Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skuldsanering och oro för löneutmätning – riskerar jag jobbet?

Staten äger endast SBAB, andra banker är fristående som vilket ”vanligt” företag som helst och får själva göra avskrivningar för kund-/kreditförluster.
En av anledningarna till att bankerna stramat åt sin utlåning är just för att inte låna ut pengar till kunder som är högt belånade och riskerar att hamna i betalningssvårigheter. Nischbankerna var, i alla fall till en början, mer benägna att ta större risker då de behövde ta marknadsandelar och fick därmed räkna med viss förlust.
Jag arbetade på Swedbank i ca 10 år och fick många gånger neka kunder som sen glatt kom viftande med lånelöfte från diverse nischbanker, sämre ränta såklart men kunderna som vill köpa just ”DET” huset sket i om det blev någon/några tusenlappar dyrare i månaden.
Tycker det är bra att det inte finns något förturssystem. För i så fall skulle jag placera personer med typ spelskulder, skadestånd mm väääldigt långt ner på listan och barnfamiljer högt upp. Det skulle ju bli ganska skevt då… Och typ som att staten/KFM istället skulle gynna borgenärer, vilket man inte själv får göra.
 
En fråga: ni som har löneutmätning, har Kronofogden kommit hem oannonserat till er innan ni fick löneutmätning för att se om det finns något i hemmet att utmäta? Jag har inget av värde, endast ett vanligt hushåll så det finns ingenting de kan ta.

Men jag undrar hur vanligt det är att dom kontrollerar det?

Det måste vara en stor stressfaktor om det närsomhelst kan knackas på innan man får beslut om utmätning av lönen.
 
En fråga: ni som har löneutmätning, har Kronofogden kommit hem oannonserat till er innan ni fick löneutmätning för att se om det finns något i hemmet att utmäta? Jag har inget av värde, endast ett vanligt hushåll så det finns ingenting de kan ta.

Men jag undrar hur vanligt det är att dom kontrollerar det?

Det måste vara en stor stressfaktor om det närsomhelst kan knackas på innan man får beslut om utmätning av lönen.
Hemma hos mig satt en lapp i dörrspringan en dag. Meddelande om förrättning och att de sökt mig.
Ringde dagen efter då det stod att jag skulle kontakta dem.
Han som varit hemma hos mig var intresserad av min bil, dök upp oannonserad då jag inte var hemma. Men in i mitt hus har ingen kommit.
 
Hemma hos mig satt en lapp i dörrspringan en dag. Meddelande om förrättning och att de sökt mig.
Ringde dagen efter då det stod att jag skulle kontakta dem.
Han som varit hemma hos mig var intresserad av min bil, dök upp oannonserad då jag inte var hemma. Men in i mitt hus har ingen kommit.
Vad hände med bilen sen?
 
Jag har ett motorfel så bilen är inte värd så mycket som den borde. Fick behålla den. Men nu var min handläggare under min ansökan om skuldsanering intresserad, får se vad som händer…
Men om ens bil har ett billån, och det knappt finns ett övervärde, då ser väl KF det och kommer inte oannonserat och är intresserade? Hade du billån?
 
Men om ens bil har ett billån, och det knappt finns ett övervärde, då ser väl KF det och kommer inte oannonserat och är intresserade? Hade du billån?
Jag hade inget billån. Och de trodde min bil var värd ca 70.000kr.
 
Tack för stödet. Är en tuff avvägning om man ska blotta sig. Liten stad, hr avdelning som läcker som ett såll.
även barnen att tänka på, rykten osv.
Strunta i det. Har varit i samma situation gällande skamkänsla osv. När jag väl öppnade upp mig och berättade om mina problem lärde jag mig:

1. Människor är mer stöttande än man tror.
2. Folk har egna problem och i slutet av dagen tänker gemene man ändå bara på sig själv.
3. Skitsnackare kommer alltid att finnas.
4. Jag mår mycket bättre av att inte gå med massa lögner/hemligheter.
 
Hej
Jag ansökte om skuldsanering i januari och går just i den olidliga väntan.

min största oro är ifall jag kommer klara mig undan löneutmätning fram tills förväntat kontaktsdatum i september.
Då jag har en chefsroll med visst budgetansvar är jag orolig över min anställning i samband med löneutmätning.

jag är definitivt kvalificerad insolvent och ligger varje månad efter med en stor summa pengar och snart tröttnar nog någon och skickar mig vidare.

är det någon som fått ”förtur” med en sådan anledning? Om det skulle gå få förtur så skulle jag ju klara av under en sanering att betala nästan hela beloppet. Får jag sparken så kommer det bli betydligt mindre återbetalat till staten den dagen skuldsanering sker.

som sagt, klump i magen, dålig sömn. Några tips?
Jag har haft skulder i över 10 år och blev anställd som stlf chef för 2 år sedan på ett börsnoterad bolag som har som regel att inte anställa någon med betalanmärkningar. Jag nämnde på anställningsintervjun om mina skulder och de gick väl på mina personliga egenskaper.
Ett år senare fick jag chefsrollen med budgetansvar och personalansvar.
Jag tycker du ska berätta om din situation för din arbetsgivare, förmodligen har du jobbat där ett tag och de borde ha kvar förtroendet för dig. Har svårt att tänka mig att de kommer vilja peta bort dig om du nu har presterat under ditt chefskap.
De kommer att förstå detta och förmodligen stötta dig.
Du kommer också att må mycket bättre.
 
Hej
Jag ansökte om skuldsanering i januari och går just i den olidliga väntan.

min största oro är ifall jag kommer klara mig undan löneutmätning fram tills förväntat kontaktsdatum i september.
Då jag har en chefsroll med visst budgetansvar är jag orolig över min anställning i samband med löneutmätning.

jag är definitivt kvalificerad insolvent och ligger varje månad efter med en stor summa pengar och snart tröttnar nog någon och skickar mig vidare.

är det någon som fått ”förtur” med en sådan anledning? Om det skulle gå få förtur så skulle jag ju klara av under en sanering att betala nästan hela beloppet. Får jag sparken så kommer det bli betydligt mindre återbetalat till staten den dagen skuldsanering sker.

som sagt, klump i magen, dålig sömn. Några tipsmitt

Jag tyckte det var fruktansvärt jobbigt inför löneutmätningen. Jag låg många sömnlösa nätter och funderade på vad folk skulle tycka och säga. När jag fick brevet att löneutmätning kommer ske och jag visste att arbetsgivaren fått informationen så släppte all stress och ångest. Blev en lättnad på nåt sätt för då fanns ingen återvändo. Och ingen brydde sig eller ens ställde en fråga till mig på jobbet och då har jag en ganska hög tjänst.
Helt ärligt tror jag inte arbetsgivaren bryr sig så mycket. Anledningen till löneutmätning kan vara allt möjligt.

Jag brukar tänka såhär att om någon har problem med att jag försöker göra en förändring i mitt liv till det bättre så kan de dra åt helvette! Tycker du ska tänka så med för du har gjort något bra här. Du försöker ta tag i din situation och göra något åt den. Hejjar på dig!
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp