- Meddelanden
- 218
- Mottagna reaktioner
- 177
- Poäng
- 337
Tack.Stort grattis! ☺
Är du ensamstående?
Ja, ensamstående.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Tack.Stort grattis! ☺
Är du ensamstående?
Grattis och all lycka framöver.Idag är jag glad
Inledande beviljat efter 16 veckor.
(Jag skrev min ansökan utan skuldrådgivare)
Fått summa att betala per månad, dock fick jag inte någon "extrasumma" som den du skrev om @Kimsan72, som du själv sänkte.
Utöver boende, drift, resor till och från jobbet och så klart förbehållsbeloppet får jag 288 kr/mån. (Bättre än jag tidigare haft det).
Mkt trevlig handläggare som följde någon sorts mall när hon ställde sina kompletterande frågor. Inga svåra eller jobbiga frågor för min del.
Puh![]()
Idag är jag glad
Inledande beviljat efter 16 veckor.
(Jag skrev min ansökan utan skuldrådgivare)
Fått summa att betala per månad, dock fick jag inte någon "extrasumma" som den du skrev om @Kimsan72, som du själv sänkte.
Utöver boende, drift, resor till och från jobbet och så klart förbehållsbeloppet får jag 288 kr/mån. (Bättre än jag tidigare haft det).
Mkt trevlig handläggare som följde någon sorts mall när hon ställde sina kompletterande frågor. Inga svåra eller jobbiga frågor för min del.
Puh![]()

Jag får väl se när uträkningen kommer på posten. Är den inte med ska jag ringa och fråga.Stort GRATTIS till inledande... Låter lite konstigt att säga då ja tror att ingen av oss vill vara i denna sits, men nu är det som det är... typ
Tack, snälla.
Märkligt att Du inte erhöll den sk. sedvanliga ”buffert pengen”?! Jag har inte hört om någon som inte har fått en extraslant mellan 500-1200kr/mån...
)
men lite kuligt va de...Idag fick jag hem ett delgivningskvitto tillsammans med uppdaterad betalplan...
Det stod att jag skulle skriva under och skicka in och jag kunde även skriva under att jag godkände att ”ovanstående person får skuldsanering” (mig själv alltså)
Tror nog inte att just delgivningskvittot var direkt ämnat för migmen lite kuligt va de...
Skulle du godkänna betalplanen skriftligt?
Jag skulle få min nästa vecka enligt handläggaren och då godkänna per telefon..
Fick du betalplan för 5 år?

Bara det inte är ett kvitto som skulle till någon borgenär så att de inte fick ngt.Betal planen gick ut till alla i tisdags, men då vi kom överens om ett par revideringar i textmassan som bifogades, så fick jag en uppdaterad version av betalplanen.
Nej, man ska bara godkänna betalplanen muntligt. Det halkade nog bara med ett delgivningskvitto med min betalplan.
Japp, 5 år it is![]()
Bara det inte är ett kvitto som skulle till någon borgenär så att de inte fick ngt.

Skynda dig att skriva påIdag fick jag hem ett delgivningskvitto tillsammans med uppdaterad betalplan...
Det stod att jag skulle skriva under och skicka in och jag kunde även skriva under att jag godkände att ”ovanstående person får skuldsanering” (mig själv alltså)
Tror nog inte att just delgivningskvittot var direkt ämnat för migmen lite kuligt va de...
)Aha då är jag med!Betal planen gick ut till alla i tisdags, men då vi kom överens om ett par revideringar i textmassan som bifogades, så fick jag en uppdaterad version av betalplanen.
Nej, man ska bara godkänna betalplanen muntligt. Det halkade nog bara med ett delgivningskvitto med min betalplan.
Japp, 5 år it is![]()
Skynda dig att skriva på)
skämt å sido... 😛Haha, skönt att vi iaf har humorn kvarHahaha... ligger redan på lådan med en utförlig förklaring till varför jag själv ska bli beviljad skuldsaneringskämt å sido... 😛

Tack snälla.Grattis och all lycka framöver.
Det står säkert. Vi diskuterade inte det utan det kom med brevet då första samtalet inte gav besked om inledande eller ej.Tack snälla.
Funderar jättemycket här i kväll varför inte någon buffertpeng kom på tal...måste ringa i morgon, kan inte vänta på brevet.
Jag fick två samtal idag varpå hon i det sista meddelade mig att hon inledde skusan samt summan som jag skulle betala per månad.Det står säkert. Vi diskuterade inte det utan det kom med brevet då första samtalet inte gav besked om inledande eller ej.
Tror att jag läst att Alla Ska ha minst 500 i buffertpeng. GooglaJag fick två samtal idag varpå hon i det sista meddelade mig att hon inledde skusan samt summan som jag skulle betala per månad.
Gick på totalt 30 min.
Får jag fråga dig varför fick du avslag förra gången?Aha då är jag med!
Min förra ansökan fick jag avslag innan betalplanen gick ut, så hoppas det går hela vägen denna gången.. men vågar inte hoppas för mkt.
De ansåg att vissa skulder var för nya..Får jag fråga dig varför fick du avslag förra gången?
Tack för utförlig svarDet beror ju på när på året du får inledande och även när på månaden. Om du tex får inledande i mitten av maj, så att din utmätning avbryts i maj och du får behålla hela maj-lönen, och sedan också har betalningsfritt i juni, då har du ju två månader i rad. Men inte om du tex får inledande i aug och inte heller om inledande-beslutet kommer tex 25 augusti och du ska börja betala i september. Då hinner ju aug-lönen utmätas och du börjar betala skusan i september.
EDIT : HAHA! Jag är så trött idag. Trodde du menade två månader på raken. Men du menar såklart två månader på året. Det har man ju :-D

Hur nya?De ansåg att vissa skulder var för nya..
Jag fick bara ett samtal innan inledande med några frågor och därefter såg jag mitt inledande i poit och brevet kom dagen efter. Är övertygad om att bufferten står med i ditt brev. Avvakta tills du fått brevet.Jag fick två samtal idag varpå hon i det sista meddelade mig att hon inledde skusan samt summan som jag skulle betala per månad.
Gick på totalt 30 min.
Tack snälla.
Funderar jättemycket här i kväll varför inte någon buffertpeng kom på tal...måste ringa i morgon, kan inte vänta på brevet.
Det beror ju på när på året du får inledande och även när på månaden. Om du tex får inledande i mitten av maj, så att din utmätning avbryts i maj och du får behålla hela maj-lönen, och sedan också har betalningsfritt i juni, då har du ju två månader i rad. Men inte om du tex får inledande i aug och inte heller om inledande-beslutet kommer tex 25 augusti och du ska börja betala i september. Då hinner ju aug-lönen utmätas och du börjar betala skusan i september.
EDIT : HAHA! Jag är så trött idag. Trodde du menade två månader på raken. Men du menar såklart två månader på året. Det har man ju :-D
6 mån kanske, nåt såntHur nya?
Ok, tack.6 mån kanske, nåt sånt
Stort grattis!Whop whop! Mitt namn med i poit idag om beslutad skuldsanering. Gissa om jag är glad!!! Nu går det äntligen att se ett slut på detta elände. Visst är det tre veckor tills det vunnit laga kraft från beslutsdatum?

Ja, tre veckor.Whop whop! Mitt namn med i poit idag om beslutad skuldsanering. Gissa om jag är glad!!! Nu går det äntligen att se ett slut på detta elände. Visst är det tre veckor tills det vunnit laga kraft från beslutsdatum?

Jag hade många färska lån under våren 2018. Ansökte 27 maj-18.6 mån kanske, nåt sånt

Jag hade många färska lån under våren 2018. Ansökte 27 maj-18.
Fick dock redovisa in i detalj vad lånen använts till och i mitt fall betala andra lån.
Det finns skrivet i skuldsaneringslagen att nya lån inte ska vara ett hinder om man uppfyller kraven för övrigt.
Det är märkligt att det är godtyckligt beroende på vilken handläggare det är som handhaver ansökan.
Grattis till inledande denna gången. -![]()

Första gången på oerhört länge som jag idag vaknade med ångest och kallsvettig... Känns fruktansvärt olustigt att det nu sitter ett X antal sunkiga inkassobolag som sitter och läser min betalplan och all information om mig...
Undrar just hur denna info hanteras av inkassobolagen? Skickas den runt för alla att läsa vid typ fikabordet eller?
@Lasseman du som har arbetat inom denna bransch tidigare om inte jag missminner mig 🙄...vem läser och vem tar beslut om en betalplan skall godkännas eller ej?
Brukar inkassobolagen ha mandat att själva avgöra eller brukar avstämning ske med ursprunglig fordringsägare?!
Det beror på hur avtalet ser ut mellan inkassobolag och uppdragsgivare, precis som alla andra händelser dom hanterar, avtalas om hur betalplaner får se ut, om man vill begära fastigheter utmätta, hir snabbt det ska till kfm etc
Dum fråga från mig... Var i skuldsaneringslagen står det?![]()
Ska kolla när jag är hemma.Var i skuldsaneringslagen står det?![]()
Hon uttryckte sig kanske fel, men det framgår tydligt i delen ”frågor & svar om Skuldsanering” på KF:s hemsida.
De ringer från ett 010-nummer.Hej
Jag har under en längre tid läst mycket på detta forum om hur många andra har det. Jag har själv under många år, ca 15 år haft skulder och betalat stora summor till olika inkassobolag. Dels genom egen lön men även de sista åren behövt låna för att överleva varje månad med mat till familjen.
Vi har nu ansökt om skuldsanering och detta gjorde vi den 22 januari.
Jag önskar fråga om det är någon mer som har ansökt vid den tiden och fått svar?
Hur lång tid har det tagit från att ni blivit kontaktade tills ni fått inledande?
Ringer de från något speciellt nummer?
Tack för att ni tog er tid att läsa.
Hoppas att ni alla får hjälp och snart mår bra igen