Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Skuldsanering - Avslag vid "nya" skulder.

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 747
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Meddelanden
22 852
Mottagna reaktioner
16 192
Poäng
10 747
Hej,
Har läst lite utav era inlägg där ni har blivit nekad Skuldsanering med motivering att skulderna är "nya" jag har sett tre olika skribenter skriva i dagarna att dom fått avslag med motivering att skulderna är ganska "färska". Men eftersom jag har läst lite om det här så blir jag inte riktigt klok på två saker. Dels gällande vad lagen säger,

Redan enligt 1994 års lag gällde ett krav på skälighet. Det kravet har sedan upptagits i efterföljande lagar. Bestämmelsen i 9 § skuldsaneringslagen motsvarar således vad som föreskrevs i 4 § första stycket 2 och tredje stycket i 1994 års skuldsaneringslag (jfr prop. 2015/16:125 s. 52 och 208). I syfte att utvidga möjligheterna till skuldsanering har dock vissa ändringar av regle- ringen gjorts under åren. Bland annat har skuldernas ålder tagits bort från den uppräkning av särskilda omständigheter som är att beakta vid skälighetspröv- ningen (se prop. 2010/11:31 s. 23).

Så det jag gjorde var att jag hittade propositionen och läste den några gånger. Där framgår det med största tydlighet följande:

Det föreslås också att skuldernas ålder inte längre ska beaktas särskilt vid bedömningen av om det är skäligt att bevilja skuldsanering. Också i fall då merparten av skulderna är relativt nya ska skuldsanering kunna beviljas om detta i övrigt är motiverat.

Så, med detta sagt har jag som sagt två frågor.

1: Vad/Vem avgör när det är nya skulder? För jag menar är 2019 att beteckna som färska skulder men 2017 är gamla? Jag försökte leta efter HD-domar som behandlade detta men hittade ingenting.
2: Den frågan jag inte blir klok på, om nu skuldernas ålder inte ska beaktas med anledning för att flera personer just ska ha chans till att bli beviljade varför fortsätter KFM att ta hänsyn till detta och avslå skuldsaneringsansökningar där den enda motiveringen är just att skulderna är färska?

Vill lägga till följande.

Om man då har skulder som INTE har tillkommit till följd utav brottslighet & dylikt och om man dessutom gjort allt i sin makt för att bli skuldfri där dessa nya skulder togs - för att betala gamla/få räntan sänkt. Då kanske man ska betona detta vid en ansökan/överklagan...

Klistrar in det även här som jag skrev i andra tråden då det är relevant här:

Se ovan länk: Skatteverket verkar vara den sida som utförligast förklarar detta med hur nya skulder får vara.

Mer ingående på nedan länk sida 16 och 22:

Kortfattat:

1687196407245.png

Kortfattat så före 2011 var det krav på att skulderna skulle vara minst 3-4 år gamla.

Efter det så trädde Prop 2010/11:31 i kraft 1a juli 2011 och den nya formuleringen är att:
Idag ska inte skuldernas ålder beaktas särskilt vid bedömning om det är skäligt att bedöma skuldsanering och nya skulder är inget hinder för att få skuldsanering. Men handläggare ska inte helt bortse från skuldernas ålder i sin helhetsbedömningen.

Ni som har fått avslag pga skulderna är för nya (i en egen spalt som anledning i beslutet) bör alltså med all rätt överklaga direkt med hänvisningar till lagen om att det inte är något hinder att skulderna är nya. en handläggare som nekat er skuldsanering pga detta med särskilt skäl (delvis med en egen spalt i beslutet om att skulderna är för nya) har förmodligen begått tjänstefel.

Senast ändrad:
”Du har arbetat mer än heltid för att öka dina inkomster samt sålt dina tillgångar och betalat vad du kunnat”

- Samtidigt ”Du har inte gjort vad du kunnat”

vad i helvete finns mer att göra än att sälja det man har, försöka fixa till med borgenärer och jobba 160-170%?

Bilagor

• IMG_9966.webp
    IMG_9966.webp
    130.4 KB · Visningar: 90

Om man då har skulder som INTE har tillkommit till följd utav brottslighet & dylikt och om man dessutom gjort allt i sin makt för att bli skuldfri där dessa nya skulder togs - för att betala gamla/få räntan sänkt. Då kanske man ska betona detta vid en ansökan/överklagan...
Ja det där är inte helt olikt mitt fall. Hade några nya lån el om det vara bara ett lån. Det var ungefär runt året. HL frågade om dessa och jag kunde redogöra varför dessa togs, i ett sista försök att få ner räntorna o få mindre månadskostnad.

”Du har arbetat mer än heltid för att öka dina inkomster samt sålt dina tillgångar och betalat vad du kunnat”

vad i helvete finns mer att göra än att sälja det man har, försöka fixa till med borgenärer och jobba 160-170%?
Hoppas du får en annan HL denna gång.

När fick du senaste avslaget? var det nyligen eller långt tillbaka?

Hoppas du får en annan HL denna gång.
Verkligen, och ovanpå detta så finns det inget mer frustrerande än att (med risk för att låta rasistisk) när dom inte kan prata flytande/ren svenska.

Det är tamefan alltid något som ska strula till sig. 😵

Hursom så skickar jag in ny ansökan nästa vecka som sagt och hoppas på en helt annan HL.

OT: Men tror ni chanserna ökar något om man söker ihop med sin budget och skuldrådgivare eller är det densamme?

Verkligen, och ovanpå detta så finns det inget mer frustrerande än att (med risk för att låta rasistisk) när dom inte kan prata flytande/ren svenska.

Det är tamefan alltid något som ska strula till sig. 😵

Hursom så skickar jag in ny ansökan nästa vecka som sagt och hoppas på en helt annan HL.
Har nyss skickat in min med. Från vad man har hört så är det ett jävla lotto vilken handläggare som man får. Har allt ändå förfallit till utmätning är det lika bra att alltid ha en ny ansökan i rullning så fort man blivit nekad.
Mitt i allt kommer man till en handläggare som godkänner allt under samma förutsättning som en annan nekade. Handläggningstiderna är väldigt långa med.

OT: Men tror ni chanserna ökar något om man söker ihop med sin budget och skuldrådgivare eller är det densamme?
Chanserna ökar statistikt. Jag hade 30 min telefonmöte och fick godkänt att mötet kvalificerades pga att väntetiden för att komma in och träffa dom var 2.5 månad.
Skulle hänvisa till hennes namn på skuldrådgivningen i personliga brevet om det. vilket jag gjorde. Fick godkännande att bocka i båda rutorna i fältet "har du varit hos en budget och skuldrådgivare": JA, vill du att skrivelser och beslut skickas dit: JA

Chanserna ökar statistikt. Jag hade 30 min telefonmöte och fick godkänt att mötet kvalificerades pga att väntetiden för att komma in och träffa dom var 2.5 månad.
Skulle hänvisa till hennes namn på skuldrådgivningen i personliga brevet om det. vilket jag gjorde. Fick godkännande att bocka i båda rutorna i fältet "har du varit hos en budget och skuldrådgivare": JA, vill du att skrivelser och beslut skickas dit: JA
Ah ok, förra gången skickade inte inte med ett personligt brev.

Men tänker att denna gången ska jag skriva ihop något. Inte allt för långt men ändå så man får en liten mer helhets bild :)

Men tänker att denna gången ska jag skriva ihop något. Inte allt för långt men ändå så man får en liten mer helhets bild :)

Jag använde denna tråd som jag skapade en gång i tiden.
Skrev flera sidor med koncerner och mailadresser i personliga brevet med alla spelsidor jag kunde komma på.

Sen förklaring att jag är registrerad maxtid på spelpaus samt mailat dessa (flera hundra spelbolag) i förebyggande syfte om att spärra mitt personnummer permanent på livstid för all typ av finansiella produkter som innefattar casin, poke, tips, betting, hästar, fantasy mm inom koncernen och alla systerbolag. Samt spärrat mig från all typ av reklam via sms, telefon, email, post mm. Men att jag inte vart kund eller använt hos majoriteten av sidorna och inte använt de flesta produkter. Utan att det är i förebyggande syfte och att jag gjort mitt yttersta i alla åtgärder för att jag aldrig mer ska kunna spela igen något form av spel. Skrev också i personliga brevet att jag avslutat relationen med alla tidigare vänner som jag har spelat med och bytt ut hela min vänskapskrets till en mycket sund sådan.

Skrev även i personliga brevet att jag försäkrar, lovar och intygar skriftlig att jag inte har något som helst spelberoende idag och kommer aldrig mer vara intresserad av att spela igen, vilket tid och energi bakom ovan åtgärder intygar, och att jag lagt om mitt fokus mot karriär och hänvisar till appendix 2 i personliga brevet gällande karriärstrappa som jag klättrat inom koncernen som jag jobbar för och hur det resulterat i nya kollegor och vänskapskrets som inte har något form av känt spelberoende, eller annat beroende jag känner till. Jag försäkrar hederligt och dyrt att spel och spelberoende är ett avslutat kapitel i livet.

Fick ihop 13 sidor totalt i personliga brevet. tror det var 6-7 av dessa som handlade om avslutat spelande.

skrev ut och postade in personliga brevet med ansökan, eftersom man inte kunde skriva med allt i digitala fältet.

La även upp min ansökan med en struktur för att dom ska vara tvungna att läsa igenom det. Svarade på de flesta sidor "Se sida x i personligt brev" istället för att skriva svaret eller beloppet direkt i ansökan.
På sidan x så highlightade jag flera viktiga argument i mitt personliga brev i närheten av svaret dom sökte och highlightade inte själva svaret som stog med till frågan i ansökan så att dom var tvungen att läsa och leta lite. Spred ut svaren till frågorna på olika sidor med och flera viktiga argument i närheten av svaren.

Får se om mitt upplägg hjälper något.

Senast ändrad:

Jag skrev ett A4-brev. Med lite mer förklarande till olika händelser. Jag tycker det är lite jobbigt prata i telefon om sånt här. OCh få, 2016 då skulle man gärna skriva ett personligt brev. Fanns ju även visst utrymme i ansökan att göra det. Idag finns väl inte det utan allt går ut på telefonsamtalet.

Se ovan länk: Skatteverket verkar vara den sida som utförligast förklarar detta med hur nya skulder får vara.

Kortfattat:

Visa bilaga 3358

Kortfattat så före 2011 var det krav på att skulderna skulle vara minst 3-4 år gamla.

Efter det så trädde Prop 2010/11:31 i kraft 1a juli 2011 och den nya formuleringen är att:
Idag ska inte skuldernas ålder beaktas särskilt vid bedömning om det är skäligt att bedöma skuldsanering och nya skulder är inget hinder för att få skuldsanering. Men handläggare ska inte helt bortse från skuldernas ålder i sin helhetsbedömningen.

Ni som har fått avslag pga skulderna är för nya (i en egen spalt som anledning i beslutet) bör alltså med all rätt överklaga direkt med hänvisningar till lagen om att det inte är något hinder att skulderna är nya. en handläggare som nekat er skuldsanering pga detta med särskilt skäl (delvis med en egen spalt i beslutet om att skulderna är för nya) har förmodligen begått tjänstefel.

Tror du övertolkar det… skuldernas färskhet kan fortfarande vara det som avgör, men som en komponent av flera.

Tvivlar starkt på att en egen spalt om skuldernas färskhet skulle vara tjänstefel.

Har förövrigt inte sett någon som skrivit att de fått avslag enbart för att skulderna var för nya, det brukar alltid vara en av komponenterna som listas.

Fast det har jag. Skribenten "Coma" tex.

Detta du skriver betonades vid ansökan och överklagade utan resultat. Mina skulder har inte uppstått pga brottslighet eller spel utan sjukdom i nära familj och sjukskrivningar och utförsäkring från FK.

Kortfattat:

Visa bilaga 3358

Enda anledningen. Står i mitt beslut att det inte är skäligt att bevilja mig skuldsanering då jag skuldsatt mig i närtid av ansökan då jag redan var skuldsatt och hade svårt att betala.

Fast det har jag. Skribenten "Coma" tex.

Okej du skrev tidigare att det var för att skatten för 2022 inte var fastställd? Har du fått mer än ett avslag?

sen läser jag det som att man fortfarande kan få avslag för lån i närtid, dock ska ingen särskild hänsyn tas till just det.

dvs att det inte är extra graverande som t.ex skulder pga brottslig verksamhet är. Det är dock fortfarande negativt.

Det är lite ordvrängeri och jag tolkar inte det så som lån utan papper gör.

Detta rör överhuvudtaget inte mig. Jag har varesej fått nekad skuldsanering som har med detta att göra eller ens pratat med KFM om detta. Jag skriver ingenstans att detta gäller mig.

Men skribenten ovan "Coma" fick avslag om jag förstått honom rätt BARA på grund av skulderna var färska. Jag menar på att det går rakt emot lagstiftningen. Det finns ett tydligt riksdagsbeslut OCH det finns en dom i högsta domstolen som säger att det enkom inte ska och kan vara grund för ett avslag.

DÄREMOT om jag har skulder till följd utav brottslighet exemplevis eller drog utomlands för att ducka mina skulder DÅ kan skuldernas färskhet i kombination med andra graverande faktorer göra att skuldernas färskhet påverkar ett avslag.

Jag väntade mycket riktigt på slutgiltiga skatten skulle fastställas vilket den har gjort så nu åker vi igen :D

PS : "Fast det har jag" är alltså svaret på att jag har sett skribenter som nekades skuldsanering enkom på grund av att skulderna var nya, inte att jag var en utav dom drabbade.

Jag har fått avslag på min ansökan enkom pga ny skuld. Lånet togs okt 2022, ansökan avslogs mars 2023. I övrigt stod det i motiveringen flera saker som talade för sanering men ändå fick jag avslag. Så skuldernas ålder har stor betydelse oavsett vad lagen säger. Lånet jag tog var på 60 000kr. Min totala skuldbörda 1 600 000kr. Jag kan tycka beslutet var extremt hårt men samtidigt har jag förståelse för att hänsyn tas till skuldernas ålder.
det enda jag kan göra är att ha tålamod och vänta, hur länge vet jag dock inte då handläggaren vägrade svara på vad en rimlig tid är mellan senaste tagna lånet och ens ansökan.

Dra inte så stora växlar så man får för sig att allt görs fel och det ska anmälas hit och dit
Skillnaden blir inte så stor, man måste ha med sig hur begreppet särskild används i sammanhanget, särskiljande.
Det (ålder på skulder)ska inte behandlas särskilt, men fortfarande behandlas och bedömas allmänt/generellt tillsammans med omständigheter i övrigt.
Det innebär i praktiken att det kan motiveras ett avslag, att skäligheten inte uppnås pga skuldernaa ålder.

Leta rätt på lite domar i brottmål där det döms till särskild påföljd för att ta in vad begreppet betyder i när det handlar om tillämpade av lagar. Är ingen gena på hur straff bedöms, men har sett vissa domar där det står "lasseman döms särskilt till 2 månaders fängelse"
Jag tror det är när någon redan har typ skyddstillsyn och det nya brottet inte ska skyddstillsynas utan man ska särskilt, alltså separat dömas för det nya brottet.

Jag har fått avslag på min ansökan enkom pga ny skuld. Lånet togs okt 2022, ansökan avslogs mars 2023. I övrigt stod det i motiveringen flera saker som talade för sanering men ändå fick jag avslag. Så skuldernas ålder har stor betydelse oavsett vad lagen säger. Lånet jag tog var på 60 000kr. Min totala skuldbörda 1 600 000kr. Jag kan tycka beslutet var extremt hårt men samtidigt har jag förståelse för att hänsyn tas till skuldernas ålder.
det enda jag kan göra är att ha tålamod och vänta, hur länge vet jag dock inte då handläggaren vägrade svara på vad en rimlig tid är mellan senaste tagna lånet och ens ansökan.
Det är rätt av handläggaren att inte föregripa hur en ansökan som du skickar in senare kommer bedömas.

Detta rör överhuvudtaget inte mig. Jag har varesej fått nekad skuldsanering som har med detta att göra eller ens pratat med KFM om detta. Jag skriver ingenstans att detta gäller mig.

Men skribenten ovan "Coma" fick avslag om jag förstått honom rätt BARA på grund av skulderna var färska. Jag menar på att det går rakt emot lagstiftningen. Det finns ett tydligt riksdagsbeslut OCH det finns en dom i högsta domstolen som säger att det enkom inte ska och kan vara grund för ett avslag.

DÄREMOT om jag har skulder till följd utav brottslighet exemplevis eller drog utomlands för att ducka mina skulder DÅ kan skuldernas färskhet i kombination med andra graverande faktorer göra att skuldernas färskhet påverkar ett avslag.

Jag väntade mycket riktigt på slutgiltiga skatten skulle fastställas vilket den har gjort så nu åker vi igen :D
Okej läste lite slarvigt trodde du menade både du och coma.

När det gäller lagstiftningen så tolkar jag som sagt det som att ”särskild hänsyn” betyder just det, medan ni verkar tolka det som ”ingen hänsyn”.

står även i proppen att skuldsanering ska kunna beviljas även om skulderna är nya, inte att den ska beviljas om färskhet är det enda som talar emot.

Det är rätt av handläggaren att inte föregripa hur en ansökan som du skickar in senare kommer bedömas.
Jag frågade inte om när jag skulle söka nästa gång utan jag frågade handläggaren hur länge jag skulle ha väntat med den berörda ansökan för att skuldens ålder inte ensamt skulle vara ett hinder. Det kunde han inte svara på vilket är konstigt enligt mig. Om han bedömer att 6 månader är för kort tid från senaste tagna lånet så måste han rimligen då ha en uppfattning om vart gränsen går, han måste ju ha utgått ifrån nånting, exempelvis att skulder tagna inom 1 år från ansökan utgör hinder för en skuldsanering.

Jag frågade inte om när jag skulle söka nästa gång utan jag frågade handläggaren hur länge jag skulle ha väntat med den berörda ansökan för att skuldens ålder inte ensamt skulle vara ett hinder. Det kunde han inte svara på vilket är konstigt enligt mig. Om han bedömer att 6 månader är för kort tid från senaste tagna lånet så måste han rimligen då ha en uppfattning om vart gränsen går, han måste ju ha utgått ifrån nånting, exempelvis att skulder tagna inom 1 år från ansökan utgör hinder för en skuldsanering.
Så jävla märkligt. Dom måste ju ha riktlinjer att jobba efter. Vissa handläggare tycker 6 månader är godkänt som inte för nya skulder. Andra tycker 2 år gamla skulder är för nytt. Visseligen kan det skilja lite från fall till fall.

Men den handläggare som bedömt ett enskilt case måste ju kunna svara på vad dom tycker en rimlig tid är för senaste tagna lånet i adet enskilda fallet för att kunna bevilja skuldsanering.
Vad detta säger mig är att dom handläggare som arbetar med detta inte har någon aning om vad dom sysslar med. Singlar slant på om skulderna är för nya eller tillräckligt gamla då dom inte själv kan svara på frågan vad som är skäligt i ditt fall.

Helt otroligt att dom inte kan svara på den frågan, men dom kan svara på om skulderna är för nya eller gamla nog.

Jag tänker så här att de ger inga exakta svar pga att det är flera saker som väger in. Om hl skulle säga 6 månader o personen då ansöker i tron att nu blir hen beviljad men så har nått annat dykt upp som leder till avslag ist.
Men visst håller jag med om att saker är lite luddiga ibland.

En vild och högst personlig gissning är att alla saker vägs in men viktas lite olika;
Tex sökandes familjesituation, ålder, hälsa (arbetsförmåga), lånens ålder, skuldernas totala storlek, osv, osv, ...
Så lånens ålder har säkert en viss inverkan även om det inte är en ensamt avgörande faktor.
Kan vara en orsak till varför det inte finns en exakt "datumgräns" att kommunicera.

En vild och högst personlig gissning är att alla saker vägs in men viktas lite olika;
Tex sökandes familjesituation, ålder, hälsa (arbetsförmåga), lånens ålder, skuldernas totala storlek, osv, osv, ...
Så lånens ålder har säkert en viss inverkan även om det inte är en ensamt avgörande faktor.
Kan vara en orsak till varför det inte finns en exakt "datumgräns" att kommunicera.
Precis vad jag tänkte också. Du fick det sagt tydligt :) Som jag skrivit förut, varje ärende är unikt. Går aldrig jämföra m nån annan för vi har inte hela bilden.

Jag tänker så här att de ger inga exakta svar pga att det är flera saker som väger in. Om hl skulle säga 6 månader o personen då ansöker i tron att nu blir hen beviljad men så har nått annat dykt upp som leder till avslag ist.
Men visst håller jag med om att saker är lite luddiga ibland.
Jo så men är det. Jag har viss förståelse för att handläggaren inte vågar svara eftersom han inte vill ta ansvar om jag inte beviljas vid en andra ansökan. Dock är det oerhört frustrerande när man läser om andra som tagit lån direkt innan ansökan eller till och med efter ansökan men beviljas sanering. Nu vet ju inte jag hela deras historia och alla ärenden är unika men utifrån informationen som framgår blir man lite fundersam när man själv får avslag enkom pga skuldernas ålder.

Jo det är något som slagit mig också. Förstår dock inte orsaken till att det ska viktas olika beroende på person. Varför ska exempelvis ålder på mina skulder vara mer än 6 månader bara för att alla andra uppgifter talar för en sanering medan någon annans skulder kan vara 1 månad gammal men ändå beviljas sanering bara för att den personen har andra parametrar som då viktas tyngre eller lättare.
Men oavsett så håller jag med KFM i sak att 6 månader är för färskt oavsett vem som söker, det är i jämförelse med andra ansökningar som man blir frustrerad som sagt.

Jo det är något som slagit mig också. Förstår dock inte orsaken till att det ska viktas olika beroende på person. Varför ska exempelvis ålder på mina skulder vara mer än 6 månader bara för att alla andra uppgifter talar för en sanering medan någon annans skulder kan vara 1 månad gammal men ändå beviljas sanering bara för att den personen har andra parametrar som då viktas tyngre eller lättare.
Men oavsett så håller jag med KFM i sak att 6 månader är för färskt oavsett vem som söker, det är i jämförelse med andra ansökningar som man blir frustrerad som sagt.
Som sagt, antalet parametrar som vägs in är höljt i dunkel och så även hur dessa viktas mot varandra.
Och när vi vi (inte jag iaf) känner varken alla parametrar och alla förutsättningar sökanden i fråga har angett kring situationen känns diskussionen väldigt spekulativ.

Men svaret skulle kunna ge effekten att du skulle få veta när ansökan ska göras, och det vill man nog inte.

Men svaret skulle kunna ge effekten att du skulle få veta när ansökan ska göras, och det vill man nog inte.
Ja och av den anledningen förstår jag handläggaren. Dock lämnar det mig, och andra i liknande sits, som ett stort frågetecken. Jag skulle gissa att detta även bidrar till dem långa väntetiderna/handläggningstiderna. Nu har inte jag ansökt igen men jag tror många som får avslag med samma motivering som mig ansöker dagen efter avslag eftersom det inte finns någon tidsangivelse för hur gamla skulderna måste vara.
På så sätt bidrar KFM:s skuldsaneringsprocessen själv till att väntetiderna fortsätter att öka, det blir kontraproduktivt enligt mig. Nu är det inte den enda anledningen till väntetiderna men det känns onödigt att öka på väntetiderna mer än nödvändigt.

Ja nu är det 3 månader (räknat i vardagar så i princip 4 månader + ) innan dom ens öppnar din ansökan....

Det är helt orimligt att hela processen kan ta mellan 12 och 15 månader. KFM borde anställa eller så får regeringen skjuta till pengar för detta är helt ohållbart.

Ja nu är det 3 månader (räknat i vardagar så i princip 4 månader + ) innan dom ens öppnar din ansökan....

Det är helt orimligt att hela processen kan ta mellan 12 och 15 månader. KFM borde anställa eller så får regeringen skjuta till pengar för detta är helt ohållbart.
"Under 2022 ansökte 25 658 personer om skuldsanering."
"Vi är omkring 2 300 medarbetare"

10 ansökningar per antälld så har man betat av hela årets skörd. Jag vet att inte alla jobbar med skuldsanering, men det säger ändå en del om effektivitetsnivån på myndigheten. Ett privat företag hade förstås klarat av det på någon vecka, lite som att jämföra kommunens vårdcentrals vårdköer med en privatklinik.

Hemska tanke att kasta in mer pengar i detta svarta hål som den ofantliga sektorn är.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp