Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lycka till med allt.:folded:

Tack snälla... :) Jag är positiv och ödmjuk inför nutid och även framtid! Det kunde varit såååå mycket värre... De e tankar ja plockar fram vid de få tillfällen ja känner mig ”låst av situationen”. :)

Jag har ju fått inledande skuldsanering och om jag nu skulle få det beviljat så har jag en fråga. Jag och min sambo har separerat och eftersom jag inte hade råd att flytta till egen lägenhet så fick jag flytta till min bror som bor i en annan stad. Skulle jag få skuldsanering så har jag råd med en egen lägenhet men problemet är att jag inte kommer få stå på ett kontrakt nu under dom här fem åren. Min mamma och pappa är skilda och den ena bor i lägenhet och den andra i hus. Skulle någon av dom kunna ta en lägenhet (kommer bli en annan stad än den dom bor i nu) och stå på kontraktet men sen skriva sig på sin andra adress igen och så står jag skriven på nya lägenheten? Då är det ju inte jag som står på kontraktet utan någon av dom
Jag har ju fått inledande skuldsanering och om jag nu skulle få det beviljat så har jag en fråga. Jag och min sambo har separerat och eftersom jag inte hade råd att flytta till egen lägenhet så fick jag flytta till min bror som bor i en annan stad. Skulle jag få skuldsanering så har jag råd med en egen lägenhet men problemet är att jag inte kommer få stå på ett kontrakt nu under dom här fem åren. Min mamma och pappa är skilda och den ena bor i lägenhet och den andra i hus. Skulle någon av dom kunna ta en lägenhet (kommer bli en annan stad än den dom bor i nu) och stå på kontraktet men sen skriva sig på sin andra adress igen och så står jag skriven på nya lägenheten? Då är det ju inte jag som står på kontraktet utan någon av dom

Där jag bor kan vi få hyreskontrakt trots skuldsanering då man kan ansöka om hyresgaranti. Kolla med din kommun om det är något de har. För övrigt finns det andra hyresvärdar i Stockholm som också accepterar skuldsanering efter att haft den och följt betalplan i 6 månader.

1 dag kvar tills invändningar ska ha inkommit på min skuldsanering.. Har ju inte blivit mycket sömn senaste veckan och lär nog inte bli mycket inatt..

Hur lång tid efter deadline på invändningar brukar man få ett beslut? Just nu känns det som det kvittar vad det blir bara jag vet..

1 dag kvar tills invändningar ska ha inkommit på min skuldsanering.. Har ju inte blivit mycket sömn senaste veckan och lär nog inte bli mycket inatt..

Hur lång tid efter deadline på invändningar brukar man få ett beslut? Just nu känns det som det kvittar vad det blir bara jag vet..

För mig tog just denna delen rätt lång tid då handläggaren fick jaga ett par borgenärer som inte hörde av sig...
Min betalplan skickades ut till samtliga alldeles i början av maj för ett och ett halvt år sedan. Slutligt besked om skuldsanering fick jag på typ dagen två månader därefter...
Sitt lugnt i båten är mitt råd. Det brukar gå vägen i de allra flesta fallen :)

För mig tog just denna delen rätt lång tid då handläggaren fick jaga ett par borgenärer som inte hörde av sig...
Min betalplan skickades ut till samtliga alldeles i början av maj för ett och ett halvt år sedan. Slutligt besked om skuldsanering fick jag på typ dagen två månader därefter...
Sitt lugnt i båten är mitt råd. Det brukar gå vägen i de allra flesta fallen :)

Pratade med handläggaren förra veckan och då hade h*n fått in delgivningskvitto ifrån samtliga borgenärer och inga invändningar just då, men att de hade tills imorgon att inkomma med invändningar så som jag förstår det så bör h*n inte behöva jaga några iallafall..

Så får bara hoppas det blir klart snart!

Där jag bor kan vi få hyreskontrakt trots skuldsanering då man kan ansöka om hyresgaranti. Kolla med din kommun om det är något de har. För övrigt finns det andra hyresvärdar i Stockholm som också accepterar skuldsanering efter att haft den och följt betalplan i 6 månader.

Hmm... vad innebär detta med ”hyresgaranti”? Vem står för den?!

Jag kollade tillbaka för ett år sen i almanackan.. Kfm handläggare ringde på torsdagen, avslag med posten på måndagen..Exakt samma som denna gång, handläggaren ringde i torsdags och idag måndag. Förväntar mig avslaget i posten idag! Inte sett mitt namn i poit. Lite komiskt är det allt.

Jag kollade tillbaka för ett år sen i almanackan.. Kfm handläggare ringde på torsdagen, avslag med posten på måndagen..Exakt samma som denna gång, handläggaren ringde i torsdags och idag måndag. Förväntar mig avslaget i posten idag! Inte sett mitt namn i poit. Lite komiskt är det allt.

Om inte i poit idag så är det nog avslag, säkerligen om du inte är där imorgon :/

Någon som nyligen fått inledande som kan berätta vilket datum ansökan gjordes? Vill veta vart de ligger i tidsplanen nu på skusan....

Varför fick Du avslag om man får fråga?

Någon som nyligen fått inledande som kan berätta vilket datum ansökan gjordes? Vill veta vart de ligger i tidsplanen nu på skusan....

Sökte 3/7 har inte fått besked om inledande/avslag än, sett andra som sökt senare som fått besked.

Har du haft någon kontakt sen ansökan? Fått något samtal?
Kontinuerlig kontakt med handläggaren nån gång i veckan sen en månad tillbaka. Hon ringde i mitten av september och sen återigen i oktober då jag råkat ange en siffra felaktigt av misstag.

Jag pratade med vår handläggare idag och lämnade kompletteringar via tfn. Nu börjar betalningsföreläggande från kfm att komma. Fick 2 st förra veckan om skulder att betala. Jag skrev under o skickade in. Risken är nu stor att vi förlorar huset genom utmätning, men har en plan b. Eftersom att man får anmärkning så går det inte att få lgh alls där vi bor.
Undrar hur lång väntetiden är på svar om avslag eller inledande?... i vårt fall var det mycket att se över vad jag förstod det som.. och vad händer om man förlorar huset under skuldsaneringsutredningen? Ser handläggaren det? Eller ska man kontakta hen igen?

Jag pratade med vår handläggare idag och lämnade kompletteringar via tfn. Nu börjar betalningsföreläggande från kfm att komma. Fick 2 st förra veckan om skulder att betala. Jag skrev under o skickade in. Risken är nu stor att vi förlorar huset genom utmätning, men har en plan b. Eftersom att man får anmärkning så går det inte att få lgh alls där vi bor.
Undrar hur lång väntetiden är på svar om avslag eller inledande?... i vårt fall var det mycket att se över vad jag förstod det som.. och vad händer om man förlorar huset under skuldsaneringsutredningen? Ser handläggaren det? Eller ska man kontakta hen igen?
När ansökte du?

För att jag överlät lägenheten till min sambo, min handläggare på bankens råd.

Skulle vara ganska arg på banken för det rådet, det var ju inte för din skull dom gjorde det utan för deras.

Skulle vara ganska arg på banken för det rådet, det var ju inte för din skull dom gjorde det utan för deras.
Ja jag har varit arg i två år för det. Mycket svordomar över den människan. Men det är inte mycket att göra åt. Gjort är gjort. Hoppas människan trivs med sig själv.

Ja jag har varit arg i två år för det. Mycket svordomar över den människan. Men det är inte mycket att göra åt. Gjort är gjort. Hoppas människan trivs med sig själv.
Visste hen om att du skulle söka skuldsanering.?
Tänkte mest att hon kanske trodde att hon hjälpte er så att ni inte skulle bli av med bostaden.
Förstår dock din frustration till fullo.

Tänkte mest att hon kanske trodde att hon hjälpte er så att ni inte skulle bli av med bostaden.

de som jobbar inom bank har väldigt liten eller ingen koll om hur skuldsanering fungerar.

Vi är inte direkt deras målgrupp ;)

de som jobbar inom bank har väldigt liten eller ingen koll om hur skuldsanering fungerar.

Verkligen så. Hade något ärende med Nordea i samband med våra skuldsaneringsansökningar när jag till slut grät för att jag slussades hit och dit och ingen kunde hjälpa mig med det som KF bad oss kolla upp och återkomma med (ngt kring våra bolåneräntor). Hemskt bemötande dessutom, var nog inte värd att ödsla någon vänlighet på.
När vi är klara om tre år ska jag flytta bolånen till en annan bank!

Såklart inte men jag undrar bara varför hon råddes att skriva över lägenheten. Något måste ha sagts.

Det var människan på bankens idé. Att skriva över lägenheten på sambon(som denna människa alltid haft ett gått öga till) och sedan ansöka om skuldsanering.

Det var människan på bankens idé. Att skriva över lägenheten på sambon(som denna människa alltid haft ett gått öga till) och sedan ansöka om skuldsanering.

brist på kunskap bara :/
Kan säga att ingen av intern utbildningarna tar upp det :)

Hmm... vad innebär detta med ”hyresgaranti”? Vem står för den?!

Det är kommunen som går in som borgenär under x antal månader. För personer som har ekonomi nog att betala hyra men av olika anledningar har svårt att få ett hyreskontrakt tex pga anmärkningar, skulder mm.

För ungefär en vecka sedan så mottog min handläggare sista delgivningen av min betalplan och ingen invände. Jag mailade i fredags och fick svar idag där jag frågade status. Fick svaret ”Du får vänta :)”.

När jag pratat med henne tidigare så har hon sagt att om ingen invänder så ska hon bara göra en sista kontroll och sedan ge beslut. Vad är det dem kontrollerar? När kan man förvänta sig ett beslut ungefär? Fick inledande för 5 månader sen...

För ungefär en vecka sedan så mottog min handläggare sista delgivningen av min betalplan och ingen invände. Jag mailade i fredags och fick svar idag där jag frågade status. Fick svaret ”Du får vänta :)”.

När jag pratat med henne tidigare så har hon sagt att om ingen invänder så ska hon bara göra en sista kontroll och sedan ge beslut. Vad är det dem kontrollerar? När kan man förvänta sig ett beslut ungefär? Fick inledande för 5 månader sen...

Du kan förvänta dig ett beslut när handläggaren hinner göra det klart. Dom har många ärenden att hantera.

Inget i poit idag heller. Är det kört igen alltså? Borde stått på tre dagar tycker jag. Skit skit och åter skit!

Jag och min sambo har landat i beslutet att söka skuldsanering. Det känns skitläskigt men samtidigt skönt.

Båda har dragit på sig skulder efter skilsmässor och korkade lånekaruseller för att hålla sig flytande. Smålån för att överleva och ihopbakslån under flera år för oss båda.

Jag har drygt 600000 i lån och min sambo har drygt 900000. Vi håller på att gå under för att hålla oss flytande varje månad och lägger enormt stor del av inkomsten på lån.

Har varit i kontakt med Skuldrådgivaren i kommunen och hon sa att skuldsanering var ett alternativ för oss.

Vi har inga skulder som ligger hos KF eller inkassobolag än men det är en tidsfråga.

Tanken är att ansöka om skuldsanering till våren. Jag tog mitt senaste lilla paniklån i somras och innan dess ett ihopbakslån i dec-19. Min sambo tog senaste ihopbakslånet i jan-20. Min oro är att dessa lån är för nya så att det ska ligga oss i fatet.

En annan fundering är att min sambo äger en bil. Skulle tippa på att den är värd runt 50000. Är det något som gör det totalt kört?

Skuldrådgivaren pratade om att släppa lånen till KF och få ihop ett litet sparande inför saneringen, är det vanligt att göra det? Känns otroligt skrämmande att medvetet låta allt gå till KF - man är ju itutad att det är det värsta som kan hända typ. Samtidigt vore det en enorm lättnad.

Har läst alla 1110 sidor här i tråden och försöker förbereda mig mentalt :)

Beror lite på om alla kryssat i att dom godkänt förslaget eller om man bara skickat tillbaka delgivningskvittot.
Man behöver iallafall invänta yttrandefristen på 3 veckor om någon inte har kryssat i att de godkänt. Sen inväntar man några extra dagar så att inget är kvar i scanningscentralen. Sen kan man nog vänta sig beslut.

Inget i poit idag heller. Är det kört igen alltså? Borde stått på tre dagar tycker jag. Skit skit och åter skit!

Är nog sannolikt, tycker dom tar beslutet snabbt alltid så.

Är det tredje eller andra försöket för dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp