• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Liz

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Februari 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Utmätning går ju bara att få om man har en arbetsgivare som betalar lön. Annars utmäter KFM uppenbara tillgångar som en engångsföreteelse. Ansvaret för själva löneutmätningen ligger egentligen på arbetsgivaren, ansvaret för mig som skuldsatt är att lämna riktiga inkomstuppgifter. Det är också svårt när jag kör enskilt bolag eftersom inkomsten kan variera mellan väldigt hög till ingenting. Så vet inte riktigt vilka inkomstuppgifter jag ska lämna till KFM när jag väl får hem pappret.

Hinner jag skapa AB innan pappret dimper ner så får jag ju ta ut lön som jag bestämmer själv .. funderar också hur man redovisar uttag från AB:et som ska gå till skulderna. Måste man redovisa de som lön tro?

Ska jag få beviljad sanering så gäller de att jag har så pass liten inkomst att jag inte kan bli skuldfri inom ”rimlig tid”.

Har också funderat på förhandla med borgenärerna. Just nu äger jag 5000kr eller 10000kr om man räknar med min bil:facejoy: så mitt förhandlingsläge är inte så bra. Ska jag bara tänka på ren överlevnad så kan jag och min dotter leva för väldigt lite pengar just nu. Vilket betyder att vi klarar oss om jag kan fakturera 8h per vecka. Skulle jag ha avbetalningar hos alla inkassobolag så får jag betydligt högre kostnader varje månad vilket ger krav på att jag måste få in mer uppdrag.

Min mål är först och främst att betala mina skulder tänker jag..men ett starkt bolag behövs ju också om jag tänker långsiktigt. Jag kommer nog jobba för att lösa båda på något vis:)

Älskar också framgångspodden. Den eldar på mig en hel del med
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Utmätning går ju bara att få om man har en arbetsgivare som betalar lön. Annars utmäter KFM uppenbara tillgångar som en engångsföreteelse. Ansvaret för själva löneutmätningen ligger egentligen på arbetsgivaren, ansvaret för mig som skuldsatt är att lämna riktiga inkomstuppgifter. Det är också svårt när jag kör enskilt bolag eftersom inkomsten kan variera mellan väldigt hög till ingenting. Så vet inte riktigt vilka inkomstuppgifter jag ska lämna till KFM när jag väl får hem pappret.

Hinner jag skapa AB innan pappret dimper ner så får jag ju ta ut lön som jag bestämmer själv .. funderar också hur man redovisar uttag från AB:et som ska gå till skulderna. Måste man redovisa de som lön tro?

Ska jag få beviljad sanering så gäller de att jag har så pass liten inkomst att jag inte kan bli skuldfri inom ”rimlig tid”.

Har också funderat på förhandla med borgenärerna. Just nu äger jag 5000kr eller 10000kr om man räknar med min bil:facejoy: så mitt förhandlingsläge är inte så bra. Ska jag bara tänka på ren överlevnad så kan jag och min dotter leva för väldigt lite pengar just nu. Vilket betyder att vi klarar oss om jag kan fakturera 8h per vecka. Skulle jag ha avbetalningar hos alla inkassobolag så får jag betydligt högre kostnader varje månad vilket ger krav på att jag måste få in mer uppdrag.

Min mål är först och främst att betala mina skulder tänker jag..men ett starkt bolag behövs ju också om jag tänker långsiktigt. Jag kommer nog jobba för att lösa båda på något vis:)

Älskar också framgångspodden. Den eldar på mig en hel del med
Ja jag hade nog personligen skippat försöket till överenskommelser/snöbollseffekten och sett den möjligheten som ett passerat tåg.

Hade istället bunkrat kvarvarande lön, bildat bolag, kört på helt fritt med uppdragen, låtit pengarna ligga kvar i företaget och lagt en lön på mig själv som motsvarar förbehållsbeloppet + nån tusenlapp efter arbetsgivaravgifter och skatt, varit noggrann med pensionen också. Blir betydligt enklare och framför allt tydligare med en fast månadslön, tex 23 000:- i kontakt med myndigheter generellt, för tex VAB, bostadsbidrag osv. och framför allt, en inkomst som blir ”skyddad” som både du och ditt bolag klarar av.
Sedan hade jag bunkrat fram till utmätning och därefter ansökt om skuldsanering.
Tycker du har sonat en del via utmätning och återbetalning redan, även om jag inte har någon åsiktsrätt egentligen :)

Sedan om säg 6-8 år, när saneringen är klar så har du ett mycket välmående företag, ser till att deklarera uteblivna utdelningar tills dess så utrymmet är stort, för att sedan när du är helt skuld- och prickfri göra några fina, lågskattade aktieutdelningar till dig själv ;)

Det du betalar till dina privata skulder/KFM måste alltid vara utbetald och redovisad lön, det är förbjudet och ett brott att låna av eget AB.
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 279
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 247
Jag har sökt och blivit nekad skuldsanering som företagare fyra-fem gånger. De brukar invända mot att min inkomst är för ojämn. Omsätter i princip 600 000 varje år men har rätt så säsongsbetonad inkomst, så slöa månader trillar det in 15-20 000 och sen 70-80 000 under mer intensiva perioder. Ett mer moderniserat system där man betalar årsvis eller när det nu passar verksamheten kanske vore på sin plats. Nu blir skulderna bara liggande medan räntorna tickar på.
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Jag har sökt och blivit nekad skuldsanering som företagare fyra-fem gånger. De brukar invända mot att min inkomst är för ojämn. Omsätter i princip 600 000 varje år men har rätt så säsongsbetonad inkomst, så slöa månader trillar det in 15-20 000 och sen 70-80 000 under mer intensiva perioder. Ett mer moderniserat system där man betalar årsvis eller när det nu passar verksamheten kanske vore på sin plats. Nu blir skulderna bara liggande medan räntorna tickar på.
Kör du enskild firma?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp