• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Skulder vs inkomst

johnander

V.I.P
Poäng: 377
Blev medlem
5 Oktober 2018
Meddelanden
696
Mottagna reaktioner
180
Poäng
377
hej,

Skulle vilja höra kort svar vad ni tycker om denna situation om ni har några tips eller idéer.

Jag har samlar på mig endel skulder pga av spel (spelande har i stortsett upphört, ngn enstaka återfall men 100 % underkontroll)

och lån på lån under studierna på 4 år.


De senaste 12-16 månaderna har jag på allvar kämpat ner och amorterat bort cirka 180 000 kr plus sjukt mkt ränta.

Jag började jobba i aug 2017 (så låååg UC 4-5 år i rad) efter 4 års studier och hade då dragit på mig cirka 600 00kr i lån Ink kreditkort, började våren 2018 jobba av skulderna, hade inte en enda skuld dec 2013.


Har nu cirka 420 000 kvar.
Specifikation:

BN 190 000 betalar 6000 i månaden
Ikanobank 40 000 betalar 1500 i månaden
10 000 collector betalar 500kr i månaden
Klarna 30 000 betalar 1500 i månden
Viaconto 8000 kr betalar 1000kr i månaden
Gothia inkasso 30 000 betalar 6000
Axtractor 20 000 betalar 5000
Divide 15 000 betalar 500kr
45 0000 i kreditkort skulder cirka 1500 i månaden.
Sergel 10 000 betalar 1500
Flexkontot 4000 betalar 500 kr i månaden
Sms pengar 4000 betalar 500 i månaden
Credway 15 000 betalar 1500 i månden

Har cirka 420 000 (plus ränta såklart)kvar i skulder.

Har tre stora amortering på totalt 12 500 kr i månaden som är klara i november/ december, som kommer ”förlösande” att bli av med.
Hade tänkt lägga dessa på först bli av med credway, flexkontot, smspengar, viaconto ,klarna - har inte listat ut ordningen ännu.



Tjänar runt 470 000-500 000 per år har skattejämkning så får ut 35 000 i månaden efter skatt 2019 ut. Har tänkt fortsätta med detta under 2020, så gissar på att jag har ut minst runt 32 000 varje månad hela 2020.
Får en årsbonus i april som brukar ligga på 25-50 000 efter skatt.


Min UC är piss just nu pga av högt underskott och många ff har inga anmärkning alls. (har cirka 10 ff kvar i januari 2020) vill helst inte ta nya lån utan betala av allt organiskt.


Lever med extremt små marginaler denna höst.
Bor billigt för 3000 i månaden och cyklar till jobbet året om. Alla resor, nöjen, inköp osv är helt pausade tills dessa är löst.
Har knappt köpt ett klädesplagg sedan 2017.

Vad tror ni om mina utsikter, tips idéer? Känns som den värsta biten är över.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Du betalar väldigt mkt till Gothia och Axtractor varje månad ser jag. Axtractror vet jag inget om men jag har en skuld hos Gothia på ca 20-22 000 kr. Betalar 1200/mån!

Om du skulle ringa de två och höra om de kan sänka månadsbeloppet så får du luftigare ekonomi och pengar över att betala bort alla smslånen och lite till plus ha mer pengar kvar att röra dig med varje månad?
Gothia är inte omöjliga. De ville att jag skulle betala mer men jag sa att det är väl bäst att jag får en summa som jag kan klara av istället för att ni inte få in betalningarna och det går vidare till kfm
Vet inte om jag bara hade tur att få prata med bra personer men de senaste två åren har jag fått bra hjälp av Gothia.
Kanske värt att göra ett försök om du tror att det kan vara till hjälp! och blir det nej första gången kan man ringa med jämna mellanrum, rätt som det är kommer man till en person som säger ja :)
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Mina erfarenheter säger inget om att underskott påverkar betyget speciellt mycket. Knappt något alls skulle jag vilja säga. Sedan påverkar det självklart hur vissa banker resonerar när man söker lån.
 

johnander

V.I.P
Poäng: 377
Blev medlem
5 Oktober 2018
Meddelanden
696
Mottagna reaktioner
180
Poäng
377
Du betalar väldigt mkt till Gothia och Axtractor varje månad ser jag. Axtractror vet jag inget om men jag har en skuld hos Gothia på ca 20-22 000 kr. Betalar 1200/mån!

Om du skulle ringa de två och höra om de kan sänka månadsbeloppet så får du luftigare ekonomi och pengar över att betala bort alla smslånen och lite till plus ha mer pengar kvar att röra dig med varje månad?
Gothia är inte omöjliga. De ville att jag skulle betala mer men jag sa att det är väl bäst att jag får en summa som jag kan klara av istället för att ni inte få in betalningarna och det går vidare till kfm
Vet inte om jag bara hade tur att få prata med bra personer men de senaste två åren har jag fått bra hjälp av Gothia.
Kanske värt att göra ett försök om du tror att det kan vara till hjälp! och blir det nej första gången kan man ringa med jämna mellanrum, rätt som det är kommer man till en person som säger ja :)



Tack för reflektionen, så du tänker att det är bättre att vända på det, mindre till gothia och axtractor och göra sig av med små lånen innan?


Jag kommer klara hålla budgeten dessa 4-5 månader, men skulle nog inte orka längre än så. Fick månadsavgiften sänkt av gothia under sommaren juni och juli till 4000, hehe.
Har betalt in totalt 37 000 till gothia iår.
 

johnander

V.I.P
Poäng: 377
Blev medlem
5 Oktober 2018
Meddelanden
696
Mottagna reaktioner
180
Poäng
377
Mina erfarenheter säger inget om att underskott påverkar betyget speciellt mycket. Knappt något alls skulle jag vilja säga. Sedan påverkar det självklart hur vissa banker resonerar när man söker lån.



Säkerligen min ff som ställer till det och jag har haft maxade kreditkort fram till Juli iår. Så fort jag betalade in extra på dem och ej nyttjade igen så sänktes betyget på UC från 59% till 37,5% på en månad.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 865
Poäng
4 477
Tack för reflektionen, så du tänker att det är bättre att vända på det, mindre till gothia och axtractor och göra sig av med små lånen innan?


Jag kommer klara hålla budgeten dessa 4-5 månader, men skulle nog inte orka längre än så. Fick månadsavgiften sänkt av gothia under sommaren juni och juli till 4000, hehe.
Har betalt in totalt 37 000 till gothia iår.
Jag tänker att allt som gör att du får lägre månadskostnader är bra!
Om du betalat så höga belopp till Gothia under längre tid så kan du ju inte bara ringa och säga hej och vill betala lägre. Då måste du dra till med ngt, att din sambo blivit arbetslös eller liknande, att era inkomster försämrats och att ni har många olika planer med olika Inkasso, så kan du be ödmjukt om en lägre betalning, säg under de kommande 6 månaderna och sen lovar du att du hör av dig igen när 6 månader gått och att du hoppas att du kan höja då. Du kan säga att du ringer runt till alla inkasso och ber om hjälp.
Har du tur att komma till rätt person så är det absolut inte omöjligt!!!! 6000 kr/mån enbart till Gothia är otroligt mkt pengar.
Axtractor som jag sa vet jag inget om men värt ett försök!
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 774
Mottagna reaktioner
2 631
Poäng
1 857
Jag tänker att allt som gör att du får lägre månadskostnader är bra!
Om du betalat så höga belopp till Gothia under längre tid så kan du ju inte bara ringa och säga hej och vill betala lägre. Då måste du dra till med ngt, att din sambo blivit arbetslös eller liknande, att era inkomster försämrats och att ni har många olika planer med olika Inkasso, så kan du be ödmjukt om en lägre betalning, säg under de kommande 6 månaderna och sen lovar du att du hör av dig igen när 6 månader gått och att du hoppas att du kan höja då. Du kan säga att du ringer runt till alla inkasso och ber om hjälp.
Har du tur att komma till rätt person så är det absolut inte omöjligt!!!! 6000 kr/mån enbart till Gothia är otroligt mkt pengar.
Axtractor som jag sa vet jag inget om men värt ett försök!
Gothia tycker jag du absolut ska ringa till , dom har varit kanon när jag pratat med dom
 

johnander

V.I.P
Poäng: 377
Blev medlem
5 Oktober 2018
Meddelanden
696
Mottagna reaktioner
180
Poäng
377
Är det inte värt att bara hålla igen och betala detta i 4-5 månader till så?
Jag har cirka 5000 över varje månad till mat och nöjen/träning, har dessutom en sambo, så vi delar på maten.
Tänker att blir helst av med sergel, axatractor och gothia innan året är slut eller senast januari. Och sedan går jag rakt på de mindre på 4-5 000 (några syns på UC t o m), för varje små lån blir det ju 500kr över mer i månaden.



Mitt mål är att jag bara ska ha kvar nedan tre lån per 1/5 2020.

1. Bank norgweigan summa 6000/mån
2. Ikano bank summa 1500/mån
3. Och lite kvar på kreditkorten summa 1500/mån

Ärr det omöjligt om jag bara lever ekorrhjulet fram till dess, vi snackar 8 månader.
På 8 månader vill jag ungefär minskar skulderna med 150 000.
Jag får in och ut enkelt räknat 35 000x8 = 280 000 (efter skatt pga jämkning)
Då har jag 130 000 att leva på, det är 16 500 i snitt per månad och då har jag inte räknat med årsbonus på minst 25 000 i april.


Då från maj lönen kommer jag endast ha Månadskostnader på lånen ovan ungefär 8000 /mån och ha 27 000 över varje månad.

Tänker jag helt galet här?
 

johnander

V.I.P
Poäng: 377
Blev medlem
5 Oktober 2018
Meddelanden
696
Mottagna reaktioner
180
Poäng
377
Målet är att sommar 2020 kunna fira genom 1 vecka i Frankrike och NJUTA efter att ha löst detta.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp