Långivare med aktiv utlåning

1. Brixo Kontokredit - Lån utan UC, Swish
2. Kredio - Lån utan UC
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Klaralån - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Skulder på 300–400 000 kr – hur tar jag mig ur min svåra situation?

Nej tror jag inte. Redan medsökande på 150 000 k så är körd
Ok, försök att förhandla med Luma Finans och läs på konsumentkreditlagen ang felaktiga kreditprövningar. Luma är känd för sina otroligt usla kreditprövningar. Vi är många som fått låna av dom alldeles för lätt. Som värst ville dom ha 35000:- i månaden av mig med en bruttolön på 34000:-

Ok, försök att förhandla med Luma Finans och läs på konsumentkreditlagen ang felaktiga kreditprövningar. Luma är känd för sina otroligt usla kreditprövningar. Vi är många som fått låna av dom alldeles för lätt. Som värst ville dom ha 35000:- i månaden av mig med en bruttolön på 34000:-
Tack! Men… jag kan inte räkna med KFM redan inom någon vecka då? Jag har redan fått betalnings påminnelse, får panik över detta.

Tack! Men… jag kan inte räkna med KFM redan inom någon vecka då? Jag har redan fått betalnings påminnelse, får panik över detta.
Ca 90 dagar sen får du besked om uppsagd kredit, sen får du, tror det är 30 dagar att betala, efter det inkasso eller kfm.
Så har det det varit tidigare iaf, så ingen garanti på hur dom agerar nu.

Kan nog vara annat nu då..
Ring dom till veckan och förklara att månadskostnaden i relation till din lön inte går ihop, vägrar dom hjälpa, bokar du möte med kommunens budget och skuldrådgivare och ber om hjälp. Luma Finans kan nog tänkas bli medgörliga att förhandla då.

Ring dom till veckan och förklara att månadskostnaden i relation till din lön inte går ihop, vägrar dom hjälpa, bokar du möte med kommunens budget och skuldrådgivare och ber om hjälp. Luma Finans kan nog tänkas bli medgörliga att förhandla då.
Det ska jag göra, så orolig nu att detta går till KFM

Betala inte till fifflarna något

Jobbig situation. Har varit där själv till alldeles nyligen. Men jag hade uppdelat på betydligt fler långivare och det var ett heltidsjobb att hålla reda på alla betalningar, sortera ut de viktigaste mm mm. Blev en mästare på det och såg faktiskt en lösning att kunna fixa alla inkassoskukder själv på sikt, inom två år. Men tillslut föll det ändå när mina två privatlån gick till inkasso. Fick släppa på min stolthet och berättade om min situation för min mamma, som gav mig 400 000 för att lösa allt. Jag hade fått pengarna av henne, men det kändes fel och jag kommer att betala 2200/månad till henne. För mig känns det bra, och är smågrus i jämförelse med ca 20 000/månad.

Såklart ser det olika ut för alla, vi har alla olika förutsättningar. Men våga fråga om hjälp! Nya dåliga lån för att täcka upp förvärrar bara i slutändan. Se över om du kan lösa det själv på något vis. Ta kontakt med inkassobolagen, var jobbig! Dom flesta är helt ok att ha och göra med, faktiskt. Jag valde tillslut självmant att släppa alla mina krediter till inkasso för att få tydligare överblick och mer struktur på betalningarna. Och känslan när en skuld var slutbetald, och därmed helt borta, var så skön.

Hur som helst var det inte din fråga. Skulle säga att alla inkassobolag jobbar olika, du kan även få olika svar via telefon och chatt på samma inkasso (egen erfarenhet). Lika olika är det hur snabbt något släpps till kfm, även inom samma inkasso. Men så himla fort går det inte till inkasso, ibland kan det ta månader efter första påminnelse. Från inkasso till kfm lgår det dock snabbare, ibland blixtsnabbt. Men sen har du 10 dagar på dig att bekräfta ärendet hos kfm, och efter det datumet 10 dagar till innan de påbörjar sin utredning. Som vad jag förstått kan ta ett tag (har aldrig kommit så långt). Så det är inget som händer över en natt.

Vet stressen och pressen och hur dåligt man kan må. Det är hemskt. Men jag tror på att det finns en lösning för alla. Lycka till ❤️

Jobbig situation. Har varit där själv till alldeles nyligen. Men jag hade uppdelat på betydligt fler långivare och det var ett heltidsjobb att hålla reda på alla betalningar, sortera ut de viktigaste mm mm. Blev en mästare på det och såg faktiskt en lösning att kunna fixa alla inkassoskukder själv på sikt, inom två år. Men tillslut föll det ändå när mina två privatlån gick till inkasso. Fick släppa på min stolthet och berättade om min situation för min mamma, som gav mig 400 000 för att lösa allt. Jag hade fått pengarna av henne, men det kändes fel och jag kommer att betala 2200/månad till henne. För mig känns det bra, och är smågrus i jämförelse med ca 20 000/månad.

Såklart ser det olika ut för alla, vi har alla olika förutsättningar. Men våga fråga om hjälp! Nya dåliga lån för att täcka upp förvärrar bara i slutändan. Se över om du kan lösa det själv på något vis. Ta kontakt med inkassobolagen, var jobbig! Dom flesta är helt ok att ha och göra med, faktiskt. Jag valde tillslut självmant att släppa alla mina krediter till inkasso för att få tydligare överblick och mer struktur på betalningarna. Och känslan när en skuld var slutbetald, och därmed helt borta, var så skön.

Hur som helst var det inte din fråga. Skulle säga att alla inkassobolag jobbar olika, du kan även få olika svar via telefon och chatt på samma inkasso (egen erfarenhet). Lika olika är det hur snabbt något släpps till kfm, även inom samma inkasso. Men så himla fort går det inte till inkasso, ibland kan det ta månader efter första påminnelse. Från inkasso till kfm lgår det dock snabbare, ibland blixtsnabbt. Men sen har du 10 dagar på dig att bekräfta ärendet hos kfm, och efter det datumet 10 dagar till innan de påbörjar sin utredning. Som vad jag förstått kan ta ett tag (har aldrig kommit så långt). Så det är inget som händer över en natt.

Vet stressen och pressen och hur dåligt man kan må. Det är hemskt. Men jag tror på att det finns en lösning för alla. Lycka till ??
Tack snälla! <3 det är just att kag märker hur snabba credifi är. Är redan sen 16 dagar för första betalningen, har precis fått min första påminnelse och detta ska vara inbetalt måndag, har ingen möjlighet alls till detta. Har även hört att det skickar rakt till KFM, alltså ingen mellanhand. Så jag är extra rädd och orolig. Inte nog med det så vågar jag nog inte berätta mer för mina föräldrar gällande detta.. och min mamma står redan som medsökande, så där är jag körd..

Tack snälla! <3 det är just att kag märker hur snabba credifi är. Är redan sen 16 dagar för första betalningen, har precis fått min första påminnelse och detta ska vara inbetalt måndag, har ingen möjlighet alls till detta. Har även hört att det skickar rakt till KFM, alltså ingen mellanhand. Så jag är extra rädd och orolig. Inte nog med det så vågar jag nog inte berätta mer för mina föräldrar gällande detta.. och min mamma står redan som medsökande, så där är jag körd..
Inget är nånsin helt kört, det blir kanske bara inte som man tänkt sig 😌
Tänker att du har inte så många långivare, om det var de du listade tidigare, och det blir enklare då. Vilka är fördelaktiga att behålla som de är och vilka kan vara bäst att släppa till inkasso? Mycket handlar om vilket inkasso det åker till. Vissa kan dela upp på ett par år (=låg månadskostnad) och vissa på bara 4-6 månader (=hög månadskostnad). Beroende på skuldsumma såklart. Endel räknar utifrån den summa du har över i månaden och vad du procentuellt kan betala i förhållande till dina totala skulder. Andra gör inte så. Men har inte varit med om ett enda inkasso hittills som inte haft möjlighet till en avbetalningsplan. Sen finns de som har interna inkasso, men det är ändå ett inkasso och de borde ha vissa möjligheter de med. Tror att allt går till något slags inkasso före kfm.

Om jag var dig skulle jag göra en tydlig plan. Vilka lån klarar du av som de är i dagsläget? Lånet din mamma står med på, är det ett privatlån? I så fall borde inte månadskostnaden vara skyhög. Spara de lån du klarar av. Du skrev att två skulle ha 13000/månad (vardera?!), vilket låter otroligt högt. Skulle nästan tro att du kan få bättre betalplan på ett inkasso. Börja med att prata med varje långivare och se vad de kan göra, fråga vilket inkasso de använder också och kolla upp dessa, så du vet hur de fungerar. Lista sen det som är viktigast och neråt. Om du hade Klarna, så är min erfarenhet att de är väldigt sega på att skicka vidare till inkasso, dom kan listas långt ner osv.

Så mitt välmenande råd är att skapa dig en tydlig bild av alla skulder och månadskostnader, och en plan på hur du bäst kan gå tillväga. Då är du iaf trygg med att du har kontroll över hur det ser ut. Fundera också på varför det blivit som det blivit från början. Och om du vågar, prata med dina föräldrar igen, var tokärlig med varenda krona (visa din plan), berätta hur du mår och att du verkligen vill lösa din situation för gott. Har dom inte möjlighet/vilja att låna dig pengar, kanske dom kan ställa upp en sista gång på ett samlingslån?

Det är tufft att be om hjälp, men tänk om det kan få dig ur din svåra sits och du kan börja må bättre? Det är värt det. Tänk på det iaf.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp