Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering av bolån, vad händer/gäller?

Jag bor i bostadsrätt. Men om ett pantbrev existerar, så lär ju belåningsgraden på detta bara gå ner?

Jag bor i bostadsrätt. Men om ett pantbrev existerar, så lär ju belåningsgraden på detta bara gå ner?
Pantbrev gäller endast fast egendom.
Och nej, ett pantbrev har ett värde i sig, så det hade inte fungerat.

Däremot en följdfråga, vem meddelar föreningen att säkerheten i bostaden sänks med beloppet som saneras? (Ska vara inskrivet i lägenhetsförteckningen)

Och nej, ett pantbrev har ett värde i sig, så det hade inte fungerat.
Precis, ett pantbrevs värde sänks dock inte i takt med att du amorterar. Utrymmet i ett pantbrev ökas i takt med amortering. Jag tänker att skuldsanering blir en amortering...

Däremot en följdfråga, vem meddelar föreningen att säkerheten i bostaden sänks med beloppet som saneras? (Ska vara inskrivet i lägenhetsförteckningen)
Ingen?

Jag tänker att när skuldsaneringen går igenom. Så funkar det som en extra amortering.
Pantbrevet finns kvar tills hela lånet är reglerat. Det sänks ju, återigen inte i takt med att du amorterar på ditt lån.

EDIT: Men då måste man ju först ha koll på när man slutar betala på lånet, ska man betala som om det inte ingår i saneringen under hela saneringen? Därefter sjunker skulden med X antal kronor?
Eller blir det så nu när det är lagvunnet? Och den delen räknas bort som en amortering för att beräkna ny ränta? Om det är det tidigare, så sker ju inget förens saneringen är över.

Senast ändrad:
Ingen?

Jag tänker att när skuldsaneringen går igenom. Så funkar det som en extra amortering.
Pantbrevet finns kvar tills hela lånet är reglerat. Det sänks ju, återigen inte i takt med att du amorterar på ditt lån.
Ett pantbrev är inte aktuellt när det gäller bostadsrätt.

Pantbrev finns kvar även efter full betalning, man kan givetvis döda dessa, men det vore ekonomiskt hål i huvudet.

Om inte bostadsrättsföreningen underrättas om förändringen i pantsättning, vad skyddar dig som medlem gentemot banken? (Begreppet denuntiation)

Pantbrev finns kvar även efter full betalning, man kan givetvis döda dessa, men det vore ekonomiskt hål i huvudet.

Om inte bostadsrättsföreningen underrättas om förändringen i pantsättning, vad skyddar dig som medlem gentemot banken? (Begreppet denuntiation)
I en förening så kan jag meddela att ingen bank rapporterar in amorteringen...
Som du försöker få till det så behöver denna rapporteras in månadsvis?

På så vis funkar det som vanliga pantbrev. Enda skillnaden är väl att dessa dödas efter att du betalt bort ditt bolån.

Jag tror inte dom meddelas skuldbeloppet från början heller, utan bara att det är pantsatt och ett lånenummer

I en förening så kan jag meddela att ingen bank rapporterar in amorteringen...
Som du försöker få till det så behöver denna rapporteras in månadsvis?

På så vis funkar det som vanliga pantbrev. Enda skillnaden är väl att dessa dödas efter att du betalt bort ditt bolån.
Pantbrev dödas inte även om de är obelånade, om inte på eget bevåg. Men varför skulle man göra det, vore som att elda upp kontanter?

Ditt skydd gentemot banken blir i detta fall att det skrivs in i lägenhetsförteckningen att säkerheten för pant är ett lägre belopp än det ursprungliga.

Jag tror inte dom meddelas skuldbeloppet från början heller, utan bara att det är pantsatt och ett lånenummer
Där jag bor skrivs ursprunglig pant och även höjning av dessa in i lägenhetsförteckningen.

Många glada amatörer i styrelser här och var, vi har extern leverantör (tack och lov). Sett mycket udda genom åren.

Jag tror det är hsb som har koll här..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp