Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Skuldsanering och oro för löneutmätning – riskerar jag jobbet?

Staten äger endast SBAB, andra banker är fristående som vilket ”vanligt” företag som helst och får själva göra avskrivningar för kund-/kreditförluster.
En av anledningarna till att bankerna stramat åt sin utlåning är just för att inte låna ut pengar till kunder som är högt belånade och riskerar att hamna i betalningssvårigheter. Nischbankerna var, i alla fall till en början, mer benägna att ta större risker då de behövde ta marknadsandelar och fick därmed räkna med viss förlust.
Jag arbetade på Swedbank i ca 10 år och fick många gånger neka kunder som sen glatt kom viftande med lånelöfte från diverse nischbanker, sämre ränta såklart men kunderna som vill köpa just ”DET” huset sket i om det blev någon/några tusenlappar dyrare i månaden.
Tycker det är bra att det inte finns något förturssystem. För i så fall skulle jag placera personer med typ spelskulder, skadestånd mm väääldigt långt ner på listan och barnfamiljer högt upp. Det skulle ju bli ganska skevt då… Och typ som att staten/KFM istället skulle gynna borgenärer, vilket man inte själv får göra.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp