Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Lån utan UC

Skuldsanering...igen?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 347
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
24 337
Mottagna reaktioner
11 750
Poäng
8 347
Jag fick avslag trots att det är olika slags skulder. Ska överklaga men förstår inte riktigt KF’s regler om särskilda skäl? Dum fråga kanske…

Det står bara särskilda skäl i lagtexten, det är upp till dig att visa de skälen. Vilka skäl har du?

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
24 337
Mottagna reaktioner
11 750
Poäng
8 347
- Jag fick avslag vilket kanske inte var väntat av mig - jag är väl för hoppfull
Jag genomförde min 1:a skuldsanering + 1 skatteskuld. Det var skulder så som hyror, underhåll, el etc, inga lån. Tyvärr var jag då en tung missbrukare, i 16 år. Fick hjälp att bli NN vilket nu blir18 år som jag varit ren. Jag är sjukpensionär - reumatism & CRPS, i 20 år. Har även diagnosen EIPS. Pga av impulsivitet & att jag ville göra något, klättrar på väggarna, så var jag dum nog att låna pengar för att starta en firma. Vilket misslyckades & har åter igen stora skulder. Lever på sjukersättning. Jag använder mig tex av rullstol för att ta mig fram, mediciner, läkarkostnader. Bad om en GM vilket Tingsrätten beviljade, alla 3 punkter. Jag behöver hjälp att få igenom överklagan. Vet att Medborgarservice har goda råd att ge. ”Jag får ibland välja mellan mat på bordet lr tak över huvudet” var det en pensionär som sa, vilket stämmer otroligt väl. Talar om min generation nu, men vet att ungdomarna oxå har svårigheter.
Är jag alldeles för naiv för att tro på hjälp åter igen? Det är 2 olika människor - en missbrukare & en helt annan idag, 2 olika slags skulder. (givetvis ligger det mer i storyn)
KF bedömde att det inte fanns några särskilda skäl att bevilja skuldsanering åter igen.
Någon som vill ge råd? Tacksam för all hjälp. Svarar givetvis på frågor som är seriösa
Jag förstår inte riktigt vad som du lyft som särskilda skäl? Är det sjukdomsbilden?

De faktum att man sitter med hopplösa skulder en gång till är inga skäl i sig.

Rainbow

Medlem
Poäng: 6
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Jag förstår inte riktigt vad som du lyft som särskilda skäl? Är det sjukdomsbilden?

De faktum att man sitter med hopplösa skulder en gång till är inga skäl i sig.
Det var det som var min fråga - vad är MINA särskilda skäl, vad menas med det? Då jag inte gjorde ansökan själv utan fick hjälp av min GM. Vad skulle lyfts fram? Ber om ursäkt men jag har svårt att förstå vad jag behöver ha som särskilda skäl. Vilka ”anledningar” får/kan man ha som SS?
Det är själva frågan, det är svårt att vara tydlig när man inte förstår vad som menas med SS? Ber om ursäkt för att jag är rörig. Tack för att du frågar, det hjälper mycket.

Rainbow

Medlem
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Vad skrev dom som orsak till avslaget ?
Det brukar vara det man bör jobba på för att få större chans vid nästa ansökan.
Beklagar din situation.

Att du har skuldsatt dig genom att starta företag är inte särskilda skäl för att
bevilja skuldsanering för dig igen. Du har inte gjort några särskilda
ansträngningar för att betala dina nya skulder.
Vi bedömer därför att det inte finns särskilda skäl att bevilja skuldsanering för
dig igen.
Vi avslår därför din ansökan.”

(jag blev beviljad att betala av en tandläkarskuld - 14 månader, det bestämdes i Maj 2023, vilket det inte nämns ngt om. Den skulden betalar jag fortfarande på - även glasögon skuld betalar jag av. Det är ju dock inga avbetalningar till några Inkasso bolag. Jag klarar knappt de här avbetalningarna. Mat hjälper barnen till med, just nu, då inte pengarna räcker till. (Hemtjänsten städar & tvättar)……lite mer förklaring.
Det kanske inte räknas som försök till att göra avbetalningar?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
24 337
Mottagna reaktioner
11 750
Poäng
8 347
Det finns väll bara 2 personer sen 90-talet som fått skuldsanering 2 gånger?
Enligt skatteverket är det 15 st

Det är dock en notering som hänvisar till någon dom från 2013 och inte senaste skuldsaneringslagen, det skrivs om synnerliga skäl och nu är det särskilda skäl som gäller.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
24 337
Mottagna reaktioner
11 750
Poäng
8 347

Att du har skuldsatt dig genom att starta företag är inte särskilda skäl för att
Vi bedömer därför att det inte finns särskilda skäl att bevilja skuldsanering för
dig igen.

(jag blev beviljad att betala av en tandläkarskuld - 14 månader, det bestämdes i Maj 2023, vilket det inte nämns ngt om. Den skulden betalar jag fortfarande på - även glasögon skuld betalar jag av. Det är ju dock inga avbetalningar till några Inkasso bolag. Jag klarar knappt de här avbetalningarna. Mat hjälper barnen till med, just nu, då inte pengarna räcker till. (Hemtjänsten städar & tvättar)……lite mer förklaring.

Det är ju skulder ändå, det behöver inte vara till inkassobolag.
Jag vet inte hur dom ser på det, det är ju samtidigt färsk skuldsättning

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
24 337
Mottagna reaktioner
11 750
Poäng
8 347
Det var det som var min fråga - vad är MINA särskilda skäl, vad menas med det? Då jag inte gjorde ansökan själv utan fick hjälp av min GM. Vad skulle lyfts fram? Ber om ursäkt men jag har svårt att förstå vad jag behöver ha som särskilda skäl. Vilka ”anledningar” får/kan man ha som SS?
Det är själva frågan, det är svårt att vara tydlig när man inte förstår vad som menas med SS? Ber om ursäkt för att jag är rörig. Tack för att du frågar, det hjälper mycket.
Hur länge sedan var det du gjorde klart förra skuldsaneringen?

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 817
Meddelanden
9 010
Mottagna reaktioner
5 804
Poäng
3 817

dig igen.

Då har du fått en motivering som du får jobba på om du tänker söka igen.

Rainbow

Medlem
Meddelanden
18
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Det är ju skulder ändå, det behöver inte vara till inkassobolag.
Jag vet inte hur dom ser på det, det är ju samtidigt färsk skuldsättning
Ja, men tandläkare/läkare vård är kanske något man måste göra. Något de gav mig 14 månader på att betala. 14000 kr för att fixa till (det är ca min månads inkomst) tänderna, mediciner, läkarbesök är ca 3500 innan frikort. Det är svårt när man inte kan jobba & tjäna mer pengar för att kunna betala skulderna man satt sig själv i.
Ingen självömkan! Bara förbannad på mig själv. Insikten kom försent…..

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp