• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering deluxe - Vägen till frihet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Hej på er allihopa!
Jag blev rekomenderad till detta forum samt en användare Lasseman som ska vara väldigt kunnig här på forumet(finns säkert andra stjärnor här som är duktig, ingen tvekan om det). Visste inte att detta forum fanns, men wow säger jag bara. Många tummar upp!

Jag har precis startat min resa och ansökt om skuldsanering i augusti 2022 med en önskan om förkortad återbetalningstid. Jag fick ett brev hem om att kronofogden mottagit min ansökan om skuldsanering. Jag skickade in det via brev tillsammans med min skuldrådgivare pga att jag har sekretessbelagda uppgifter.

Jag har varit sjukskriven från 20210401. Sjukpenningen var högre i början av sjukskrivningen, men är nu ungefär 16.800kr brutto per månad och framåt. Jag har fyra barn som jag är underhållsskyldig till och umgänge med tre utav dom fyra. Jag har haft dessa skulder från 2010. Då jag har jobbat i princip hela tiden med dessa skulder, så har jag haft utmätning till och med 20210331. Min önskan är att börja jobba igen inom snar framtid.

Min totala skuld är ungefär 1.600 000kr och skuldsaldo till KFM är ungefär 243.000kr.
Jag har nu lite frågor,

- Tror ni jag kommer få ett inledande ?
- Vad händer sen efter ett inledande?
- Jag som har sekretess, kommer jag finnas med på POIT?
- Som jag uppfattade det som kunde man bli "nollad" om man har låginkomst, vad menas med det ?
- När man har påbörjat en skuldsanering, skickar företag ut räkningar ändå och försöker göra utmätningsförsök? Eller försvinner allt sånt när skuldsaneringen är beviljad?
- När syns man exempelvis på UC att det står skuldsanering där?
- Hur vanligt är det att man får en förkortad återbetalningstid? Exempelvis 3år?
- Förstår att det är viktigt att inte dra på sig nya skulder vilket jag inte har gjort men kan en borgenär(företagen) lägga till skulder så betalningsplanen blir längre för att dom vill att KFM ska ompröva ärendet eller har jag misstolkat något?
- Sen har jag också förstått att det är viktigt att anmäla ny inkomst. Gör man det via ändringsbeslut?
- Jag har smygläst lite på forumet och många verkar tycka "omprövning" är bra?
- Får man spara undan pengar på kontot efter att man betalt betalningsplanen?

Alla tips mottages gärna för en nybörjare som mig.

Följ min resa mina vänner - vägen till friheten.

Allt gott,

Hello
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 842
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Svarar kanske inte på allt

Inledande låter väl inte osannolikt.
Efter det ska fordringsägare anmäla sina fordringar, ett förslag till skuldsanering ska delges alla inblandade och sen kan det beslutas om skuldsanering.
Du kommer stå med i poit vad jag vet, det finns inget annat sätt att väcka borgenärerna och göra dom uppmärksam på inledandet.
Ditt namn och personnummer är väl inte det skyddsvärda, utan framförallt var du bor.

Du kan få skuldsanering utan betalplan om du saknar eller har väldigt låg betalningsförmåga

Efter inledande kan inget utmätas.

Ja det syns på uc.

Det finns inte statistik på hur många som får kortare betalplan vad jag vet, det är inte standardförfarandet i alla fall.


Ja du kan spara undan pengar, tanken är att du ska klara allt möjligt som uppstår under skuldsanering utan att saneringen påverkas
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Hej på er allihopa!
Jag blev rekomenderad till detta forum samt en användare Lasseman som ska vara väldigt kunnig här på forumet(finns säkert andra stjärnor här som är duktig, ingen tvekan om det). Visste inte att detta forum fanns, men wow säger jag bara. Många tummar upp!

Jag har precis startat min resa och ansökt om skuldsanering i augusti 2022 med en önskan om förkortad återbetalningstid. Jag fick ett brev hem om att kronofogden mottagit min ansökan om skuldsanering. Jag skickade in det via brev tillsammans med min skuldrådgivare pga att jag har sekretessbelagda uppgifter.

Jag har varit sjukskriven från 20210401. Sjukpenningen var högre i början av sjukskrivningen, men är nu ungefär 16.800kr brutto per månad och framåt. Jag har fyra barn som jag är underhållsskyldig till och umgänge med tre utav dom fyra. Jag har haft dessa skulder från 2010. Då jag har jobbat i princip hela tiden med dessa skulder, så har jag haft utmätning till och med 20210331. Min önskan är att börja jobba igen inom snar framtid.

Min totala skuld är ungefär 1.600 000kr och skuldsaldo till KFM är ungefär 243.000kr.
Jag har nu lite frågor,

- Tror ni jag kommer få ett inledande ?
- Vad händer sen efter ett inledande?
- Jag som har sekretess, kommer jag finnas med på POIT?
- Som jag uppfattade det som kunde man bli "nollad" om man har låginkomst, vad menas med det ?
- När man har påbörjat en skuldsanering, skickar företag ut räkningar ändå och försöker göra utmätningsförsök? Eller försvinner allt sånt när skuldsaneringen är beviljad?
- När syns man exempelvis på UC att det står skuldsanering där?
- Hur vanligt är det att man får en förkortad återbetalningstid? Exempelvis 3år?
- Förstår att det är viktigt att inte dra på sig nya skulder vilket jag inte har gjort men kan en borgenär(företagen) lägga till skulder så betalningsplanen blir längre för att dom vill att KFM ska ompröva ärendet eller har jag misstolkat något?
- Sen har jag också förstått att det är viktigt att anmäla ny inkomst. Gör man det via ändringsbeslut?
- Jag har smygläst lite på forumet och många verkar tycka "omprövning" är bra?
- Får man spara undan pengar på kontot efter att man betalt betalningsplanen?

Alla tips mottages gärna för en nybörjare som mig.

Följ min resa mina vänner - vägen till friheten.

Allt gott,

Hello
Lycka till. Forumet är toppen med många goda råd att hitta. Oxå på väg mot skuldfrihet (lite mer än 1 år kvar genom utmätning).
 

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Svarar kanske inte på allt

Inledande låter väl inte osannolikt.
Efter det ska fordringsägare anmäla sina fordringar, ett förslag till skuldsanering ska delges alla inblandade och sen kan det beslutas om skuldsanering.
Du kommer stå med i poit vad jag vet, det finns inget annat sätt att väcka borgenärerna och göra dom uppmärksam på inledandet.
Ditt namn och personnummer är väl inte det skyddsvärda, utan framförallt var du bor.

Du kan få skuldsanering utan betalplan om du saknar eller har väldigt låg betalningsförmåga

Efter inledande kan inget utmätas.

Ja det syns på uc.

Det finns inte statistik på hur många som får kortare betalplan vad jag vet, det är inte standardförfarandet i alla fall.


Ja du kan spara undan pengar, tanken är att du ska klara allt möjligt som uppstår under skuldsanering utan att saneringen påverkas
Vilka kan komma i fråga för 3 års sanering ist för 5 år?
 

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Om man har en betalplan på 4 år och skuldsanering på 5 år. När försvinner betalningsanmärkningarna och när får man kreditvärdigheten tillbaka?

När poit görs. Hur ska alla dessa företag som man är skyldig pengar till sen många år tillbaka, kunna veta att dom kan anmäla sig dit om att jag har en skuld till dom?

Jag har totalt 5 barn. Men dom bor inte varaktigt hos mig, utan jag har umgänge så hoppas på en kortare betalplan.
 
Senast ändrad:

Hello

Kunnig medlem
Poäng: 157
Blev medlem
25 September 2022
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
43
Poäng
157
Svarar kanske inte på allt

Inledande låter väl inte osannolikt.
Efter det ska fordringsägare anmäla sina fordringar, ett förslag till skuldsanering ska delges alla inblandade och sen kan det beslutas om skuldsanering.
Du kommer stå med i poit vad jag vet, det finns inget annat sätt att väcka borgenärerna och göra dom uppmärksam på inledandet.
Ditt namn och personnummer är väl inte det skyddsvärda, utan framförallt var du bor.

Du kan få skuldsanering utan betalplan om du saknar eller har väldigt låg betalningsförmåga

Efter inledande kan inget utmätas.

Ja det syns på uc.

Det finns inte statistik på hur många som får kortare betalplan vad jag vet, det är inte standardförfarandet i alla fall.


Ja du kan spara undan pengar, tanken är att du ska klara allt möjligt som uppstår under skuldsanering utan att saneringen påverkas
Det fetstilade. Hur får borgenärerna sina pengar då om man är nollad?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp