• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skev syn på pengar?

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Jag kan inte mer är hålla med... Jag själv har ALLTID haft en oerhört skev bild på detta med pengar... och kan backa tillbaks enda sedan jag var 18 år och helt omedvetet fick ett arv efter min mamma på DÅ hela 320tkr. Pengar som jag inte hade någon känedom om, ej heller jag var mogen för att hantera. Stack till USA som 19-åring. Studerade på universitet och levde loppan på pengarna (positivt dock är en bachelor utbildning)... Pengarna tog slut. Tog jobb på en lyxkryssare och tjänade oerhört mycket pengar i 5 år. Inga omkostnader, så kunde fortsätta leva det "glamorösa" livet... Träffade "mannen i mitt liv" ombord. Blev på smällen och tvingades efter 5 år att mönstra av. Bosatte oss i Norge. Relationen tog slut och utblottad kom jag hem till Sverige. Kunde inte "leva" på en lön om då ca. 14tkr före skatt... Ville ju fortsätta leva det "glamorösa" livet... suck... började skuldsätta mig redan då... och här är jag idag...med en mille i skuld och löneutmätning som konsekvens av mitt oansvarliga leverne.... :(
Ps. om någon av Er har sett den mest urdåliga filmen SPEED 2 med Sandra Bullock och Jason Patric, så var det den lilla lyxkryssaren som jag arbetade på och jag var ombord och servade alla kändisar under inspelningen. Förmodligen Bullocks sämsta film EVER, men kul hade vi... :)

Gud vad roligt det låter. :D Ja, tänk om du levt i Sverige och hankat dig fram på ett random jobb, inget illa med det heller men ditt liv hade varit lite "torftigt". Nu har du något roligt att skratta åt på ålderns höst. Servera kändisar, press! Jag jobbade en gång på Island som servitris under inspelningen av Secret life of Walter Mitty och festade med Hollywood regissörer och såna som sysslar med stunt, casting och annat men träffade inte Ben Stiller och Sean Penn men folk skvallrade mycket. :D Tror att assistenterna skickades in för att hämta kaffe, jag vet inte hur man klarar att servera kändisar och hålla sitt pokerfejs. Det låter som att du har haft ett underbart liv som många drömmer om. Jag har en vän som aldrig tar risker i livet och hon går i terapi för det, hon känner sig aldrig exalterad, gör inte impulsiva grejer och känner att måendet bara går som en rak linje hela tiden! Hon har aldrig rest. Lite impulsivitet i livet kan leda till så mycket bra och om det då leder till en svacka och lite sämre förutsättningar så får det vara så. Lite spänning är nog bra. Att vara utan pengar är ju spännande på sitt sätt. ;)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Jag har inte mycket pengar. Jag är djupt skuldsatt också och försöker spara in på varenda krona nu men det känns så skevt på något sätt allting. Jag mår naturligtvis skit över att jag satt mig i denna sits men mådde mer dåligt precis efter när lånepengarna tagit slut. Nu när jag funderar har jag tankar om att det ”bara” är några hundra tusen kr och att det tar ”bara” något år och så är jag på 0 igen. Och jag reflekterar över det och känner att det är skevt för det är inte bara. Jag tycker min situation jag skapat är ”bara” men samtidigt försöker jag spara in pengar på mat, nöjen osv. Och det känns lite motsägelsefullt.

O liksom en månad på 2 år har jag fått 100 000 kr i lön före skatt. Händer inte ofta men händer ibland att man får en högre lön. Och på något sätt när pengar bara är en siffra på kontot och så lättillgängligt (idag, kan ju bli av m jobbet o så, vem vet) så har min syn blivit skev.

Oavsett hur mycket man tjänar så är en sak säker (lite som du är inne på) och det är att det är betydligt lättare att göra sig av med pengarna än att hålla på dom. Och just därför är det ju inte ”bara” några hundra tusen i skuld.

Jag vet inte men känns som det är något fundamentalt fel i mitt tänkande när jag tröstar mig själv i situationen med att det är lite pengar (när det är mycket) och att det kommer bara ta x antal år att lösa situationen. Men det är år liksom jag förlorar. Och känns som jag kan sätta mig i samma sits igen om jag inte känner att det är riktigt allvarligt.

Ja, då förstår jag. Nä det är inte kul på något sätt jag har liknande tankar. Växlar mellan att vara glad över att det "bara" är några hundratusen och att känna att det är segt att jobba tillbaka allt. Jag hoppas att det svider lite extra för att det inte syns än hur mycket sitsen har förändrats.
Det kanske sjunker in sen när hälften är ur världen och saker blir mer överskådliga.
Jag tror man måste jobba på men släppa kontrollen och bara flyta med. Det vore hur skönt som helst att bli nollad och börja om, fast det kunde ha varit värre med så allt är relativt. Det känns som att tiden kommer gå sakta bara för att man ska plågas.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 150
Poäng
3 907
Gud vad roligt det låter. :D Ja, tänk om du levt i Sverige och hankat dig fram på ett random jobb, inget illa med det heller men ditt liv hade varit lite "torftigt". Nu har du något roligt att skratta åt på ålderns höst. Servera kändisar, press! Jag jobbade en gång på Island som servitris under inspelningen av Secret life of Walter Mitty och festade med Hollywood regissörer och såna som sysslar med stunt, casting och annat men träffade inte Ben Stiller och Sean Penn men folk skvallrade mycket. :D Tror att assistenterna skickades in för att hämta kaffe, jag vet inte hur man klarar att servera kändisar och hålla sitt pokerfejs. Det låter som att du har haft ett underbart liv som många drömmer om. Jag har en vän som aldrig tar risker i livet och hon går i terapi för det, hon känner sig aldrig exalterad, gör inte impulsiva grejer och känner att måendet bara går som en rak linje hela tiden! Hon har aldrig rest. Lite impulsivitet i livet kan leda till så mycket bra och om det då leder till en svacka och lite sämre förutsättningar så får det vara så. Lite spänning är nog bra. Att vara utan pengar är ju spännande på sitt sätt. ;)

Exakt så är det... :)
Den absolut roligaste upplevelsen ombord var när Oprah Winfrey chartrade båten för en 5 dagars kryssning nere i Karibien för att fira hennes nära väninna Maya Angelou (tillika en av USA:s största poeter/författare). WOW...jag har aldrig skådat något liknande och för en 25-årig svensk, så var det något utöver det vanliga...milt uttryckt. I varje hamn vi kom in i, så ändrades hela temat ombord på båden, alla blommor byttes ut, ny fräsch mat av stjärnkockar kom ombord. Hela båten var PURE LUXURY och gästerna likaså...
Ja, jag har upplevt oerhört mycket och ja, det bär jag med mig inom mig forever and EVER !! Önskar att min dotter vågade/ville ta steget ut och göra något liknande, men det verkar inte så. Min dotter är en sk. följare och stannar där henne vänner är...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp