• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skuldsanering...igen?

Rainbow

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
14 November 2023
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Du har skuldsatt dig på nytt trots avslutad skuldsanering och det är ju såklart en stor anledning till ditt avslag. Det du skrev om tandläkaren osv är ju inte 500 000 kr så du har ju dragit på dig fler skulder än så.
Har du ingen försäkring som kan täcka lite av din behandling ?
Då hade jag använt den.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 633
Mottagna reaktioner
1 664
Poäng
1 177
Jag tror precis som du. Det är ju inte till för att ”använda” som en ursäkt & begå samma misstag om & om igen. Jag kan dock se att något måste ändras, så att även andra som hamnar i det igen, ska ses över från fall till fall. Som att man ”inte klarade av första skuldsaneringen” - så behöver man inte några SS. Utan får då Skuldsanering åter igen. Vem säger att det fungerar andra gången, om man inte sköter det…. bara hur jag läser det som står. Om man Har skött skuldsaneringen, ska inte det vara ett ”straff”, vilket det känns som. En överklagan ska lämnas in nästa vecka, vilken ska styrkas av läkare osv. Inget är Omöjligt om man kan påvisa SS. - det finns flera än jag. Lagtexten borde vara mer tydlig, så att de som verkligen är för gamla, sjuka, ingen inkomst, sjukdom som leder till dödsfall etc - livet förändras på ett ögonblick. Det behöver vara möjligt om man kan visa vad som just nu är väldigt oklart i lagtexten.
Har man ingen inkomst så gör skuldsanering varken från eller till.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Det stämmer. Har för ett tag sen läst att det är endast 2 personer sen 90-talet som fått skuldsanering en andra gång. Det måste vara en helt annan anledning under extremt synneliga skäl för det.
Det stämmer inte, det står så på något skatteverket skrivit men det är kopplat till gamla skuldsaneringslagen före 2016
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Jag tror precis som du. Det är ju inte till för att ”använda” som en ursäkt & begå samma misstag om & om igen. Jag kan dock se att något måste ändras, så att även andra som hamnar i det igen, ska ses över från fall till fall. Som att man ”inte klarade av första skuldsaneringen” - så behöver man inte några SS. Utan får då Skuldsanering åter igen. Vem säger att det fungerar andra gången, om man inte sköter det…. bara hur jag läser det som står. Om man Har skött skuldsaneringen, ska inte det vara ett ”straff”, vilket det känns som. En överklagan ska lämnas in nästa vecka, vilken ska styrkas av läkare osv. Inget är Omöjligt om man kan påvisa SS. - det finns flera än jag. Lagtexten borde vara mer tydlig, så att de som verkligen är för gamla, sjuka, ingen inkomst, sjukdom som leder till dödsfall etc - livet förändras på ett ögonblick. Det behöver vara möjligt om man kan visa vad som just nu är väldigt oklart i lagtexten.
Lagtext är som regel öppen för tolkning just för att motsatsen skulle bli så mycket sämre
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp