Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om alla har godkänt betalplanen och inte motsatt sig, är det klart så att man får beslutad skuldsanering? Hur stor är sannolikheten att de sedan överklagar och varför gör de det om de har godkänt betalplan?
Inte helt klart men bra nära.

Några procent

Hjälp!
Behöver svar på mina frågor
Vi är på gång att söka skuldsanering.
Men innan dess vill jag kolla upp lite saker.

1. Vi bor i en hyreslägenhet som är relativt dyr (för att vara Malmö) 16380:-/månad. Bara två vuxna just nu. Sonen som är 19 pluggar på annan ort.
Vi letar billigare boende för fullt. Men vad kan kronofogden kräva? Hur vet man vilken hyra som anses ok/skälig? Kan de neka pga för hög hyra? Om man hamnar under utmätning, vad händer då?

2. Jag är sjukskriven. Mannen arbetslös men har relativt hög A-kassa samt lär få jobb inom snar framtid. Vad händer om jag blir beviljad men inte han. Skulderna står på oss båda?
Vi hörde något om att isåfall får han ta alla skulder men det låter ju helt orimligt.

1 ja du kan bli nekad, googla högsta godtagbara bostadskostnad. Du får upp något från fkassan som man lutar sig mot.
Under utmätning kan man ta hänsyn till den för höga under en tid, kanske 6 månader, under den tiden förutsätts man ordna billigare boende och efter tidsperioden räknar man på högsta godtagbara.

2. Han får betala allt som du inte betalar genom din skuldsanering. Inte hälften. Allt. Ni har ju skrivit på att ni gärna betalar solidariskt och då är det solidariskt som gäller.
Samma sak skulle ju gälla om du eller sambon avlider, då får kvarvarande betala rubbet.

1 ja du kan bli nekad, googla högsta godtagbara bostadskostnad. Du får upp något från fkassan som man lutar sig mot.
Under utmätning kan man ta hänsyn till den för höga under en tid, kanske 6 månader, under den tiden förutsätts man ordna billigare boende och efter tidsperioden räknar man på högsta godtagbara.

2. Han får betala allt som du inte betalar genom din skuldsanering. Inte hälften. Allt. Ni har ju skrivit på att ni gärna betalar solidariskt och då är det solidariskt som gäller.
Samma sak skulle ju gälla om du eller sambon avlider, då får kvarvarande betala rubbet.
Ok, jag har så svårt att fatta
Men tex: jag får ut 11500:-/månad, mannen får ut 41.000:-/månad. Skulden är på 2.8 miljoner, det är lika med 25.000:-/månad.
Säg att jag får skuldsanering, och måste betala 6000:-/månad. Betyder det då att mannen får själv betala resten, dvs 19.000:-/månad?

Men tex: jag får ut 11500:-/månad, mannen får ut 41.000:-/månad. Skulden är på 2.8 miljoner, det är lika med 25.000:-/månad.
Säg att jag får skuldsanering, och måste betala 6000:-/månad. Betyder det då att mannen får själv betala resten, dvs 19.000:-/månad?

Med den inkomsten borde det gå att hantera den kostnaden nästan väl?

Vad han får betala i månaden vet jag inte. Han kommer få betala till skulderna är 0

Om tre månader får mannen en "vanlig A-kassa" (nu har han en inkomstförsäkring) då hamnar han på kanske runt 28.000:- ut. Så då går vi back varje månad.

Så om jag ringer på dagen när det gått 3v till KF:s kundtjänst borde de kunna se om det kommit in en överklagan eller inte? Man har ju inte längre någon handläggare nu

Så om jag ringer på dagen när det gått 3v till KF:s kundtjänst borde de kunna se om det kommit in en överklagan eller inte? Man har ju inte längre någon handläggare nu

3 veckor är ingenting man kan lita på.
Jag hörde av mig efter runt 3 veckor men då fick jag höra att dom hade ett par veckor till att inkomma med något emot att jag skulle få skuldsanering.
Så Jag väntade nog säkert runt 6 veckor innan det var klart, även fast ingen överklagade.
Du har samma som du fick från första början.

3 veckor är ingenting man kan lita på.
Jag hörde av mig efter runt 3 veckor men då fick jag höra att dom hade ett par veckor till att inkomma med något emot att jag skulle få skuldsanering.
Så Jag väntade nog säkert runt 6 veckor innan det var klart, även fast ingen överklagade.
Du har samma som du fick från första början.
Okej för det står ju 3 v från dagens datum i beslutet och även vad hen sa till mig idag att i mitten av december har det löpt ut. Men ja man kanske inte ska hoppas.
Hen sa idag att eftersom jag är beviljad from idag är hen inte längre min handläggare

Okej för det står ju 3 v från dagens datum i beslutet och även vad hen sa till mig idag att i mitten av december har det löpt ut. Men ja man kanske inte ska hoppas.
Hen sa idag att eftersom jag är beviljad from idag är hen inte längre min handläggare
Det trodde jag också, så vart bra besviken när 3 veckor hade gått och man fick vänta ytterligare.
Men kanske beror på om alla har inkommit med sina svar eller inte.
För dom väntar ju in så alla får säga sitt även fast tiden gått ut har jag förstått.
Men du kan säkert andas ut, har det gått så långt som det gjort nu så ska det mycket till att du inte ska få sanering. :)

Aha, min sa att jag kan höra av mig till henne om det är något.
Så tog för givet att hon fortfarande är den jag ska vända mig till när det kommer till frågor osv.
Men då hade jag kanske fel där.

Hjälp!

1. Vi bor i en hyreslägenhet som är relativt dyr (för att vara Malmö) 16380:-/månad. Bara två vuxna just nu. Sonen som är 19 pluggar på annan ort.
Vi letar billigare boende för fullt. Men vad kan kronofogden kräva? Hur vet man vilken hyra som anses ok/skälig? Kan de neka pga för hög hyra? Om man hamnar under utmätning, vad händer då?

2. Jag är sjukskriven. Mannen arbetslös men har relativt hög A-kassa samt lär få jobb inom snar framtid. Vad händer om jag blir beviljad men inte han. Skulderna står på oss båda?
Vi hörde något om att isåfall får han ta alla skulder men det låter ju helt orimligt.
Oj… bor Du ute i Limhamns Sjöstad eller ?!

Nej, det kan ha kommit in till kfm i tid men inte nått rätt avdelning. Jag får ibland post som är 10 dagar gammal som enligt stämplar sett halva landet.

Var intressant vinkel, men det stämmer, dom har inte ett dugg att göra med ärendet efter beslut. Låter som någon var nöjd att avsluta ärendet.

Om tre månader får mannen en "vanlig A-kassa" (nu har han en inkomstförsäkring) då hamnar han på kanske runt 28.000:- ut. Så då går vi back varje månad.
Ah, ja då blir det lång resa om ni inte får sanering. Var det ni som hade blivit blåst på någon bitcoingrej?

Det trodde jag också, så vart bra besviken när 3 veckor hade gått och man fick vänta ytterligare.
Men kanske beror på om alla har inkommit med sina svar eller inte.
För dom väntar ju in så alla får säga sitt även fast tiden gått ut har jag förstått.
Men du kan säkert andas ut, har det gått så långt som det gjort nu så ska det mycket till att du inte ska få sanering. :)

Aha, min sa att jag kan höra av mig till henne om det är något.
Så tog för givet att hon fortfarande är den jag ska vända mig till när det kommer till frågor osv.
Men då hade jag kanske fel där.
Det har de redan gjort och det var gällande godkännande eller om de motsatte sig förslag på betalplanen, där har de chans att säga sitt men de har redan inkommit med svaren och är delgivna dock kan det ta hur lång tid som helst. Så nu är det beslutat att jag ska få skuldsanering och därifrån har de 3v att överklaga om de ex har missat något förstod jag det som nu. Men det är ju en djungel det där

28tkr efter inkomstförsäkring lät högt…? Har inte regeringen återinfört taket nu, dvs max 1200:-/dag eller jag kanske har fel. Har varit i din mans sits exakt och ligger idag på 14 efter skatt, tjoooohoooo…

mannen kommer få betala 25000 även om du betalar 6000 per månad, det du betalar till kronofogden via skuldsanering betalas ut en gång om året och dem ni har skulder hos tar inte hänsyn till det. Så har ni t.ex lån hos Nordea och betalningen är 5000:- per månad så kommer dem kräva honom på 5000:- varje månad. Pengarna de får av dig en gång om året kommer dem räkna som en extraamortering.

Hjälp!

Hjälp!

Skälig hyra för Malmö var 8600:- förra året så er hyra är orimligt hög. Ni kan inte byta ner er inom nuvarande hyresvärds bestånd?

om ni hamnar under utmätning så kommer ni för eller senare att tvingas flytta genom att kronofogden t.ex bara låter er behålla 9000 för hyra och ni kommer inte kunna betala mellanskillnaden med förbehållsbeloppet.

mannen kommer få betala 25000 även om du betalar 6000 per månad, det du betalar till kronofogden via skuldsanering betalas ut en gång om året och dem ni har skulder hos tar inte hänsyn till det. Så har ni t.ex lån hos Nordea och betalningen är 5000:- per månad så kommer dem kräva honom på 5000:- varje månad. Pengarna de får av dig en gång om året kommer dem räkna som en extraamortering.
Är du säker på detta?
I mitt fall så hade jag lån tillsammans med min ex-fru.
När jag ansökte så räknades dessa lån bort helt från mig och bankerna skickade sedan endast räkningar till henne.
Dvs hon fick överta hela skulderna.
Vad som kommer hända med dessa skulder när min sanering är klar vet jag dock inte, men dessa banker kommer inte få något från mig via KF i alla fall.

Är du säker på detta?
I mitt fall så hade jag lån tillsammans med min ex-fru.
När jag ansökte så räknades dessa lån bort helt från mig och bankerna skickade sedan endast räkningar till henne.
Dvs hon fick överta hela skulderna.
Vad som kommer hända med dessa skulder när min sanering är klar vet jag dock inte, men dessa banker kommer inte få något från mig via KF i alla fall.
Ehm det var exakt det jag skrev? Hennes man kommer få hela skulderna…

Dem lär dock inte ha räknats bort från dig, utan ingå i din skuldsanering?

har ett lån med mitt ex. Såfort jag fick inledande så slutade dem skicka avier till mig och började skicka till henne istället på hela månadsbeloppet…

lånet ingår dock i skuldsaneringen så hon betalar ca 2000 i månaden och jag via saneringen ca 1500 i månaden…

har ett lån med mitt ex. Såfort jag fick inledande så slutade dem skicka avier till mig och började skicka till henne istället på hela månadsbeloppet…

lånet ingår dock i skuldsaneringen så hon betalar ca 2000 i månaden och jag via saneringen ca 1500 i månaden

lånet ingår dock i skuldsaneringen så hon betalar ca 2000 i månaden och jag via saneringen ca 1500 i månaden…
Jag kollade igenom den första och andra beräkningen jag fick av KF.

I den första så hade KF tagit bort dom gemensamma lånen helt från saneringen, men på den andra beräkningen som kom ett par månader senare så är dom tillagda igen..

Så du har helt rätt, och det förklarar varför jag fick en andra beräkning med rättelser, jag antar att handläggaren på KF registrerat dessa lån fel första gången.

• Gilla
Reaktioner: lex
Skälig hyra för Malmö var 8600:- förra året så er hyra är orimligt hög. Ni kan inte byta ner er inom nuvarande hyresvärds bestånd?

om ni hamnar under utmätning så kommer ni för eller senare att tvingas flytta genom att kronofogden t.ex bara låter er behålla 9000 för hyra och ni kommer inte kunna betala mellanskillnaden med förbehållsbeloppet.
Vi har kollat med hyresvärden men det finns inget. Var står denna summa, jag har kollat runt men hittade inget.

Vi har kollat med hyresvärden men det finns inget. Var står denna summa, jag har kollat runt men hittade inget.
Alltså vem är Er hyresvärd ?! Går alla objekt via BoplatsSyd eller?
Sätt upp lappar i trapphuset om ett byte inom fastigheten brukar ibland ge gehör….

Ni kan ju kolla ettor & tvåor i nybyggen eller i ”dåliga” områden, så gjorde jag i min stad.

alternativt så får ni utöka ert sökområde till mindre attraktiva kommuner.

när ni väl fått betalningsanmärkningar blir alternativen mycket mindre och vid ev skuldsanering ännu värre

När jag loggar in på KFs hemsida så står det ”Du har inga påbörjade ansökningar”, trots att saneringen är inledd.

Kommer det dyka upp information där eller det är inget som KF använder sig av?

Ni som vet vad de olika borgenärerna sagt om era saneringar, hur har ni fått den informationen?

Hur är det med sambons kostnader när jag ansöker om skuldsanering? Han betalar underhåll för hans dotter, 1823kr per månad, men detta ska tydligen inte räknas med under hans kostnader enligt handläggaren? Stämmer detta?
Han får räkna med kostnader för att ta sig till jobbet, men inte underhållet. Är det korrekt?

När jag loggar in på KFs hemsida så står det ”Du har inga påbörjade ansökningar”, trots att saneringen är inledd.

Ni som vet vad de olika borgenärerna sagt om era saneringar, hur har ni fått den informationen?
Under min sambos ansökningstid visades inga förändringar under hans ansökning på deras hemsida. Sambon fick information genom att maila handläggaren och fråga kontinuerligt vad som skedde i hans ärende.

Under min sambos ansökningstid visades inga förändringar under hans ansökning på deras hemsida. Sambon fick information genom att maila handläggaren och fråga kontinuerligt vad som skedde i hans ärende.
Tack för infon.

angående underhåll så räknas mitt underhåll som en kostnad.

Jag bor ensam och betalar underhåll till exfrun.
Det jag betalar som underhåll är inräknat som kostnader i min skuldsanering.
Okej ja det ingår ju i sambons skuldsanering också.

Min fråga var om det ska tas med som kostnad för hans del i min egen ansökan också. Utgift för resekostnad för honom anges som sagt under hans del av kostnaderna i bådas ansökningar, men inte underhållet.

Som ”påbörjad ansökning” menas inte att Kronofogden påbörjat att ta hand om en ansökning, utan det är om du har påbörjat att göra en ansökan som inte än är inskickad. Håller dock med om att det även skulle kunna stå om Kronofogden påbörjat handlägga ansökningen och i vilket steg den är, osv.

Jaha, då blev man nekad skuldsanering. Vetefan va jag ska ta mig till nu livet känns helt kört. Har man släppt alla skulder till fogden 600k kr och man är fortfarande ung. Kronofogden anser att jag som arbetslös fortfarande kan betala av inom överskådlig tid.. Vet inte va man ska säga, antar bara invänta utmätning snart. Hopplöst.

Jaha, då blev man nekad skuldsanering. Vetefan va jag ska ta mig till nu livet känns helt kört. Har man släppt alla skulder till fogden 600k kr och man är fortfarande ung. Kronofogden anser att jag som arbetslös fortfarande kan betala av inom överskådlig tid.. Vet inte va man ska säga, antar bara invänta utmätning snart. Hopplöst.
Låt det gå en tid och sök igen.
De 600000 kr blir snabbt till en mycket högre summa med räntepåslag.

Gör en ny ansökan såfort du skaffat ett arbete på 100%. Är nog svårt att få igenom en skuldsanering som ung och arbetslös, blir ju isåfall ett nollbeslut till borgenärerna och kronofogden lär ju inte anta att någon som är ung och arbetsför kommer vara arbetslös resten av livet.

Hr har ni gjort för att få reda på om någon har överklagat beviljad skuldsanering? Får inte några tydliga besked om hur jag går tillväga... Kundtjänst var tveksamt om de kunde se så hur håller man koll?

Hr har ni gjort för att få reda på om någon har överklagat beviljad skuldsanering? Får inte några tydliga besked om hur jag går tillväga... Kundtjänst var tveksamt om de kunde se så hur håller man koll?
Jag fick brev från KF under inledande att "xx har invänt mot din skuldsanering" och en kopia på brevet dom skickat.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp