• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Så länge du har skuldsanering, dvs 5 år kan dom absolut göra det
Ok men efter de 5åren då kan min inkomst öka med hur mycket som helst ? Då får de inte göra mer upplysningar ?

Vadå ska man ringa skuldsanering och uppge att inkomst har ökat säg 3 månader efter att sista beloppet är betalt ?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Ok men efter de 5åren då kan min inkomst öka med hur mycket som helst ? Då får de inte göra mer upplysningar ?

Vadå ska man ringa skuldsanering och uppge att inkomst har ökat säg 3 månader efter att sista beloppet är betalt ?
Det kan dom fortfarande göra om dom vill, men dom har ju ingen större nytta av informationen.
Kollar man direkt i lagen så säger den inte att skulderna försvinner utan att rätten att kräva betalning/skyldighet att betala försvinner. Det normala är att man skriver bort skulden dock.

För att om du har högre inkomst kan det eventuellt ska göras ändringar av din betalningsplan.
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Det kan dom fortfarande göra om dom vill, men dom har ju ingen större nytta av informationen.
Kollar man direkt i lagen så säger den inte att skulderna försvinner utan att rätten att kräva betalning/skyldighet att betala försvinner. Det normala är att man skriver bort skulden dock.

För att om du har högre inkomst kan det eventuellt ska göras ändringar av din betalningsplan.
Man kan väl inte göra uc på folk utan anledning ? Det sänker väl kreditbetyget menar efter avslutad sanering.

Känns lite konstigt det du skriver ibland.

Lagen och lagen i praktiken så kvittar väl om skulderna är kvar i något hemligt register då skulderna är helt borta ur ens uc dom stör inte ens liv som det gör just nu de får va kvar hur länge som helst sålänge de inte sätter käppar i hjulet som de gör medans de "syns"

Så lönen kan trefaldigas efter dessa 5år det spelar ingen roll då om ja förstått det rätt
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Man kan väl inte göra uc på folk utan anledning ? Det sänker väl kreditbetyget menar efter avslutad sanering.

Känns lite konstigt det du skriver ibland.

Lagen och lagen i praktiken så kvittar väl om skulderna är kvar i något hemligt register då skulderna är helt borta ur ens uc dom stör inte ens liv som det gör just nu de får va kvar hur länge som helst sålänge de inte sätter käppar i hjulet som de gör medans de "syns"

Så lönen kan trefaldigas efter dessa 5år det spelar ingen roll då om ja förstått det rätt

Om man har ett fordringsförhållande så kan det göras upplysningar.


Då vet jag hur du har förstått det.
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Om man har ett fordringsförhållande så kan det göras upplysningar.


Då vet jag hur du har förstått det.
Kan ha fel men märker en viss syrlighet i många av dina svar, återigen menar du på att bolagen har rätt att göra kreditupplysningar menar då UC i säg 10år framöver bara för att ?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 525
Mottagna reaktioner
12 903
Poäng
9 787
Kan ha fel men märker en viss syrlighet i många av dina svar, återigen menar du på att bolagen har rätt att göra kreditupplysningar menar då UC i säg 10år framöver bara för att ?

Ja du kan ha fel.
Det skulle i teorin vara möjligt ja, om dom inte skriver av fordran, men jag vet inte vad som ska med infon dom får att göra.
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Ja du kan ha fel.
Det skulle i teorin vara möjligt ja, om dom inte skriver av fordran, men jag vet inte vad som ska med infon dom får att göra.
Hahah va märkligt dock roligt. Men baserat på vad du vet då så är det fritt fram att få vilken löneökning som helst när 5år är klart då skukdsanering är helt "borta" då ?
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 522
Mottagna reaktioner
969
Poäng
787
Hahah va märkligt dock roligt. Men baserat på vad du vet då så är det fritt fram att få vilken löneökning som helst när 5år är klart då skukdsanering är helt "borta" då ?
Jag vet inte om du förklarat det redan... Men hur kunde få en betalningsplan över 4 år och inte 5 år? Har du missuppfattat det i och med att man betalar 4 av 5 år om man ignorerar dom betalningsfria månaderna...? Jag tror att du är klar när sista betalningen registrerats och att du inte behöver oroa dig ett piss för skulderna som ingick i skuldsaneringen efter det...
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Jag vet inte om du förklarat det redan... Men hur kunde få en betalningsplan över 4 år och inte 5 år? Har du missuppfattat det i och med att man betalar 4 av 5 år om man ignorerar dom betalningsfria månaderna...? Jag tror att du är klar när sista betalningen registrerats och att du inte behöver oroa dig ett piss för skulderna som ingick i skuldsaneringen efter det...
Man kan få att man ska betala 3 år av 5 år med bara ! Men skuldsaneringen är på 5 år men du betalar då bara dom 3 första åren
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Jag vet inte om du förklarat det redan... Men hur kunde få en betalningsplan över 4 år och inte 5 år? Har du missuppfattat det i och med att man betalar 4 av 5 år om man ignorerar dom betalningsfria månaderna...? Jag tror att du är klar när sista betalningen registrerats och att du inte behöver oroa dig ett piss för skulderna som ingick i skuldsaneringen efter det...
Man kan få tre, fyra års betalplan skuldsaneringen varar dock i fem år.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp