvs om du har tex ett kreditkort på 20 000, betalar av det. Så de står att du är beviljad 20 000 men ej nyttjat det.

Så ska du samla något nu, bör de vara utanför UC. Vänta tills du fått din nya inkomst och dina FF försvunnit.

Då kommer din UC se bättre ut och chanserna till lån vara bättre
Dom är från 2023-02-27, 2023-02-26 och 2022-10-20. Vid nästa Uc-uppdatering borde det halvåret ha gått och ev. ge effekt då kanskeHoppas iaf!

tack för tips om att inte stänga outnyttjad kredit. Ska få ner Northmill krediten till 0 detta året tänkte jag och då kanske den kan bidra till bättre score.

Blir troligtvis att vänta till nästa år då min lite högre lön syns och 0 FF enligt dom tips jag fått :)

Vad anger man på boendeform om man är sambo men sin partner äger bostadsrätten man bor i?

Inneboende eller bostadsrätt? Spelar det någon roll?

Vad anger man på boendeform om man är sambo men sin partner äger bostadsrätten man bor i?

Inneboende eller bostadsrätt? Spelar det någon roll?
Hyresrätt o ange då din halva del av kostnaden :) Mest ärligt för undvika frågor varföringet bolån syns på dig..

Detta problemet har jag oxå alltid vid ansökan. Min partner äger hela huset och inga bolån. En ovanlig sits men samtidigt låter inneboende sämre..eller ??
I vilket fall så angav jag hyresrätt även fast det inte är det. De kollar i alla fall inte då och fick några erbjudanden.

Snart dags för en låneansökan. Dock har jag tyvärr inga större förhoppningar om ett lån.

I nuläget har jag 831 000 ( 6 lån) som syns på UC och 61 000 ( 3 lån) utanför.
Inkomst för 2023 uppdateras imorgon till 539 000. Underskott 116 000.
Kreditbetyg 0,3 idag ( möjligtvis bättre imorgon) och 0 FF. Belåningsgrad 154%.

Drömmen hade varit och kunna samla 425 000 så jag går från 9 lån till 3.
Tror ni jag kommer få något erbjudande alls med tanke på bankernas åtstramning?

0.3 på UC innebär väl, i alla fall enligt Kreddy-appen, "mycket goda chanser att få lån godkända".
Ska du dessutom samla ihop dina lånebelopp och inte utöka dina lånebelopp borde det väl tala för att du blir godkänd.
Näst fråga blir förstås till vilken ränta?
Vad har du för räntenivåer idag?

0.3 på UC innebär väl, i alla fall enligt Kreddy-appen, "mycket goda chanser att få lån godkända".
Ska du dessutom samla ihop dina lånebelopp och inte utöka dina lånebelopp borde det väl tala för att du blir godkänd.
Näst fråga blir förstås till vilken ränta?
Vad har du för räntenivåer idag?
På dom tre största lånen är räntan lite över 9 %. Det är väl där man hamnar i dagsläget på någorlunda vettiga lån. Skräplånen ligger mellan 19 % och hiskeliga 42,5 % som gf money står för. Hoppas verkligen kunna samla skräpet till ett lån även om det inte blir till den bästa räntan.

Har själv också UC-betyg 0.3 och fick med posten i veckan erbjudande på lån via Nordax bank på mellan 200 000 till 600 000 kr till en ränta på 8.9%, effektiv mellan 9.35 och 9.53%.
Så det är väl där du möjligen skulle hamna räntemässigt.

Fått liknande brev från Nordax tidigare. Provade en ansökan då men blev avslag. Enligt dom själva så skickade dom ut brev till områden där det var många med goda möjligheter för lån. Så det var inte personligt. Lite fult kan jag tycka.

Men tror du har rätt gällande räntan.
Funderar på att söka lån ikväll men undrar om det finns nackdel med att göra det på helgen. Tänker att kontor har stängt

Fått liknande brev från Nordax tidigare. Provade en ansökan då men blev avslag. Enligt dom själva så skickade dom ut brev till områden där det var många med goda möjligheter för lån. Så det var inte personligt. Lite fult kan jag tycka.

Men tror du har rätt gällande räntan.
Funderar på att söka lån ikväll men undrar om det finns nackdel med att göra det på helgen. Tänker att kontor har stängt

Vad det verkar så är det är i princip omöjligt att få nånting beviljat när man har mer i lån än man har i årsinkomst. Och räntor på det som Nordax skickade ut dvs 8-9% är bara att glömma.

Vad det verkar så är det är i princip omöjligt att få nånting beviljat när man har mer i lån än man har i årsinkomst. Och räntor på det som Nordax skickade ut dvs 8-9% är bara att glömma.
Det stämmer säkert. Kommer ändå prova ansöka på måndag för det kommer ta mig år innan jag är belånad under min årsinkomst.

Satt o grät imorse. Fick ett låneerbjudande på beloppet jag sökte på 430 000. Detta innebär att jag betalar ca 7 000 mindre i månaden. Ett stort steg i rätt riktning som känns så jäkla skönt!

Ger kanske även hopp till andra som är belånade en bra bit över årsinkomsten att bankerna inte är helt omöjliga

Satt o grät imorse. Fick ett låneerbjudande på beloppet jag sökte på 430 000. Detta innebär att jag betalar ca 7 000 mindre i månaden. Ett stort steg i rätt riktning som känns så jäkla skönt!

Ger kanske även hopp till andra som är belånade en bra bit över årsinkomsten att bankerna inte är helt omöjliga
Vad skönt :) måste kännas bra och ge inspiration att fortsätta kämpa på för att förbättra din situation till det bättre. Ett tips är att använda en mindre del av pengarna du får över i månaden nu till en buffert om du inte redan har det och betala in extra på befintliga lån med resten.

Stort grattis :faceheart:! Ja gud, fått hopp med. Har nästan liknande förutsättningar som dina, belånade 154% och väntar bara på ff som går ut snart.

1/ Har du sökt via Lendo? Samla exakt 430k?
2/ Fick du bara ett erbjudande hittills? Vilken bank samt ränta?

lycka till.

Har nästan samma fast har hög uc ligger på 17,1 5 ff men ligger under belåning med ca 50,000kr
Hur ser bankerna på en sådan sak

Vad skönt :) måste kännas bra och ge inspiration att fortsätta kämpa på för att förbättra din situation till det bättre. Ett tips är att använda en mindre del av pengarna du får över i månaden nu till en buffert om du inte redan har det och betala in extra på befintliga lån med resten.
Verkligen skönt! Ja det gav mig motivation att fortsätta kämpa! Tack för tips, jag har verkligen lagt allt jag fått in på att betala av lån så jag har gått plusminus noll varje månad. Dags att lägga undan en liten buffert också. Tror sambon är värd en present också för att ha orkat med mitt tidigare spelmissbruk och förstörda ekonomi.

Stort grattis :faceheart:! Ja gud, fått hopp med. Har nästan liknande förutsättningar som dina, belånade 154% och väntar bara på ff som går ut snart.

1/ Har du sökt via Lendo? Samla exakt 430k?
2/ Fick du bara ett erbjudande hittills? Vilken bank samt ränta?

lycka till.
Tack<3 håller tummarna att du också får ett erbjudande! När din FF går ut kanske dom t.o.m börjat sänka räntorna.
Det var Lendo jag använde. Jag sökte på 430 och fick hela beloppet hos Collector med 13,6 % ränta. Fick bara ett till erbjudande om 35 000 hos marginalen utan lösenkrav. Har förvisso inte gått hela 24 h som bankerna har på sig så kanske dyker upp något mer.

Senast ändrad:
Verkligen skönt! Ja det gav mig motivation att fortsätta kämpa! Tack för tips, jag har verkligen lagt allt jag fått in på att betala av lån så jag har gått plusminus noll varje månad. Dags att lägga undan en liten buffert också. Tror sambon är värd en present också för att ha orkat med mitt tidigare spelmissbruk och förstörda ekonomi.
Låter som en bra plan, håll hårt i sambon guld värt när sambon vet om din situation och valt att stanna kvar. :)

Stort grattis! Så skönt att ekonomin blir bättre och nu kan du bygga på en buffert!

Tack<3 håller tummarna att du också får ett erbjudande! När din FF går ut kanske dom t.o.m börjat sänka räntorna.
Det var Lendo jag använde. Jag sökte på 430 och fick hela beloppet hos Collector med 13,6 % ränta. Fick bara ett till erbjudande om 35 000 hos marginalen utan lösenkrav. Har förvisso inte gått hela 24 h som bankerna har på sig så kanske dyker upp något mer.
Har du valt Collector?

Inte än. Ska invänta Lendos svar att alla banker svarat
Då har du ju inte fått lånet godkänt än. Det kan fortfarande kräva kompletteringar osv och ge avslag men vi håller tummarna.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp