• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Varken i skuldsaneringslagen (2006:548) eller i lagens förarbeten har det uttryckligen reglerats vad som händer med ett lagakraftvunnet beslut om skuldsanering när gäldenären avlider.

just därför som jag bifogade ett beslut från högsta domstolen angående just en gäldenär som avlidit under skuldsaneringen…

I det så står det att betalplanen fortsatt gäller trots dödsfall.

HD är högsta instans och vad dem säger är det som gäller. Vad jag vet så har deras beslut inte omprövats eller lagen skrivits om sedan dess.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 549
Mottagna reaktioner
6 136
Poäng
4 147
just därför som jag bifogade ett beslut från högsta domstolen angående just en gäldenär som avlidit under skuldsaneringen…

I det så står det att betalplanen fortsatt gäller trots dödsfall.

HD är högsta instans och vad dem säger är det som gäller. Vad jag vet så har deras beslut inte omprövats eller lagen skrivits om sedan dess.
Jag såg det och tänker att det nog kan bli annorlunda i ett annat fall om det inte finns pengar i dödsboet.
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Jag såg det och tänker att det nog kan bli annorlunda i ett annat fall om det inte finns pengar i dödsboet.

Hur lagen tolkas av HD har knappast någon bäring på om det finns pengar i dödsboet eller inte. Däremot så kan man anta att ingen borgenär kommer driva ett krav mot ett dödsbo som saknar tillgångar… Det är rätt meningslöst…
 
Senast ändrad:

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 750
Mottagna reaktioner
1 747
Poäng
1 177
Hur lagen tolkas av HD har knappast någon bäring på om det finns pengar i dödsboet eller inte. Däremot så kan man anta att ingen gäldenär kommer driva ett krav mot ett dödsbo som saknar tillgångar… Det är rätt meningslöst…
Gäldenär, den som är skyldig något.
Borgenär, den som lånar ut.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 549
Mottagna reaktioner
6 136
Poäng
4 147
Hur lagen tolkas av HD har knappast någon bäring på om det finns pengar i dödsboet eller inte. Däremot så kan man anta att ingen gäldenär kommer driva ett krav mot ett dödsbo som saknar tillgångar… Det är rätt meningslöst…
Det finns ju ingen lag kring skuldsanering vid dödsfall jag antar att den domen inte blev ett prejudikat.
 

lex

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
997
Mottagna reaktioner
601
Poäng
617
Det finns ju ingen lag kring skuldsanering vid dödsfall jag antar att den domen inte blev ett prejudikat.

Naturligtvis blev det ett prejudikat eftersom det avgjordes av HD.

Förövrigt så gällde det hur HD tolkade skuldsaneringslagen vid dödsfall.
 
Senast ändrad:

Megakramiz

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
15 December 2019
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Kan nån hjälpa mig att tyda tingsrättens dom utslag, ska jag betala enligt gamla betalplanen denna månaden? Handläggaren gick inte nå å kundtjänst vågade inte svara
 

Bilagor

  • Screenshot_20220120_102145.jpg
    Screenshot_20220120_102145.jpg
    299.1 KB · Visningar: 40

Megakramiz

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
15 December 2019
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
36
Poäng
137
Att ändra betalplanen, överklagade då fk lämnat felaktiga uppgifter
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp