Vi kanske har samma handläggareTro inte det värsta, håll hoppet uppe. Min handledare tar god tid på sig med varje moment, jag fick inledande efter kanske två/tre veckor av mailande med kompletteringar.

Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Vi kanske har samma handläggareTro inte det värsta, håll hoppet uppe. Min handledare tar god tid på sig med varje moment, jag fick inledande efter kanske två/tre veckor av mailande med kompletteringar.

Just nu verkar det som han plockar ut alla dem som gjort en ansökan via någon av hans hemsidor, vare sej de fått beviljat eller inte.Men alltså sitter han i POIT och väljer ut random personer han vill göra livet surt för? Eller hur väljer han ut sina offer?
Vem är detta?Just nu verkar det som han plockar ut alla dem som gjort en ansökan via någon av hans hemsidor, vare sej de fått beviljat eller inte.
Godtar de att det gått till privata skulder. De ringer mig i morgon om frågor angående skuldsaneringen.Handläggarna brukar vara snabba med att kontrollera löneutbetalningar via Skatteverkets sida som dom har tillgång till. Det har dom gjort med mig iallafall i samband med omprövningar…
Mest troligt kommer dom fråga Dig ang dessa 54tkr som Du fick utbetalt och vad du gjorde med dessa pengar…
Mannen bakom ARS Enterprise. Läs den tråden så får du info.Vem är detta?
Det händer i omgångarär det normalt att KF skickar en förfrågan till ens brevlåda, där de nästan ber en att begära skuldsanering?
Beräknas skuldsanering annorlunda än den beräkning man själv kan göra på KFM hemsida?
Jag får inte på långa vägar fram samma siffror där som handläggaren får fram i sin beräkning trots att jag knappar in exakt samma inkomst/utgifter. Det handläggaren räknat fram ligger flera tusen högre än det jag får fram via hemsidan, och där är ju inte ens buffert medräknat.
Be dom redogöra för summan, vart pengarna betalats ut.Suck fortfarande kvar i detta ärrende.
Ansökte om skuldsanering i december, fick inledande i mars och samma dag det skulle gå igenom så överklagar denna idiot. Skulden är på 144 000 enligt honom :-(
Tingsrätten skickade ärendet tillbaka till kronofogden.
Varit i kontakt med min handläggare på KFM som ger mig svaret som jag tolkar bara är att godkänna denna skuld fast jag tror den är påhittad.
"om skulden inte tas upp i saneringen kan den komma att finnas kvar efter saneringstidens slut. Då behöver jag ta ställning till om det är rehabiliterande att du beviljas sanering då du kommer vara skuldsatt efter saneringens avslut. Syftet med saneringen är att du är helt skuldfri efter fem år.
Vill du bestrida den och få den prövad i domstol kan det också bli svårt med att få sanering då utfallet är osäkert.
Jag har ingen möjlighet att pröva skuldernas eventuella existens om det inte är uppenbart att det är oskäligt att ta med en skuld i en sanering och det sker ytterst sällan.
Varför det sker så sällan är för att inte skapa problem för gäldenären i framtiden och för att vi helt enkelt inte är rätt instans att rättsligt pröva skuldförhållanden. Föreligger det ett utslag som grund för fordran har vi ingen möjlighet alls att undanta skulden utan att det drabbar gälldenären.
Suck!!!! Tycker det är så surt att han ska få pengar när han gör som han gör.
Jag är ju lite ny på detta med skuldsanering , väntar som ni vet på ett beslut om det blir inledande el av slag. En liten fråga , ringde i dag växeln för att höra om något hänt i min ansökan , hon sa att de nu väntar svar från dom bolag som jag har skulder hos , gör man alltså det innan man får ett besked ??
Det är en av sakerna som ingår i processen, efter inledandet skrivs sedan ett förslag till beslut som ska delges alla borgenärer, som sedan har möjlighet att yttra sig över det hela.
Vi har som jag skrev angivit samma inkomster. Dvs inte bara månadslönen.Dom har väl kanske räknat på inkomsten snarare än månadslönen
Före inledande vet dom ju inte att du sökt skuldsanering. De flesta har nog inte tid att sitta och ringa kfm och fråga om sånt löpande på alla gäldenärerVad är det för svar dom vill ha?
Kan borgenärerna inte neka före inledande?
Hej en fråga från en bekant ,
Han har inledande och fick idag brev om yttrande från försäkringskassan. Dem yttrar sig om beviljad sanering eftersom dem anser att personen i fråga uppsåtligen fick för mycket i bostadsbidrag för 2 år sedan. Jag förstår att man förmodligen behöver veta mer detaljerat kanske för att få ett svar?
De ja fått veta är att deras åsikt om felaktig utbetalning inte överensstämmer med verkligheten men att han inte kom någon vart i sin överklagan. sedan dess har han haft en avbetalningsplan med dem som är ganska kort och han har nyligen beviljats bostadsbidrag på nytt. Nu till frågan. Hur tänker man ? Är det tiden imellan som är för kort? dem skriver om uppsåtet men hur är det med dem som blivit döma tex och fått betala skadestånd? får dem aldrig sanering tex. Kanske inte samma jämförelse men om någon kunde gissa sig till en vild gissning hade det varit omtänksamt. För att tillägga han har svarat med ett låååångt mejl gällande situationen som han inte tyckte stämde men i slutändan så har det kanske noll betydelse när försäkringskassan tagit sitt beslut. På vilka grunder kan de bli avslag är egentligen frågan? uppsåtet?
det är just det försäkringskassan skriver att dem bedömt uppenbar uppsåt fast han har ej fått någon anmälanLite rörigt.
Bostadsbidrag blir man beviljad utifrån vissa kriterier om barn, hyra och inkomster. Att det finns tidigare skulder I Bostadsbidrag påverkar inte om man får det igen, då den delen saknar relevans.
Om han blivit återbetalningsskyldig för att han lämnat falska uppgifter eller liknande och kanske åkt dit för bidragsbrott så ligger man dåligt till för skuldsanering ett bra tag. Ekonomiska oegentligheter är bland det sämsta man kan ha med sig till en skuldsaneringansökan. Ännu värre om han missat att ta upp det själv.
Sätt juni 2022 och är det klart innan så ompröva igen.Är det någon här som har koll på det här med sjukskrivning.
Jag blev sjukskriven i somras för äggstockscancer, skickade in om omprövning i stort sett direkt. Har rätt hög betalplan, lite drygt 13000 men får nu ut väldigt lite av min vanliga inkomst så det är omöjligt att hålla betalplanen ens i 3 månader trots buffert, har dessutom haft massor med kostnader för att jag har legat på sjukhus och mediciner. Nyss hörde handläggaren av sig och ville veta när jag kommer börja jobba igen. Jag svarade att det är svårt att veta eftersom jag är mitt inne i en cellgiftsbehandling just nu som pågår till minst slutet av februari. Men hon sa att hon måste ha ett datum för omprövningen, hur ska man kunna svara på det? Jag har rätt dåliga blodvärden just nu så min behandling flyttas troligtvis framåt lite dessutom. Jag frågade om man inte kunde börja betala mer så fort man börjar jobba igen men hon sa att det måste finnas ett datum, är det verkligen så?
Får göra så men problemet blir om jag stöter på komplikationer inte är klar till juni. Aja, det får ordna sig på något sätt också, känns egentligen som det minsta problemet bara jag blir frisk.Sätt juni 2022 och är det klart innan så ompröva igen.
I mitt skuldsaneringsbeslut står det lika, dvs att omprövning bör göras om ekonomin förbättras ”väldigt mycket”, minst 4-5000:-/mån. Skulle jag enbart gå efter den så skulle jag inte ompröva.Jag fick muntligt besked om att dom inte gjorde om beräkningarna förrän inkomsten ökat med 3-4000:- per månad.
Men om detta var före eller efter skatt och ifall detta gällde mig eller om det var något generellt vet jag inte, men handläggaren ville ändå att jag skulle ringa eller maila och berätta om ändringen.
En dag i taget. Bättre att lösa situationen i nuet och sen får det andra komma.Får göra så men problemet blir om jag stöter på komplikationer inte är klar till juni. Aja, det får ordna sig på något sätt också, känns egentligen som det minsta problemet bara jag blir frisk.

Fick själv nämna avgångsvederlag. Hon hade inte kollat själv ( ännu iallafall). Mest frågor hur de uppstått . Och att min nu avlidna man tagit lån i mitt namn på många skulder. Får väl se hur det går.Godtar de att det gått till privata skulder. De ringer mig i morgon om frågor angående skuldsaneringen.
Nervös att detta kan bli ett nej p.g.a att jag betalat dyra privata skulder för tandläkare och annat,istället för att betala inkasso som inte får " plats" i utmätningen.
Ja ser får dom ju göra såklartdet är just det försäkringskassan skriver att dem bedömt uppenbar uppsåt fast han har ej fått någon anmälan
Ja ska man beräkna en tillfällig ändring i betalplanen så behöver man veta vilken period det är förÄr det någon här som har koll på det här med sjukskrivning.
Jag blev sjukskriven i somras för äggstockscancer, skickade in om omprövning i stort sett direkt. Har rätt hög betalplan, lite drygt 13000 men får nu ut väldigt lite av min vanliga inkomst så det är omöjligt att hålla betalplanen ens i 3 månader trots buffert, har dessutom haft massor med kostnader för att jag har legat på sjukhus och mediciner. Nyss hörde handläggaren av sig och ville veta när jag kommer börja jobba igen. Jag svarade att det är svårt att veta eftersom jag är mitt inne i en cellgiftsbehandling just nu som pågår till minst slutet av februari. Men hon sa att hon måste ha ett datum för omprövningen, hur ska man kunna svara på det? Jag har rätt dåliga blodvärden just nu så min behandling flyttas troligtvis framåt lite dessutom. Jag frågade om man inte kunde börja betala mer så fort man börjar jobba igen men hon sa att det måste finnas ett datum, är det verkligen så?
Igen?Hur var det nu igen , om ens partner tar ett billån, kan jag som har saneringen köra den bilen utan problem ? Om den står på den och för försäkring etc
Ja, tror ja ställt frågan förr därav igen. Men hittade inte svaret men då vet ja tackIgen?
Kfm gör inget åt den i alla fall.
Jo fast om det är omöjligt att veta hur länge jag blir sjukskriven hur gör man då? Så fort jag kan börja jobba kommer jag ju betala, men när varken jag eller läkarna vet hur länge jag blir hemma så blir det ju rätt svårt att sätta ett datum.Ja ska man beräkna en tillfällig ändring i betalplanen så behöver man veta vilken period det är för
Då får man uppskatta ett datum eller få omprövning avslagen som det verkar.Jo fast om det är omöjligt att veta hur länge jag blir sjukskriven hur gör man då? Så fort jag kan börja jobba kommer jag ju betala, men när varken jag eller läkarna vet hur länge jag blir hemma så blir det ju rätt svårt att sätta ett datum.
Söka kan du, det kommer inte ändras något dock. Det räknas på 18.50 per mil och elen schablonberäknas på något vis, om man inte värmer upp med el.Tror ni man kan söka omprövning på betalplanen nu när bränslet kostar ca 4:- mer litern än i våras samt att elen blivit dubbelt så dyr? Kostar mig 500:- mer i månaden att köra till jobbet nu samt går elräkningen på 4800 i november istället för 3200 som förra året..
Jag blev tillsagd av min handläggare att höra av mig ifall något dök upp eller ändrades eftersom det var viktigt att inte riskera att få nya skulder, så riskerar du det så kontakta dom och hör vad dom säger.Tror ni man kan söka omprövning på betalplanen nu när bränslet kostar ca 4:- mer litern än i våras samt att elen blivit dubbelt så dyr? Kostar mig 500:- mer i månaden att köra till jobbet nu samt går elräkningen på 4800 i november istället för 3200 som förra året..
Jag är också ny på det här, men så som jag förstått det, så är det inte förrän efter att man fått inledande som skusan kontaktar bolagen man har skulder hos..Jag är ju lite ny på detta med skuldsanering , väntar som ni vet på ett beslut om det blir inledande el av slag. En liten fråga , ringde i dag växeln för att höra om något hänt i min ansökan , hon sa att de nu väntar svar från dom bolag som jag har skulder hos , gör man alltså det innan man får ett besked
Utbetalas en gång om året beroende på när saneringen vann laga kraft.Var kan jag läsa om hur ofta jag får utbetalt om jag har krav på någon som har skuldsanering? Tycker KFs hemsida är helt värdelös, man tycker det borde finnas en uppsjö av information på Mina sidor om min ekonomi men icke.
Vet jag fick en jävla massa papper i omgångar när personen ifråga hamnade hos Kf, sen löneutmätning, sen skuldsanering men det har varit för mkt att hålla ordning på. Var kan jag läsa mig till skulder personen har till mig samt när dessa utbetalas?
Det är det som jag behöver veta lite mer om för jag får större mystiska inbetalningar två ggr om åretUtbetalas en gång om året beroende på när saneringen vann laga kraft.