• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Liz

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Februari 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Vilken galen vecka. Har haft sjukt mycket på jobbet så inte orkar skriva något mer här.

Har däremot fått lite mer klarhet i saker och ting då jag pratade med skuldrådgivaren i går.

Skuldsanering för företagare kan man bara få om man har skulder ifrån tidigare verksamhet. Men inte nuvarande. Oavsett vilken skuldsanering du söker om så måste KFM kunna se att du har långsiktig inkomst och klarar av att betala en viss procent av prisbasbeloppet.

Passade också på att fråga om personlig konkurs. Personlig konkurs handlar om att KFM gör en utredning om ekonomi då siffror och uppgifter inte verkar stämma. Alltså att de misstänker brott eller liknade. En utredning är alltså vad personlig konkurs innebär. Under utredningen kan dock konton och likande bli låsta men de är ganska ovanligt att man gör en personlig konkurs.

Står fortfarande i valet och kvalet om jag ska starta AB eller inte. Nu har jag möjligheten så jag har kapitalet. Ska försöka få kontakt med en ekonomisk rådgivare av något slag. Mitt mål är att bli skuldfri så fort som möjligt, så jag vet inte vad som är smartast att göra.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Vilken galen vecka. Har haft sjukt mycket på jobbet så inte orkar skriva något mer här.

Har däremot fått lite mer klarhet i saker och ting då jag pratade med skuldrådgivaren i går.

Skuldsanering för företagare kan man bara få om man har skulder ifrån tidigare verksamhet. Men inte nuvarande. Oavsett vilken skuldsanering du söker om så måste KFM kunna se att du har långsiktig inkomst och klarar av att betala en viss procent av prisbasbeloppet.

Passade också på att fråga om personlig konkurs. Personlig konkurs handlar om att KFM gör en utredning om ekonomi då siffror och uppgifter inte verkar stämma. Alltså att de misstänker brott eller liknade. En utredning är alltså vad personlig konkurs innebär. Under utredningen kan dock konton och likande bli låsta men de är ganska ovanligt att man gör en personlig konkurs.

Står fortfarande i valet och kvalet om jag ska starta AB eller inte. Nu har jag möjligheten så jag har kapitalet. Ska försöka få kontakt med en ekonomisk rådgivare av något slag. Mitt mål är att bli skuldfri så fort som möjligt, så jag vet inte vad som är smartast att göra.
Skumt att du fick den förklaringen för vad personlig konkurs är, är ju bara att googla så förstår man ju innebörden hyfsat :)

Du vill få kontakt med en ekonomisk rådgivare, men är inte det exakt vad en skuldrådgivare är...?
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Vilken galen vecka. Har haft sjukt mycket på jobbet så inte orkar skriva något mer här.

Har däremot fått lite mer klarhet i saker och ting då jag pratade med skuldrådgivaren i går.

Skuldsanering för företagare kan man bara få om man har skulder ifrån tidigare verksamhet. Men inte nuvarande. Oavsett vilken skuldsanering du söker om så måste KFM kunna se att du har långsiktig inkomst och klarar av att betala en viss procent av prisbasbeloppet.

Passade också på att fråga om personlig konkurs. Personlig konkurs handlar om att KFM gör en utredning om ekonomi då siffror och uppgifter inte verkar stämma. Alltså att de misstänker brott eller liknade. En utredning är alltså vad personlig konkurs innebär. Under utredningen kan dock konton och likande bli låsta men de är ganska ovanligt att man gör en personlig konkurs.

Står fortfarande i valet och kvalet om jag ska starta AB eller inte. Nu har jag möjligheten så jag har kapitalet. Ska försöka få kontakt med en ekonomisk rådgivare av något slag. Mitt mål är att bli skuldfri så fort som möjligt, så jag vet inte vad som är smartast att göra.

Vet inte om den rådgivaren var så bra. Det du fått info om personlig konkurs stämmer inte alls.
 

Liz

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Februari 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Det va konstig @Lasseman och @hoppfull2021 :thinking: Hon har jobbat som kommunens skuldrådgivare så länge jag kan minnas och jag bor i en hyfsat stor kommun.

Ja jag vill ha kontakt med en ekonomisk rådgivare för hur jag ska göra med mitt företag. De kan inte skuldhandläggaren på kommunen .. de va tydligen inte utbildade i rådgivning i företagsekonomi :)
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Det va konstig @Lasseman och @hoppfull2021 :thinking: Hon har jobbat som kommunens skuldrådgivare så länge jag kan minnas och jag bor i en hyfsat stor kommun.

Ja jag vill ha kontakt med en ekonomisk rådgivare för hur jag ska göra med mitt företag. De kan inte skuldhandläggaren på kommunen .. de va tydligen inte utbildade i rådgivning i företagsekonomi :)
Ännu konstigare att hon sade det i så fall. Om du vill läsa mer:
https://lagen.nu/begrepp/Konkurs.
Att man måste betala en viss % av PBB oavsett sanering stämmer inte heller, vissa har ju en betalplan på 0:-.

Nej de brukar inte ha så mycket på benen om företagsekonomi och det är inte deras arbetsuppgift heller.
Men å andra sidan är det ju inte det du behöver hjälp med, utan snarare en sorts skuldstrateg eller planerare, och det borde de kunna rådgöra i - hur riskerna kan se ut i enskild firma kontra anställd i eget AB, utmätning kontra egna inbetalningar och hur man når dit med den lönen och de förutsättningar du har. Det har ju ingenting med ditt företags ekonomi att göra, det du förfogar över kommer ju vara beskattad inkomst oavsett om du förstår vad jag menar. Det du vill åt är väl skuldsanering och då behövs precis som du säger, en viss förutsägbarhet i inkomst, något som kanske rent formellt är svårare med EF? Att betala in fritt utan utmätning eller andra tvångsåtgärder i din sits tror jag blir svårt, som den här personen tar upp tex: (https://lawline.se/answers/vad-kan-...att-mitt-foretagskonto-for-min-enskilda-firma)

Tror en vanlig företags-bankman har ännu mindre inblick i det faktiskt, förfarandet inför KFM, borgenärer och deras rutiner.

Får jag fråga vad det är som gör att du tvekar över eget AB? Kan liksom inte se fördelarna med EF som skuldsatt alls, men skulle vara intressant att höra :)
 
Senast ändrad:

Liz

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Februari 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
De jag tvekar över AB:et är att om jag får ett uppdrag på ca 75 %, låt säga resten av året, då kan jag genom att ha ett EF ta ut pengar utan konstigheter från bolaget och betala mina skulder. Då kommer jag va skuldfri inom ett år. Skuldsaneringen är på 5 år.

Startar jag AB så måste jag ta ut lön för att kunna betala mina skulder. Jag gissar då att KFM kommer att tycka att jag då har så pass hög lön att de kan begära av mitt AB (som är då är min arbetsgivare gissar jag?) att utmäta min lön. Dessutom skattar jag mycket mer då än i ett EF och kommer att förlora på det.

Mitt mål är inte en skuldsanering utan mitt mål är att bli skuldfri på absolut snabbaste sättet. Skuldhandläggaren på kommunen va också inne på de vi pratade om tidigare, att ta ut liten lön från ett AB och söka skuldsanering, och förhoppningsvis ha turen att kanske bli beviljad.

Men det är kanske som du säger att de är svårt hur jag än gör. Men på något sätt borde de väl gå kan jag tycka.

vet inte riktigt vad jag kan vända mig heller. Funderar på en duktig revisor. Har sett en herre skriva på Förtagande.se som verkar ha koll på bolagsformerna och skuldsatta. Banken behandlar mig som spetälska och i princip lade på luren örat på mig när jag försökte starta ett företagskonto där.

Så jäkla skönt att bolla med någon iaf
 

Liz

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
12 Februari 2021
Meddelanden
84
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Ännu konstigare att hon sade det i så fall. Om du vill läsa mer:
https://lagen.nu/begrepp/Konkurs.
Att man måste betala en viss % av PBB oavsett sanering stämmer inte heller, vissa har ju en betalplan på 0:-.

Nej de brukar inte ha så mycket på benen om företagsekonomi och det är inte deras arbetsuppgift heller.
Men å andra sidan är det ju inte det du behöver hjälp med, utan snarare en sorts skuldstrateg eller planerare, och det borde de kunna rådgöra i - hur riskerna kan se ut i enskild firma kontra anställd i eget AB, utmätning kontra egna inbetalningar och hur man når dit med den lönen och de förutsättningar du har. Det har ju ingenting med ditt företags ekonomi att göra, det du förfogar över kommer ju vara beskattad inkomst oavsett om du förstår vad jag menar. Det du vill åt är väl skuldsanering och då behövs precis som du säger, en viss förutsägbarhet i inkomst, något som kanske rent formellt är svårare med EF? Att betala in fritt utan utmätning eller andra tvångsåtgärder i din sits tror jag blir svårt, som den här personen tar upp tex: (https://lawline.se/answers/vad-kan-...att-mitt-foretagskonto-for-min-enskilda-firma)

Tror en vanlig företags-bankman har ännu mindre inblick i det faktiskt, förfarandet inför KFM, borgenärer och deras rutiner.

Får jag fråga vad det är som gör att du tvekar över eget AB? Kan liksom inte se fördelarna med EF som skuldsatt alls, men skulle vara intressant att höra :)


Funderar också hur jag ska göra med ägarstrukturen i AB:et så att KFM inte kan mäta ut aktiekapitalet. Har läst någonstans att jag max kan äga 49% för att vara ”lugn”. Tänker också att jag kanske vill hyra in mig på ett kontorshotell såsmåningom, och om jag äger ABet så kanske de blir nej pga mina skulder? Och hur sjutton man ska göra med styrelse och sånt :facejoy:
 

hoppfull2021

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
6 Januari 2021
Meddelanden
953
Mottagna reaktioner
518
Poäng
577
Funderar också hur jag ska göra med ägarstrukturen i AB:et så att KFM inte kan mäta ut aktiekapitalet. Har läst någonstans att jag max kan äga 49% för att vara ”lugn”. Tänker också att jag kanske vill hyra in mig på ett kontorshotell såsmåningom, och om jag äger ABet så kanske de blir nej pga mina skulder? Och hur sjutton man ska göra med styrelse och sånt :facejoy:
Du kan äga 100%, KFM utmäter inte kapitalet och det hela låter onödigt krångligt iaf.
Ja så länge du och firman är samma person så tror jag det blir lurigt med avtal osv, det är ju det som är min poäng...
Skulle inte förvåna mig om det är IW du menar på företagande.se och hoppas du får ytterligare klarhet, har inte så mycket mer att tillföra utan att upprepa mig. Berätta hur det går sen, lycka till!
 
Senast ändrad:

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 836
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Ännu konstigare att hon sade det i så fall. Om du vill läsa mer:
https://lagen.nu/begrepp/Konkurs.
Att man måste betala en viss % av PBB oavsett sanering stämmer inte heller, vissa har ju en betalplan på 0:-.

Nej de brukar inte ha så mycket på benen om företagsekonomi och det är inte deras arbetsuppgift heller.
Men å andra sidan är det ju inte det du behöver hjälp med, utan snarare en sorts skuldstrateg eller planerare, och det borde de kunna rådgöra i - hur riskerna kan se ut i enskild firma kontra anställd i eget AB, utmätning kontra egna inbetalningar och hur man når dit med den lönen och de förutsättningar du har. Det har ju ingenting med ditt företags ekonomi att göra, det du förfogar över kommer ju vara beskattad inkomst oavsett om du förstår vad jag menar. Det du vill åt är väl skuldsanering och då behövs precis som du säger, en viss förutsägbarhet i inkomst, något som kanske rent formellt är svårare med EF? Att betala in fritt utan utmätning eller andra tvångsåtgärder i din sits tror jag blir svårt, som den här personen tar upp tex: (https://lawline.se/answers/vad-kan-...att-mitt-foretagskonto-for-min-enskilda-firma)

Tror en vanlig företags-bankman har ännu mindre inblick i det faktiskt, förfarandet inför KFM, borgenärer och deras rutiner.

Får jag fråga vad det är som gör att du tvekar över eget AB? Kan liksom inte se fördelarna med EF som skuldsatt alls, men skulle vara intressant att höra :)

Jo i en f-skuldsanering, måste en betalningsplan finnas.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp