• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering Skatteåterbäring

DiscoJeppe

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
15 Mars 2023
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Jag har för en tid sedan fått inledande av skuldsanering. Har även fått ett förslag till betalplan som jag godkänt om som nu har skickats ut till borgenärer. Betalplanen utgår från maj månad 2023 och således antar jag tanken är att jag ska ha en laga kraft-vunnen skuldsanering då om inte någon borgenär motsätter sig.

När jag godkände betalplanen fick jag nedanstående svar från Kronofogden, och jag funderar på hur jag ska gå tillväga nu? Jag har fått beskedet om skatteåterbäring från Skatteverket och det var en bra slant som jag gärna behåller.

Om du får skatteåterbäring är det viktigt att du sparar pengarna då de kan komma att ingå i din skuldsanering. När du får reda på hur mycket skatteåterbäring du får, får du gärna kontakta mig per telefon eller mail med denna informationen.

Som jag förstår det så får jag alltid behålla skatteåterbäringen om beslut om skuldsanering vunnit laga kraft. Jag har inga skulder som berörs till stat.

Vad kan jag göra? Ifall jag inte deklarerar nu i mars utan gör det senast i maj, får jag då behålla skatteåterbäringen? Kan det slå tillbaka på något negativt sätt?

Tacksam för svar från någon med erfarenhet eller kunskap om detta.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

wiran

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
820
Mottagna reaktioner
298
Poäng
457
Jag har för en tid sedan fått inledande av skuldsanering. Har även fått ett förslag till betalplan som jag godkänt om som nu har skickats ut till borgenärer. Betalplanen utgår från maj månad 2023 och således antar jag tanken är att jag ska ha en laga kraft-vunnen skuldsanering då om inte någon borgenär motsätter sig.

När jag godkände betalplanen fick jag nedanstående svar från Kronofogden, och jag funderar på hur jag ska gå tillväga nu? Jag har fått beskedet om skatteåterbäring från Skatteverket och det var en bra slant som jag gärna behåller.

Om du får skatteåterbäring är det viktigt att du sparar pengarna då de kan komma att ingå i din skuldsanering. När du får reda på hur mycket skatteåterbäring du får, får du gärna kontakta mig per telefon eller mail med denna informationen.

Som jag förstår det så får jag alltid behålla skatteåterbäringen om beslut om skuldsanering vunnit laga kraft. Jag har inga skulder som berörs till stat.

Vad kan jag göra? Ifall jag inte deklarerar nu i mars utan gör det senast i maj, får jag då behålla skatteåterbäringen? Kan det slå tillbaka på något negativt sätt?

Tacksam för svar från någon med erfarenhet eller kunskap om detta.
Inte säkert du får behålla men det står att pengarna utbetalas till dig vid skuldsanering som vunnit laga kraft men det betyder inte att du får behålla dom bara för att de betalas ut.
En borgenär kan begära omprövning om de ser att du fått tillbaka på skatten så tänk på det.
Lite luddigt är det, får du det bättre ekonomiskt ska det omprövas men där kan det skilja väldigt mycket vad man får behålla och inte.
 

Suesue

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
20 Maj 2022
Meddelanden
38
Mottagna reaktioner
30
Poäng
92
Jag har också inledande skuldsanering och mitt beslut har dragit ut på tiden men det kommer ev hinna fattas innan jag får skatteåterbäringen utbetald. Jag har sett att många här får behålla pengarna och att vissa helt enkelt inte nämnt det för handläggaren. Jag valde dock att meddela min handläggare hur mycket jag får (ca 20000) och hon svarade att det oftast ska betalas in men att hon ska kika på det och återkomma. Om jag hinner få det utbetalt ska jag spara pengarna till det är bestämt om jag ska betala in dem eller ej.

Jag frågade om jag kan få behålla en del iaf eftersom vi ska flytta nästa månad och kommer åka på dubbelhyra för 2 v samt eftersläpande elräkningar och även en del retroaktiv hyreshöjning. Sa även att jag behöver gå till tandläkaren. Hon ska kolla upp allt och återkomma sa hon så jag hoppas bara på att få behålla något åtminstone.

Känner verkligen att jag hellre är ärlig än försöker snika till mig 20000, vill inte riskera min skuldsanering för allt i världen, kommer att betala typ 3% av mina skulder på 1.2 miljoner om allt klaffar så vad är lite skatteåterbäring jämfört med det :)
 

wiran

V.I.P
Poäng: 457
Blev medlem
4 Juni 2015
Meddelanden
820
Mottagna reaktioner
298
Poäng
457
Spelar också roll vart i processen man är i skuldsaneringen.
 

NyStart2022

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
30 September 2022
Meddelanden
61
Mottagna reaktioner
16
Poäng
62
Hur fungerar det egentligen med skatteåterbäringen, det man tex får utbetalt i år, räknas det med som inkomst för detta året då?
Om man tex har en årsinkomst på 350 tusen, räknas det som att man tjänat 370 tusen då om man får 20 tusen tillbaka i skatteåterbäring?

Vet @Lasseman kanske något om detta? :)
 
Senast ändrad:

Vivi08

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
15 Mars 2023
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Skickade in ansökan om skuldsanering igår. Kommer få tillbaka en del på skatten i april, o då kommer jag ju inte ens hunnit få nåt svar på ansökan, men kan dom ändå begära att jag skulle ha sparar det för att vid ett eventuellt inledande betala in det?? Kommer jag få redovisa vad jag gjort med pengarna?
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Skickade in ansökan om skuldsanering igår. Kommer få tillbaka en del på skatten i april, o då kommer jag ju inte ens hunnit få nåt svar på ansökan, men kan dom ändå begära att jag skulle ha sparar det för att vid ett eventuellt inledande betala in det?? Kommer jag få redovisa vad jag gjort med pengarna?
Har du skuldsaldo får du inte ut några pengar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp