• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ska man ansöka om skuldfinansiering hos kronofogden?

O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Jag skrev det längre inlägget tidigare om min erfarenhet av skuldrådgivare men jag har ingen erfarenhet av hur det är när man äger hus eller lägenhet. Ett tips jag kan ge är att mejla till KFM och fråga hur de gör när man äger bostad. Deras e-post finns på KFMs hemsida och man får ett ärendenummer och de är snabba med svaren. Man kan skriva till dem om specifika ärenden eller bara ställa frågor helt allmänt. Det finns även en hel del information på deras hemsida om vad som händer om man inte kan betala. Jag rekommenderar att du läser igenom deras information.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Stiiitch

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
22 Februari 2013
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Även om du väljer att släppa allt till KFM, efter att skuldrådgivaren kommit med detta förslag, så tar ingen din hyreslägenhet ifrån dig. Så länge du betalar hyran så tar de inte den ifrån dig. När det gäller löneutmätning så får du alltid behålla till hyran, förutsatt att hyran är rimlig, och förbehållsbeloppet. Sedan ska du med förbehållsbeloppet betala övriga vanliga utgifter som man kan ha, el, tv-licens, försäkringar, fackföreningsavgift med mera. Det som sedan blir över ska gå till mat och kläder. Däremot om du överväger att flytta medan du har löneutmätning så kan det vara svårt på grund av betalningsanmärkningarna.
En skuldsaneringsansökan tar tid att gå igenom om den godkäns men under tiden du väntar har du löneutmätning vilket gör att du ändå betalar av på din totala skuld. Sukldrådgivaren hjälper till med allt. Det är en jättefin service när man mår som sämst och de ser bara framåt. Första besöket hos skuldrådgivaren hade jag en lång lista med mig med samtliga mina skulder och jag skämdes när jag lämnade fram den men min skuldrådgivare tittade på den som om detta var helt naturligt att ha dessa skulder och istället började min skuldrådgivare räkna på vad som var min bästa lösning och i mitt fall var det att ansöka om skuldsanering. Det kom aldrig en fråga om varför jag hade skulder och jag behövde inte förklara mig varför eller skämmas. Det var bara att se framåt och ta tag i problemen men på ett sätt där jag mådde bra psykiskt.
Det jag är så glad att ha sluppit ifrån är att varje månad göra upp en lista på samtliga snabblån och när de förfaller och sedan räkna ut när jag måste betala in dem och när de är registrerade som återbetalda för att kunna låna om snabbt som attan och om möjligt öka på snabblånen. Det blev en sådan ond cirkel av allt och det gick snabbt utför. Lånforum besöktes dagligen för ständiga nya tips om nya lån. Idag har jag en lång lista över betalningsamärkningar och skuldsaldo men jag mår så mycket bättre och jag har pengar till mat på mitt konto och en gång i månaden betalar jag mina räkningar som hyra med mera. Jag kommer att ha skuldsaldo och utmätning i flera år framöver men en dag kommer jag att bli skuldfri och då är allt så att säga nollställt. Jag fattar inte att jag inte tog tag i mina problem långt tidigare men jag var övertygad om att om jag släppte allt så skulle jag bli hemlös och arbetslös och då fick jag ta livet av mig. Men så är inte verkligheten. Jag fann min budget- och skuldrådgivare via min kommuns hemsida och skickade iväg ett mejl och fick svar omgående att jag var välkommen på ett besök ett par dagar senare. Mitt liv förändrades helt efter det. Jag märker på kommentarerna till det jag skrev i går lördag att vissa finner stöd i min historia och andra är mer negativa till mitt val med KFM. Jag säger inte att mitt val är det alla ska välja. Du ska bestämma själv vad som är bäst för dig. Jag bara berättar om vad jag gjorde och mitt val. Jag känner att jag gjorde det som jag mådde bäst av. Sedan är det upp till var och en att bestämma vad man vill göra för att lösa en jobbig situation.


Yes, ska ringa en skuldrådgivare imorgon så fort jag kommer hem från jobb.

Min hyra i lägenheten ligger på knappt 3000kr, säger jag upp parkeringen sparar jag dessutom 200kr, men eftersom jag bor mitt i centrum är det nästan omöjligt att hitta parkering i framtiden så jag vill helst inte säga upp min plats.


Min budget ser ut så här (bortsett från alla lån)

Hyra: 2987
Buss: 960
EL: ca 1200 (var 3e månad)

Och sen ev förbehållsbelopp som ligger på 4600kr som ska räcka till:

Mat: ca 2000
Fack/a-kassa: 600 .. tänkte dock gå ur facket.
BBB: 451kr

totalt ca: 3051

Vad mer kan man tänkas behöva pengar till? TV-avgift tänkte jag säga upp eftersom jag aldrig tittar på TV.

Kläder köper jag i princip aldrig.
 

Stiiitch

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
22 Februari 2013
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Det sjukaste hände mig just nu!

Sökte lån hos Lendo och Svea Direkt innan jag skrev detta, båda blev nekade och jag var helt inställd på skuldsanering hos Kronofogden.

I Söndags chansade jag att söka hos Svensk Låneförmedling eftersom jag inte hade något att förlora på det.

Började läsa mejlet och det stod AVSLAG på 6 banker och längst där nere hos en bank jag aldrig hört talas om fick jag ett lån godkänt!!

Detta innebär att jag kan betala alla mina smslån dock måste jag klara mig på 3000kr i månaden istället för 4600kr som jag hade fått via skuldsaneringen.

Men nu ska jag bara överleva i 12 månader och sen ska jag söka nytt lån och lägga ihop alla lån jag kan så kostnaderna minskar.
 

aclc

V.I.P
Poäng: 227
Blev medlem
5 Oktober 2012
Meddelanden
483
Mottagna reaktioner
79
Poäng
227
Oj! Får man fråga hur många uc och hur mycket lån??
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Härligt stiiitch och Grattis!! När du sökte skrev du i lån du ville lösa då eller skrev du endast summan du ville låna ? Blev du uppringd av handläggare som frågade massor?Har du många smslån och har du anmärkningar? Hoppas du har lust att svara!..tack på förhand
 

Stiiitch

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
22 Februari 2013
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Oj! Får man fråga hur många uc och hur mycket lån??

I Fredags hade jag 6 UC förfrågningar och fick nej från både Svea Direkt och Lendo.. i Söndags hade jag 8 förfrågningar och fick nej från alla banker utom Spring Finance. Jag har ca 270 000kr i lån.


Härligt stiiitch och Grattis!! När du sökte skrev du i lån du ville lösa då eller skrev du endast summan du ville låna ? Blev du uppringd av handläggare som frågade massor?Har du många smslån och har du anmärkningar? Hoppas du har lust att svara!..tack på förhand


Japp, jag fyllde i vad för typ av lån jag ville lösa och hur mycket varje lån var på. Nej, blev inte uppringd alls, fick ett bekräftelsemejl bara och idag fick jag ett sms att dom haar skickat ett papper som ska skrivas under. Jag hade ca 5st sms-lån och inga anmärkningar.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Hur menar du?

Det sjukaste hände mig just nu!

Sökte lån hos Lendo och Svea Direkt innan jag skrev detta, båda blev nekade och jag var helt inställd på skuldsanering hos Kronofogden.

I Söndags chansade jag att söka hos Svensk Låneförmedling eftersom jag inte hade något att förlora på det.

Började läsa mejlet och det stod AVSLAG på 6 banker och längst där nere hos en bank jag aldrig hört talas om fick jag ett lån godkänt!!

Detta innebär att jag kan betala alla mina smslån dock måste jag klara mig på 3000kr i månaden istället för 4600kr som jag hade fått via skuldsaneringen.

Men nu ska jag bara överleva i 12 månader och sen ska jag söka nytt lån och lägga ihop alla lån jag kan så kostnaderna minskar.

Vad menar du med det där sista...måste jag klara mig på 3000kr i månaden istället för 4600kr som jag hade fått via skuldsaneringen. Men nu ska jag bara överleva i 12 månader och sen ska jag söka nytt lån och lägga ihop alla lån jag kan så kostnaderna minskar.
Hur kan det komma sig att du bara får 3000:- kvar och efter 12 mån ska du söka nytta lån och lägga ihop alla lån?? Var det inte ett stort samlingslån som du fick av Springfinance?
Jag förstår inte riktigt... :) ??
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp