Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Skuldsanering av bolån, vad händer/gäller?

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 207
Årets medlem
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Meddelanden
3 470
Mottagna reaktioner
1 735
Poäng
1 207
Har fått inledande skuldsanering.
Det är prat om att en del av mitt bolån ska ingå.

Vad innebär det?
Blir min boendekostnad lägre?
Kommer banken säga upp mitt bolån (vad innebär det för mig? Att hela bolånet då ingår?!)

Många frågor, få svar...

Har fått inledande skuldsanering.
Det är prat om att en del av mitt bolån ska ingå.

Vad innebär det?
Blir min boendekostnad lägre?
Kommer banken säga upp mitt bolån (vad innebär det för mig? Att hela bolånet då ingår?!)

Många frågor, få svar...
Att det är prat om att en del av bolånet ska ingå handlar antagligen om den osäkrade delen, inte hela lånet.

De flesta får behålla både bolån och bostad om ekonomin går ihop.

Att det är prat om att en del av bolånet ska ingå handlar antagligen om den osäkrade delen, inte hela lånet.

De flesta får behålla både bolån och bostad om ekonomin går ihop.
Ett bolån kan per definition inte vara osäkrad. Bolån är lån med säkerhet.

Jag har enbart bolån med säkerhet, men undervärde. Dvs mer lån än vad bostaden bedöms vara värd. Det är denna delen som saneras.

Lite mer bakgrundsinfo.
Anledning till att jag blir frågande är för att min skuld och budget hävdade att bolåne banken kanske säger upp hela bolånet om delar av det hamnar i saneringen.
Men jag har svårt att hitta något som säger att så är fallet. Och varför dem skulle göra det då jag skulle tolka det som att det blir en skuld som då ingår i saneringen då den uppstod innan inledande.

Pratade med handläggare om detta.
Det fanns en möjlighet att banken skulle kunna säga upp lånet men det var högst osanolikt då en exekutiv försäljning skulle resultera i en större förlust.
Fick ett undervärde på ca 80.000 och mitt försäljningsförsök som pågått i 2.5 år har inte lyckats inbringa något bud på den summan som värderingen sattes på.

Pratade med handläggare om detta.
Det fanns en möjlighet att banken skulle kunna säga upp lånet men det var högst osanolikt då en exekutiv försäljning skulle resultera i en större förlust.
Fick ett undervärde på ca 80.000 och mitt försäljningsförsök som pågått i 2.5 år har inte lyckats inbringa något bud på den summan som värderingen sattes på.
Har bostadsrätt å sanering,aldrig fått en fråga angående undervärme,så det du menar är att de 80k skulle ingå i saneringen? Tror inte en krona utav bolånet kommer ingå i saneringen oavsett över lr under värde.

Har bostadsrätt å sanering,aldrig fått en fråga angående undervärme,så det du menar är att de 80k skulle ingå i saneringen? Tror inte en krona utav bolånet kommer ingå i saneringen oavsett över lr under värde.
Du får tro precis vad du vill.
Dessa ~80k som jag har i undervärde kommer dock ingå i min sanering oavsett vad du tror :facejoy:

Du får tro precis vad du vill.
Dessa ~80k som jag har i undervärde kommer dock ingå i min sanering oavsett vad du tror :facejoy:
Sjukt system isf,övervärde på 300-500k om några år är inte omöjligt,grattis iaf! 😁

Sjukt system isf,övervärde på 300-500k om några år är inte omöjligt,grattis iaf! 😁
Det var inget jag efterfrågade eller räknade med.
Jag hade gärna blivit av med allt utom undervärdet på bostadslånet, men det är inte upp till mig utan är en del av processen.
Tack och lov så blev undervärdet inte så stort som jag först trodde, vilket bör vara till min fördel även om banken inte gillar det.

En exekutiv auktion lär garanterat resultera i en större förlust för banken.

Hur har det gått @Lock med inledande, bolånet etc efter 3 månader och har du fått förslag nu som du godkänt, väntar på beslut?

Bolån brukar väl aldrig ingå i en skuldsanering ?

Bolån brukar väl aldrig ingå i en skuldsanering ?

Jag har lån på mer än vad min bostad beräknas vara värd.
Så i mitt fall ingår en del av mitt bolån i saneringen (det som överstiger bostadens värde) resten undantas.

låter helt otroligt! :)

Personligen är jag väligt nöjd med att jag får behålla ränta och amortering i min plan! :) dvs att jag amorterar ca 175 000 under mina 5 år.

Jag har lån på mer än vad min bostad beräknas vara värd.
Så i mitt fall ingår en del av mitt bolån i saneringen (det som överstiger bostadens värde) resten undantas.
I din betalplan ?

Fick idag beviljad skuldsanering.
Bolånet är fortfarande oklart. Min handläggare visste inte riktigt vad som gällde...
Så jag skulle kontakta banken när min sanering vunnit laga kraft för att prata med dem.
Väldigt märkligt...
Jag tänker ju att det beloppet som ingår borde ju "försvinna" direkt?

Fick idag beviljad skuldsanering.
Bolånet är fortfarande oklart. Min handläggare visste inte riktigt vad som gällde...
Så jag skulle kontakta banken när min sanering vunnit laga kraft för att prata med dem.
Väldigt märkligt...
Jag tänker ju att det beloppet som ingår borde ju "försvinna" direkt?
Vad sker med det pantbrev (om det gäller fastighet) som är uttaget som säkerhet?

Jag bor i bostadsrätt. Men om ett pantbrev existerar, så lär ju belåningsgraden på detta bara gå ner?

Jag bor i bostadsrätt. Men om ett pantbrev existerar, så lär ju belåningsgraden på detta bara gå ner?
Pantbrev gäller endast fast egendom.
Och nej, ett pantbrev har ett värde i sig, så det hade inte fungerat.

Däremot en följdfråga, vem meddelar föreningen att säkerheten i bostaden sänks med beloppet som saneras? (Ska vara inskrivet i lägenhetsförteckningen)

Och nej, ett pantbrev har ett värde i sig, så det hade inte fungerat.
Precis, ett pantbrevs värde sänks dock inte i takt med att du amorterar. Utrymmet i ett pantbrev ökas i takt med amortering. Jag tänker att skuldsanering blir en amortering...

Däremot en följdfråga, vem meddelar föreningen att säkerheten i bostaden sänks med beloppet som saneras? (Ska vara inskrivet i lägenhetsförteckningen)
Ingen?

Jag tänker att när skuldsaneringen går igenom. Så funkar det som en extra amortering.
Pantbrevet finns kvar tills hela lånet är reglerat. Det sänks ju, återigen inte i takt med att du amorterar på ditt lån.

EDIT: Men då måste man ju först ha koll på när man slutar betala på lånet, ska man betala som om det inte ingår i saneringen under hela saneringen? Därefter sjunker skulden med X antal kronor?
Eller blir det så nu när det är lagvunnet? Och den delen räknas bort som en amortering för att beräkna ny ränta? Om det är det tidigare, så sker ju inget förens saneringen är över.

Senast ändrad:
Ingen?

Jag tänker att när skuldsaneringen går igenom. Så funkar det som en extra amortering.
Pantbrevet finns kvar tills hela lånet är reglerat. Det sänks ju, återigen inte i takt med att du amorterar på ditt lån.
Ett pantbrev är inte aktuellt när det gäller bostadsrätt.

Pantbrev finns kvar även efter full betalning, man kan givetvis döda dessa, men det vore ekonomiskt hål i huvudet.

Om inte bostadsrättsföreningen underrättas om förändringen i pantsättning, vad skyddar dig som medlem gentemot banken? (Begreppet denuntiation)

Pantbrev finns kvar även efter full betalning, man kan givetvis döda dessa, men det vore ekonomiskt hål i huvudet.

Om inte bostadsrättsföreningen underrättas om förändringen i pantsättning, vad skyddar dig som medlem gentemot banken? (Begreppet denuntiation)
I en förening så kan jag meddela att ingen bank rapporterar in amorteringen...
Som du försöker få till det så behöver denna rapporteras in månadsvis?

På så vis funkar det som vanliga pantbrev. Enda skillnaden är väl att dessa dödas efter att du betalt bort ditt bolån.

Jag tror inte dom meddelas skuldbeloppet från början heller, utan bara att det är pantsatt och ett lånenummer

I en förening så kan jag meddela att ingen bank rapporterar in amorteringen...
Som du försöker få till det så behöver denna rapporteras in månadsvis?

På så vis funkar det som vanliga pantbrev. Enda skillnaden är väl att dessa dödas efter att du betalt bort ditt bolån.
Pantbrev dödas inte även om de är obelånade, om inte på eget bevåg. Men varför skulle man göra det, vore som att elda upp kontanter?

Ditt skydd gentemot banken blir i detta fall att det skrivs in i lägenhetsförteckningen att säkerheten för pant är ett lägre belopp än det ursprungliga.

Jag tror inte dom meddelas skuldbeloppet från början heller, utan bara att det är pantsatt och ett lånenummer
Där jag bor skrivs ursprunglig pant och även höjning av dessa in i lägenhetsförteckningen.

Många glada amatörer i styrelser här och var, vi har extern leverantör (tack och lov). Sett mycket udda genom åren.

Jag tror det är hsb som har koll här..

Där jag bor skrivs ursprunglig pant och även höjning av dessa in i lägenhetsförteckningen.

Många glada amatörer i styrelser här och var, vi har extern leverantör (tack och lov). Sett mycket udda genom åren.
Vi har också extern förvaltare som hanterar det.
Men det är ju skillnad på att skriva in ursprungspanten, och skriva in ny pant vid sänkning...

Att ditt ursprungs belopp på lånet registreras säger jag inte emot. Men om du skulle ta ett nytt lån, efter 20 år. så måste en ny pantförskrivning till. Dvs, det blir inte en ökning av befintlig. Utan det utfärdas en ny.
Oavsett, så rapporterar banken inte in sänkningar löpande. Om det rapporteras in när den är slutbetald vet jag dock inte, men jag kan anta att det är så det fungerar.

Vi har också extern förvaltare som hanterar det.
Men det är ju skillnad på att skriva in ursprungspanten, och skriva in ny pant vid sänkning...

Att ditt ursprungs belopp på lånet registreras säger jag inte emot. Men om du skulle ta ett nytt lån, efter 20 år. så måste en ny pantförskrivning till. Dvs, det blir inte en ökning av befintlig. Utan det utfärdas en ny.
Oavsett, så rapporterar banken inte in sänkningar löpande. Om det rapporteras in när den är slutbetald vet jag dock inte, men jag kan anta att det är så det fungerar.
Det rapporteras iallafall när man byter bank för sitt bolån. Tur är väl det, annars skulle den tidigare banken kunna försöka realisera en pant som inte längre är giltig...

@Lock
Vad jag ville ha sagt är att du torde försöka få in vad banken faktiskt har för säkerhet i egendomen satt i pant i lägenhetsförteckningen, du gör vad du vill med den informationen.

Det rapporteras iallafall när man byter bank för sitt bolån. Tur är väl det, annars skulle den tidigare banken kunna försöka realisera en pant som inte längre är giltig...
Ja det är klart, då äger ju någon annan panten till ett annat värde :)
Vad jag ville ha sagt är att du torde försöka få in vad banken faktiskt har för säkerhet i egendomen satt i pant i lägenhetsförteckningen, du gör vad du vill med den informationen.

Jag vet vad säkerheten är. Jag har själv tagit bolånen :) Det är ca 10% som ska skrivas bort.

Ja det är klart, då äger ju någon annan panten till ett annat värde :)

Jag vet vad säkerheten är. Jag har själv tagit bolånen :) Det är ca 10% som ska skrivas bort.
Första stycket: Det är först vid denuntiation som sakrättsligt skydd uppstår gentemot den förra panthavaren.

@Lock

Då sakrätt är ett särintresse så är jag väldigt nyfiken på vad som skyddar dig från att banken realiserar sin pant, vi bortser från att de säljer egendomen med förlust.

Samma förfarande skedde tusentals gånger på 90-talet med förlust för banken och evighetsgäldenärer som följd.

Har också varit med på exekutiva auktioner där banken accepterat bud under deras panträtt, så det sker fortfarande.
Även motsatsen, där bank använt veto för att inte acceptera högsta bud...

@Lock

Då sakrätt är ett särintresse så är jag väldigt nyfiken på vad som skyddar dig från att banken realiserar sin pant, vi bortser från att de säljer egendomen med förlust.

Samma förfarande skedde tusentals gånger på 90-talet med förlust för banken och evighetsgäldenärer som följd.

Har också varit med på exekutiva auktioner där banken accepterat bud under deras panträtt, så det sker fortfarande.
Även motsatsen, där bank använt veto för att inte acceptera högsta bud...
Innan skuldsaneringen inleddes var det något som kunde ske.
Men jag har aldrig missat en betalning, det var inte ett stort belopp i det stora hela och en försäljning hade garanterat resulterat i en större förlust.

Om dem kan realisera sin pant idag med skuldsaneringen vet jag inte om det finns någon grund för.

Innan skuldsaneringen inleddes var det något som kunde ske.
Men jag har aldrig missat en betalning, det var inte ett stort belopp i det stora hela och en försäljning hade garanterat resulterat i en större förlust.

Om dem kan realisera sin pant idag med skuldsaneringen vet jag inte om det finns någon grund för.

Enligt 7 § första stycket skuldsaneringslagen omfattar en skuldsanering, om inte annat föreskrivs, alla fordringar på pengar mot gäldenären som har uppkommit före den dag då beslut meddelades att inleda skuldsanering. Ett av undantagen finns i 7 § tredje stycket 2, där det sägs bl.a. att en skuldsanering inte omfattar en fordran för vilken borgenären har panträtt. Det gäller till den del säkerheten räcker till för betalning av fordringen.

Hur är beslutet om inledande författat kring den del av lånet som inte är del av säkerhet som räcker till för betalning av fordringen?

(Övre stycket är saxat från NJA 2016 s. 73)

Enligt 7 § första stycket skuldsaneringslagen omfattar en skuldsanering, om inte annat föreskrivs, alla fordringar på pengar mot gäldenären som har uppkommit före den dag då beslut meddelades att inleda skuldsanering. Ett av undantagen finns i 7 § tredje stycket 2, där det sägs bl.a. att en skuldsanering inte omfattar en fordran för vilken borgenären har panträtt. Det gäller till den del säkerheten räcker till för betalning av fordringen.

Hur är beslutet om inledande författat kring den del av lånet som inte är del av säkerhet som räcker till för betalning av fordringen?

(Övre stycket är saxat från NJA 206 s. 73)
jag har svårt att tolka detta.
Jag tolkar det som att 800.000 är undantaget min skuldasanering (dvs det man bedömt bostaden är värd), resterande fodran ingår i skuldsaneringen (ca 80.000).

Ditt NJA är inte riktigt applicerbart, då det tredjemanspant. Det är inte applicerbart på min situation skulle jag säga.

jag har svårt att tolka detta.
Jag tolkar det som att 800.000 är undantaget min skuldasanering (dvs det man bedömt bostaden är värd), resterande fodran ingår i skuldsaneringen (ca 80.000).

Ditt NJA är inte riktigt applicerbart, då det tredjemanspant. Det är inte applicerbart på min situation skulle jag säga.
Vad säger förslaget till beslut om mellanskillnaden mellan marknadsvärdet och bolånet?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp