• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering utan inkasso och KF

Gummianka

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
25 Oktober 2018
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
11
Poäng
41
Hej!
Jag ska/måste söka skuldsanering då jag går back flera tusen varje månad och då är inte ens mat m.m inräknat.
Min plan var att söka skuldsanering och i väntan på det så hjälper min familj mig för att slippa inkasso och löneutmätning. Läst lite här och det verkar vara en nackdel att inte haft löneutmätning? Nån som fått skuldsanering utan att ha haft med inkasso och KF att göra innan. Jag kanske borde släppa allt men är sååå rädd för inkasso och vill inte att min sambo ska behöva gå igenom det pga mig. Har löst lån med lån de senaste åren, sålt allt av värde för att klara betala, men nu orkar jag inte ha det såhär längre. Kan inte förstå hur jag lyckats få ihop det såhär länge.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

hollygolightly

Kunnig medlem
Poäng: 477
Blev medlem
18 Mars 2018
Meddelanden
268
Mottagna reaktioner
325
Poäng
477
Jag och min sambo fick skuldsanering för ca en vecka sen, hann ha löneutmätning en vecka innan inledande. Vi släppte allt i februari och först i juli kom beslut om löneutmätning. Eftersom väntetiden på skuldsanering är så pass lång är det ju oundvikligt att hamna hos KF om man tar beslutet att släppa allt. Det är dock inget krav för att få skuldsanering. Räkna på hur dina möjligheter att betala tillbaka dina skulder inom 15 år. Det är grundkravet. Prata med kommunens skuldrådgivare för att få hjälp med din ansökan. Sen kommer tyvärr din sambo bli indragen i din skuldsaneringsprocess men mest för att räkna ut er gemensamma ekonomi ju.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 529
Mottagna reaktioner
12 906
Poäng
9 787
"Gå igenom" inkasso är väl lindrigare än en skuldsanering som han/hon kommer påverkas av?

Finns inget krav att man ska vara föremål.för verkställighet innan men det kan underlätta i många fall om kfm redan gått igenom tillgångar.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 560
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Jag och min sambo fick skuldsanering för ca en vecka sen, hann ha löneutmätning en vecka innan inledande. Vi släppte allt i februari och först i juli kom beslut om löneutmätning. Eftersom väntetiden på skuldsanering är så pass lång är det ju oundvikligt att hamna hos KF om man tar beslutet att släppa allt. Det är dock inget krav för att få skuldsanering. Räkna på hur dina möjligheter att betala tillbaka dina skulder inom 15 år. Det är grundkravet. Prata med kommunens skuldrådgivare för att få hjälp med din ansökan. Sen kommer tyvärr din sambo bli indragen i din skuldsaneringsprocess men mest för att räkna ut er gemensamma ekonomi ju.
Vad är din månadslön eft skatt och hur mkt fick du betala i månaden till KFM med utmätning ?
Hur stor är din skuld ?
 

Gummianka

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
25 Oktober 2018
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
11
Poäng
41
Jag har haft ett mål och det är att hålla mig ifrån inkasso och KF. För min del har jag nu insett att det är den vägen jag måste gå. Bor i en lägenhet där alla har koll på alla och postaren halvlåser vårt postfack så man kan i princip kolla allas post. Min sambo har ärvt saker som är ev värdesaker men finns ju inga papper på det så om det skulle bli hembesök så kan det sluta med att man tar hans saker. Han äger även en bil värd ca 50tkr som är enbart hans. Han har tagit lån för att köpa den, han står ägare, betalar försäkring, skatt osv. Jag har noll intresse utav den bilen. Vi har ingen delad ekonomi mer än att vi betalar halva hyran, mat osv. Annars ingen som helst insyn, har bara blivit så. Han äger sina saker och jag mina men detta är svårt att bevisa. Han vägrar ju göra av med/sälja saker och det ska han ju inte behöva heller. Han betalar inte en krona mer än mig trots att jag är allvarligt sjuk i perioder vilket är en bidragande faktor till mina lån. Han är aldrig sjuk och har noll förståelse. Mina lån är ju inte direkt nån lyxkonsumtion, visst har jag köpt kläder och möbler vid nått tillfälle men jag har behövt pengar i samband med sjukdom, smålån har samlats till större lån osv. Detta har pågått i så många år men jag är så slut psykiskt på att lägga timmar varje månad för att få ihop pusslet. Jag hade gjort vad som helst för att få börja om/leva om livet. Att få skuldsanering är just nu min högsta dröm, att få en chans och få se ljuset i tunneln. När jag insåg att detta livet fungerar inte längre så bröt jag ihop, jag sover inte, har börjat få panikångest och rasar i vikt...jag måste få slut på detta. Att leva på löneutmätnad eller skuldsanering hade för mig varit lyx. Jag har inget av värde men är sååå livrädd för att man kan komma att ta hans grejor om jag hamnar på utmätning eller skuldsanering. Nu när jag skriver så inser jag att det bästa hade varit att göra denna resan på egen hand. Jag tror ändå inte att vi är ihop om några år och det skulle ju bara ställa till det om jag nu skulle bli beviljad sanering, man räknar ju på bådas inkomst. Man kan väl räkna med ett hembesök vare sig det gäller utmätning eller att man sökt skuldsanering?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 529
Mottagna reaktioner
12 906
Poäng
9 787
Skuldsaneringen gör inga hembesök.
 

Gummianka

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
25 Oktober 2018
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
11
Poäng
41
Men jag har läst om andra som fått besök innan de fått inledande?
De har nog haft löneutmätning först men besöket har kommit i samband med att de fått inledande.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 529
Mottagna reaktioner
12 906
Poäng
9 787
Ok, skuldsaneringen gör inga hembesök ändå.

Hembesök kan komma när man är föremål föe verkställighet oavsett om man har löneutmätning eller ej
 

Gummianka

Aktiv medlem
Poäng: 41
Blev medlem
25 Oktober 2018
Meddelanden
37
Mottagna reaktioner
11
Poäng
41
@Lasseman Men man kan komma att bli föremål för verkställhet iom att man sökt skuldsanering? Ett besök innan inledande för att se om det finns några tillgångar? Är detta något som skulle kunna bli aktuellt i mitt fall...inte haft löneutmätning osv.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp