- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Ni som beviljats utan att partner sökt/beviljats - hur noga kollas partnerns inkomster upp? Och har nån beviljats fastän partners inkomst inte kan styrkas?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Och min man ska betala 56%Och för mig ca 50%

Kunde logga in på varenda inkassobolag och se vilka företag skulderna kom ifrån. Tyvärr så stämmer det. Kände igen skulderna som jag hade förträngt. Så allt stämmerHar du haft kontakt med en budget skuldrådgivare.
De kan plocka fram allt angående alla skulder om du inte har sparat allt. I mitt förslag var det en del osanna uppgifter.
Härlig läsning. ❤️

Ja usch inte kulJa, sådant är ångestfyllt. Vi ska ut med jobbet om två veckor och jobbet bidrar med en summa till detta (som gott och väl hade räckt om vi hade valt ett normalt ställe). Nu ska vi till ett dyrare ställe så vi får betala en del själva, plus drycker. Vi har fått förbeställa och de flesta har valt den ”stora menyn”, men jag har absolut inte råd med mer än ”lilla menyn”, utan det dryckeslaget de rekommenderar. Jobbigt!

Okej då har du ganska hög lön också.Ca 14 200 första två åren
Ca 15 100 tredje och fjärde året
Ca 16 000 sista året
Detta pga att mina två barn går ut gymnasiet vid olika tidpunkter

Min summa blir det samma när min dotter slutar gymnasiet. Detta då underhåll och studiebidrag försvinner.Okej då har du ganska hög lön också.
Men så skönt ändå för dig.
Bara o slippa se skuldsaldot är skönt och att betala in själv o slippa blanda in lönekontoret.
Samt att man någon gång blir av med skulderna. Härlig känsla det måste vara![]()
Jag har skuldsanering utan utmätning men detta beror på en långsam handläggning hos Kfm.Dessa frågor har garanterat ställts tidigare men orkar inte leta genom 646 sidor för svaren.
Ni som har fått skuldsanering, har någon av er fått det utan att ha släppt allt till utmätning först?
Hur har ni skrivit i eran/era ansökningar?
Ett innerligt GRATTIS @Dilbah till de ”tjocka kuvertet” - i know the feelin’, for sure!!
Jag vet att ordet ”skuldsanering” låter och egentligen är fruktansvärt ILLA för alla ”normala” människor, men för MIG är det en INNERLIG GÅVA !
Mitt liv ”leker” igen om man jämför med de senaste åren med alla skulder som genererade kallsvettning, ångest, sömnproblem och till slut 8 månader med löneutmätning...
Nu ser jag ett ljus i tunneln & jag njuter av varje dag !
Visst har man litta mindre pengar på fickan, men jag har så ja klarar mig & det blir faktiskt pengar över... Jag har mitt älskade jobb, min familj och mina vänner... Allt sammantaget gör pengafrågan till en ”icke fråga” nuförtiden!
Min tacksamhet till KF och inte minst till min skuldsaneringshandläggare är enorm... Honom glömmer ja aldrig !![]()
!
. Okej då har du ganska hög lön också.
Men så skönt ändå för dig.
Bara o slippa se skuldsaldot är skönt och att betala in själv o slippa blanda in lönekontoret.
Samt att man någon gång blir av med skulderna. Härlig känsla det måste vara![]()
och hoppas innerligt att även du är där snart
! Har du skickat iväg ansökan?Jag hade inte utmätning innan.Dessa frågor har garanterat ställts tidigare men orkar inte leta genom 646 sidor för svaren.
Ni som har fått skuldsanering, har någon av er fått det utan att ha släppt allt till utmätning först?
Dessa frågor har garanterat ställts tidigare men orkar inte leta genom 646 sidor för svaren.
Ligger runt 40000kr i lön så vi har ungefär samma lön då.Har en lön på 39 000kr och det känns väldigt bra att kunna betala så mycket som möjligt tebax till borgenärerna.
En väldigt bra känsla som inger hoppoch hoppas innerligt att även du är där snart
! Har du skickat iväg ansökan?
Har för första gången på länge inte haft en tanke på skuldsaneringen på ett par dagar så hade helt glömt av att mejla handläggaren. Började nytt jobb i måndags så varit helt slut😛. Kom på det igår kväll så skickade iväg ett mejl då. Inget svar ännu...@Jossan900 hur har det gått för dig? Kontaktade du handläggaren?
Upplever tvärtom tycker dom flesta verkar betala tillbaka runt hälften 50%Det är ju även lite gissning från mig, men jag tycker alla jag sett har lågt
Skönt att kunna släppa skiten för en stundHar för första gången på länge inte haft en tanke på skuldsaneringen på ett par dagar så hade helt glömt av att mejla handläggaren. Började nytt jobb i måndags så varit helt slut😛. Kom på det igår kväll så skickade iväg ett mejl då. Inget svar ännu...

Upplever tvärtom tycker dom flesta verkar betala tillbaka runt hälften 50%
Det utreds oklarheter och saker som ev saknas i ansökan. Efter det tas beslut om inledande eller ej. -Missat samtal från Kronofogden såg jag nu, fasen att jag inte hade luren på mig. Fick sms att dom ska ringa imorgon igen för att gå igenom min skuldsaneringsansökan. Någon som har erfarenheter på hur detta samtal går till? Något tips?

Det utreds oklarheter och saker som ev saknas i ansökan. Efter det tas beslut om inledande eller ej. -
Var ärlig är mitt tips.
Nej inledande är fas 1 där man utreder om du är insolvens dvs om du inte kan betala tillbaka inom 10-15 år.Tack! Självklart kommer jag vara ärlig. Är inledande samma som beviljad skuldsanering? Eller hur ser stegen ut?
Om dom vill ha kompletteringar vill dom ha det direkt via telefonen?
Ja, det och insolvens tillsammans.Skäligheten tar man ställning till innan det blir inledande, det räcker inte med kvalificerad insolvens för inledande. (Det skulle ju innebära att varenda storbedragare mes löneutmätning skulle kunna hindra verkställighet genom att upprepade gånger få inledande)
Känner lite lika men tror inte det ska vara nått större problem.Ett par frågor..
1. Vad händer om man glömmer någon skuld? Har tvekat nu på att skicka in i två veckor pga varit rädd att jag glömt någon.
2. Någonting som absolut inte får glömmas att ta med? Fått skulderna pga spel..
3. Räcker det med kontaktuppgifter till de privatpersoner man har skulder till?
Skickar in på måndag!!!!
Men gör det att jag har mindre chans att få godkänt? Ligger ansvaret på dem att se det i POIT? Vad händer om även dem missar det där? Kommer jag då ha kvar skulden efter sanering?Känner lite lika men tror inte det ska vara nått större problem.
Det kommer ju in i poit och då får långivare du är skyldig pengar chans att komma in med deras skulder om du glömt nån.
Säkert andra här som vet bättre Ny2018 Kimsam72 med flera som kan detta.
Tror att det är så att om dom inte kommit med invändningar några veckor efter att det kommit in i poit har dom missat sin chans att få tillbaka pengar.Men gör det att jag har mindre chans att få godkänt? Ligger ansvaret på dem att se det i POIT? Vad händer om även dem missar det där? Kommer jag då ha kvar skulden efter sanering?
Nej lider med dig.Jaha, fin fredag det blev, kom avslag på min överklagan jag gjorde på mitt avslag från skuldsaneringen.
Jaja.....får väl söka nästa år igen.
Nu svarade min handläggare att hen inte har haft tid att gå igenom mitt ärende sedan fordringsanmälningarna kom in, så det blir en fortsatt orolig väntan😱@Jossan900 hur har det gått för dig? Kontaktade du handläggaren?
Tråkigt, men var det inte du som betalade ca 9000kr i mån och hade typ 600.000kr i skuld? Isf är det nog därför du får avslag, du kan betala dina skulder utan saneringJaha, fin fredag det blev, kom avslag på min överklagan jag gjorde på mitt avslag från skuldsaneringen.
Jaja.....får väl söka nästa år igen.

Men åååh vad surt! Belastningen är verkligen varierande i de olika skuldsaneringsteamen och hos resp handläggare. Vissa härinne har fått ett förslag direkt efter tidsfristen och andra dröjer tyvärr. I mitt beslut stod det att det skulle ta 6-7 veckor efter beslut om inledande och det tog ganska exakt 7 veckor. Denna fördröjning leder till oro oavsett om det landar i ett positivt besked så jag förstår verkligen. ”Hang in there”❤️!Nu svarade min handläggare att hen inte har haft tid att gå igenom mitt ärende sedan fordringsanmälningarna kom in, så det blir en fortsatt orolig väntan😱
Jag fick också beslut att min handläggare tänkte inleda min skuldsanering under samtaletOkej någon mer som fått svar samma dag? Bara fått svar via telefon eller har någon fått brev? Fick ingen superbra känsla av samtalet då mina skulder kommer från spelberoende.
Vet inte varför men nu har jag känslan av att ringer dom inte idag blev det inget inledande :/