Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering — vad har ni kvar efter hyra/boende?

Ca 9000kr har jag över efter att allt förutom mat är betalt.

Känns riktigt lyxigt ändå må jag säga. Med tanke på att man tidigare har fått vända sig utan & innan för att ens kunna betala på alla lånen..
Var inte ofta det fanns många kronor över för mat då😅

Och med 2 betalningsfria månader per år så kommer man ju till och med kunna unna sig lite utöver det mest basala.
Bygga buffert, updatera garderoben, kanske åka 1-2 veckor till solen om året.

Oerhört tacksam för denna chans i livet!

Ca 9000kr har jag över efter att allt förutom mat är betalt.

Känns riktigt lyxigt ändå må jag säga. Med tanke på att man tidigare har fått vända sig utan & innan för att ens kunna betala på alla lånen..
Var inte ofta det fanns många kronor över för mat då😅

Och med 2 betalningsfria månader per år så kommer man ju till och med kunna unna sig lite utöver det mest basala.
Bygga buffert, updatera garderoben, kanske åka 1-2 veckor till solen om året.

Oerhört tacksam för denna chans i livet!
Har man ungefär samma kvar i förbehållsbelopp vid löneutmätning och skuldsanering ? Alltså om man ej betalar till krediterna under löneutmätningen och låter allt gå till KF

Har man ungefär samma kvar i förbehållsbelopp vid löneutmätning och skuldsanering ? Alltså om man ej betalar till krediterna under löneutmätningen och låter allt gå till KF

Jag har tyvärr ingen egen färsk erfarenhet av detta då jag aldrig fick löneutmätning innan skuldsaneringen blev godkänd & klar.

Men förbehållsbeloppet är ju i grunden alltid samma och utgår ifrån din familjesituation(sambo,barn osv)
Många får det lite bättre vid en beslutad skuldsanering då buffert, kostnad för medicin och vissa andra specifika kostnader kan adderas till ditt totala Förbehållsbelopp.
sen är ju de betalningsfria månaderna den största skillnaden i ekonomin(om man nu inte har 0-plan)

Jag har tyvärr ingen egen färsk erfarenhet av detta då jag aldrig fick löneutmätning innan skuldsaneringen blev godkänd & klar.

Men förbehållsbeloppet är ju i grunden alltid samma och utgår ifrån din familjesituation(sambo,barn osv)
Många får det lite bättre vid en beslutad skuldsanering då buffert, kostnad för medicin och vissa andra specifika kostnader kan adderas till ditt totala Förbehållsbelopp.
sen är ju de betalningsfria månaderna den största skillnaden i ekonomin(om man nu inte har 0-plan)
Hur väl stämmer förbehållsbeloppsuträkningen på Kronofogdens hemsida med hur det faktiskt blir skulle du säga?

Denna månad efter att allt är betalt som måste betalas kommer jag ha

3500 som åker in på sparande
1250kr i veckan till mat
+ ca 5000 som åker in på buffert till övrigt som ev behöver handlas eller för guldkant i vardagen. Denna månad behöver sonen ett par skor och jag ska iväg en sväng med hunden.

Gör ingen skillnad på om det är "löningsvecka" eller inte längre. Har min budget utifrån inkomst som varierar, minst 10% av inkomst åker in på sparande varje månad. Tjänar jag mycket en månad åker mer in i sparande samt bufferten så de finns tills sämre månader.

Kostnad för medicin skiljer sig inte mellan löneutmätning och skuldsanering, man får tillgodoräkna sig samma belopp.

Flyttade hem till mina föräldrar under skuldsaneringen så jag hade väl cirka 17-18k efter skatt över varje månad när skuldsaneringen var betald. Betydligt mer över än när jag hade egen lägenhet.

Hade snälla föräldrar som lät en bo gratis inkl all mat osv i 5 års tid. På pappret så betalade jag nästan 10k för att bo hemma och jag gick till bankomaten varje månad och tog ut dessa pengar kontant för hyran ifall någon skulle få för sig att kolla upp om man betalar hyra. Kontanterna använde man sen varje månad till utgifter som käk, krogen, nöje etc.

Löneutmätning är ett helvete. Skuldsaneringen var lätt.

Hur väl stämmer förbehållsbeloppsuträkningen på Kronofogdens hemsida med hur det faktiskt blir skulle du säga?
Till skillnad från löneutmätning så får man ca 500 kr extra till buffert. En som jag känner fick 650 kr.

Flyttade hem till mina föräldrar under skuldsaneringen så jag hade väl cirka 17-18k efter skatt över varje månad när skuldsaneringen var betald. Betydligt mer över än när jag hade egen lägenhet.

Hade snälla föräldrar som lät en bo gratis inkl all mat osv i 5 års tid. På pappret så betalade jag nästan 10k för att bo hemma och jag gick till bankomaten varje månad och tog ut dessa pengar kontant för hyran ifall någon skulle få för sig att kolla upp om man betalar hyra. Kontanterna använde man sen varje månad till utgifter som käk, krogen, nöje etc.

Löneutmätning är ett helvete. Skuldsaneringen var lätt.
Varför var löneutmätning ett helvete jämfört med sanering?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp