Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liten uppdatering från min sida.

Fick ju avslag.

Men skrev ihop en överklagan tsm med min budget och skuldrådgivare.

Fick 8 maj att KFM tagit emot den och sänt vidare till tingsrätt.

Här framöver i väntan skall jag träffa en psykolog som jag fått en tid hos genom vårdcentralen även fast jag känner att jag har fått kontroll och mår ok trots denna sits tror jag ett första samtal med en psykolog kan vara bra, sedan får vi se vad nästa steg blir.

Går TR på KFMs linje får jag söka igen har som sagt visat att jag jag gjort avbrott i nya skulder som även KFM hävdade.

Skickar kämpe energi till alla där ute, hopet får man aldrig ge upp och krama om era underbara familjer som stöttar er

Ja det är väl därför det kommer upp så många frågor här i forumet.
Beslut görs på olika grunder utifrån varje individ. Man kan inte jämföra sig med någon annan.
Vi har olika bakgrund, inkomst, orsaker till varför vi hamnat i svårigheter.

Att få ett tydligt och "rätt svar" här, kan man inte få. I slutändan görs en bedömning för just dig och vad du har för förmåga att klara av en sanering. Vi läser ju inte om dem som misslyckas här. Så KFM måste ha endel att ta av som vi inte känner till när de gör sina bedömningar.

Så är mina tankar.
Visst är det så. Å det enda vi kan göra är att dela med oss våra egna erfarenheter.

Visst är det så. Å det enda vi kan göra är att dela med oss våra egna erfarenheter.
Jag hittade detta på csn:s hemsida ang detta med betalning el inte till csn under sanering.
http://www.csn.se/partner/2.1527/2.1547/2.1621

Kan det vara så att anledningen till att du inte fick pausa magdaa, var detta: "Finns det risk att skulden kommer att avskrivas på grund av ålder så vill vi att kunden ska förbehållas ett belopp att betala, om det finns betalningsutrymme"

Jag betalar till CSN trots skuldsanering. Dom gick inte med på en paus. Men då dras det av på beloppet jag betalar till KFM. :)

Det låter bra konstigt, då får ju dina övriga borgenärer mindre betalt på sina skulder..

Det låter bra konstigt, då får ju dina övriga borgenärer mindre betalt på sina skulder..

Ja så är det. Jag betalar en summa till KFM för min skuldsanering, och en annan inbetalning till CSN. Har dock ingen betalningsfri månad där. Allt står med i min betalplan. Jag fick faktiskt ingen motivering till varför de inte gick med på att pausa. Ska ringa dem imorgon och fråga. Kan ju va det där med åldern som @annlo nämnde.

Kollar kfm kontouttrag när skuldsanering sätter igång? Vad säger dom om man sålt av saker ur garaget och fått in pengar ?

Kollar kfm kontouttrag när skuldsanering sätter igång? Vad säger dom om man sålt av saker ur garaget och fått in pengar ?

Att saneringen ska ändras innebär att du ökar din inkomst med ca 3-4 tusen per månad. Så om du inte säljer i hästväg så är det väl bara till din fördel.

Men när börjar dom kolla kontoutdrag ?har inte fått svar om saneringen än

KFM kollar om det finns bankmedel. Men det gör dem i samband med att man har löneutmätning. Jag har inte varit med om att de tagit ut kontoutdrag. Utan de har kontaktat min bank och kollat om det finns bankmedel sparat och/el fonder att utmäta.
Vi sålde ju en del saker i o m att vi sålde huset. Det vi fick för sånt som vi sålde var inget som man på skusan var intresserad av. Bara överskottet från huset förstås.

För min del så sa min handläggare att jag behöver begära omprövning om min inkomst ökar varaktig 4000-5000 kr netto per månad.

Skuldsaneringen kan vad jag vet inte göra några kontroller alls, inget stöd i skuldsaneringslagen för det. Det enda som kollas är att betalningar sker som det ska. Borgenärerna får bevaka om inkomster sticker iväg eller liknande.

Ok men bilen jag har, får jag behålla den? Jag menar när utredningen gjordes vid löneutmätning så fick jag behålla den kan dett ändras vi beslut om skuldsanering ? Den har minskat i värde sen förra året då den gått mer plus åldrats. Är nog inte värd mer än 10tkr

Detta hittade jag på en annar forum. Hur mycket en bil får vara värd utan att vi utmäter den för skulder hos oss är något som varierar beroende på omständigheterna. Vi gör alltid en bedömning i varje enskilt fall. För utmätning måste fordonet först och främst ha ett värde som gör det ekonomiskt försvarbart att lägga kostnader på att utmäta och eventuellt sälja det exekutivt. Om man behöver bilen för att ta sig till och från jobbet har man rätt att få vissa tillägg för detta. Som riktlinje har vi att man får behålla bilen om dess värde inte överstiger ett halvt prisbasbelopp, vilket för 2018 år är 22 750 kr.

Hälsningar
Matilda, kundservice

Om man har bestridit mer eller mindre alla skulder , inte skrivit på delgivningskvitto utan dom fått komma hem till en, gjort upp avbetalningsplaner med fordringsägarna i tingsrätten minska det chansen att få skuldsanering då? Bara gjort det för att vinna tid och lyckats i många månader att hålla mig ovanför vattenytan men till slut gav jag upp. Men undrar om dom ser det negativt att man har bestridit allt?

Om man har bestridit mer eller mindre alla skulder , inte skrivit på delgivningskvitto utan dom fått komma hem till en, gjort upp avbetalningsplaner med fordringsägarna i tingsrätten minska det chansen att få skuldsanering då? Bara gjort det för att vinna tid och lyckats i många månader att hålla mig ovanför vattenytan men till slut gav jag upp. Men undrar om dom ser det negativt att man har bestridit allt?

Tvistiga skulder omfattas inte av skuldsaneringen. Vet inte om borgenärer brukar peka på tidigare bestridande i din situatuon.

Tvistiga skulder omfattas inte av skuldsaneringen. Vet inte om borgenärer brukar peka på tidigare bestridande i din situatuon.
Vad menar du med tvistiga? Är överens efter en avbetalningsplan då är den väl inte tvistig? Sen kommer jag inte kunna följa den och då gå den ju till kronofogden har jag fel? Tack för all din kunskap Lasseman

Vad menar du med tvistiga? Är överens efter en avbetalningsplan då är den väl inte tvistig? Sen kommer jag inte kunna följa den och då gå den ju till kronofogden har jag fel? Tack för all din kunskap Lasseman

Jag vet inte om skulder man bestritt tidigare är något borgenärer brukar peka på när man anmäler skulder i skuldsanering. Omöjligt är det inte, man står ju då med en skuld som ska fullbetalas och slipper ta en förlust mer än nödvändigt. Om någon gör så vet hag inte kan tänka mig att ars skulle göra det.
Det blir slutligen en domstolsfråga att avgöra om skulderna är tvistiga längre eller ej

Jag vet inte om skulder man bestritt tidigare är något borgenärer brukar peka på när man anmäler skulder i skuldsanering. Omöjligt är det inte, man står ju då med en skuld som ska fullbetalas och slipper ta en förlust mer än nödvändigt. Om någon gör så vet hag inte kan tänka mig att ars skulle göra det.
Det blir slutligen en domstolsfråga att avgöra om skulderna är tvistiga längre eller ej
Är ju sant men om det varit i tinget eller bara en skuld så ska den ju betalas i vilket fall som helst, men har man ingen möjlighet att betala så hjälper ju inte något av det eller tänker jag fel? Så tänker jag iallafall för att man har överklagat och domen har kommit och man är överens så hjälper ju inte det om man inte kan betala längre fram och ansöker om skuldsaneringen, och se dom att det fattas betalningsmöjlighet och ge ett godkännande av skuldsanering så få man hoppas att det räcker.. Men som sagt jag vänta på besked så jag vet ingenting hur dom se på det...

Kan säkert vara så.
Men skulle jag vara en aktör som inte gärna tar förluster så skulle jag driva att skulden är tvistig ändå och få den exkluderad ur skuldsaneringen. Då kan man tex under skuldsaneringen eller efter skuldsaneringen vända sig till kfm för att få skulden betald fullt ut, och är man ensam om att vara fordringsägare vid verkställighet så är ju chansen till fullbetalning högre än om man är en av 40 fordringsägare.

Nervös väntan skickade in min ansökan i januari, brevet borde väl dyka upp vilken dag som helst ? Går skusan förresten in på ens konto och kollar kontouttdrag typ kan dom se pengar man fått för att ha sålt onödiga prylar eller ser dom bara aktuellt saldo på kontot ? Tacksam för svar

Nervös väntan skickade in min ansökan i januari, brevet borde väl dyka upp vilken dag som helst ? Går skusan förresten in på ens konto och kollar kontouttdrag typ kan dom se pengar man fått för att ha sålt onödiga prylar eller ser dom bara aktuellt saldo på kontot ? Tacksam för svar

Dom kan inte göra sådana kontroller, inte heller saldo

Men hur var det med borgenärerna? Nått mer kött på benen om att de kunde begära kontoutdrag? Hur bevakar de en annars? Efter deklarationen om lönen gick upp? Hur bevakar de ens partner? Får de ens bevaka ens parter nu enligt gdpr?

Men gör kronofogden sådana kontroller jag frågade om vad ser dom och så ?

Det är ju nån betalningsfri månad.... kan man ha det sparat på kontot? Nån slags gräns för tid och summa som anses rimligt? Låt säga någon kanske vill spara x summa av varje betalningsfri månad och ha som buffert och tills saneringen är klar? Eller anses det efter viss tid att det kan betalas till borgenärerna?

Lasseman, tacksam om du kan svara på detta;
Har haft inledande skuldsanering och fick beslut om skuldsanering 1/6 (beslutsdatum).
Skatteåterbäringen jag fick har gått till Kronofogden för betalning av skatteskuld, datum 2/6.
Om skuldsaneringen hade vunnit laga kraft hade jag väl fått behålla pengarna?
Skatteskulden står inte med på listan över de skulder som ingår i skuldsaneringen!

Lasseman, tacksam om du kan svara på detta;
Har haft inledande skuldsanering och fick beslut om skuldsanering 1/6 (beslutsdatum).
Skatteåterbäringen jag fick har gått till Kronofogden för betalning av skatteskuld, datum 2/6.
Om skuldsaneringen hade vunnit laga kraft hade jag väl fått behålla pengarna?
Skatteskulden står inte med på listan över de skulder som ingår i skuldsaneringen!

Ja om skuldsaneringen vunnit laga kraft skulle du fått behålla skatteåterbäringen. Har man skatteskulder så utmäts det även under inledandet just när det kommer överskjutande skatt.

Idag kommer samtalet från kfm angående skuldsanering. jätte trevlig tjej ska bara sända in några lönespec från januari. Så ska vi höras på torsdag eller fredag så får man se vart det leder.

Idag kommer samtalet från kfm angående skuldsanering. jätte trevlig tjej ska bara sända in några lönespec från januari. Så ska vi höras på torsdag eller fredag så får man se vart det leder.

När skickade du in din ansökan ? ringer kfm från dolt nr ? Nervös väntan här

Kfm ringer från 010 nummer sände i min den 10 januari

Sen beror det kanske vart man hamnar hur mycket dom har att göra i den staden

Pratade lite med skuldrådgivaren i kommunen idag. Hon menade på att det är större chans att få avslag om läkare och försäkring står och velar mellan sjukpenning 50% eller sjukersättning 50%. Nu känns det ju ingen vidare för jag trodde att det var positivt skriva i personliga brevet att jag kanske kommer att få sjukersättning 50% då det innebär en avsevärt lägre inkomst. Nån som har erfarenheter av detta?

Tanken är då att allt är för oklart hur min inkomst är och då tenderar man få avslag. Det påminner lite om det Lasseman säger att det är positivt att ha löneutmätning för att då är man känd redan.

Pratade lite med skuldrådgivaren i kommunen idag. Hon menade på att det är större chans att få avslag om läkare och försäkring står och velar mellan sjukpenning 50% eller sjukersättning 50%. Nu känns det ju ingen vidare för jag trodde att det var positivt skriva i personliga brevet att jag kanske kommer att få sjukersättning 50% då det innebär en avsevärt lägre inkomst. Nån som har erfarenheter av detta?

Tanken är då att allt är för oklart hur min inkomst är och då tenderar man få avslag. Det påminner lite om det Lasseman säger att det är positivt att ha löneutmätning för att då är man känd redan.

Jag brukar säga så ja.
Det budgetmänniskan säger stämmer, det kan vara ett problem att du inte har en klarlagd inkomst.

Jag brukar säga så ja.
Det budgetmänniskan säger stämmer, det kan vara ett problem att du inte har en klarlagd inkomst.
Ponera att man är igång med skuldsaneringen och man jobbar med stadig inkomst och kfm drar säg 12K utöver förbehållsbeloppet, sedan blir man arbetslös och ber om omprövning mitt i skuldsaneringen och de kan dra 1K utöver förbehållsbeloppet. Är risken stor att man kastas ur skusan? Trotts man inte rår för arbetslösheten?

Jag förstår vad du menar Lasseman. Jag kommer nog ändra min story till att det är sjukpenning 50% som gäller om det inte har hunnt hända nått annat. Har haft 50% i typ 2 år ändå. Men är det lika illa om man velar fram och tillbaka mellan 50 och 75%? Sen så är det ju som Helmer säger... Om man skulle få ändrade förutsättningar, blir man då av med det helt? Jag trodde att det var belopp eller tid som kanske kunde påverkas. Min fru håller på och söker extra jobb... Det är ju inte heller bra i så fall. Osäkra förutsättningar där med. Att man ska anmäla ändrade förutsättningar, det vet jag ju sen innan. Det verkar har mer negativ påverkan än vad jag trodde bara.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp