• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Skuldsanering

Morran66

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 December 2018
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Jag har skuldsanering...
Besök hos budget och skuldrådgivare apri/maj 2016. Då rådet var att släppa allt då jag hade miljonskuld. Rådgivaren bad mig skriva ner alla långivares namn och adress och lämna till henne. Sedan hjälpte hon mig att skriva till alla långivare att jag inte kunde betala. Mycket smidigt sätt och då visade jag min goda vilja, att jag ville men inte kunde. Sedan betalade vi bara de viktigaste räkningarna, hyra, telefon och fackföreningsavgift. Sedan så var det skytteltrafik av brev från KFM. Då ville jag inte möta brevbäraren.

Tror jag fick löneutmätning september /oktober. Ansökte om skuldsanering februari 2017 och beslut om inledande juni 2017 och verkställande oktober 2017. Som jag skrivit till så många andra här, lägg extra tid på det personliga brevet vid ansökan och intyg från stödföreningen för Spelberoende, givetvis bara för de som är spelberoende. Är det något annat problem så ett intyg på att man gör något åt situationen.

Märker att det är så många som har frågor om skuldsanering. Vi borde ha ett informationsinlägg just för det. Bara en liten tanke♥️
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Morran66

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
4 December 2018
Meddelanden
9
Mottagna reaktioner
3
Poäng
6
Nu har jag iallafall kontaktat alla fordringsägare och talat om att jag inte längre kan betala varje månad och att jag tagit kontakt med en budgetrådgivare. Kände att det var schysst att iallafall meddela så de vet varför inget betalas in.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 071
Poäng
10 087
Sitter med panik i kroppen nu, har pratat med kfm och dom säger att risken är stor att huset ryker. Varför får vissa behålla sitt? Jag förstår inte, vill inte ha det så här mer jag klarar inte detta. Kommer förlora allt, mår skit psykiskt och vill inte leva mer med detta

För att sökande kan tacka nej till utmätning, dom står risken att betala kostnader som uppstått om huset inte kan säljas.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 071
Poäng
10 087
Eller skriv över allt på den andre? För dem kan ju knappast sälja huset om ägarskapet står 100% på nån annan. Om det fungerar så jag vet inte har aldrig ägt något boende.

Det går att göra. Problemet är att det är brottsligt och att det dessutom går att sälja ändå, någon borgenär begär personen i konkurs och i konkurser kan gåvor återgå och sedan kan egendomen säljas.
Man diskvalificerar sig också för skuldsanering under ganska lång tid.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 087
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 825
Mottagna reaktioner
13 071
Poäng
10 087
Jag har provat men eftersom det är redan 85 procent så finns det inte utrymme. Och värderingen hjälpte inte. Så därför är jag undrande till övervärde, 165 000 innan kostnader för försäljning är avdraget är ju isåfall "vinst". Men om kfm skulden ligger på 500000? Vad hjälper då dom ?

Det skulle betala en tredjedel av skulden, det är ju en rejäl del..
Ett överskott på ca 10%.. jag gissar att det slutar med att sökande då tackar nej till utmätning
 

Pandis79

V.I.P
Poäng: 267
Blev medlem
15 September 2018
Meddelanden
503
Mottagna reaktioner
99
Poäng
267
Jag har hamnat i en situation där jag inte klarar av att betala av lån/kreditkort/skulder. Jag ska gå till en budgetrådgivare och be om hjälp att söka skuldsanering. Ser ingen annan utväg. Måste jag nu kontakta alla min fordringsägare själv innan och säga att jag inte kommer att kunna betala mer på skulderna eller ska jag bara söka skuldsan och låta det ha sin gång? Jag klarar hyra/tele/bil/el men inget mer, knappt mat. Har inga anmärkningar hos KF men det kommer ju inte att dröja länge som det ser ut nu....Jag är ensamstående med två barn...vad händer under handläggningstiden...utmätning av egendom?
Hej
Hur går det för dig?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp