Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Skuldsättning....igen!

Säger inte att du undanhåller något utan menade att du kanske inte försökt sälja det du har? Men ändå, jag måste fråga -om du haft ett shoppingberoende hur kan du då bara ha lite begagnade möbler och kläder? Är det till nöjen och resor ALLT gått till och hur är det ens möjligt, om du inte rest till Maldiverna hela familjen varje år typ?
Känner inget behov av att behöva specificera vart pengarna gått, lika lite som jag är nyfiken på vad andra gjort av sina pengar som hamnar i skuldfällan.

Jag skäms och har skuldkänslor att ha försatt mig i den här situationen igen och att fråga om råd/ tips tog mig nästan två veckor att överhuvudtaget våga skriva här!

Så tackar innerligt för alla tips men tänker inte specificera vad jag lagt pengarna på, och det hoppas jag respekteras...vänligen men bestämt!

Jag har ingen anledning att undanhålla om jag skulle ha något att sälja som gör att jag får in pengar, möblerna jag har är köpt begagnade och är definitivt inte av några lyxmärken. Möjligen kan jag få in någon mindre summa genom att avyttra en del kläder! Har ingen tv, utan använder mobilen till det mesta!
Får jag fråga hur gammal är du?
Om du berättar för dina föräldrar och flytta till dom under minst år och hjälpa till med att betala hyran istället för att du bor kvar i din nuvarande lägenhet.

Får jag fråga hur gammal är du?
Om du berättar för dina föräldrar och flytta till dom under minst år och hjälpa till med att betala hyran istället för att du bor kvar i din nuvarande lägenhet.

Dessvärre har jag passerat den åldern för många år sen för att ha den möjligheten!

Hyr ut din bostad i 2:a hand ett år och bo hos nån vän ett år, då spar ni båda pengar.
Det förutsätter såklart att du har nån vän att flytta in till.

Vet släkt och vänner om din situation?

Känner inget behov av att behöva specificera vart pengarna gått, lika lite som jag är nyfiken på vad andra gjort av sina pengar som hamnar i skuldfällan.

Jag skäms och har skuldkänslor att ha försatt mig i den här situationen igen och att fråga om råd/ tips tog mig nästan två veckor att överhuvudtaget våga skriva här!

Så tackar innerligt för alla tips men tänker inte specificera vad jag lagt pengarna på, och det hoppas jag respekteras...vänligen men bestämt!
Nu var det ju för att du bad om hjälp att lösa situationen och undringar om en andra skuldsanering som förslaget att sälja saker kom upp. När du då säger att du inte har något att sälja trots att du bränt 1 miljon på 5 år efter senaste skuldsaneringen pga shoppingberoende så är det inte en orimlig fråga att undra vad pengarna gått till för att kunna hjälpa dig vidare. Om du inte vill svara så är det självklart helt okej, men om du inte vågar/kan förklara det anonymt på ett sånt här forum så blir det nog ännu knepigare när du behöver förklara det för kronofogden. Menar absolut inget illa -jag har själv bränt flera miljoner på spelande och dömer inte någon annans beroende.

Så tråkig läsning angående din situation.
Att du nu har 1.2 miljoner I skuld nu trots en genomgången skuldsanering är verkligen tragiskt.
Du kanske borde hamna i en löneutmätning igen och gå i behandling under tiden för att kunna läka, bli hel. Då kan du åtminstone inte låna pengar, shoppa osv.
Jag är klar med min sanering i november och inser att det inte är en självklarhet att aldrig mer hamna snett igen.

Ja, jag är beredd att ta ett till jobb men än så länge har jag inte lyckats trots flertalet ansökningar/ intresseanmälningar! Men fortsätter att söka.
Har du provat med "mystery shopper" (no pun intended) jobb, finns massvis ute och uppdateras veckovis. Tar du dig an 1 - 2 uppdrag om dagen ökar du nog din inkomst med några tusen i månaden. Ganska enkla uppgifter dessutom

Att frågan ställs är ju rätt logiskt och vi ska kunna supportera med råd och tips. Ibland kanske man tror inte att man har saker av värde, men att verkligheten visar att man faktiskt har mer än man tror. Sedan är det ju genom andras erfarenheter som du kan få till idéer för att komma ur skuldfällan.
Någon ovan skrev om inneboende. Har gjort samma, delade av vardagsrummet (öppen planlösning) mot köket och tog en tillfällig inneboende. 2 månader gav 8000kr. Sedan flyttade jag till en 3a och hyrde ut ett rum för 4500kr. Veckopendlare, studenter, det finns gott om möjligheter. Nöd bryter lag, och ibland måste man välja mellan 2 onda ting.

Vidrigt att ”ifrågasätta” i en tråd där någon ber om råd om hur den ska lösa sin ekonomi, genom att ställa frågor om personens ekonomi? Sluta vara så jäkla kränkt.
Läser du själv vad du skriver? Tyvärr hjälper du ingen här. Fortsätt med din gnäll.

Har du provat med "mystery shopper" (no pun intended) jobb, finns massvis ute och uppdateras veckovis. Tar du dig an 1 - 2 uppdrag om dagen ökar du nog din inkomst med några tusen i månaden. Ganska enkla uppgifter dessutom
Precis och det är vad jag menar också med distansjobb. CDON kundtjänst, mystery shopper har otroligt många erbjudande i Sverige. Helion research till exempel. Man kan tjäna 400kr på ett besök.

Att frågan ställs är ju rätt logiskt och vi ska kunna supportera med råd och tips. Ibland kanske man tror inte att man har saker av värde, men att verkligheten visar att man faktiskt har mer än man tror.

Har inget emot tips som att tex sälja av grejer, kläder etc. Men däremot anser jag det inte relevant att ställa frågor om vad jag spenderat pengarna på. Ser inte hur det skulle kunna hjälpa mig att lägga ut en utförlig specifikation i inlägget vad pengarna gått till!

Men tack för tipset om distansjobben! Ska kolla upp det genast!

Om man inte planerar att resa land och rike runt blir det svårt att ta sig an 1-2 uppdrag om dagen i mer än en veckas tid. Du får inte besöka samma butik mer än en gång var sjätte månad.

Om man inte planerar att resa land och rike runt blir det svårt att ta sig an 1-2 uppdrag om dagen i mer än en veckas tid. Du får inte besöka samma butik mer än en gång var sjätte månad.
Okej tack för klargörandet, finns massvis med sidor med mystery shopper uppdrag. Du behöver inte ta allt bokstavligt det var ett exempel...

Okej tack för klargörandet, finns massvis med sidor med mystery shopper uppdrag. Du behöver inte ta allt bokstavligt det var ett exempel...
Jag är medlem på allihop och kan därför bidra med en rapport från verkligheten.
Du tipsar om ett sätt att tjäna "några tusen i månaden" när det i praktiken som mest går att tjäna några hundringar.

Jag vet inte just exakt hur god översikt du har på samtliga dina skulder. Så har du mer ett "hum" så sök på Excel här på forumet (doodle vill jag minnas har något inlägg om hur hen gör enligt detta) och börja i steg 1 med att få _stenkoll_ på precis varenda skuld. Dvs lånat belopp, nuvarande skuld, ränta, månadskostnad, avbetalningsplaner, betalningsfria månader.
Tufft att göra för att man blir om och om igen påmind om sin egen dumhet. Men ett slags reningsjobb man måste göra för att kunna bli "nykter".

Steg 2 är att få upp en budget över samtliga dina fasta kostnader som är utöver det du betalar på skulderna. Då ser du mer tydligt vad du får snåla in på.

Steg 3 är att kontakta alla du är skyldig pengar och börja försöka förhandla om fryst ränta, lägre ränta, längre återbetalningsplan (dvs sänkt belopp).

Steg 4 är att efter steg 3 att eventuellt uppdatera Excel-planen.

Steg 5 är att lära dig allt du kan om snöbollsmetoden. Finns mkt att läsa om den här på formunet.

Steg 6 (som du egentligen får se att du startar redan i steg 1) är att se hur du kan öka dina inkomster. Jag har förstått att du anser att du har inget att sälja så skriver inget om det. Extrajobb som du nämnt är jättebra - men du behöver tänka på hur det passar in mot ditt nuvarande jobb. Oavsett vad - jag vet inte vad du kan tänka dig för jobb eller hur mkt du kan tänka dig att jobba extra. Liksom jobbar du enkom dagtid idag och mån till fre? Om = kvällsjobb och helgjobb inom städ eller vård borde du kunna söka och då lägga in spontanansökan. I annat fall kolla upp hur det ser ut nu med alla sommarvikarietjänster och även vikarepool. För - dom jag ser det, ska du ha ett extrajobb bör du se till att få något där du faktiskt kan räkna med att få några tusenlappar och inte hundralappar.

Utöver extrajobb - har du ett sådant jobb som gör att du kan jobba extra där? Om = prata med chefen och säg att du vill ta så mkt extrajobb du kan utifrån avtal.

Steg 7 (som också kickar igång redan i steg 1) sluta med precis alla försök att få nya lån. Sök inte ett enda nytt lån eller en enda ny kredit. Just nu är ditt läge för dåligt för det och du måste börja städa i din UC för att ha som ett mål längre fram att kunna ta ett vettigt samlingslån. Men det är som jag ser det mer än 12 mån bort.

Nu var det ju för att du bad om hjälp att lösa situationen och undringar om en andra skuldsanering som förslaget att sälja saker kom upp. När du då säger att du inte har något att sälja trots att du bränt 1 miljon på 5 år efter senaste skuldsaneringen pga shoppingberoende så är det inte en orimlig fråga att undra vad pengarna gått till för att kunna hjälpa dig vidare. Om du inte vill svara så är det självklart helt okej, men om du inte vågar/kan förklara det anonymt på ett sånt här forum så blir det nog ännu knepigare när du behöver förklara det för kronofogden. Menar absolut inget illa -jag har själv bränt flera miljoner på spelande och dömer inte någon annans beroende.
Problemet är ju att bara för att man har skulder på en miljon så är det ju inte lika med att man de facto har bränt en miljon.

Kan bara ta mig själv som exempel - jag hade höga skulder men summan som jag faktiskt hade lånat och bränt upp var absolut inte det min "slutskuld" var. Däremot hade jag varit extremt duktig (dum) på att ta extremt dyra lån där räntan gjorde att "grundsumman" växte till orimliga nivåer.

Men, hurusom - ofta har man köpt saker man kan sälja om man nu inte till hundra procent spelat upp allt. Den biten håller jag med om. Samt att i ett sådant här läge är det många bäckar små.

Till dig TS - du skrev att du om du ska flytta till något billigare så blir du beroende av bilen. Men, kan du flytta till något billigare som ligger utanför där du bor men dock med vettig lokaltrafik som gör att du kan ta dig till och från jobb? Så att du inte blir beroende av bil och kan fortsätta jobba på att bli av med den i förtid?

Sedan så - skusan, precis som en del redan skrivit: Den vägen får du se som stängd. Och även om det skulle gå att få skusan igen så måste du lägga upp bevis på att du har gjort allt du kan för att få kontroll på situationen och det har du inte gjort. Så att göra som din rådgivare sagt - att du ska söka i dagsläget och hoppas att få det godkänt är (som jag ser det) att be om att få en levande enhörning i present.

Att släppa allt till KFM och få löneutmätning är att höja sannolikheten till höga nivåer om att bli livstidare hos KFM. Plus att du genom det försätter dig i situationen om att rellt sett aldrig kunna leva fritt. Så att köra den vägen just nu kommer, som jag ser det, ge dig flera negativa effekter än positiva.

Jag förstår dock att du fortfarande är i fasen om att hoppas att en "enkel" lösning ska komma. Och den har nog de flesta varit i.
Men det finns inga enkla lösningar. Det finns inget lån, ingen kredit i dagsläget som kan lösa dina dåliga lån och krediter.
Utan du måste gräva där du står och det kommer att kosta i form av stress, sömnlösa nätter, tårar och stora ifrågasättande av dig själv.

Jag är ledsen för din skull att det är så din situation ser ut. Och - jag hoppas att du får kontroll på din situation och även ditt mående.

Jag är medlem på allihop och kan därför bidra med en rapport från verkligheten.
Du tipsar om ett sätt att tjäna "några tusen i månaden" när det i praktiken som mest går att tjäna några hundringar.
Nu var det något år sen jag gjorde det men som student kunde jag dryga ut kassan med 2-3000 kr vissa månader.
Det kanske inte går att göra varje månad men till och från. Kontentan är densamma att få en extrainkomst, har du bättre alternativ får du gärna bidra med dem istället för att vara en besserwisser.

Jag förstår dock att du fortfarande är i fasen om att hoppas att en "enkel" lösning ska komma. Och den har nog de flesta varit i.
Men det finns inga enkla lösningar. Det finns inget lån, ingen kredit i dagsläget som kan lösa dina dåliga lån och krediter.
Utan du måste gräva där du står och det kommer att kosta i form av stress, sömnlösa nätter, tårar och stora ifrågasättande av dig själv.

Hur / på vilket sätt grundar du ditt påstående att jag är i fasen att jag söker enkla lösningar?

Jag försöker bli av med bilen, söker billigare lägenhet, och extra jobb som passar ihop med mina ordinarie arbetstider! Håller på gå igenom min garderob nu för att sälja kläder jag inte använder.

Tyvärr tycker jag en del av er försöker "sätta en på plats", men jag kan ta det...men finns många andra som inte kan och utan att veta hur det påverkar en person!
Har en anhörig som valde att hoppa från balkongen och avsluta sitt liv när KFM knackade på dörren, förmodligen pga skam och det är svårt att be om hjälp / erkänna vilken situation man befinner sig i!

Senast ändrad:
Hur / på vilket sätt grundar du ditt påstående att jag är i fasen att jag söker enkla lösningar?
Om du känner att just det var ett påhopp på dig så var det inte min mening. Gått tillbaka och läst allt jag skrivit och min egen åsikt är att det jag skriver är empatisk.
Men tog du det på annat sätt så, ja det var inte min mening.

Men hursom, som svar på frågan din:
Jag får uppfattningen av att du fortfarande tror att en lösning är att försöka ta ett lån till.

Senast ändrad:
Om du känner att just det var ett påhopp på dig så var det inte min mening. Gått tillbaka och läst allt jag skrivit och min egen åsikt är att det jag skriver är empatisk.
Det är nog en generell tolkning då de flesta i en pressad situation gör just det, söker enkla lösningar.

Om människor vore mer ödmjuk istället för att " döma/ dra förhastade slutsatser" så skulle nog fler våga öppna sig istället för att känna sig så ensam och utlämnad!

Jag försöker bli av med bilen, söker billigare lägenhet, och extra jobb som passar ihop med mina ordinarie arbetstider! Håller på gå igenom min garderob nu för att sälja kläder jag inte använder.

Tyvärr tycker jag en del av er försöker "sätta en på plats", men jag kan ta det...men finns många andra som inte kan och utan att veta hur det påverkar en person!
Har en anhörig som valde att hoppa från balkongen och avsluta sitt liv när KFM knackade på dörren, förmodligen pga skam och det är svårt att be om hjälp / erkänna vilken situation man befinner sig i!

Jag avser inte att försöka förminska dina känslor i detta.

Det jag har sett i de allra flesta svaren du fått här är att du fått mkt empati för din situation. Inte så mkt att man försöker "sätta dig på plats".
Sedan har jag förstått det som att du kände at det blev att ta på din intigritet med att svara på vissa frågor. Ganska vanligt skulle jag vilja påstå att man känner så när man sitter i skiten.

Utöver det - väldigt väldigt många här inne vet exakt hur det är med skammen, ångesten, det dåliga samvetet, ensamheten och ja även självmordstankarna när man sitter i en tuff ekonomisk situation.
Väldigt många vet därför också vilken enorm process detta är där man ofta är desperat efter en lösning.

Men, jag är alldeles oavsett vad väldigt ledsen för din skull. Och som jag skrev i mitt inlägg före detta - tog du just det jag skrev om att söka efter "enkla" lösningar som ett påhopp och ett försök att sätta dig på plats så var inte det vad jag menade. Och jag bet om ursäkt.

Det jag har sett i de allra flesta svaren du fått här är att du fått mkt empati för din situation. Inte så mkt att man försöker "sätta dig på plats".
Sedan har jag förstått det som att du kände at det blev att ta på din intigritet med att svara på vissa frågor. Ganska vanligt skulle jag vilja påstå att man känner så när man sitter i skiten.

Utöver det - väldigt väldigt många här inne vet exakt hur det är med skammen, ångesten, det dåliga samvetet, ensamheten och ja även självmordstankarna när man sitter i en tuff ekonomisk situation.
Väldigt många vet därför också vilken enorm process detta är där man ofta är desperat efter en lösning.

Men, jag är alldeles oavsett vad väldigt ledsen för din skull. Och som jag skrev i mitt inlägg före detta - tog du just det jag skrev om att söka efter "enkla" lösningar som ett påhopp och ett försök att sätta dig på plats så var inte det vad jag menade. Och jag bet om ursäkt.
:faceheart: Tycker du skriver empatiskt och alla här är ju mera eller mindre i samma situation

Tillbaka till det viktigaste:
Gör allt du kan för att hitta ett extra jobb asap. Som någon nämnde slösa inte din tid och energi på sk mys.shopper osv när i praktiken går att tjäna några hundringar/månad som kommer göra dig bara hopplös. Du behöver akuta åtgärder och ser att du verkligen vill hitta en lösning men du behöver några extra tusen lappar varje månad.

Jag har hamnat i en liknande situation dvs att inte kunna betala av alla månadskostnaderna och blev lite desperat. Fokuserat då att hitta extra jobb så snabbt som möjligt. Sökte en utbildning och fick CSN från början men sen fick jag mitt extra jobb. Var tufft men gick otroligt snabbt: att dela ut tidningar/reklam under nätterna fr ca kl.3 fram till kl.6 .. fick ut ca 9000kr ibland mer när vi fick extra reklam, sen dusch, frukost och till mitt vanliga jobb. Gjorde det en period innan det blev bättre sen körde snöbollen.

Accepterar din ursäkt, men har inte fått en förklaring till varför du påstår att jag hoppas på en " enkel lösning "?

Att påstå att man försöker hitta enkla lösningar, är ens egen tolkning, utan att se till " helheten " , lyssna in utan att dra förhastade slutsatser!

Som jag skrev tidigare, tog mig två veckor innan jag vågade skriva ett inlägg/ be om hjälp/tips!

Senast ändrad:
Känner verkligen med dig.. Uppgivet läge du befinner dig i.
Jag har inga direkta råd att ge, antar att du har det billigaste internet som går att hitta, mobilabonnemang, billigaste A-kassa osv.
Du känner ingen närmast dig som behöver bil, men ingen har, som kan tänka sig att betala halva kostnaden för att nyttja bilen tills den är klar.
Alla har redan kommit med massa alternativ till inkomst osv. Men kram iaf och hoppas du lyckas med något.

Det absolut viktigaste är att du söker och får professionell hjälp ang ditt mående, så du kan bygga dig stark och kan stå över impulserna att köpa saker.
Det är väldigt skrämmande att efter skuldsanering har nya skulder uppkommit på ett hissnande belopp utan att du eller ngn annan i din närhet dragit i handbromsen redan vid lån på 10 000 kr!

Går du back så finns det inget du kan göra om du inte har ngn släkting som kan ta ett stort samlingslån mot att du lämnar över din ekonomi till denne släkting under tiden du går i kbt.
Annars är det bara att släppa allt och ta löneutmätning så du åtminstone slipper akuta ekonomiska problem och kan koncentrera dig på behandling.
Jag är väl sist av alla här att rekommendera att man släpper sina skulder men i ditt fall så har jag svårt att se en annan lösning.
Du måste först och främst bli av ditt beroende, gå till botten med det. Så får du ta den ekonomiska biten därefter.
Säkra pengar till hyra och bara det nödvändigaste och betala inget mer på skulderna. Boka tid till VC redan imorgon och berätta hela din historia. Det är steg ett.
Lycka till (du förtjänar att må bra!)

Hur har det gått för dig? Jag hoppas du mår bättre nu och gått på terapi för ditt shoppingberoende och mående. Även jag är skuldsatt igen. Min skuldsanering pågick från 2013-2018.

Hade skulder på 210000 kr 2023 men är nu nere på 135000 kr tack vare ackorduppgörelser. Kommer inte söka skuldsanering en andra gång då jag redan provat det och fått avslag trots två olika anledningar. Men jag har en enorm vilja, envishet och motivation att bli skuldfri på egen hand. Jag kommer klara det.

Då dina skulder är så stora är det bästa att släppa allt och ha löneutmätning.

Hur har det gått för dig? Jag hoppas du mår bättre nu och gått på terapi för ditt shoppingberoende och mående. Även jag är skuldsatt igen. Min skuldsanering pågick från 2013-2018.

Hade skulder på 210000 kr 2023 men är nu nere på 135000 kr tack vare ackorduppgörelser. Kommer inte söka skuldsanering en andra gång då jag redan provat det och fått avslag trots två olika anledningar. Men jag har en enorm vilja, envishet och motivation att bli skuldfri på egen hand. Jag kommer klara det.

Då dina skulder är så stora är det bästa att släppa allt och ha löneutmätning.
Förlåt min fråga, men sökte du skuldsanering en andra gång pga skulder på 210tkr? Det låter i min värld som en förhållandevis låg skuldsättning…

Förlåt min fråga, men sökte du skuldsanering en andra gång pga skulder på 210tkr? Det låter i min värld som en förhållandevis låg skuldsättning…
Finns folk med betydligt längre summor som fått skuldsanering faktiskt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp