• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering och inkommande summa pengar

persson1

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej!

Säg att jag haft skuldsanering i 3 år och skött betalningarna. Sen nu helt plötsligt vill en släkting ge mig ett sparkonto i mitt namn med en helt ok summa pengar. Ska jag:
1. tacka o ta emot och inte säga något till kfm
2. begära omprövning
3. inte ta emot pengarna övh?
4. övriga förslag?

Har kollat runt en del och har liksom inte fått någon 100% förståelse för hur man ska gå tillväga vid ett sådant tillfälle. Någon som haft exakt samma situation som mig som kan berätta?

Tacksam för svar!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Jaden

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
13 November 2018
Meddelanden
269
Mottagna reaktioner
113
Poäng
307
Hej!

Säg att jag haft skuldsanering i 3 år och skött betalningarna. Sen nu helt plötsligt vill en släkting ge mig ett sparkonto i mitt namn med en helt ok summa pengar. Ska jag:
1. tacka o ta emot och inte säga något till kfm
2. begära omprövning
3. inte ta emot pengarna övh?
4. övriga förslag?

Har kollat runt en del och har liksom inte fått någon 100% förståelse för hur man ska gå tillväga vid ett sådant tillfälle. Någon som haft exakt samma situation som mig som kan berätta?

Tacksam för svar!
Du måste nästan nämna summan i detta sammanhang. Är det 19.500 eller 195.000?
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
447
Mottagna reaktioner
272
Poäng
437
När du vet beloppet: Ring KFM och prata. Du behöver ju inte uppge ditt namn men kan åtminstone få fingervisning om vad du bör göra.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 371
Mottagna reaktioner
13 447
Poäng
8 917
Kan du inte få pengarna i kontanter :D
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Har du tänkt ha pengarna till ngt särskild under saneringen? Eller kan de ligga på släktingens konto tills du är klar? Kanske dum fråga men om de finns på ett konto som inte är i ditt namn så händer det inget med dem, Kf kan inte ta dem.
 

persson1

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
25 Augusti 2019
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Har du tänkt ha pengarna till ngt särskild under saneringen? Eller kan de ligga på släktingens konto tills du är klar? Kanske dum fråga men om de finns på ett konto som inte är i ditt namn så händer det inget med dem, Kf kan inte ta dem.
Det här med att kfm kan ta dem? Hur vet dom att jag fått pengarna?

Han ska förövrigt ge mig ett konto med pengar, problemet är att han kommer kanske vilja att jag tar ut pengar åt honom emellanåt. Så då äre ju liiiite jobbigt om kfm tagit skiten
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 727
Mottagna reaktioner
981
Poäng
787
Det här med att kfm kan ta dem? Hur vet dom att jag fått pengarna?

Han ska förövrigt ge mig ett konto med pengar, problemet är att han kommer kanske vilja att jag tar ut pengar åt honom emellanåt. Så då äre ju liiiite jobbigt om kfm tagit skiten
Har du beslutad sanering så håller inte KFM koll. Det är skillnaden mellan sanering och utmätning... Det är om du själv el en borgenär skulle begära omprövning som det skulle kunna uppdagas att du har ett konto med mkt pengar.
Så om du ska ta ut pengar åt honom emellanåt..Då kan ju han själv "äga" kontot o du har ett bankkort du kan ta ut pengar med till personen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp