- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
Tyvärr inte för mig, ringde i tisdags men fortfarande inget så lär garanterat bli avslag.För mig tog det en dag, samtal den 26 och poit den 27.
Hon handläggaren var så jävla lam också, tror hon inte ens lyssnade på mina svar eller vad jag hade att säga. Hon var i sin egen värld och lät halvt ”handikappad” om jag ska vara helt ärlig
- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Man går på om en person är "kvalificerat insolvent", dvs att skulderna är såpass omfattande att man inte bedöms kunna betala dessa inom 10-15 år.Ok, jag försöker förstå genom att läsa i tråden. Vad går de på då? Vad man tjänar i lön? I kombination med storleken på skulden?
Det har ju såklart med lön och storlek på skulden att göra men för vissa kan det vara en skuld på 500k, för vissa 1,5 miljoner.
- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Grattis till en fin milstolpe. Nu är det nedförsbacke tills du är klarIdag öppnar vi champagneflaskan då jag passerar halvtid av min skuldsanering.
Det har både gått fort men ändå långsamt.

- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Idag när jag tittade på kontot så var betalning nr 41 dragen. 9 inbetalningar och 11 månader kvar.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Tack kära vän.Grattis till en fin milstolpe. Nu är det nedförsbacke tills du är klar![]()
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Samtal på fredag och i Poit på tisdagen efter.Ni som fått inledande, hur många dagar har det tagit från handläggaren ringt första gången tills ni fått inledande/sett erat namn i POIT?
- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Jag kommer inte ihåg men har för mig att jag läste i POIT innan telefonsamtal. Det är drygt fyra år sedan så mitt minne kan svika lite.Tyvärr inte för mig, ringde i tisdags men fortfarande inget så lär garanterat bli avslag.
Hon handläggaren var så jävla lam också, tror hon inte ens lyssnade på mina svar eller vad jag hade att säga. Hon var i sin egen värld och lät halvt ”handikappad” om jag ska vara helt ärlig
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Vad trist att höra. Min upplevelse från min handläggare var riktigt bra och hon nästan styrde frågorna till min fördel, gav till och med uttryck för att ”det var fult gjort” om en av borgenärerna som krävt personlig borgen i ett lite udda upplägg (skulder pga företagskonkurs i AB), om det är professionellt eller inte vet jag inte. Det ska ju oavsett inte falla på bristande engagemang om man i övrigt uppfyller kriterierna.Tyvärr inte för mig, ringde i tisdags men fortfarande inget så lär garanterat bli avslag.
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
För mig tog det en dag, samtal den 26 och poit
Ja i POIT innan telefonsamtal lät lite märkligt, är väl i samband med telefonsamtalet dom börjar handlägga så att säga. Eller vissa saker kollar dom ju innan.Jag kommer inte ihåg men har för mig att jag läste i POIT innan telefonsamtal. Det är drygt fyra år sedan så mitt minne kan svika lite.
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
För mig totalt tvärtom, hon svarade som på mina frågor eller vad jag hade att säga innan jag hann prata klart. Kändes inte alls bra. Sen säger jag inte att det skulle bli ett annat svar med en annan handläggare. Med det skulle kännas mycket bättre med en handläggare som lyssnade vad man hade att säga, lät mer engagerad osv. Är ju som ett ganska livsavgörande beslut om man säger såVad trist att höra. Min upplevelse från min handläggare var riktigt bra och hon nästan styrde frågorna till min fördel, gav till och med uttryck för att ”det var fult gjort” om en av borgenärerna som krävt personlig borgen i ett lite udda upplägg (skulder pga företagskonkurs i AB), om det är professionellt eller inte vet jag inte. Det ska ju oavsett inte falla på bristande engagemang om man i övrigt uppfyller kriterierna.
- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Som sagt...minnet kan svika liteJa i POIT innan telefonsamtal lät lite märkligt, är väl i samband med telefonsamtalet dom börjar handlägga så att säga. Eller vissa saker kollar dom ju innan.

- Meddelanden
- 211
- Mottagna reaktioner
- 61
- Poäng
- 177
Grattis kämpa vidare du snart klar , för mig en betalnings kvar sen 2016 lycka tillIdag öppnar vi champagneflaskan då jag passerar halvtid av min skuldsanering.
- Meddelanden
- 424
- Mottagna reaktioner
- 83
- Poäng
- 247
Hej försökte öppna ett konto via internet fick meddelande från bank att de inte kunde godkänna och vill ha mer underlag boka tid,
Vad är det dom vill veta då jag bara försökte öppna ett till vanligt bankkonto har skuldsanering just nu
Vad är det dom vill veta då jag bara försökte öppna ett till vanligt bankkonto har skuldsanering just nu
- Meddelanden
- 1 298
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Får man fråga vad du tjänar efter skatt?
Försöker se på ett ungefär hur mkt min sambo skulle kunna betala och skulderna är ungerfär lika.
27-29 tusen efter skatt. Frugan cirka 6500 efter skatt.
Hyra på 6600. Resor och till från arbete per månad 4300 kr.
- Meddelanden
- 1 298
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Skickade in ansökan 11 november. Samtal 14 februari och poit i mitten på marsNi som fått inledande, hur många dagar har det tagit från handläggaren ringt första gången tills ni fått inledande/sett erat namn i POIT?
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
Ok, kan variera en del då med andra ord så ska inte ge upp änSkickade in ansökan 11 november. Samtal 14 februari och poit i mitten på mars
hörde dom av sig nåt ler mellan första samtalet och tills du var i POIT? Om du skulle komplettera med nåt, tänkte att det tog lite längre tid- Blev medlem
- 2 mars 2021
- Meddelanden
- 211
- Mottagna reaktioner
- 61
- Poäng
- 177
Vad händer efter jag godkänt betalplanen som kommer några månader efter inledande
Börja betala enligt betalningsplan och beslut om skuldsanering kommer senare. Bara och följa planenVad händer efter jag godkänt betalplanen som kommer några månader efter inledande ?
- Meddelanden
- 1 509
- Mottagna reaktioner
- 1 026
- Poäng
- 867
Idag öppnar vi champagneflaskan då jag passerar halvtid av min skuldsanering.
Samma för mig, hälften gjort. Nu kan vi börja nedräkningen, uppförsbacken är slut. Skål!
- Meddelanden
- 1 298
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Ok, kan variera en del då med andra ord så ska inte ge upp änhörde dom av sig nåt ler mellan första samtalet och tills du var i POIT? Om du skulle komplettera med nåt, tänkte att det tog lite längre tid
Nej, ingenting. Jag tog däremot själv kontakt med min handläggare i veckan här och hörde hur det gick och hon hade tagit emot fordringar från de flesta.
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
Din handläggares namn börjar inte på C ?Nej, ingenting. Jag tog däremot själv kontakt med min handläggare i veckan här och hörde hur det gick och hon hade tagit emot fordringar från de flesta.

En rejäl chansning bara...😛
- Meddelanden
- 1 298
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Din handläggares namn börjar inte på C ?
En rejäl chansning bara...😛
Nej.
- Meddelanden
- 1 317
- Mottagna reaktioner
- 248
- Poäng
- 447
Jag sitter seriöst på att söka skuldsanering, orkar inte mer med detta! Försöker klara ut detta med betalnings plan, utan betalnings plan? Tre år? Fem år?
Och blir man nekad skuldsanering får man en anmärkning då?
Har skulder på 770 tusen, samt 190 hos min mamma men det är ju privat då hon tog ett lån åt mig. Finns det en chans?
Har skulder på 770 tusen, samt 190 hos min mamma men det är ju privat då hon tog ett lån åt mig. Finns det en chans?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Skål!Samma för mig, hälften gjort. Nu kan vi börja nedräkningen, uppförsbacken är slut. Skål!
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jag blev nekad av vissa banker innan min skuldsanering då de såg att jag hade skulder hos kfm.Hej försökte öppna ett konto via internet fick meddelande från bank att de inte kunde godkänna och vill ha mer underlag boka tid,
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Om jag minns rätt så hade du samtal innan Poit men väldigt kort.Som sagt...minnet kan svika lite![]()
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Du får ingen anmärkning om du inte får inledande. Vid inledande får du en anmärkning.Jag sitter seriöst på att söka skuldsanering, orkar inte mer med detta! Försöker klara ut detta med betalnings plan, utan betalnings plan? Tre år? Fem år?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Oj, så härligt så i juli är du fri med andra ord ?Grattis kämpa vidare du snart klar , för mig en betalnings kvar sen 2016 lycka till
- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Inte en aning...kommer ihåg när jag läste i POIT men inte vad som skedde innan.Om jag minns rätt så hade du samtal innan Poit men väldigt kort.
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
I remember vad du berättat.Inte en aning...kommer ihåg när jag läste i POIT men inte vad som skedde innan.
- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Ja just det...jag fick ett brev att dom sökt mig men dom hade fel tfnnr så jag ringde upp dom själv...nu kommer jag ihågI remember vad du berättat.

- Meddelanden
- 1 298
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Blir man nekad skuldsanering så får man en anmärkning i tre år om skulderna har kommit till kfm och man har fått utslag.Jag sitter seriöst på att söka skuldsanering, orkar inte mer med detta! Försöker klara ut detta med betalnings plan, utan betalnings plan? Tre år? Fem år?
Har du inga kids så får du anmärkning i fem år och betalningsplan på fem år. Har du kids får du anmärkning i fem år och betalningsplan på mellan 2-3 år.
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Kan få 5 år med barn med! 2 år känns väldigt ovanligt medBlir man nekad skuldsanering så får man en anmärkning i tre år om skulderna har kommit till kfm och man har fått utslag.
Har du inga kids så får du anmärkning i fem år och betalningsplan på fem år. Har du kids får du anmärkning i fem år och betalningsplan på mellan 2-3 år.
- Meddelanden
- 1 317
- Mottagna reaktioner
- 248
- Poäng
- 447
Ok!Blir man nekad skuldsanering så får man en anmärkning i tre år om skulderna har kommit till kfm och man har fått utslag.
Har inget hos kf och kan nog lyckas hålla mig borta! : ) Ja, jag har två barn en på 4 och 8. Är der så för alla med barn?
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Nej är det inte, kan säkert få 2 år men aldrig hört någon som fått det. 4 år är nog inte omöjligt men kan bli 5 med är från fall till fallOk!
Har inget hos kf och kan nog lyckas hålla mig borta! : ) Ja, jag har två barn en på 4 och 8. Är der så för alla med barn?
- Meddelanden
- 1 317
- Mottagna reaktioner
- 248
- Poäng
- 447
Ja, har räknat med fem om jag ens kommer få det, ska göra en ansökan i helgen är ändå värt att chansa känner jagNej är det inte, kan säkert få 2 år men aldrig hört någon som fått det. 4 år är nog inte omöjligt men kan bli 5 med är från fall till fall
- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Väl värt att skicka in en ansökan. Jag har aldrig hört om skuldsanering på två år. Som du skriver så tror jag man skall utgå från fem år om man blir beviljad. Skulle det bli kortare tid får man se det som en bonus.Ja, har räknat med fem om jag ens kommer få det, ska göra en ansökan i helgen är ändå värt att chansa känner jag
- Meddelanden
- 1 317
- Mottagna reaktioner
- 248
- Poäng
- 447
Väl värt att skicka in en ansökan. Jag har aldrig hört om skuldsanering på två år. Som du skriver så tror jag man skall utgå från fem år om man blir beviljad. Skulle det bli kortare tid får man se det som en bonus.
Ja, precis! Och skulle det hända att de skulle bli kortare, guud vad jag skulle börja spara! Jag hoppas verkligen att de går igenom är så trött på detta
- Meddelanden
- 1 723
- Mottagna reaktioner
- 2 243
- Poäng
- 1 367
Lycka til!Ja, precis! Och skulle det hända att de skulle bli kortare, guud vad jag skulle börja spara! Jag hoppas verkligen att de går igenom är så trött på detta
- Meddelanden
- 57
- Mottagna reaktioner
- 37
- Poäng
- 137
Nån som har fått betala retroaktivt på ett nytt beslut när man ansökt att betala mer ?
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.