• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Skuldsättning....igen!

shoppoholic

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
22 Mars 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
27
Poäng
92
Hej!
Har gått igenom en skuldsanering och blev klar med den 2017. Har alltid haft ett shoppingmissbruk i perioder när jag mår dåligt vilket ledde mig till skuldsanering och nu är jag i en likadan situation...igen och vet inte hur jag ska ta mig ur den.

Har maxat mina kreditkort och lån och trots jämkning så har jag nästan 10.000 för lite i inkomst varje månad för att täcka utgifterna och då har jag inte räknat in utgifter för mat, bensin osv. Har för många ff och låg kreditvärdighet för att få ett samlingslån.

Har sökt hjälp för mitt shoppingmissbruk och ska påbörja KBT-terapi och går till en konsumetrådgivare som tycker att jag ska pröva söka skuldsanering en andra gång, vilket jag läst mig till ska mycket till innan man blir beviljad en andra gång!

Så behöver all hjälp och tips på hur jag kan ta mig ur det här om jag nu inte får skuldsanering. Så här ser min ekonomi ut just nu:

Inkomst: 29800 inkl jämkning/ mån efter skatt.
Fasta utgifter: 10.000 ( hyra, försäkring, internet, a-kassa, mobil)

Leasing bil: 3065 kr/mån ( har försökt få iväg bilen på ett överlåtelse avtal men verkar svårt)

Lån :
CSN 1570 kr/mån
Collector: 395 200 - 5065 kr/mån
Northmill 131 086 - 1750 kr/mån
Marginalen bank 289 156 - 3632 kr/mån
Lea Bank 165 196 - 1700 kr/ mån

Krediter:
Walley: 547 kr - 60 kr/mån
Svea ekonomi 1247 kr - 100 kr/ mån
Svea ekonomi 1779 kr - 100 kr/ mån
Ellos: 5667 - 230 kr/ mån
Qliro: 15643 - 1293 kr/ mån
Klarna: 20295 - 907 kr/ mån
Ferratum: 50 000 - 1999 kr/ mån
Collector kreditkort: 19414 - 794 kr/ mån
Carpay: 19600 - 440 kr/mån
Fairlo: 19539 - 448 kr/ mån
Saldo: 20.000 - 2020 kr/ mån
Credifi: 11828 - 2088 kr/ mån

Mår verkligen uruselt och önskar jag sökt hjälp tidigare, men nu är situationen som den är...så hoppas någon har råd/ tips på vad jag kan göra?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 272
Poäng
997
Knepigt läge. För att framåt kunna få ett bättre liv är det allra viktigaste att ta tag i ditt missbruk på allvar. Att du verkligen vill denna gång. Utan rätt vilja och inställning finns det tyvärr inget som kommer hjälpa.

Du bör även lämna över din ekonomi till någon annan, har du ingen nära så försök få en ”god man” eller liknande. Vill du inte lämna över din ekonomi, så har du inte rätt vilja för till att få ett bättre liv.

Du bestämmer!
Det är ditt liv och livet är en jäkla fin gåva!

Till din ekonomi:

1) Bra att du har koll på alla siffror, det är steg ett att få det annars. Ha en Excel-fil där du lägger in allt och budgeterar/kalkylerar månad för månad. Och ta fan inga nya lån/krediter, det löser inget!

2) Ta bort allt som är onödigt! Sänk dina kostnader för mobil, internet m.m. Försök bli av med bilen och transportera dig billigare.

3) Sälj saker du har av värde. Alla pengar in hjälper dig för att släcka skulder! Kör snöbollseffekten.

4) Om du ändå verkligen inte kan få ihop det varje månad, är ju alternativen att släppa allt och ta löneutmätning (alt. försöka få skuldsanering igen). Om du väljer att släppa allt, så betala enbart av de minsta/dyraste lånen kommande månader! Så du slipper dem på löneutmätningen.

Lycka till!
Det går om du vill, det vet jag!
 

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
109
Poäng
307
Hej!
Har gått igenom en skuldsanering och blev klar med den 2017. Har alltid haft ett shoppingmissbruk i perioder när jag mår dåligt vilket ledde mig till skuldsanering och nu är jag i en likadan situation...igen och vet inte hur jag ska ta mig ur den.

Har maxat mina kreditkort och lån och trots jämkning så har jag nästan 10.000 för lite i inkomst varje månad för att täcka utgifterna och då har jag inte räknat in utgifter för mat, bensin osv. Har för många ff och låg kreditvärdighet för att få ett samlingslån.

Har sökt hjälp för mitt shoppingmissbruk och ska påbörja KBT-terapi och går till en konsumetrådgivare som tycker att jag ska pröva söka skuldsanering en andra gång, vilket jag läst mig till ska mycket till innan man blir beviljad en andra gång!

Så behöver all hjälp och tips på hur jag kan ta mig ur det här om jag nu inte får skuldsanering. Så här ser min ekonomi ut just nu:

Inkomst: 29800 inkl jämkning/ mån efter skatt.
Fasta utgifter: 10.000 ( hyra, försäkring, internet, a-kassa, mobil)

Leasing bil: 3065 kr/mån ( har försökt få iväg bilen på ett överlåtelse avtal men verkar svårt)

Lån :
CSN 1570 kr/mån
Collector: 395 200 - 5065 kr/mån
Northmill 131 086 - 1750 kr/mån
Marginalen bank 289 156 - 3632 kr/mån
Lea Bank 165 196 - 1700 kr/ mån

Krediter:
Walley: 547 kr - 60 kr/mån
Svea ekonomi 1247 kr - 100 kr/ mån
Svea ekonomi 1779 kr - 100 kr/ mån
Ellos: 5667 - 230 kr/ mån
Qliro: 15643 - 1293 kr/ mån
Klarna: 20295 - 907 kr/ mån
Ferratum: 50 000 - 1999 kr/ mån
Collector kreditkort: 19414 - 794 kr/ mån
Carpay: 19600 - 440 kr/mån
Fairlo: 19539 - 448 kr/ mån
Saldo: 20.000 - 2020 kr/ mån
Credifi: 11828 - 2088 kr/ mån

Mår verkligen uruselt och önskar jag sökt hjälp tidigare, men nu är situationen som den är...så hoppas någon har råd/ tips på vad jag kan göra?
Du har genomgått en sanering på grund av shoppingmissbruk då du mår dåligt i perioder.
Nu har du stora skulder igen. Beror dessa nya skulder på shoppingmissbruk igen så är chansen minimal att få en andra sanering. Var det inget krav på genomgången terapi/behandling i samband med första beslutet om skuldsanering?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Att få en andra skuldsanering så kort inpå en första blir det nog inte. Är det dessutom så att skuldsättning är av samma anledning är det helt uteslutet. Det kommer bedömas inte ge önskad effekt..
 

Alexaaa

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
25 Oktober 2022
Meddelanden
592
Mottagna reaktioner
267
Poäng
447
Att få en andra skuldsanering så kort inpå en första blir det nog inte. Är det dessutom så att skuldsättning är av samma anledning är det helt uteslutet. Det kommer bedömas inte ge önskad effekt..
Håller med, oerhört liten chans
 

shoppoholic

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
22 Mars 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
27
Poäng
92
Du har genomgått en sanering på grund av shoppingmissbruk då du mår dåligt i perioder.
Nu har du stora skulder igen. Beror dessa nya skulder på shoppingmissbruk igen så är chansen minimal att få en andra sanering. Var det inget krav på genomgången terapi/behandling i samband med första beslutet om skuldsanering?
Ja mina nuvarande skulder beror på fortsatt dåligt mående/ shoppingmissbruk och det var inte något krav på genomgången terapi/ behandling när jag fick det första beslutet, men det nämndes inte heller i samband med ansökan!
 

shoppoholic

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
22 Mars 2023
Meddelanden
30
Mottagna reaktioner
27
Poäng
92
Ja mina nuvarande skulder beror på fortsatt dåligt mående/ shoppingmissbruk och det var inte något krav på genomgången terapi/ behandling när jag fick det första beslutet, men det nämndes inte heller i samband med ansökan!
Och jag förstår om mina möjligheter till en andra chans till skuldsanering är i stort sett obefintlig, därför jag undrar om någon har tips/ råd på om/ hur jag kan ta mig ur situationen jag befinner mig i ekonomiskt, eller är det bara släppa allt och låta det gå vidare till inkasso/KF?
 

kaninen22

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
15 Januari 2023
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
15
Poäng
62
Och jag förstår om mina möjligheter till en andra chans till skuldsanering är i stort sett obefintlig, därför jag undrar om någon har tips/ råd på om/ hur jag kan ta mig ur situationen jag befinner mig i ekonomiskt, eller är det bara släppa allt och låta det gå vidare till inkasso/KF?
Släpp allt till inkassobolag och kfm.Lev på löneutmätning i några år och sök sedan skuldsanering igen.kostar ju trots allt inget söka
 

Betty

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
6 Mars 2020
Meddelanden
542
Mottagna reaktioner
341
Poäng
487
Då dina skulder beror på shoppingmissbruk så borde du ju ha väldigt mycket att sälja? Ett lätt överslag så verkar du ju ha ca 1 miljon i skulder, du borde ju i alla fall kunna sälja allt du köpt för runt 200k, vilket du kan använda till att släcka de värsta krediterna.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp