Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skatteåterbäring, hur mycket har blivit inrapporterade?

V.I.P
Poäng: 497
Meddelanden
872
Mottagna reaktioner
344
Poäng
497
Hur mycket av era ränteuppgifter har hittills blivit inrapporterade till Skatteverket ?
Vad tror ( och hoppas) ni att ni får tillbaka?

Hittills ca 60’ inrapporterade för mig, år 2 av skuldsanering. Tycker det låter mycket men kanske beror på att inte alla lån ligger hos inkasso

Hur mycket av era ränteuppgifter har hittills blivit inrapporterade till Skatteverket ?

Hittills ca 60’ inrapporterade för mig, år 2 av skuldsanering. Tycker det låter mycket men kanske beror på att inte alla lån ligger hos inkasso
Hade du lån hos Bank Norwegian med brutal ränta, så är inte detta så anmärkningsvärt…
Jag hade dom och de 3 första åren rapporterade dom in hela beloppet dom fick… Sen sålde dom min skuld till Lowell och sedan dess har ingen ränta blivit inrapporterad… såklart 🙄

Ca 62.000:- bekräftat än så länge. Enligt min egen prognos landar totalen på runt 110.000:-

Efter reseavdrag gissar jag på ca 50.000:- tillbaka.

Hade du lån hos Bank Norwegian med brutal ränta, så är inte detta så anmärkningsvärt…
Jag hade dom och de 3 första åren rapporterade dom in hela beloppet dom fick… Sen sålde dom min skuld till Lowell och sedan dess har ingen ränta blivit inrapporterad… såklart 🙄
Hade inte dom.

Jag har betalat ränta 31000 men ingen aning hur mycket kommer få .

Någon som vet hur det blir om man avslutat betalat in flera lån i april. Tog ett samlingslån då och betalade av typ 5 lån/krediter. Så har ju betalat ränta i 4 månader innan jag betalade av allt. Kommer det rapporteras in tror ni? Eller hur funkar det?

Någon som vet hur det blir om man avslutat betalat in flera lån i april. Tog ett samlingslån då och betalade av typ 5 lån/krediter. Så har ju betalat ränta i 4 månader innan jag betalade av allt. Kommer det rapporteras in tror ni? Eller hur funkar det?
Ja, dom kommer att rapporteras in förutsatt att du betalade in någon ränta på dem.

Ja var bla. Ferratum och Nordax med rätt hög ränta. Antar att man inte får något från dom utan dom rapporterar in direkt till skatteverket då?
Det är inte helt hundra att dom gör det, då kan du gå miste om ränteavdrag. Ifall du märker att det saknas inrapporterat från vissa långivare kan du begära ut underlag på hur mycket ränta du betalat och anmäla det själv till skatteverket.

Gäller ränteavdraget även för lån som legat hos inkassobolag?

Det är inte helt hundra att dom gör det, då kan du gå miste om ränteavdrag. Ifall du märker att det saknas inrapporterat från vissa långivare kan du begära ut underlag på hur mycket ränta du betalat och anmäla det själv till skatteverket.
Okej tack, ska hålla utkik när deklarationen kommer sen!

Vart på SKV ser du detta?

Det medför dock lite försenad utbetalning då du inte bara signerar utan gör ändring, då kommer ev. pengar i juni istället.
Har du brått med att få pengarna så godkänn utan ändring och sedan kan du göra ändring och lägga till dessa räntor.

Har dom ingen skyldighet att göra det? Det var det sjukaste jag hört. ALLA har väl plikt att rapportera in inbetald ränta
De behöver inte rapportera in dröjsmålsränta, så det gäller att hålla reda på den själv.

Är det någon här som har en bra mejl mall som går att använda för att skicka till speciellt inkassobolag? :)

Är det någon här som har en bra mejl mall som går att använda för att skicka till speciellt inkassobolag? :)
Innan någon kommer med en mall på en hel A4 så skulle jag säga att det räcker med
"Hej, tacksam om jag kan få uppgift om hur mycket ränta jag har betalat till er under 2023. Tack på förhand, Ostkaka"

Till er andra som kämpar er igenom er skuldsanering. Hur mycket brukar ni få tillbaka på skatten i snitt?
Jag räknar med väldigt få kronor tillbaka om ens något just tack vare saneringen och är fine med det.
Men varje krona är ju dock välkommen som kan fungera som sparpengar. Så, hur ser det ut för er?
Och ni som faktiskt får tillbaka, har summan varit konsekvent för varje år eller pendlar den mycket?

Till er andra som kämpar er igenom er skuldsanering. Hur mycket brukar ni få tillbaka på skatten i snitt?
Jag räknar med väldigt få kronor tillbaka om ens något just tack vare saneringen och är fine med det.
Men varje krona är ju dock välkommen som kan fungera som sparpengar. Så, hur ser det ut för er?
Och ni som faktiskt får tillbaka, har summan varit konsekvent för varje år eller pendlar den mycket?
Jag fick tillbaka runt 4000 kr varje år under min sanering.

2022 - ett par hundra kronor
2023 - ett par hundra kronor

Jag gör sedan reseavdrag och får tillbaka 28-30 tusen på skatten. Detta året något mer i återbäring hoppas jag pga det höjda reseavdraget på 25 kr milen istället för 18,50 kr milen som tidigare år. Tror inte jag får mer ändå för jag tjänade:

Inkomst 2023
431.000
Skatt
108.700

Inkomst 2022
472.000
Skatt
125.550
Återbäring juni 2023
27.781

Senast ändrad:
2022 - ett par hundra kronor
2023 - ett par hundra kronor

Jag gör sedan reseavdrag och får tillbaka 28-30 tusen på skatten. Detta året något mer i återbäring hoppas jag pga det höjda reseavdraget på 25 kr milen istället för 18,50 kr milen som tidigare år. Tror inte jag får mer ändå för jag tjänade:

Inkomst 2023
431.000
Skatt
108.700

Inkomst 2022
472.000
Skatt
125.550
Återbäring juni 2023
27.781
Okej, det är såpass ja. Det kanske hör till det det normala att de faktiskt drar mot kapitaldkulden och inte räntan, vilken är förståeligt. Men skönt att du kan få något tillbaka på skatten ändå genom reseavdrag. ☺️

Vad vinner lånebolagen på att dra av inbetalningar från skuldsanering mot kapital gentemot ränta? Är det för att jävlas med oss som har skuldsanering?

Aa men jag undrar varför de inte rapporterar in det som ränteintäkter?
Kan vara mer förmånligt att ta det på kapitalet för dem. Ränteintäkter = intäkt för inkassobolaget = skatt på vinsten.
Egentligen hade det varit önskvärt för alla med löneutmätning om de hade reglerat det inbetalda mot kapitalet istället för ränta.

Hur vet man hur mycket som rapporterats in? Är det mailen lånesidorna skickar ut?

Kan vara mer förmånligt att ta det på kapitalet för dem. Ränteintäkter = intäkt för inkassobolaget = skatt på vinsten.
Egentligen hade det varit önskvärt för alla med löneutmätning om de hade reglerat det inbetalda mot kapitalet istället för ränta.
Precis. Och tvärtom för oss med skuldsanering.

På vilket sätt gör det skillnad mer än att räntan är avdragsgill? Räntan adderas ju till skulden och ingår i nästa periods ränteberäkning så vilken skillnad gör det?

På vilket sätt gör det skillnad mer än att räntan är avdragsgill? Räntan adderas ju till skulden och ingår i nästa periods ränteberäkning så vilken skillnad gör det?
För att ränteskulden beräknas om varje månad/år och ju mer kapitalskuld du har kvar, desto högre ränta läggs på. Om lånebolagen räknar av kapitalskulden först, blir det inte mycket ränta som läggs på nästa gång.

För att ränteskulden beräknas om varje månad/år och ju mer kapitalskuld du har kvar, desto högre ränta läggs på. Om lånebolagen räknar av kapitalskulden först, blir det inte mycket ränta som läggs på nästa gång.
Men räntan adderas ju på hela tiden och läggs på din skuld.
Har du 100 000 i skuld och räntan på en månad ör 1000, du betalar 2000 så blir det 98 000 kvar på skulden, men den 1000-lappen som kanske räntan var gör ju att skulden ändå är 99 000 och det är dem 99 000 som nästa periods ränta räknas på, inte 98 000. hade du betalat 1000 i rämnta och 1000 i amortering så är det fortfarande samma skuld du har totalt. Så för dig blir det sämre att inte räkna att du betalt ränta eftersom du inte får ränteavdrag då. För borgenären är det såklart en vins då de inte heller betalar skatt på amorteringen.

Vad vinner lånebolagen på att dra av inbetalningar från skuldsanering mot kapital gentemot ränta? Är det för att jävlas med oss som har skuldsanering?
Säkert någon skattemässig grej. Sen ligger det nog något i det också, man kanske tycker det är nog med att man torskar 400k, och tänkte inte bidra till att personen dessutom ska få tillbaks skattepengar på det lilla som betalas in.

Fick papper på min två norska skulder som är under min skuldsanering som även frugan står på. Hahaha, skulden har inte minskat något överhuvudtaget (vilket jag vet), det kfm betalar in äts upp av räntan. De två skulderna uppgår till 592.416 kr. Det ska frugan och jag betala efter min sanering är avslutad. Kul.

Eftersom frugan står som medlåntagare så hamnar skulden på henne sedan. Det är Intrum Norge som har skulderna, fick brev därifrån idag med ränteuppgifter.

Fick papper på min två norska skulder som är under min skuldsanering som även frugan står på. Hahaha, skulden har inte minskat något överhuvudtaget (vilket jag vet), det kfm betalar in äts upp av räntan. De två skulderna uppgår till 592.416 kr. Det ska frugan och jag betala efter min sanering är avslutad. Kul.

Eftersom frugan står som medlåntagare så hamnar skulden på henne sedan. Det är Intrum Norge som har skulderna, fick brev därifrån idag med ränteuppgifter.
Betalar inte hon på det under tiden med då? Kan ju vara en bra ide annars kommer det ju öka rejält under saneringen

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp