Mannens sanering godkändes ganska nyligen. Han hade samtalet i juli förra året och inledande kom i september. Förstår din oro, kände samma när mannen sökte, och nu är det min tur att känna den oron när jag själv väntar på inledande/avslag.Men när man läser om andra och hur det varit för dom senaste tiden tar det ett par dagar...man är ju som skapligt spänd om man säger så. Hoppas ju varje morgon att se sitt namn i POIT, när man inte gör det sitter man och hoppas att det inte ska slinka in något kuvert i brevinkastet...
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Just fått mail från min fantastiska handläggare om att förslag till skuldsaneringen är lagd på lådan... vet att betalplanen är 0:- men är så himla spänd ändå.
- Meddelanden
- 1 510
- Mottagna reaktioner
- 689
- Poäng
- 667
Vart sitter din handläggare?Just fått mail från min fantastiska handläggare om att förslag till skuldsaneringen är lagd på lådan... vet att betalplanen är 0:- men är så himla spänd ändå.
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Om det är samma som besöksadressen, Östersund.Vart sitter din handläggare?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Skuldsaldot brukar inte försvinna förrän en beviljad skuldsanering vunnit laga kraft.Väntar svar på om jag får min skuldsanering beviljad. Va ute och kollade min sida på Kronofogden idag och då står det 0 kr i skuld.Va ute häromdagen och då fanns alla skulder där. Vad kan detta betyda? Kollade även Poit idag men där står inte mitt namn med.
- Meddelanden
- 1 508
- Mottagna reaktioner
- 443
- Poäng
- 637
Vid inledande, hur ofta brukar sanering nekas, typ 1/10 el? Å vad är skälen då?
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Haft inledande i ca 5-6 v men ändå fortsätter påminnelser komma från inkassobolagen, dessutom efter att de gjort en UC på mig där det framgår att jag har inledande skuldsanering. Lite skumt tycker jag.
Nyss ringde Allektum från dolt nr och undrade varför jag inte betalat, jag svarade att jag har inledd sanering och svaret blev bara jaha ok, hejdå i stort sett. Fattar inte poängen varför man lägger ner tid på post och samtal när jag inte kan betala, även om jag ”velat”, eller är syftet att försöka få mig att betala ändå och därmed förstöra för mig själv. Onödigt hursom.
Nyss ringde Allektum från dolt nr och undrade varför jag inte betalat, jag svarade att jag har inledd sanering och svaret blev bara jaha ok, hejdå i stort sett. Fattar inte poängen varför man lägger ner tid på post och samtal när jag inte kan betala, även om jag ”velat”, eller är syftet att försöka få mig att betala ändå och därmed förstöra för mig själv. Onödigt hursom.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Vid inledande, hur ofta brukar sanering nekas, typ 1/10 el? Å vad är skälen då?
Jag skulle tro att det är ännu färre. De allra flesta avslag kommer direkt.
Jag tror det är skäligheten det åker på som regel
- Meddelanden
- 57
- Mottagna reaktioner
- 11
- Poäng
- 52
Har sedan ca 5 veckor haft inledande sanering. Fått brev i veckan att ”KFM har begärt in uppgifter i mitt ärende från dessa borgenärer ”
I mitt brev så är det endast ett fåtal listade av mina skulder. (Jag uppgav ALLA mina skulder i min ansökan) det saknas många borgenärer i detta brev och då även ett par 100 000 i skuld. Vad kommer detta sig?
Efter att man såg sitt namn i POIT så hade alla borgenärer 30 dagar på sig att kontakta KFM. Stämmer det?
Varför skall dom inte kontakta alla?
Det står att jag får chansen att yttra mig angående dessa uppgifter.
Någon som varit med om liknande? Tips? Är detta ett steg närmare beviljad sanering eller kommer jag närmare ett avslag?
I mitt brev så är det endast ett fåtal listade av mina skulder. (Jag uppgav ALLA mina skulder i min ansökan) det saknas många borgenärer i detta brev och då även ett par 100 000 i skuld. Vad kommer detta sig?
Efter att man såg sitt namn i POIT så hade alla borgenärer 30 dagar på sig att kontakta KFM. Stämmer det?
Någon som varit med om liknande? Tips? Är detta ett steg närmare beviljad sanering eller kommer jag närmare ett avslag?
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Har sedan ca 5 veckor haft inledande sanering. Fått brev i veckan att ”KFM har begärt in uppgifter i mitt ärende från dessa borgenärer ”
Yttra dig att skulder saknas, annars riskerar du överklagande och omtag för Att fylla med de saknade skulderna
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Jag frågade tidigare hur det skulle funka med en betalplan på 0:- och att börja plugga med fullt csn och extrajobb på kanske 10 000:-/mån. Vet någon hur det skulle funka?
Eftersom csn inte utmäts och heller inte 10 000:-/mån, var och en för sig så att säga.
Eftersom csn inte utmäts och heller inte 10 000:-/mån, var och en för sig så att säga.
- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
Får man jobba om man har CSN stöd ?Jag frågade tidigare hur det skulle funka med en betalplan på 0:- och att börja plugga med fullt csn och extrajobb på kanske 10 000:-/mån. Vet någon hur det skulle funka?
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Ja, fribeloppet är ca 14tkr per månad.Får man jobba om man har CSN stöd ?
- Meddelanden
- 1 298
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Ni som läste om min spelvinst för en vecka sedan på runt 400.000 kr och att jag har ett inledande sedan mars så är status följande:
Min pappa tog ett lån på sitt hus och vi har i veckan löst alla mina skulder på nästan en miljon kronor. Ansökan om skuldsanering är tillbakadragen. Jag ska nu betala min pappa 3500 kr i månaden för de pengar jag har lånat honom plus att han kommer få hela min skatteåterbäring.
Kommer fortsatt att följa denna tråd men kanske inte vara lika aktiv som jag varit.
Jag har själv legat sömnlös på nätterna, kallsvettats både här och där inför när räkningarna ska betalas varje månad. Pga mina egna dumheter i sökande efter bekräftelse så lånade jag nästan en miljon i olika blancolån som jag brände på skit ihop med min fru. Några exempel är: Resa till Rhodos, resa x2 till Turkiet, bröllop, renovering av lägenhet, resa till Thailand x2, två Canada Goose jackor och ett liv i lyx och flöd som många kan drömma om. En sak är säker och det är att jag har lärt mig en sjuhelvetes läxa av allt detta plus att min pappa läxade upp mig också när la korten på bordet för honom.
Avslutningsvis så vill jag önska er alla ett stort lycka till - ni kommer att lyckas, bit ihop och kör på! Massa kärlek till er

Min pappa tog ett lån på sitt hus och vi har i veckan löst alla mina skulder på nästan en miljon kronor. Ansökan om skuldsanering är tillbakadragen. Jag ska nu betala min pappa 3500 kr i månaden för de pengar jag har lånat honom plus att han kommer få hela min skatteåterbäring.
Kommer fortsatt att följa denna tråd men kanske inte vara lika aktiv som jag varit.
Jag har själv legat sömnlös på nätterna, kallsvettats både här och där inför när räkningarna ska betalas varje månad. Pga mina egna dumheter i sökande efter bekräftelse så lånade jag nästan en miljon i olika blancolån som jag brände på skit ihop med min fru. Några exempel är: Resa till Rhodos, resa x2 till Turkiet, bröllop, renovering av lägenhet, resa till Thailand x2, två Canada Goose jackor och ett liv i lyx och flöd som många kan drömma om. En sak är säker och det är att jag har lärt mig en sjuhelvetes läxa av allt detta plus att min pappa läxade upp mig också när la korten på bordet för honom.
Avslutningsvis så vill jag önska er alla ett stort lycka till - ni kommer att lyckas, bit ihop och kör på! Massa kärlek till er

Senast ändrad:
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Jag frågade tidigare hur det skulle funka med en betalplan på 0:- och att börja plugga med fullt csn och extrajobb på kanske 10 000:-/mån. Vet någon hur det skulle funka?
Extrajobbet kan vara grund för betalplan, en sån stor skillnad bör borgenärer ompröva på.
- Meddelanden
- 526
- Mottagna reaktioner
- 397
- Poäng
- 487
Hur noggrannt kollar kfm upp en innan inledande?
Är det en snabb överblick där man tex ser att "Okej, hen har den lönen. och dom lånen.. vi börjar med inledande":
Om det är tex 8/10 som får inledande för att sedan när dom kollar vidare så blir det avslag.
Fick avslag direkt efter samtalet när jag skickade in min första ansökan för lite mer än ett år sedan. Men har gjort en jävla resa med att både jobba på mig själv och med allt som rör skulderna m.m.
Vid telefonsamtalet så var det inte särskilt mycket frågor kring detta vad jag hade gjort från förra gången. Dock så sa handläggaren att min ansökan var väldigt bra skriven denna gång.
Så därför undrar jag hur arbetet ungefär går till.
Är det en snabb överblick där man tex ser att "Okej, hen har den lönen. och dom lånen.. vi börjar med inledande":
Om det är tex 8/10 som får inledande för att sedan när dom kollar vidare så blir det avslag.
Fick avslag direkt efter samtalet när jag skickade in min första ansökan för lite mer än ett år sedan. Men har gjort en jävla resa med att både jobba på mig själv och med allt som rör skulderna m.m.
Vid telefonsamtalet så var det inte särskilt mycket frågor kring detta vad jag hade gjort från förra gången. Dock så sa handläggaren att min ansökan var väldigt bra skriven denna gång.
Så därför undrar jag hur arbetet ungefär går till.

- Meddelanden
- 228
- Mottagna reaktioner
- 74
- Poäng
- 216
Vad var skälet till avslag första gången ?Hur noggrannt kollar kfm upp en innan inledande?
Så därför undrar jag hur arbetet ungefär går till.![]()
- Meddelanden
- 526
- Mottagna reaktioner
- 397
- Poäng
- 487
Vad var skälet till avslag första gången ?
Det var att jag inte hade tagit tag i mitt spelande mer än bara stängt av mig på spelpaus. Behövde ta ytterligare hjälp för att det ska synas att man verkligen vill bli spelfri, och ej ska sätta sig i samma sits igen.
Sedan en bil jag ägde vid den tidpunkten som var värd runt 50tusen. Det var också med i avslaget.
Vid samtalet så undrade han också varför jag inte tagit kontakt med budget- och skuldrådgivaren i min kommun och pratat igenom min situation och tagit hjälp av hen vid min ansökan.
Vet ej om detta var någon som han tog med i sin helhet om avslag. Var nog mer ett råd till nästa gång.

- Meddelanden
- 228
- Mottagna reaktioner
- 74
- Poäng
- 216
Ok kanske klarar mig då, inget spelberoende, bil värd 10-15000kr o är för tillfället trasig både här o där o i min kommun har rådgivare gått i pension o det fanns ingen ersättare fick ja till svar när ja ringde ditDet var att jag inte hade tagit tag i mitt spelande mer än bara stängt av mig på spelpaus. Behövde ta ytterligare hjälp för att det ska synas att man verkligen vill bli spelfri, och ej ska sätta sig i samma sits igen.
Sedan en bil jag ägde vid den tidpunkten som var värd runt 50tusen. Det var också med i avslaget.
Vid samtalet så undrade han också varför jag inte tagit kontakt med budget- och skuldrådgivaren i min kommun och pratat igenom min situation och tagit hjälp av hen vid min ansökan.
Vet ej om detta var någon som han tog med i sin helhet om avslag. Var nog mer ett råd till nästa gång.![]()

- Meddelanden
- 526
- Mottagna reaktioner
- 397
- Poäng
- 487
Ok kanske klarar mig då, inget spelberoende, bil värd 10-15000kr o är för tillfället trasig både här o där o i min kommun har rådgivare gått i pension o det fanns ingen ersättare fick ja till svar när ja ringde dit![]()
Ah, okej. Ja min bil som jag har nu är värd runt 10papp om jag skulle sälja den till privatperson enligt bilvärderare.
Handläggaren frågade också hur mycket jag åker per dag och jag sa cirkus 2-3 mil beroende på hur arbetet just den dagen ser ut. Så det var lugnt.
Så då är du säker safe med bilen du med.
Typiskt. Men ja, då blir det svårt att kunna ta hjälp därifrån.
fast då har du iaf visat att du velat om dom frågar! 
- Meddelanden
- 472
- Mottagna reaktioner
- 308
- Poäng
- 477
Om det inte finns någon i din kommun har du rätt att kontakta en i närliggande kommun, om det skulle vara av intresse för dig.Ok kanske klarar mig då, inget spelberoende, bil värd 10-15000kr o är för tillfället trasig både här o där o i min kommun har rådgivare gått i pension o det fanns ingen ersättare fick ja till svar när ja ringde dit![]()
- Meddelanden
- 228
- Mottagna reaktioner
- 74
- Poäng
- 216
Ringde grann kommun o dom hade sjukt lång väntetid tid o sa att dom tar SINA invånare först så då gav ja upp och skickade in ansökan själv , får bära eller brista typOm det inte finns någon i din kommun har du rätt att kontakta en i närliggande kommun, om det skulle vara av intresse för dig.
- Meddelanden
- 228
- Mottagna reaktioner
- 74
- Poäng
- 216
Ja vi får se vad dom säger när jag får det efterlängtade samtalet , snart 2 månader sen ja skicka in.Ah, okej. Ja min bil som jag har nu är värd runt 10papp om jag skulle sälja den till privatperson enligt bilvärderare.
Handläggaren frågade också hur mycket jag åker per dag och jag sa cirkus 2-3 mil beroende på hur arbetet just den dagen ser ut. Så det var lugnt.
Så då är du säker safe med bilen du med.
Typiskt. Men ja, då blir det svårt att kunna ta hjälp därifrån.fast då har du iaf visat att du velat om dom frågar!
![]()
Jag är ju sambo o vet inte om det är en nackdel för att få sanering, verkar vara många ensamstående som får beviljat typ
- Meddelanden
- 526
- Mottagna reaktioner
- 397
- Poäng
- 487
Ja vi får se vad dom säger när jag får det efterlängtade samtalet , snart 2 månader sen ja skicka in.
Jag är ju sambo o vet inte om det är en nackdel för att få sanering, verkar vara många ensamstående som får beviljat typ
Kommer säkert gå bra för dig!
Håller tummarna.- Blev medlem
- 6 januari 2021
- Meddelanden
- 962
- Mottagna reaktioner
- 530
- Poäng
- 577
Och om man håller sig under 4000:-…?Extrajobbet kan vara grund för betalplan, en sån stor skillnad bör borgenärer ompröva på.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
De flesta avslagen kommer direkt. Vet inte hur beviljadegraden är, 60%?Hur noggrannt kollar kfm upp en innan inledande?
Så därför undrar jag hur arbetet ungefär går till.![]()
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Det skickas nog in en del ansökningar från folk som nog tycker man är värd en skuldsanering helt enkelt.
Att dom står med miljontillgångar samtidigt brukar försvåra beviljande...
Att dom står med miljontillgångar samtidigt brukar försvåra beviljande...
- Meddelanden
- 57
- Mottagna reaktioner
- 11
- Poäng
- 52
Behöver jag ange summor och vilka långivare som saknas? Eller räcker det att jag uppger att det saknas? Eftersom man släppt allt har jag ingen kontroll på summor och vilka som gått till inkasso och vilka som gått till KFM och vilka som ligger kvar hos originalet.Yttra dig att skulder saknas, annars riskerar du överklagande och omtag för Att fylla med de saknade skulderna
Drar detta yttrande ut på processen tro?
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Behöver jag ange summor och vilka långivare som saknas? Eller räcker det att jag uppger att det saknas? Eftersom man släppt allt har jag ingen kontroll på summor och vilka som gått till inkasso och vilka som gått till KFM och vilka som ligger kvar hos originalet.
Drar detta yttrande ut på processen tro?
Jag skulle angett allt jag kunde.
Ja det lär det göra, men inte lika mycket som eventuella överklaganden och återförvisningar
Jag fick beviljad skuldsanering men fick nu veta att 1 överklagat så nu är det i tingsrätten. Jag har uppgett skulden jag har till dom men ändå har dom inte uppgett den för kfm när dom fått brev. En annan skuld har dom uppgett men inte denna som dom överklagar beslutet om då den inte finns med i saneringen. Dom har godkänt och inte haft invändningar innan men nu överklagat. Dom har också vart sena med att svara på brev från kfm. Nu överklagar dom beslutet. Kan jag bli av med min skuldsanering nu pga detta? Jag har inte gjort något fel och inte kfm heller utan det är ju dom som inte kommit in med skulden som kfm frågat efter.
- Meddelanden
- 228
- Mottagna reaktioner
- 74
- Poäng
- 216
Vilket bolag var det o hur stor skuld ?Jag fick beviljad skuldsanering men fick nu veta att 1 överklagat så nu är det i tingsrätten. Jag har uppgett skulden jag har till dom men ändå har dom inte uppgett den för kfm när dom fått brev. En annan skuld har dom uppgett men inte denna som dom överklagar beslutet om då den inte finns med i saneringen. Dom har godkänt och inte haft invändningar innan men nu överklagat. Dom har också vart sena med att svara på brev från kfm. Nu överklagar dom beslutet. Kan jag bli av med min skuldsanering nu pga detta? Jag har inte gjort något fel och inte kfm heller utan det är ju dom som inte kommit in med skulden som kfm frågat efter.
- Meddelanden
- 472
- Mottagna reaktioner
- 308
- Poäng
- 477
Rent spontant känns det som tingsrätten kommer gå på din och kfms linje då ni gjort allt rätt. Däremot lär ju bolaget få sin skuld inräknad i saneringen men risken att du förlorar saneringen är nog ytterst liten.Jag fick beviljad skuldsanering men fick nu veta att 1 överklagat så nu är det i tingsrätten. Jag har uppgett skulden jag har till dom men ändå har dom inte uppgett den för kfm när dom fått brev. En annan skuld har dom uppgett men inte denna som dom överklagar beslutet om då den inte finns med i saneringen. Dom har godkänt och inte haft invändningar innan men nu överklagat. Dom har också vart sena med att svara på brev från kfm. Nu överklagar dom beslutet. Kan jag bli av med min skuldsanering nu pga detta? Jag har inte gjort något fel och inte kfm heller utan det är ju dom som inte kommit in med skulden som kfm frågat efter.
Det är dock personlig spekulation och ingen evidensbaserad fakta från mitt håll.
- Meddelanden
- 31 755
- Mottagna reaktioner
- 16 682
- Poäng
- 11 977
Jag fick beviljad skuldsanering men fick nu veta att 1 överklagat så nu är det i tingsrätten. Jag har uppgett skulden jag har till dom men ändå har dom inte uppgett den för kfm när dom fått brev. En annan skuld har dom uppgett men inte denna som dom överklagar beslutet om då den inte finns med i saneringen. Dom har godkänt och inte haft invändningar innan men nu överklagat. Dom har också vart sena med att svara på brev från kfm. Nu överklagar dom beslutet. Kan jag bli av med min skuldsanering nu pga detta? Jag har inte gjort något fel och inte kfm heller utan det är ju dom som inte kommit in med skulden som kfm frågat efter.
Det känns ganska osannolikt att det skulle lastas dig att en borgenär inte har bättre koll, det kan dra ut på tiden. I värsta fall (för borgenären) beslutar tingsrätten, skulden är inte med och dom kan se sig prekluderad
Sileo och 22000krVilket bolag var det o hur stor skuld ?
Räknas då denna tid av från saneringen under tiden man inväntar beslutet från tingsrätten? Och betalar man isåfall enligt sin betalplan ändå?Det känns ganska osannolikt att det skulle lastas dig att en borgenär inte har bättre koll, det kan dra ut på tiden. I värsta fall (för borgenären) beslutar tingsrätten, skulden är inte med och dom kan se sig prekluderad
- Meddelanden
- 1 510
- Mottagna reaktioner
- 689
- Poäng
- 667
Tiden börjar räknas redan vid inledande om jag förstått det rätt.Räknas då denna tid av från saneringen under tiden man inväntar beslutet från tingsrätten? Och betalar man isåfall enligt sin betalplan ändå?
Man ska fortsätta att betala enligt betalplanenRäknas då denna tid av från saneringen under tiden man inväntar beslutet från tingsrätten? Och betalar man isåfall enligt sin betalplan ändå?
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jag tror att du kan vara lugn då de inte skött sina åtaganden som de ska och du har gjort vad du ska.Jag fick beviljad skuldsanering men fick nu veta att 1 överklagat så nu är det i tingsrätten. Jag har uppgett skulden jag har till dom men ändå har dom inte uppgett den för kfm när dom fått brev. En annan skuld har dom uppgett men inte denna som dom överklagar beslutet om då den inte finns med i saneringen. Dom har godkänt och inte haft invändningar innan men nu överklagat. Dom har också vart sena med att svara på brev från kfm. Nu överklagar dom beslutet. Kan jag bli av med min skuldsanering nu pga detta? Jag har inte gjort något fel och inte kfm heller utan det är ju dom som inte kommit in med skulden som kfm frågat efter.
Försök att få fram handlingar Na kring skulderna.
- Meddelanden
- 144
- Mottagna reaktioner
- 87
- Poäng
- 237
Samma hände mig, jag uppgav skulden och inkassobolaget för kfm i ansökan men de anmälde aldrig till kfm att de ville vara med i saneringen förrän beslutet redan var taget. DÅ överklagade de och självklart gick tingsrätten på min och kfm:s linje. De överklagade inte mer sen och beslutet gäller ju då från när det togs första gången. Och jag betalade hela tiden enligt betalplan så ingen tid slösades precis.
Det var Alektum och en fjuttig skuld på 4000 typ :-/ Synd för dem :-D
- Meddelanden
- 424
- Mottagna reaktioner
- 83
- Poäng
- 247
Ja är klar typ år 2022 i juli månad, men har anmärkningen kvar tills 2023 i juli, är man helt ren sen när den anmärkningen försvunnit ? Kämpa vidare alla
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.