Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Lån utan UC

Skuldsanering...igen?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 347
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
24 339
Mottagna reaktioner
11 750
Poäng
8 347
Vad mer avgör? Då en av anledningarna var - att jag inte avbetalat, vilket inte min GM skrev i ansökan, att jag hade - han klev på början på 2023. (var mellan 2 GM i 1 år). Under det året fixade jag det inte själv. (Man bör vara duktig på det man jobbar med - det var jag oxå). Du får gärna berätta vad jag inte tänker på…. då jag inte känner mig hemma i dessa regler. Min sjukbild är den min GM tycker är mina SS. För höga kostnader - sjukdomsbilden blir sämre. Mer hjälpmedel behöver jag. Kan inte städa, laga mat, gå, stå still, sitta, ligga i mer en ca 5-10 beroende på vad. Det finns inget botemedel för CRPS. Så läkare kan då inte skriva att jag MÅSTE få viss hjälp med värken - som man kan skriva för tex en cancer patient, som kan bli fri om vissa mediciner etc sätts in. Så merkostnadsersättningen blir inte så hög som den borde pga att man inte vet 100% säkert att tex ketamin är något jag MÅSTE få.
Ett exempel. Jag behöver tex värme vilket är godkänt. Simma osv. Akupunktur, massage betalar jag utöver. Så det går åt mer pengar för att jag inte ska få ”liggsår” ….. hoppas jag blev något tydligare…

Vad mer? Allt. Det kan finnas många skäl till att du inte får det igen, det är kanske inget som förbättras av det, risk att du skuldsätter dig igen.

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 817
Meddelanden
9 011
Mottagna reaktioner
5 804
Poäng
3 817
Vad mer avgör? Då en av anledningarna var - att jag inte avbetalat, vilket inte min GM skrev i ansökan, att jag hade - han klev på början på 2023. (var mellan 2 GM i 1 år). Under det året fixade jag det inte själv. (Man bör vara duktig på det man jobbar med - det var jag oxå). Du får gärna berätta vad jag inte tänker på…. då jag inte känner mig hemma i dessa regler. Min sjukbild är den min GM tycker är mina SS. För höga kostnader - sjukdomsbilden blir sämre. Mer hjälpmedel behöver jag. Kan inte städa, laga mat, gå, stå still, sitta, ligga i mer en ca 5-10 beroende på vad. Det finns inget botemedel för CRPS. Så läkare kan då inte skriva att jag MÅSTE få viss hjälp med värken - som man kan skriva för tex en cancer patient, som kan bli fri om vissa mediciner etc sätts in. Så merkostnadsersättningen blir inte så hög som den borde pga att man inte vet 100% säkert att tex ketamin är något jag MÅSTE få.
Ett exempel. Jag behöver tex värme vilket är godkänt. Simma osv. Akupunktur, massage betalar jag utöver. Så det går åt mer pengar för att jag inte ska få ”liggsår” ….. hoppas jag blev något tydligare…
Du har skuldsatt dig på nytt trots avslutad skuldsanering och det är ju såklart en stor anledning till ditt avslag. Det du skrev om tandläkaren osv är ju inte 500 000 kr så du har ju dragit på dig fler skulder än så.
Har du ingen försäkring som kan täcka lite av din behandling ?

Vickili

Ny medlem
Poäng: 6
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Jag har fått skuldsanering 1 gång tidigare, och då sade hon om du hamnar i knip igen så kan du inte förvänta dig att få ännu en skuldsanering. Skulle gissa på att det är en "once in a lifetime" moment hos KFM

Rainbow

Medlem
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Okej, tråkigt att du hamnat i skuldfällan igen och din GM borde sett till att det inte kunde bli såhär. Tyvärr så ser det mörkt ut verkar det som då du redan haft en skuldsanering men jag hoppas att allt löser sig för dig.

Rainbow

Medlem
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Jag har fått skuldsanering 1 gång tidigare, och då sade hon om du hamnar i knip igen så kan du inte förvänta dig att få ännu en skuldsanering. Skulle gissa på att det är en "once in a lifetime" moment hos KFM
Jag tror precis som du. Det är ju inte till för att ”använda” som en ursäkt & begå samma misstag om & om igen. Jag kan dock se att något måste ändras, så att även andra som hamnar i det igen, ska ses över från fall till fall. Som att man ”inte klarade av första skuldsaneringen” - så behöver man inte några SS. Utan får då Skuldsanering åter igen. Vem säger att det fungerar andra gången, om man inte sköter det…. bara hur jag läser det som står. Om man Har skött skuldsaneringen, ska inte det vara ett ”straff”, vilket det känns som. En överklagan ska lämnas in nästa vecka, vilken ska styrkas av läkare osv. Inget är Omöjligt om man kan påvisa SS. - det finns flera än jag. Lagtexten borde vara mer tydlig, så att de som verkligen är för gamla, sjuka, ingen inkomst, sjukdom som leder till dödsfall etc - livet förändras på ett ögonblick. Det behöver vara möjligt om man kan visa vad som just nu är väldigt oklart i lagtexten.

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Meddelanden
1 304
Mottagna reaktioner
1 140
Poäng
837
Det stämmer. Har för ett tag sen läst att det är endast 2 personer sen 90-talet som fått skuldsanering en andra gång. Det måste vara en helt annan anledning under extremt synneliga skäl för det.

Rainbow

Medlem
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Inget illa menat men du har ju skuldsatt dig igen.
Nej, jag förstår hur/vad du menar. Att sätta det i system är inte okej. Sjukdom, som leder till att man dör, att livet helt plötsligt förändras, vilket jag inte rår på. Ibland behöver lagartexter förändras för de som verkligen behöver hjälp. Min erfarenhet är olik den första gången en denna. Vissa gör tyvärr ”misstag” fler gånger innan man fattar. Insikten kommer, olyckligtvis kanske försent.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp