Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Fast det där med att inte ta på sig nya skulder har jag också läst inte alls stämmer. Det var tidigare ett skäl man kunde ge men inte längre som jag har förstått det.

Fortsatt skuldsättning kan absolut vara ett skäl för avslag. Du får nog visa en källa om som visar att det "inte alls stämmer"

Fortsatt skuldsättning kan absolut vara ett skäl för avslag. Du får nog visa en källa om som visar att det "inte alls stämmer"
Jag läser bara lagparagraferna för skuldsaneringslagen och det enda som kanske kan stämma är den skälighetsbedömning där man bl.a beaktar omständigheterna vid skuldernas tillkomst. I mitt fall har jag varit spelfri i snart 6 månader men de senaste lånen har tillkommit är på grund av att betala andra lån och uppehälle. Lånespiral som är gjord för att jag kommer hamna hos KF förr eller senare då jag gör förlust varje månad med andra ord.

Jag läser bara lagparagraferna för skuldsaneringslagen och det enda som kanske kan stämma är den skälighetsbedömning där man bl.a beaktar omständigheterna vid skuldernas tillkomst. I mitt fall har jag varit spelfri i snart 6 månader men de senaste lånen har tillkommit är på grund av att betala andra lån och uppehälle. Lånespiral som är gjord för att jag kommer hamna hos KF förr eller senare då jag gör förlust varje månad med andra ord.

Aha, ja i skuldsaneringslagen står det inte att det är strunt samma om man fortsatt skuldsättningen.
I skälighetsbedömningen kan i princip vad som helst tas upp som för och nackdelar.

Min sambo fick skuldsanering med ett spelmissbruk i bagaget. Han visade ett intyg från läkaren att han fått samtalsterapi. Tror han slutade ca ett halvår innan vi skickade in ansökningarna och vi hade också något nyligt taget lån (för att betala KF, som du beskriver) men de flesta var äldre. När vi ansökte 2018 var väntetiden 22 veckor innan de ens tittade på ansökan så gick ju nästan ett halvår bara där.

Fast det där med att inte ta på sig nya skulder har jag också läst inte alls stämmer. Det var tidigare ett skäl man kunde ge men inte längre som jag har förstått det.

Nja, men dom kan utan tvekan neka dig för ”ingen tydlig brytpunkt” och rad andra anledningar om dom vill..

Hoppas det går vägen men ha inte för stora förhoppningar..

Själv fått avslag nyligen och avslag på överklagan gör en ny ansökan till sommaren eller efter

Jag tror att du får lämna in intyg på spelfrihet samt kontoutdrag för en tid tillbaka för att ev få inledande skuldsanering.
Kan man se att lån tagits för att betala lån och inget annat så kan det ev gå vägen.

Nej i mitt fall rör det sig om spelberoende som jag numera får behandling för veckovis. Släktingar har också insyn i min ekonomi numera som ytterligare sätt att bli bättre. Känns ju som att jag inte kan vara den enda med spelproblem.

Hur gjorde ni andra med spelberoende och vad förväntades av er när ni sökte om skuldsanering?

Hej!

Jag ställde frågan till KF i förra veckan.

Fick svaret nedanför:

Man kan få skuldsanering fast man äger en bostadsrätt.
Då gör man en utredning på värdet och finns det ett stort övervärde så
väger man in det i den övriga bedömningen, om det finns barn tex.
Det är viktigt att man har gjort förändringar i sitt liv precis som du gjort.
Försökt att betala det man kan och inte skaffar sig nya skulder.
Hur lång tid är svårt att säga det är flera saker tillsammans som avgör.

Jag har också spelproblem, går också numera en KBT behandling.
Jag skall träffa kommunens skuldrådgivaren i veckan och framföra att jag vill ansöka om en skuldsanering.

Får du en avslag finns inget som hindar från en ny ansökan. Det är vara och prova enligt KF

Jag tror att du får lämna in intyg på spelfrihet samt kontoutdrag för en tid tillbaka för att ev få inledande skuldsanering.
Kan man se att lån tagits för att betala lån och inget annat så kan det ev gå vägen.

Hur skall man bevisa att man har varit spelfri ?

Kan inte kronofogden se kontotransaktioner eller har KF endast tillgång till saldon ?

Hur skall man bevisa att man har varit spelfri ?

Kan inte kronofogden se kontotransaktioner eller har KF endast tillgång till saldon ?
Skuldsaneringsenheten har inte tillgång till konton men kan begära in kontoutdrag.
De kan se på utdrag om det gått till speltransaktioner, begära intyg på att man sökt hjälp för sitt spelmissbruk.

Skuldsaneringsenheten har inte tillgång till konton men kan begära in kontoutdrag.
De kan se på utdrag om det gått till speltransaktioner, begära intyg på att man sökt hjälp för sitt spelmissbruk.

KF måste väl ha tillgång till kontosaldon åtminstone eller ?

Annars hur kan de göra en utmätning på kontot om de inte ser pengarna ?

Begära kontoutdrag från vem och hur ofta gör KF det ?

KFM har inte tillgång till kontobesked. Utmätning görs så att de skickar en förfrågan om utmätning till banken på ett visst belopp, finns inte det beloppet på kontot så får inte KFM pengar. Däremot kanske de vill att man själv ska skicka in kontobesked för utredning om man ska få skuldsanering eller ej.

KFM har inte tillgång till kontobesked. Utmätning görs så att de skickar en förfrågan om utmätning till banken på ett visst belopp, finns inte det beloppet på kontot så får inte KFM pengar. Däremot kanske de vill att man själv ska skicka in kontobesked för utredning om man ska få skuldsanering eller ej.

Hur vet du att KF inte har tillgång till kontosaldo ?

Jag har läst mycket på nätet, att KF kan begära kontosaldo från bankerna däremot kanske KF inte kan se transaktionerna.

Jag har inte kommit till KF ännu och skulle också vilja veta hur de kan kontrollera konton och hur ofta de kollar konton

Hur vet du att KF inte har tillgång till kontosaldo ?

Jag har läst mycket på nätet, att KF kan begära kontosaldo från bankerna däremot kanske KF inte kan se transaktionerna.

Jag har inte kommit till KF ännu och skulle också vilja veta hur de kan kontrollera konton och hur ofta de kollar konton
Löpande tillgång till allas, som har löneutmätning, kontohistorik är inte möjlig; GDPR, för många transaktioner, vem övervakar. KFM har knappast tillgång till AI, de har än så länge inte ens möjlighet att fixa att post går via Kivra. För min del så skedde det två gånger; en gång när de gjorde en tillgångsutredning i samband med att löneutmätningen skulle starta och sedan efter två år.

Löpande tillgång till allas, som har löneutmätning, kontohistorik är inte möjlig; GDPR, för många transaktioner, vem övervakar. KFM har knappast tillgång till AI, de har än så länge inte ens möjlighet att fixa att post går via Kivra. För min del så skedde det två gånger; en gång när de gjorde en tillgångsutredning i samband med att löneutmätningen skulle starta och sedan efter två år.

OK.
Vad menar du med löpande tillgång ?
Vad ser KF då ?

Hur gör de en tillgångsutredning då ?

Det betyder att man skulle kunna hitta på vilken historia som helst hur man försummat lånade pengar om inte KF kan se kontohistorik.

Det betyder att jag lånar pengar och överför pengarna till någon annans persons konto och säger att jag slösat bort pengarna, är det så enkelt ?

Fick hem mitt förslag om skuldsanering idag! Jihuu. Ska börja betala i April på avbetalningsplanen och hoppas alla långivare godkänner detta! som såklart jag kommer göra.

Vad kan göra att det blir ett avslag i detta skede?

Är lycklig men känns ändå som att något kommer gå snett.

Utmätning sker via arbetsgivaren inte via ditt konto.

Kf har tillgång till bankuppgifter som saldo och om man vill också kontoutdrag.
Vid verkställighet.
Skuldsaneringen kommer inte åt något alls utan måste be gäldenären skicka in det som önskas

Vid verkställighet.
Skuldsaneringen kommer inte åt något alls utan måste be gäldenären skicka in det som önskas

Varför har KF tillgång till allt men inte skuldsaneringen ?

De som jobbar på skuldsanering är väl också Kronofogden ?

Jag förstår att det sker via arbetsgivaren.

Gör KF en kreditupplysning ?

Annars kan man väl ha 2 jobb och bara uppge ena jobbet ?
Ja, det kan man fast numera rapporterar man in till Skatteverket varje månad så det är mer 'synligt" vilka inkomstkällor man har.

En skuldsanering handlar om ekonomisk rehabilitering och bygger på att gäldenären anses inkomma med uppgifter och samarbeta sanningsenligt.
Man begär in det som anses väsentligt och tex i mitt fall fick jag redogöra grundligt vad jag använt lånen till, lämna in kontoutdrag plus diverse andra uppgifter.

En skuldsanering handlar om ekonomisk rehabilitering och bygger på att gäldenären anses inkomma med uppgifter och samarbeta sanningsenligt.
Man begär in det som anses väsentligt och tex i mitt fall fick jag redogöra grundligt vad jag använt lånen till, lämna in kontoutdrag plus diverse andra uppgifter.

Vad hade du för problem när du begärde skuldsanering ?

Jag har spelat bort alla skulder.
Så jag måste redovisa vart pengarna har tagit vägen ?

Vad är diverse andra uppgifter ?

I vilket skede skall man lämna in kontoutdrag ?

Vad hade du för problem när du begärde skuldsanering ?

Jag har spelat bort alla skulder.
Så jag måste redovisa vart pengarna har tagit vägen ?

Vad är diverse andra uppgifter ?

I vilket skede skall man lämna in kontoutdrag ?
Jag hade inga missbruksproblem.
Har hjälpt min son och Fd sambo pga deras missbruk och inte kunnat säga nej sätta stopp. Jag var sjukskriven hela 2018 pga utmattningsdepression plus en rad andra saker som förstört ekonomin.
Jag tror att du får redovisa grundligt i och med ditt spelmissbruk. Du skrev innan att du tagit lån för att betala lån, stämmer inte det.?
Jag fick redogöra för vad jag använt lånen till dels med kontoutdrag men även i skrift. Jag fick även redogöra för en del lån som borgenärena lämnat in falska uppgifter på för att få in mer pengar men även för att förhindra en skuldsanering. Jag hade dock sparat på alla papper och mejl så jag kunde motbevisa allt.

Vid verkställighet.

Är väl inte löpande, ni får väl ändå begära in saldo.

Har hjälpt min son och Fd sambo pga deras missbruk och inte kunnat säga nej sätta stopp. Jag var sjukskriven hela 2018 pga utmattningsdepression plus en rad andra saker som förstört ekonomin.
Jag tror att du får redovisa grundligt i och med ditt spelmissbruk. Du skrev innan att du tagit lån för att betala lån, stämmer inte det.?
Jag fick redogöra för vad jag använt lånen till dels med kontoutdrag men även i skrift. Jag fick även redogöra för en del lån som borgenärena lämnat in falska uppgifter på för att få in mer pengar men även för att förhindra en skuldsanering. Jag hade dock sparat på alla papper och mejl så jag kunde motbevisa allt.

Jag har inga problem och redovisa att pengarna har gått till spel.
Allt är förberett kontoutdrag ifall KF skulle efterlysa

De 2 sista lånen gick till att släcka bränder d.v.s för att kunna betala alla lånekostnader som jag dragit på mig.

I vilket skede skall man redovisa allt d.v.s kontoutdrag ?

Det framgår ingenstans vid ansökan om skuldsanering

De 2 sista lånen gick till att släcka bränder d.v.s för att kunna betala alla lånekostnader som jag dragit på mig.

Man skriver i brevet varför man tagit lån, vad man gjort för lånen och när man inte längre kunde betala. Kontoutdrag skickar man bara in om handläggaren begär dokumentation på något. Jag fick skicka in en redogörelse inklusive kvitton/utdrag för att visa vad jag gjort för pengarna jag fick över efter husförsäljning.

Det beror väl på att när man blivit beviljad skuldsanering så är det en lång process som sedermera faller ut i en slags ”dom”. Saneringen vinner ” laga kraft” och man har inget mer med KF att göra mer än bankgiro nummer och ocr nr varje månad på året utom två. Man ansvarar själv för sin ekonomi och det finns ingen anledning för KF att begära utdrag.
Kan tilläggas att det är väldigt olika hur mycket man ska redovisa inför en skuldsanering. Jag behövde aldrig skicka in några kontouppgifter på något. Dock spelade jag inte. Däremot lägger de stor vikt i vad du gjort för att betala tillbaka. Jag kunde tex bevisa kvitto på smycken jag sålt o betalat på skulder med, samt ett större pensionssparande som jag också löste in och la på skulderna. Så det är en samlad bedömning. Vissa fordringsägare krånglar, men det slapp jag. Jag har haft sanering i 3 år och inte en gång haft med KF att göra. En anledning kan annars vara inkomstförändring eller förändrat boende.

Det beror väl på att när man blivit beviljad skuldsanering så är det en lång process som sedermera faller ut i en slags ”dom”. Saneringen vinner ” laga kraft” och man har inget mer med KF att göra mer än bankgiro nummer och ocr nr varje månad på året utom två. Man ansvarar själv för sin ekonomi och det finns ingen anledning för KF att begära utdrag.
Kan tilläggas att det är väldigt olika hur mycket man ska redovisa inför en skuldsanering. Jag behövde aldrig skicka in några kontouppgifter på något. Dock spelade jag inte. Däremot lägger de stor vikt i vad du gjort för att betala tillbaka. Jag kunde tex bevisa kvitto på smycken jag sålt o betalat på skulder med, samt ett större pensionssparande som jag också löste in och la på skulderna. Så det är en samlad bedömning. Vissa fordringsägare krånglar, men det slapp jag. Jag har haft sanering i 3 år och inte en gång haft med KF att göra. En anledning kan annars vara inkomstförändring eller förändrat boende.

Vad var din orsak till skuldsanering ?

Jag försöker också betala, men det går inte när lånekostnaderna överstiger lönen.

Vi har försökt få till en avbetalningsplan med fordringsägarna men förgäves.

Mina lån har gått till spel och jag har ingenting och dölja.

Jag har fortfarande inte sökt, skall försöka förhandla med inkasso.

I värsta fall kommer jag ansöka senast på nästa månad om en skuldsanering.

Är det svårt och få en skuldsanering ( mer än 50% får godkänd på sina ansökningar).

Jag behövde aldrig lämna in kontoutdrag skrev att jag lånade pengar PG av sjukskrivningar o uppsägningar så lån på lån .Ingen fråga alls vart mina lån gick till ens , pratade i 3 minuter så jag hade tur .

Jag behövde aldrig lämna in kontoutdrag skrev att jag lånade pengar PG av sjukskrivningar o uppsägningar så lån på lån .Ingen fråga alls vart mina lån gick till ens , pratade i 3 minuter så jag hade tur .

Samma här. Det var aldrig ens tal om något sådant. Verkade som mitt personliga brev och våra samtal räckte gott & väl. Verkade inte finnas några tvivel från min handläggares sida... :)

Det är nog tur för många att inte så mycket ifrågasätts

Jag var helt inställd på att de skulle begära kontoutdrag pga mitt tidigare spelmissbruk, vilket skulle visa på att de uppgifter jag lämnat i min ansökan skulle stämma väl överens med kontoutdraget. Blev lite förvånad faktiskt. Jag lämnade också in ett intyg/utlåtande där det framgår att jag gått på behandling under 10 mån och det tror jag vägde tungt. Varit spelfri i snart 1,5 år nu:)

Ok. Jag var personligen beredd på allt & spelade med helt öppna kort rakt igenom, så det Du påstår får stå för Dig!

Det får nog stå för de som det varit frågan om snarare

Är inte jätteofta men det har hänt att sanering undrat om något och man fått ställa frågor om hur dom skrivit i sin ansökan om dödsboet man vägrar skifta ut som skulle ge någon halvmiljon eller någon egendom som inte hunnit utmätas bedöms.

Eller om dom angett att dom är ensamstående när dom inte är det, men det vore gynnsamt för betalplanbeloppet att vara ensam

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp