Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har fått en fråga från en nära om vän om jag kan hjälpa honom att söka skuldsanering. Denne person har för några år sedan beviljats skuldsanering men klarade inte av att hålla betalplanen pga svår depression. Nu vill denne söka igen och jag ska försöka hjälpa till så gott jag kan. Personen har varit skuldsatt i nästan 20 år och har inga ”nya” skulder. Tror ni det fungerar?

Jag har fått en fråga från en nära om vän om jag kan hjälpa honom att söka skuldsanering. Denne person har för några år sedan beviljats skuldsanering men klarade inte av att hålla betalplanen pga svår depression. Nu vill denne söka igen och jag ska försöka hjälpa till så gott jag kan. Personen har varit skuldsatt i nästan 20 år och har inga ”nya” skulder. Tror ni det fungerar?
Under särskilda skäl/omständigheter kan det ju beviljas en andra gång, finns starka underlag som tex psykologutlåtande, utdrag ur journal eller något som styrker ohälsan är det väl bara att testa? Har läst domar där de beviljat avbrutna saneringar i princip enbart för att de varit ofullföljda, för att man ”genomlidit” en sanering men utan att bli skuldfri.

Så 50/50-chans på det mesta, antingen ja eller nej :)

Under särskilda skäl/omständigheter kan det ju beviljas en andra gång, finns starka underlag som tex psykologutlåtande, utdrag ur journal eller något som styrker ohälsan är det väl bara att testa? Har läst domar där de beviljat avbrutna saneringar i princip enbart för att de varit ofullföljda, för att man ”genomlidit” en sanering men utan att bli skuldfri.

Så 50/50-chans på det mesta, antingen ja eller nej :)

tack för svar! Får testa! Osäker på om personen har några papper alls, eller ens besökt läkare..... Visste inte om detta alls, tänk vad människor kan vara bra på att dölja saker :( Sen är man uppe i sitt eget skit att man inte märker av sånt bland sina nära.... En tankeställare!

tack för svar! Får testa! Osäker på om personen har några papper alls, eller ens besökt läkare..... Visste inte om detta alls, tänk vad människor kan vara bra på att dölja saker :( Sen är man uppe i sitt eget skit att man inte märker av sånt bland sina nära.... En tankeställare!
Psykisk ohälsa är ju tyvärr ofta så, man blir rätt bra på att hålla masken och inte lika uppenbart för omgivningen som ett brutet ben. Helt ”normala” människor som inte har ett dugg i sitt bagage utan några småmörka sidor alls tycker jag dock kan vara mer obehagliga, haha...

Kan gå men förutsättningarna sämre än förra gången

Vet någon vad som händer med skatten? Jag skulle ha betalat tillbaka en summa, enligt deklarationen. Såg sedan att denna står med bland skulderna i saneringen. Efter att jag dragit av för resor hamnade jag istället på några kronor plus. Försvinner då skulden från skuldsaneringen?

Vet någon vad som händer med skatten? Jag skulle ha betalat tillbaka en summa, enligt deklarationen. Såg sedan att denna står med bland skulderna i saneringen. Efter att jag dragit av för resor hamnade jag istället på några kronor plus. Försvinner då skulden från skuldsaneringen?
Det bör den göra då deklarationen kan ses som ett utkast tills du godkänt och deklarerat samt skatteverket skickat ett slutgiltigt skattebesked till dig.
Gör du ändringar så du hamnar på plus och dessa godkänns av SKV så kan du nog sitta lugnt i båten.

86 km enkel väg till jobbet. 50 minuter körning till jobb. Dieselkostnaden per månad snittar 5000-5500 kr.

Borde bli tillägg på ganska precis 7000 kr det. Då ska det räcka till bränsle, försäkring, skatt, däck, service och reparationer

Blir man kontaktad via brev eller telefon om någon överklagar ens beslut?

Senast ändrad:
Får man behålla en summa för resekostnader till arbetet under skuldsanering alltså? Sambons handläggare har inte tagit med detta i förslaget trots att sambon uppgav resekostnader på ca 2000kr/mån i ansökan.

Får man behålla en summa för resekostnader till arbetet under skuldsanering alltså? Sambons handläggare har inte tagit med detta i förslaget trots att sambon uppgav resekostnader på ca 2000kr/mån i ansökan.
Det ska tas med 18.50 per mil för resor till och från jobbet.

Hur lång tid ca efter att man lämnat in ansökan om sanering blir man uppringd?

Det ska tas med 18.50 per mil för resor till och från jobbet.
Ok! Finns det något sätt som används för att räkna ut något snitt om man arbetar på olika platser under åren? Sambon jobbar på olika byggarbetsplatser och dessa kan variera många mil, ibland är det i andra städer tex. och han vet inte i förväg vilka byggen han kommer arbeta på under saneringen.

Ok! Finns det något sätt som används för att räkna ut något snitt om man arbetar på olika platser under åren? Sambon jobbar på olika byggarbetsplatser och dessa kan variera många mil, ibland är det i andra städer tex. och han vet inte i förväg vilka byggen han kommer arbeta på under saneringen.
Tänker att man får försöka räkna ut på ett ungefär utifrån tidigare resor.

Tack för svar!
Vi har två barn som vi sökt omvårdnadsbidrag för pga neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (utvecklingsstörning och autism).

Vad händer med dessa pengar om det blir beviljat vid skuldsanering?

Tack för svar!
Vi har två barn som vi sökt omvårdnadsbidrag för pga neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (utvecklingsstörning och autism).

Vad händer med dessa pengar om det blir beviljat vid skuldsanering?
Har också sökt omvårdnadsbidrag och blir det beviljat dras det av i motsvarighet till förbehållsbeloppet, dvs samma belopp kvarstår och inget man får utöver. Merkostnadsersättning däremot är skattefri och får behållas, det är ju en verklig merkostnad.

Har också sökt omvårdnadsbidrag och blir det beviljat dras det av i motsvarighet till förbehållsbeloppet, dvs samma belopp kvarstår och inget man får utöver. Merkostnadsersättning däremot är skattefri och får behållas, det är ju en verklig merkostnad.
Seriöst? Så det är skitsamma alltså att barnen kräver mer omvårdnad än jämnåriga och därför kostar mer i tid (tid=pengar)? Jag menar vi förlorar ju inkomst när en vuxen alltid måste vara hemma, köra till/från skola pga nedsättningarna gör att de inte klarar kollektivt osv osv... vad är då omvårdnadsbidrag bra för om barn ändå beräknas kosta lika som barn utan funktionsnedsättning? Fy vad arg detta gör mig...

Seriöst? Så det är skitsamma alltså att barnen kräver mer omvårdnad än jämnåriga och därför kostar mer i tid (tid=pengar)? Jag menar vi förlorar ju inkomst när en vuxen alltid måste vara hemma, köra till/från skola pga nedsättningarna gör att de inte klarar kollektivt osv osv... vad är då omvårdnadsbidrag bra för om barn ändå beräknas kosta lika som barn utan funktionsnedsättning? Fy vad arg detta gör mig...
Skillnaden mellan omvårdnadsbidrag och merkostnadstillägg är ju just det, tiden som läggs ner, och har man ökade verkliga kostnader som bensin, aktiviteter osv så ansöker man om merkostnadsersättning.
Jag kan inte heller arbeta heltid men resonerar som så att omvårdnadsbidraget täcker upp en del av det inkomstbortfallet, annars hade det ju varit 0:-.
Förbehållet har man ju alltid rätt till, och beviljas merkostnadsersättning får det behållas i en sanering, jag tycker det är rätt fair faktiskt och samma princip som Försäkringskassan bedömer sina normer på vid godkännande så varför ska KFM resonera annorlunda?
Möjligtvis att den individuella bufferten i saneringen blir lite större om man har dessa omständigheter men det är inget jag räknar med.

Skillnaden mellan omvårdnadsbidrag och merkostnadstillägg är ju just det, tiden som läggs ner, och har man ökade verkliga kostnader som bensin, aktiviteter osv så ansöker man om merkostnadsersättning.
Jag kan inte heller arbeta heltid men resonerar som så att omvårdnadsbidraget täcker upp en del av det inkomstbortfallet, annars hade det ju varit 0:-.
Förbehållet har man ju alltid rätt till, och beviljas merkostnadsersättning får det behållas i en sanering, jag tycker det är rätt fair faktiskt och samma princip som Försäkringskassan bedömer sina normer på vid godkännande så varför ska KFM resonera annorlunda?
Möjligtvis att den individuella bufferten i saneringen blir lite större om man har dessa omständigheter men det är inget jag räknar med.
Ja det har du rätt i, tänkte inte hela vägen runt.

Hej!

Är det någon som vet gällande löneutmätning ?

har man även där 2 betalningsfria månader per år typ som med skuldsaneringen ?

tacksam för svar

Nej det har jag aldrig hört om, men det går nog lösa om det finns behov.

Det var verkligen orättvis, vad konstigt.

Fördelar på alla plan när det gäller skuldsanering jämfört med löneutmätning
Tanken med löneutmätning är väl att det ska vara kortsiktigt. KFM uppmuntrar de som levt med utmätning länge att ansöka om skuldsanering.

Det är ju två helt skilda saker. Löneutmätning är ju ett statligt verktyg för att driva in skulder.

Skuldsanering är ett annat verktyg som ska hjälpa den som är överskuldsatt till rehabilitering (och samtidigt betala av så mycket som möjligt på skulderna).

Utmätning kortvarigt?
Jag kommer behöva ha det säkert 10 år.
Men blir inte beviljad skuldsanering
Nej och det var väl inte riktigt mitt påstående, att man per automatik kvalar in till beviljande skuldsanering bara för att man haft utmätning länge.
Givet är att man fyller kraven, finns ju massor med aspekter och olika grader i helvetet så att säga.
Skillnaden är också att utmätning är en tvångsåtgärd och skuldsanering frivilligt.

Vad är orsaken till nekande för dig?

Löneutmätning har inget rehabiliteringssyfte.

Nja, tandvård och glasögon och liknande kan man få anstånd med i Löneutmätning, men inte i skuldsanering

Utmätning kortvarigt?
Jag kommer behöva ha det säkert 10 år.
Men blir inte beviljad skuldsanering
Ja, varit på det tåget...
Hade löneutmätning över 9 år innan jag fick skuldsanering.
Då hade skuldbeloppet ökat pga räntorna trots att jag i snitt betalat in 19kkr/månad.

Än en gång förvånar skuldsaneringsenheten mig! Verkar vara ett lotteri detta med skuldsanering. Fått reda på att en person som enbart går som timvikare har blivit beviljad skuldsanering men som en själv jobbar 70 % blir det inte! Vart finns logiken i detta?!

Man kanske skulle söka skuldsanering igen under studietiden....hahaha nä skämt o sido tycker bara att allt är jävligt konstigt vilka som blir beviljade eller ej. Jag som jobbar 70% får inte skuldsanering för att jag ska ha heltid bakom mig, men en som enbart är timvikarie får det. En sån måste ju va mer osäker med inkomst än en annan som ändå vet exakt vad man jobbar.

Än en gång förvånar skuldsaneringsenheten mig! Verkar vara ett lotteri detta med skuldsanering. Fått reda på att en person som enbart går som timvikare har blivit beviljad skuldsanering men som en själv jobbar 70 % blir det inte! Vart finns logiken i detta?!

Man kanske skulle söka skuldsanering igen under studietiden....hahaha nä skämt o sido tycker bara att allt är jävligt konstigt vilka som blir beviljade eller ej. Jag som jobbar 70% får inte skuldsanering för att jag ska ha heltid bakom mig, men en som enbart är timvikarie får det. En sån måste ju va mer osäker med inkomst än en annan som ändå vet exakt vad man jobbar.
Usch låter ju inte lovande , jag har 75% men vill ha heltid men finns inte utrymme för det enligt arbetsgivaren just nu, är det verkligen ingen som inte har heltid som kan få skuldsanering då?? Förutom tim vikarien då?
Det är ju en sak om man inte vill jobba heltid dock fattar ja men inte annars

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp