Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Absolut, om en borgenär tror att en person har fått tag i massa tillgångar kommer dom inte göra ett dugg åt det, tex genom en omprövning, varför skulle dom vilja göra det? Bättre dom slipper få mer betalt..
Eller?🙄

Sluta upp med att vara ironisk. :mad: Utifrån den aspekten tänkte jag självklart inte på... :(
Jag åsyftade enkom pengar från den vanliga lönen och som skuldsaneringen var baserad på...

Ska jag nu själv behöva vara orolig för att ja lyckats spara ca 25tkr sedan mitt inledande?!

Jag har inte fått tag på några nya tillgångar. Som jag skrev, jag har levt under existensminimum för att kunna spara så mycket som möjligt. Jag har alltså endast sparat av det som finns kvar av min lön efter att kronofogden fått det dom ska ha.

Ironi var väl kanske inte vad jag förväntade mig som svar på en helt legitim fråga.

Tycker absolut att du ska begära omprövning , det låter som du tjänar mer än 4-5000 i månaden än det du angett till KF

Jag får ca 1,000 - 2,000 extra i ob en vanlig månad och såklart mer om jag jobbar storhelg, vilket inte ingår i min lön. Utöver det svarar jag på panelundersökningar och det har gett mig i snitt 384kr / månad det senaste året. Det är alla inkomster jag har, så jag tjänar inte 4000 extra per månad som skulle kräva en omprövning.

Är det ingen som läser hela inlägget innan man kommenterar?!

Jag har inte fått tag på några nya tillgångar. Som jag skrev, jag har levt under existensminimum för att kunna spara så mycket som möjligt. Jag har alltså endast sparat av det som finns kvar av min lön efter att kronofogden fått det dom ska ha.

Ironi var väl kanske inte vad jag förväntade mig som svar på en helt legitim fråga.

Jag förstår Dig och jag svarade Dig enkom utifrån just det Du skrev om att Du hade sparat från den vanliga lönen som Din skuldsanering var baserad på. Som sagt, det får man lov att göra. Det är även tänket med den sk. "buffert pengen", som typ skall läggas på hög tills dess en större oväntad utgift eventuellt kommer.
Det är ju självklart så att om man mottager en större summa pengar i form av arv eller dylikt, så skall man begära omprövning.
Just det faktum att Du sparar i aktier/fonder göt mig dock lite osäker och därför råder jag Dig till att ta ett litet samtal med de som kan detta bäst, dvs. en skuldsanerings handläggare.

Lycka till och Du är duktig som sparar. "Nu gör vi om - nu gör vi rätt" är mitt motto :)

Är du orolig att borgenär ska ompröva är det enklast att avväpna det genom en egen ompröving.

Det låter konstigt att dom inte tog med ditt ob. Det är ju inte din grundlön betalplanen ska beräknas på utan din inkomst.

Är det någon som har erfarenhet av vad som händer om man inte betalar in på skuldsaneringen? Hur många avbetalningar kan missas innan saneringen upphör? Kan man betala in dubbelt nästa månad eller hur funkar det?

Jag har fått ett brev från Kfm om att en person som fick skuldsanering i maj inte betalat in i oktober. Det blir inte många kr till mig per år, så strunt samma för min del, men blir orolig nu att personen i fråga sabbat sitt livs chans att bli fri från miljonskulderna!! December är väl betalfri? Hoppas det kan regleras då!
Undrar också varför man får betala in själv?? Med risk för sånt här strul!

Blir verkligen beklämd över hur vissa väljer att agera när de fått hjälp! :(

Är det någon som har erfarenhet av vad som händer om man inte betalar in på skuldsaneringen? Hur många avbetalningar kan missas innan saneringen upphör? Kan man betala in dubbelt nästa månad eller hur funkar det?

Jag har fått ett brev från Kfm om att en person som fick skuldsanering i maj inte betalat in i oktober. Det blir inte många kr till mig per år, så strunt samma för min del, men blir orolig nu att personen i fråga sabbat sitt livs chans att bli fri från miljonskulderna!! December är väl betalfri? Hoppas det kan regleras då!

Att man får betala själv är lite av en ekonomisk rehabilitering, man ska lära sig att när räkning kommer ska man betala den, något som inte är självklart för alla.

Hur många missar som helst om ingen begär omprövning

Är du orolig att borgenär ska ompröva är det enklast att avväpna det genom en egen ompröving.

Det låter konstigt att dom inte tog med ditt ob. Det är ju inte din grundlön betalplanen ska beräknas på utan din inkomst.

Ja på sätt och vis tycker jag också att det är konstigt. Samtidigt är inte ob nödvändigtvis något man kan räkna med, schemat kan ju plötsligt göras om så man får mindre helg (även om det inte är högsta sannolikheten för det).

I övrigt vet jag inte vad jag ska begära omprövning för eftersom jag inte tjänar flera tusen extra i månaden. Jag är fundersam över det faktum att man kan spara massa pengar på ett räntekonto som ingen borgenär kan se men inte på ett investeringssparkonto för då syns det på deklarationen, trots att det är samma pengar och allt är undanlagt från min lön av det som blir över när kronofogden fått sitt.

Jag kan också tänka mig att många måste/vill leva upp allt dom får behålla av lönen då det kan vara svårt att anpassa sig till en så mycket lägre inkomst som en skuldsanering innebär, jag har dock valt en helt annan väg och tänker långt ifrån leva upp det jag får över genom aktiva val och och uppoffringar, ska det då tas ifrån mig?

Var är rehabiliteringen i det?

Har du inte fått brev om det förrän nu konstigt ?

Att man får betala själv är lite av en ekonomisk rehabilitering, man ska lära sig att när räkning kommer ska man betala den, något som inte är självklart för alla.

Hur många missar som helst om ingen begär omprövning
Så det är borgenärerna själva som begär omprövning? Avslutas skuldsaneringen då, eller får personen en chans till? Om den avslutas är väl chansen minimal att bli beviljad skuldsanering igen i framtiden?

Så det är borgenärerna själva som begär omprövning? Avslutas skuldsaneringen då, eller får personen en chans till? Om den avslutas är väl chansen minimal att bli beviljad skuldsanering igen i framtiden?
Ja, kfm är inte part i skuldsaneringen.

Det beror på vad som beslutas

Det går att få igen men är betydligt svårare

Fick brevet förra fredagen och det gällde betalning för okt, nov har jag ingen aning om. Tycker också info kom väl sent.

Du kan i något läge använda skuldsaneringsbeslutet för att begära verkställighet av det du ska ha

Hej!

Jag har en pågående skuldsanering sedan ett år tillbaka. Jag undrar hur mycket pengar man får spara under sin skuldsanering?

För det första tog inte budgetrådgivaren med min ob i ansökan om skuldsanering utan bara grundlönen vilket gör att jag automatiskt har lite mer att röra mig med, är inte det fel/konstigt?

Jag lever extremt snålt och sparar allt jag kan och är rädd för att någon ska motsätta sig min förmåga att spara så pass mycket som jag gör.

Dessutom sparar jag pengar i aktier och fonder vilket kommer synas som överskott av kapital på deklarationen vilket gör mig rädd för att någon borgenär ska skicka in om omprövning, samtidigt framgår det ingenstans att man inte får göra det.

Tacksam för svar!
Ditt ob är inte så bra att du inte angett i din skuldsanering.

Det brukar bli två år till med skuldsanering om borgenärerna får igenom omprövningen. Begär du själv så ändras betalningsplanen.

Nej ironi o spydigheter kan få mig att gå i taket. Speciellt hos oss utsatta här som kämpar dagligen och då är det inte bara pengamässigt utan även psykiskt o socialt. Medmänsklighet o empati saknas hos vissa till dom själv kanske hamnar i skiten nån gång.

Jag förstår Dig och jag svarade Dig enkom utifrån just det Du skrev om att Du hade sparat från den vanliga lönen som Din skuldsanering var baserad på. Som sagt, det får man lov att göra. Det är även tänket med den sk. "buffert pengen", som typ skall läggas på hög tills dess en större oväntad utgift eventuellt kommer.
Det är ju självklart så att om man mottager en större summa pengar i form av arv eller dylikt, så skall man begära omprövning.
Just det faktum att Du sparar i aktier/fonder göt mig dock lite osäker och därför råder jag Dig till att ta ett litet samtal med de som kan detta bäst, dvs. en skuldsanerings handläggare.

Lycka till och Du är duktig som sparar. "Nu gör vi om - nu gör vi rätt" är mitt motto :)
❤️❤️

Har inte en krona sparad. Har en hög försörjningsbörda och har valt att lägga pengar på hundarna.

Okej, jag förstår. Inget fel med det, har själv katter jag lägger pengar på och det är värt varenda krona. Man måste bara se till att ha en högre buffert om något av djuren blir sjuk...

Ni som har lyckats spara, hur har ni gjort? Vill gärna leva med så lite som möjligt ett tag för att kunna betala alla lån.

Ta ut pengarna du ska leva på i kontanter, det blir lättare att förhålla sig till en viss summa varje månad. Spara det minsta du kan varje månad, alla kronor räknas. Jag lägger alla tio/fem kronor I en spargris från växeln jag handlar ifrån och dom pengarna glömmer jag bort. Med tiden blir det större summor än man tänkt sig och i slutändan har man plötsligt ett sparande. Alla små kronor blir stora summor efter ett tag, bara börja med det minsta du har så är du på god väg...

Okej, jag förstår. Inget fel med det, har själv katter jag lägger pengar på och det är värt varenda krona. Man måste bara se till att ha en högre buffert om något av djuren blir sjuk...
Vi har haft upp till 14 hundar (draghundar). Bara mina egna familjehundar har varit försäkrade. Övriga har vi resonerat att om de blir svårt skadade eller svårt sjuka är avlivning bästa alternativet. Småsårskador o dylikt tar man hand om själv.

Jag har en liten vovve - ett riktigt måndagsexemplar som har kostat mig MÅNGA tusenlappar hos Evidensia även med försäkring, men utan honom, så vet jag verkligen inte om ja hade tacklat året innan jag fick skuldsanering. Året då ja tvingades se mig besegrad och tvingades ”släppa taget” om mina skulder...

Någon som begärt omprövning för att man kan betala mer i spannet 3000-3500? Blev det avslag eller ändring av betalplanen?

Jag har och det blev utan ändring.
Kommer få lite ändringar efter nyår och är orolig över att de vill ha hela höjningen. Handlar om flytt vilket ger högre hyra men lägre resekostnader plus en löneökning. Tror det blir en nettoökning runt 3000-3500 totalt. Ska räkna lite på det och känner att jag måste ansöka om omprövning nu.

Kommer få lite ändringar efter nyår och är orolig över att de vill ha hela höjningen. Handlar om flytt vilket ger högre hyra men lägre resekostnader plus en löneökning. Tror det blir en nettoökning runt 3000-3500 totalt. Ska räkna lite på det och känner att jag måste ansöka om omprövning nu.

Om du ansöker om ompröving så skyddar du dig från borgenärsomprövning på samma grund senare

Lika bra att göra det så inget riskeras du är ju snart i mål :)

Du har rätten att spara Dina pengar bäst Du vill. Det har inga borgenärer med att göra överhuvudtaget. Beroende på hur mycket man betalar in på sin skuldsanering varje månad, så kan man eventuellt spara undan en hel del pengar de månader man har betalfritt, inte minst.
Att spara i aktier och fonder kan Du ju självklart göra, men som Du själv skriver, så kommer det synas som överskott av kapital och beroende på HUR mycket det blir, så kan ju självklart borgenärerna ha synpunkter på det även då Du bör kunna få spara på vilket sätt som helst... Kanske läge att ringa ett samtal till någon Skuldsaneringshandläggare för rådgivning, månne? :)

Tack för svar!

Jag har nu pratat med en handläggare och enligt henne har hon inte hört talas om en omprövning för att någon sparat i aktier/fonder och det fick jag göra om jag ville. Det var dock tydligt att hon inte trodde att man kan spara så mycket under en pågående skuldsanering, vilket jag kan intyga är fel. Det går att leva extremt sparsamt och samtidigt lägga undan pengar.

Det klokaste verkar ju dock vara att bara lägga pengarna på ett vanligt sparkonto som borgenärerna inte kan se. Sjukt tråkigt att det ska behöva vara så. Ska vänta till deklarationen med att se vad som framgår för borgenärerna och bestämma fortsättningen efter det.

Plötsligt kändes resterande fyra år extremt långa.

Tack för svar!

Jag har nu pratat med en handläggare och enligt henne har hon inte hört talas om en omprövning för att någon sparat i aktier/fonder och det fick jag göra om jag ville. Det var dock tydligt att hon inte trodde att man kan spara så mycket under en pågående skuldsanering, vilket jag kan intyga är fel. Det går att leva extremt sparsamt och samtidigt lägga undan pengar.

Det klokaste verkar ju dock vara att bara lägga pengarna på ett vanligt sparkonto som borgenärerna inte kan se. Sjukt tråkigt att det ska behöva vara så. Ska vänta till deklarationen med att se vad som framgår för borgenärerna och bestämma fortsättningen efter det.

Plötsligt kändes resterande fyra år extremt långa.

Vill du ge tips på hur du lyckas spara så mycket? :)

Vill du ge tips på hur du lyckas spara så mycket? :)

Jag gör en budget varje månad så jag vet vilka kostnader jag har. Jag lagar i princip all mat hemma så jag alltid har matlådor och aldrig behöver köpa lunch/middag på affären när jag jobbar. (Kollar alla erbjudanden och handlar smart). Har iofs knappt handlat kläder det senaste året och försöker hitta alternativ på second hand. Har gått ur svenska kyrkan. Löneförhöjningen jag fick på 480kr efter skatt i år har jag sparat rakt av sen jag fick den istället för att utöka mina utgifter. Har inget bredband hemma, utan använder telefonen. Handlar mest med kontanter för att ha bättre koll samt lägger undan mynten jag får i växel. Går pantonader och samlar upp burkar andra slänger som i princip är gratispengar skattefritt. Tänker alltid att ingen krona är för liten att lägga undan för på sikt blir det stora belopp. Har sparat skatten och alla pengar som blir över när man har betalningsfria månader, vilket bara det blir ganska mycket. Sen har jag bestämt mig för att lägga om mitt liv och skapa en trygg grund för framtiden så därmed har jag mer eller mindre varit stenhård och planerat alla mina pengar jag får in varje månad och sen stått fast vid det, det är klart att det innebär uppoffringar men slutmålet är viktigare än att leva för stunden.

Jag gör en budget varje månad så jag vet vilka kostnader jag har. Jag lagar i princip all mat hemma så jag alltid har matlådor och aldrig behöver köpa lunch/middag på affären när jag jobbar. (Kollar alla erbjudanden och handlar smart). Har iofs knappt handlat kläder det senaste året och försöker hitta alternativ på second hand. Har gått ur svenska kyrkan. Löneförhöjningen jag fick på 480kr efter skatt i år har jag sparat rakt av sen jag fick den istället för att utöka mina utgifter. Har inget bredband hemma, utan använder telefonen. Handlar mest med kontanter för att ha bättre koll samt lägger undan mynten jag får i växel. Går pantonader och samlar upp burkar andra slänger som i princip är gratispengar skattefritt. Tänker alltid att ingen krona är för liten att lägga undan för på sikt blir det stora belopp. Har sparat skatten och alla pengar som blir över när man har betalningsfria månader, vilket bara det blir ganska mycket. Sen har jag bestämt mig för att lägga om mitt liv och skapa en trygg grund för framtiden så därmed har jag mer eller mindre varit stenhård och planerat alla mina pengar jag får in varje månad och sen stått fast vid det, det är klart att det innebär uppoffringar men slutmålet är viktigare än att leva för stunden.
Du är dagens inspiration!

Du är toppen :) håller med Ny2018 vilken inspiration du är såna som du behövs här man blir peppad :)❤️

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp