Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Ska jag anmäla detta.

Det är mycket som är sjukt och jag har lärt mig en rejäl läxa, att aldrig mer låna pengar bortsett från till bostad
Jag har sett det värsta och råkat ut för det värsta.
Kom över det och låna inte pengar i framtiden.

hejsan. Jag är lite fundersam på att ni om ni verkligen behandlat mig enligt God inkassoed.
När jag läser uppsägningsbrevet ifrån ferratum. Så var kapitalskuld på 33999Sek. Ränta:4927 och förseningsavgift på 120. jag fick av er en betalningsplan på 6037kr i månaden i november. jag har redan betalt klart den hos er. Men när jag räknar ihop vad jag betalt in så är det nästan 45000sek. Har ni då omedvetet eller medvetet lurat mig eller har allt gått till enligt reglerna?

Hej

Det mesta är betalt det resterar endast 263 kr att betala så kan vi avsluta sedan.

Med vänlig hälsning

Alektum Group AB
Nils Ericsongatan 17
Box 111 08
404 23 Göteborg

Du ska inte svara på varför du lurat mig eller?

Hej

Det mesta är betalt det resterar endast 263 kr att betala så kan vi avsluta sedan.

Med vänlig hälsning

Alektum Group AB
Nils Ericsongatan 17

Box 111 08
404 23 Göteborg

Phone: 031-730 63 20
http://www.alektumgroup.com
[email protected]

o att jag varit villig o betala hela ser du. men hur kommer det sig att skulden lkat med 5000kr sedan jag fick betalningplan. var inte ränta inräknad på dessa 6037kr o denna plan skulle vara fram till i juni. då känns det ju som att kramar ut ränta på månader som nu inte finns. Jag försöker inte vinna något på detta utan vill vara bli behandlad rättvist. dessutom så betala jag allt som stod på senaste fakturan hur kan det då återstå ännu mer pengar.mvh

Hej

Jag ser att du betalat den 30:e, vi avslutar ärendet.

mvh

Då lånet är uppsagt löper dröjsmålsränta på hela kapitalbeloppet som är på ca 34 000 kr och då kan dröjsmålsräntebeloppet öka väldigt snabbt (tror de har en årlig dröjsmålsränta på 30% och med denna räntesats blir det 850 kr i månaden i endast ränta), så jag tror inte att Alektum gör något fel här men det är märkligt att de inte verkar vilja svara på dina frågor.

Om det var en högkostnadskredit (vilket Ferratum endast har på deras hemsida) så står det uttryckligen i konsumentkreditlagen att en konsument som är i dröjsmål med betalning av en högkostnadskredit är inte skyldig att betala någon annan form av ersättning med anledning av dröjsmålet än dröjsmålsränta. Lag (2018:478). Detta innebär att förseningsavgiften på 120 kr inte får debiteras med anledning av dröjsmålet (här gör Ferratum fel).

Finns även en hovrättsdom där det framgår att en näringsidkare inte får ta ut förseningsavgift från en privatperson samt att förseningsavgift inte ingår i lagen om ersättning för inkassokostnader.

Då lånet är uppsagt löper dröjsmålsränta på hela kapitalbeloppet som är på ca 34 000 kr och då kan dröjsmålsräntebeloppet öka väldigt snabbt (tror de har en årlig dröjsmålsränta på 30% och med denna räntesats blir det 850 kr i månaden i endast ränta), så jag tror inte att Alektum gör något fel här men det är märkligt att de inte verkar vilja svara på dina frågor.

Om det var en högkostnadskredit (vilket Ferratum endast har på deras hemsida) så står det uttryckligen i konsumentkreditlagen att en konsument som är i dröjsmål med betalning av en högkostnadskredit är inte skyldig att betala någon annan form av ersättning med anledning av dröjsmålet än dröjsmålsränta. Lag (2018:478). Detta innebär att förseningsavgiften på 120 kr inte får debiteras med anledning av dröjsmålet (här gör Ferratum fel).

Finns även en hovrättsdom där det framgår att en näringsidkare inte får ta ut förseningsavgift från en privatperson samt att förseningsavgift inte ingår i lagen om ersättning för inkassokostnader.
jag har inga problem med att betala ränta eller det jag är skyldig att betala. Men jag vill helst inte behöva betala mer än vad jag ska betala. Jag betalade detta inom 3 månader men betalar ändå ränta på 7

vet någon vem man kan kontakta typ som konsumentverket.. Jag har svårt att komma över det på något sätt och det handlar inte om pengarna längre, utan mer på sättet dom beter sig på.

vet någon vem man kan kontakta typ som konsumentverket.. Jag har svårt att komma över det på något sätt och det handlar inte om pengarna längre, utan mer på sättet dom beter sig på.
Har du läst igenom avtalet och allt först så du vet till 100% att dem har gjort fel?

Men om jag tar ett banklån på 200k och har en ränta på låt säg 16%. efter 2 månader så betalar jag in 100k. Då kan jag ju inte fortsätta betala ränta på 200k eftersom att jag redan betalt in 100k. hade de varit så hade ju man aldrig blivit skuldfri. Sjukt ju.
Tyvärr så kan det hända, vissa har så att man måste betala ränta hela perioden oavsett om du förskottsbetalar hela lånet. Inget jag såg (det var det finstilta som jag inte läste) när jag lånade hos OPR, låna 30 000 kr att betala tillbaka 60 000 kr. Jag trodde att jag tänkte smart att ett sånt dyrt lån lönar det sig att betala tillbaka snabbare för att slippa räntan men nej, det var det totala beloppet som stod fr början som skulle betalas.

Jag lider med dig som har betalat tillbaka så stora summor. Av erfarenhet säger jag betala tillbaka de sista jävliga 280 kr och låna aldrig mer där. Så mkt energi det tar att bråka. Och de kommer säkert att skicka dig till Kf om du inte betalar så blir det plus några hundra.

Det är därför man bör läsa avtalet innan man tar ett lån. För vissa lån måste du betala hela räntan för den avbetalningstid du valt, även om du löser lånet i förtid. Med ditt exempel så skulle det alltså bli; du lånar 200k. Med ränta ska du betala 300000. För att lösa lånet, oavsett när behöver du betala in (summan som är kvar av) 300000.
Exakt vad jag hade missat men fick lära mig den hårda vägen.

Jag förstår verkligen din känsla. Har blivit väldigt orättvist behandlat av Intrum, man blir knäckt och deprimerad och att prata med en betongvägg hjälper inte. Du kan ju börja med att fråga inkassobolaget om de har en klagomålsavdelning dit du kan vända dig.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp