Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Skulder 2024

Medlem
Poäng: 6
Meddelanden
14
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Hej gänget! Har läst mycket här innan jag startade ett konto här!
Nu är det så att jag behöver hjälp med vad jag ska prioritera först.
Inkomst : ca 25/26k efter skatt
Utgifter per månad -
Hyra - 7200/ mån
Csn - 920/mån ca 207.000
Blanco nordea - 200.000 8,75% ränta
Axo finans - 1700/ mån - 95.000 kr 20% ränta (!) Dåligt jag vet!
Mobil - 700 kr /mån - ca 3000 kr kvar att betala av.
El - 250-350/mån
Fackavgifter/akassa - 700/mån
Busskort - 620 /mån
Kredit - 1200/mån - 8700 kr utnyttjat av 10.000
Resurs - 850/mån - kredit 16500 0%ränta 24 mån
Ellos - 1500/ mån - kredit 25.000 vet ej räntan.

Har dålig kreditvärdighet men får allr att gå runt.
Men frågan är i vilken ordning anser ni att jag skulle prioritera? Vill få igång min egna snöbollseffekt nu som många andra verkar ha lyckats riktigt bra med!

Om du är inne på snöbollsmetoden skulle ett alternativ kunna vara
1. Krediten och när du är klar med den så går du vidare till
2. Resurs krediten och sen
3. Ellos krediten
4. Axo
5. Nordea

Gå ur facket (men behåll a-kassan) och lägg pengarna i snöbollen och samma när du har betalat klart din mobil.

Håll koll på ditt kreditbetyg och sök ev samlingslån när ditt betyg är så pass bra att du har chans att bli beviljad.
Eller så kör på utan samlingslån.

Ta inga nya lån men sätt upp ett buffertsparande.

du kommer märka skillnad när du betat av krediterna!

Om du är inne på snöbollsmetoden skulle ett alternativ kunna vara
1. Krediten och när du är klar med den så går du vidare till
2. Resurs krediten och sen
3. Ellos krediten
4. Axo
5. Nordea

Gå ur facket (men behåll a-kassan) och lägg pengarna i snöbollen och samma när du har betalat klart din mobil.

Håll koll på ditt kreditbetyg och sök ev samlingslån när ditt betyg är så pass bra att du har chans att bli beviljad.
Eller så kör på utan samlingslån.

Ta inga nya lån men sätt upp ett buffertsparande.

du kommer märka skillnad när du betat av krediterna!
Okej! Hur mycket ska man leva på i månaden enligt dig efter alla räkningar? Hur mycket lever du på per månad?

Okej! Hur mycket ska man leva på i månaden enligt dig efter alla räkningar? Hur mycket lever du på per månad?
Så lite som möjligt övriga utgifter och kostnader skulle jag säga. Har du överskott av pengar när månaden börjar närma sig slutet så spara pengarna, det är det bästa du kan göra för dig själv. Har man sparade pengar som dessutom kan växa om man investerar dem så står du inte på barbacke när ngt händer.
I vår familj går vi precis runt, så det är jag glad för för det var inte länge sedan vi låg back med flera tusen. Men kör också snöbollsmetoden och har betat av massa lån och krediter.
Nu när det börjar bli lite luftigt i ekonomin så ska bolånet omförhandlas i augusti och just nu ser det ut som att det kommer bli ca 7000 kr i bolån istället för dagens ca 2 200 kr. Så det kommer kännas!

Ska du köra snöbollsmetoden så börjar du med den lägsta summan dvs telefonen. Är det räntefri avbetalning så är det dock inte det mest ekonomiska.

Ska du köra snöbollsmetoden så börjar du med den lägsta summan dvs telefonen. Är det räntefri avbetalning så är det dock inte det mest ekonomiska.
Jag utgick fr att det är räntefritt

Så lite som möjligt övriga utgifter och kostnader skulle jag säga. Har du överskott av pengar när månaden börjar närma sig slutet så spara pengarna, det är det bästa du kan göra för dig själv. Har man sparade pengar som dessutom kan växa om man investerar dem så står du inte på barbacke när ngt händer.
I vår familj går vi precis runt, så det är jag glad för för det var inte länge sedan vi låg back med flera tusen. Men kör också snöbollsmetoden och har betat av massa lån och krediter.
Nu när det börjar bli lite luftigt i ekonomin så ska bolånet omförhandlas i augusti och just nu ser det ut som att det kommer bli ca 7000 kr i bolån istället för dagens ca 2 200 kr. Så det kommer kännas!
Okej! Jag brukar betala räkningar i förväg ibland när jag har pengar kvar den sista veckan innan lönen kommer in. Det är väl en bra sak att göra?
Ok. Hur mkt lån har du? Och hur mycket betalar du pp de? Och vad har du för inkomst?
Oj! Ja det kan jag tänka mig att det kommer att kännas!

Resten är samma som Myra skrev. Man börjar med den minsta skulden och så får man igång ”snöbollen”. Är den relativt liten som din som är på 3000kr så ganska snart kan du lägga de 700kr på nästa skuld. Men är telefonen räntefritt så är det mer ekonomiskt att betala den med ränta innan.

Resten är samma som Myra skrev. Man börjar med den minsta skulden och så får man igång ”snöbollen”. Är den relativt liten som din som är på 3000kr så ganska snart kan du lägga de 700kr på nästa skuld. Men är telefonen räntefritt så är det mer ekonomiskt att betala den med ränta innan.
Okej. Så jag ska lägga all fokus på att betala av krediten på 10 k först? Låta mobilen fortlöpa då det är 7 mån kvar på den. Samt säga upp fackavgiften?

Okej! Jag brukar betala räkningar i förväg ibland när jag har pengar kvar den sista veckan innan lönen kommer in. Det är väl en bra sak att göra?
Jag skulle istället lägga hälften av summan i snöbollen (betala skuld prio 1 snabbare) och hälften på ett sparkonto. Så kommande räkningar betalar du med den lönen som du får. Pengar du har kvar innan lönen kommer går till skuld prio 1 och till sparande.

När du har en buffert på ett sparkonto som är lika stor som en månadslön minst så kan du börja lägga in en slant i en fondrobot, exempelvis Lysa eller Opti! Så skulle jag gjort.

Hej,
Mitt råd är att så snabbt du bara kan spara ihop 10.000kr till en akutbuffert.
Den rör du bara när det sker oförutsedda utgifter. Du gör dig själv en tjänst att ha sparade pengar.
Under tiden betalar du minsta möjliga på samtliga lån/krediter.
Se vart du kan få ner månadskostnader - omförhandla räntor, avbetalningstider och liknande för att minska totala månadskostnaderna.
Jobba extra en begränsad tid för att maximera själva starten.
Budgetera varje krona och lev snålt, sälj sånt du kan.
Beta av lägsta lånet/krediten först och ta sedan den näst minsta osv. Strunta i räntor.
De pengar du la på lån 1 för att betala av lägger du till på lån två etc. På så vis bygger du snöboll.
Och pausa intensiteten emellanåt. Bara för att andas, njuta lite och sedan är det bara att köra igång igen.
Stort lycka till!

Jag är också en som gillar buffert men om man som ts verkar hyra boende och inte har bil så får man räkna efter det. Har du en dyr kredit men du kan ta ifrån vid akututgift så är det nog bättre amortera där. Sen kan naturligtvis allt hända (tänder pajar, släkting blir sjuk/dör eller man förlorar jobbe). Men en liten summa i månaden kan man spara för att komma igång med vanan av sparande.

Jag är också en som gillar buffert men om man som ts verkar hyra boende och inte har bil så får man räkna efter det. Har du en dyr kredit men du kan ta ifrån vid akututgift så är det nog bättre amortera där. Sen kan naturligtvis allt hända (tänder pajar, släkting blir sjuk/dör eller man förlorar jobbe). Men en liten summa i månaden kan man spara för att komma igång med vanan av sparande.
Håller helt med! Jag har prioriterat att betala bort lån och krediter framför buffert just öfr att minska kostnader per månad och få utrymme att börja spara till en buffert. Har en kredit som kan användas om det behövs vid kris men amorterar ner på alla krediter. Försöker istället för buffert (pengar på vanligt sparkonto) lägga in en slant i Opti och Avanza.
Har egentligen en automatisk överföring till olika sparkonton, bl a buffert och bil men de kontona behöver vi tömma för att klara månaderna. Men fr o m nästa år så hoppas jag att pengarna kan stanna kvar på de kontona.
Att jag använder mig utav Opti och Avanza är för att det är mkt större steg till att ta ut därifrån än fr vanliga sparkonton (som en barriär)

Just nu har jag ca 4k kvar efter allt. Känns skit dåligt... hur lever man på 4 k till den 25:de?? Tror jag kommer att få en väldigt dålig lön nästa månad också.... och ingen av krediterna går ner typ... piss känns det

Jag tror många här skulle tycka 4000kr var ok att leva på. Dina skulder sjunker väl med några tusen i månaden? Du fixar detta!

När det gäller fackavgiften, så kontrollera vad som ingår i den utöver A-kassan, många har både olycksfall och hemföräkring inbakat samt lite till som man ibland bara måste ha.

Nu har jag ångest igen...
Bestämde mig för att samla alla mina små krediter och lån igen...
Nu har jag 3 stora lån endast. 2 st med sjukt dålig ränta....

95k - 20% ränta
70k - 27% ränta
Och mitt banklån på 200k med 8.65% ränta...
Fick återbetalningskrav hos csn på 10k och kredit på 30k samt ett annat på 10k.. sen resurs hade jag 20k... så de samlade jag ihop nu på den kredit med 70k.

Mår riktigt dåligt men nu funderar jag på att spärra mig på ellos och resurs flr att inte kunna beställa på nätet längre...

Hur ska jag lägga in en aggressiv avbetalning nu? Funderar på att lägga 5k per månad på 70k lånet så det är borta inom 2 år och sedan betala aggressivt efter det på 95k lånet...
ÅNGEST.....

Var tur att jag inte sa upp fackavgiften ännu... blev misshandlad dessutom för 1 vecka sedan så fick ut 700 kr för det samt psykoterapi Nu gratis 10 ggr... jag mår riktigt dåligt efter det...

Stackare det låter inte bra men livet går vidare. Hoppas att du mår bättre snabbt. Tänker var någonstans har du lån på 200 tusen , om man skulle kunna ansöka om att höja detta och baka ihop de två med hög ränta? Alternativt göra som du planerat

Stackare det låter inte bra men livet går vidare. Hoppas att du mår bättre snabbt. Tänker var någonstans har du lån på 200 tusen , om man skulle kunna ansöka om att höja detta och baka ihop de två med hög ränta? Alternativt göra som du planerat
Det är på Nordea. Tror inte det går just nu då jag har usel uc. Satt hemma förra söndagen och sökte massa lån för jag mådde så dåligt. ... så måste vänta ut 1 år minst... jag blev sjukskriven 1 vecka och det var då all ångest kom ikapp....

Att säga till någon som blev misshandlad för en vecka sedan att livet går vidare är som en käftsmäll. Att bearbeta det som hände får ta den tid det tar. Inget som ska gå snabbt. Lider man dessutom redan av psykisk ohälsa och ångest så är det ännu viktigare att låta det ta tid.

Det är på Nordea. Tror inte det går just nu då jag har usel uc. Satt hemma förra söndagen och sökte massa lån för jag mådde så dåligt. ... så måste vänta ut 1 år minst... jag blev sjukskriven 1 vecka och det var då all ångest kom ikapp....
Då får du köra din plan , den är bra . Iallafall i ett år sen får du säkert lån med bättre ränta

Nu har jag ångest igen...
Bestämde mig för att samla alla mina små krediter och lån igen...
Nu har jag 3 stora lån endast. 2 st med sjukt dålig ränta....

95k - 20% ränta
70k - 27% ränta
Och mitt banklån på 200k med 8.65% ränta...
Fick återbetalningskrav hos csn på 10k och kredit på 30k samt ett annat på 10k.. sen resurs hade jag 20k... så de samlade jag ihop nu på den kredit med 70k.

Mår riktigt dåligt men nu funderar jag på att spärra mig på ellos och resurs flr att inte kunna beställa på nätet längre...

Hur ska jag lägga in en aggressiv avbetalning nu? Funderar på att lägga 5k per månad på 70k lånet så det är borta inom 2 år och sedan betala aggressivt efter det på 95k lånet...
ÅNGEST.....
Låter som en bra plan om du kan lägga 5 k/mån på 70k lånet. Men har du ingen buffert så lägg 4 k istället och 1 k på sparkonto. Har man inga marginaler och ngt oväntat inträffar så är man tvungen att låna och så är karusellen igång igen med nya lån.

Jag får ut 26k i månaden om jag jobbar 100% men mitt psykiska mående har gjort så att jag inte har jobbar 100% en hel månad... nu är min prio i livet träning,jobba extra, bli bättre på matlagning. Ta hand om mig själv bättre än vad jag har gjort... skamen är enorm efter detta. Skit dålig ekonomi och trauma för 1 vecka sedan... dubbel skam känner jag... Vill liksom inte vistas ute typ. Hemskt.

Jag får ut 26k i månaden om jag jobbar 100% men mitt psykiska mående har gjort så att jag inte har jobbar 100% en hel månad... nu är min prio i livet träning,jobba extra, bli bättre på matlagning. Ta hand om mig själv bättre än vad jag har gjort... skamen är enorm efter detta. Skit dålig ekonomi och trauma för 1 vecka sedan... dubbel skam känner jag... Vill liksom inte vistas ute typ. Hemskt.
Då tar man en dag i taget! När det var som värst för mig under en period som jag aldrig kommer glömma så hade jag som mål att överleva 15 min i taget. Senare började jag med en dag i taget. Idag är det mer en månad i taget :)

Då tar man en dag i taget! När det var som värst för mig under en period som jag aldrig kommer glömma så hade jag som mål att överleva 15 min i taget. Senare började jag med en dag i taget. Idag är det mer en månad i taget :)
Oj. Men va jobbigt! och jag tyckte jag hade det jobbigt. Shit...

Oj. Men va jobbigt! och jag tyckte jag hade det jobbigt. Shit...
Alla mobilabonnemangen och även hemtelefonen som vi hade på den tiden stängdes ner typ varje månad, förvarning om att elen kommer stängas, massa räkningar som jag inte kunde betala, massa inkassokrav för att inte tala om alla förelägganden som bara ösade ner fr Kf. Högvis med post som bara gav ångest! Att fixa ett nytt sms-lån var som en sporttävling. Hade en A4 papper (i bokstavsordning) med alla möjliga långivare jag kunde hitta och blev jag nekad så skrev jag kryss, blev jag beviljat så satte jag en bock! Behövde ett nytt lån så desperat för att släcka där det brann mest.

För 2 dagar sedan dog min älskade morfar också.... fan livet är ju helt otroligt mörk just nu...

Sen fick man detta meddelande helt random av en ny medlem som blev medlem 2 min innan den skickade detta imorse till mig....

Bilagor

• Screenshot_20240830_143725_Samsung Internet.webp
    Screenshot_20240830_143725_Samsung Internet.webp
    79 KB · Visningar: 114
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp