Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Okej tack för svar men som detta medecinskt invalidetets ersättning ett engångsbelopp skattefritt från AFA och dom skulle inte kunna se det utan att dom ringer och frågar eller att man själv ringer och talar om det . ( och nej jag ska absolut göra rätt för mig och ringa )
Mest intresserad för när man läser visa lagar så kan inte kf utmäta det men hittar inget om just skuldsanering och AFA ersättning för invaliditet ?

Skuldsanering kan inte utmäta något alls punkt.

Klart dom gör, dom gör ju tillgångskontroll på bankkonton då måste dom ju se saldo på kontinenten för att avgöra det
Under inledande kan de be dig om att få in uppgifter men de utför inga kontroller då de inte har lagstöd för det.

Behöver man vänta in att skulderna hamnar hos kf innan man kan ansöka om sanering?

Hej skulle behöva ett råd och era åsikter .
Har skulder på 900’ ca varav 780’ synligt är så trött på att jaga pengar varje månad för att de ska gå runt.
Har försökt att samla lån men inga erbjudanden . 12,7 och 10ff
Jag klarar mig precis varje månad då jag snålar och köper bara de viktigaste. Har 340’ i årsinkomst och jämkar också .

tänker fram och tillbaka om att söka skuldsanering men vet inte alltså , hur hade ni gjort ? Vad är för o nackdelar med att söka ?

har börjat läsa i skuldsaneringstråden men den är ju såå många sidor …

Skuldsanering är numera lättare att leva under än innan. Det blir dock tuffa år.
Det är kanske inte så lätt heller att få skuldsanering än man tror.
Med din belåningsgrad tror jag det blir svårt med samlingslån med bra villkor. Med lång återbetalning (15år) bör du kunna komma ner till 8000kr i lånekostnader per månad. Beroende på vad du får ut efter skatt kan du räkna om det är värd det.
Rekommenderar att du tar kontakt med en skuldrådgivare i din kommun. De kan hjälpa dig att få fram en bra ekonomisk plan.

Hej skulle behöva ett råd och era åsikter .
Har skulder på 900’ ca varav 780’ synligt är så trött på att jaga pengar varje månad för att de ska gå runt.
Har försökt att samla lån men inga erbjudanden . 12,7 och 10ff
Jag klarar mig precis varje månad då jag snålar och köper bara de viktigaste. Har 340’ i årsinkomst och jämkar också .

tänker fram och tillbaka om att söka skuldsanering men vet inte alltså , hur hade ni gjort ? Vad är för o nackdelar med att söka ?

har börjat läsa i skuldsaneringstråden men den är ju såå många sidor …
Jag hade sökt skuldsanering med dom förutsättningarna. Tror en budget och skuldrådgivare skulle säga samma sak.

Vad är orsaken till skuldsättningen och hur länge har du varit skuldsatt?

Det är ingen dans på rosor att leva med skuldsanering men det blir under en begränsad tid av ens liv jämfört med att kanske vara skuldsatt i dubbla tiden.

Jag hade sökt skuldsanering med dom förutsättningarna. Tror en budget och skuldrådgivare skulle säga samma sak.

Vad är orsaken till skuldsättningen och hur länge har du varit skuldsatt?

Det är ingen dans på rosor att leva med skuldsanering men det blir under en begränsad tid av ens liv jämfört med att kanske vara skuldsatt i dubbla tiden.
Tack ,
De har varit sedan -14 ungefär separation och jävligt taskiga gubbar så inget spel el så utan mest överlevnad .
Men skrämmande hur snabbt man kommer upp i dessa summor .

Är det något man behöver tänka på innan man skickar in sin ansökan? Nåt man helst behövde göra innan? Hur har ni som fått godkänd sanering gjort?

Är det något man behöver tänka på innan man skickar in sin ansökan? Nåt man helst behövde göra innan? Hur har ni som fått godkänd sanering gjort?

Tanken är att man ska ha gjort allt man kan för att betala sina skulder.

Har under dessa månader separerat flyttat ihop med en annan person. Har skuldsanering. Jag fyllde i om allt med tanke på ändring av hyra etc. Fick en liten höjning av belopp. Nu är det så att personen jag bor med nu, hens barn har fått jobb och jobbat i drygt 2 månader. Hur stor är risken att min sanering hävs om detta uppdagas ? Hen letar lägenhet snarast.

Liksom kollar inkasson allas inkomster per automatik i en lägenhet ?
Tacksam för svar då jag funderar på att flytta själv ut annars då jag verkligen inte orkar få en ändring där jag får ge säg hela min lön till sanering.

Har under dessa månader separerat flyttat ihop med en annan person. Har skuldsanering. Jag fyllde i om allt med tanke på ändring av hyra etc. Fick en liten höjning av belopp. Nu är det så att personen jag bor med nu, hens barn har fått jobb och jobbat i drygt 2 månader. Hur stor är risken att min sanering hävs om detta uppdagas ? Hen letar lägenhet snarast.

Tacksam för svar då jag funderar på att flytta själv ut annars då jag verkligen inte orkar få en ändring där jag får ge säg hela min lön till sanering.
Inkassobolagen har självklart ingen rätt att kontrollera (dvs ta kreditupplysning) på andra person som inte själva har skulder hos dom…

Det dock kan ha synpunkter på är att kontrollera offentliga uppgifter såsom folkbokföringen och då notera att det bor 3 vuxna på adressen och kanske då begära omprövning…

Har dom redan räknat på att ni är 3 som delar på hyran är det absolut inga problem

Den sanering kan inte hävas på de grunderna men borgenärerna kan begära om omprövning och din sanering kan förlängas med upp till två år.
Det är alltid bäst att själv ompröva vid förändringar.

Den sanering kan inte hävas på de grunderna men borgenärerna kan begära om omprövning och din sanering kan förlängas med upp till två år.
Det är alltid bäst att själv ompröva vid förändringar.

Varför skulle det inte kunna upphävas?
Att ha högre betalningsutrymme än man angett är nog inte så ovanligt anledning

Varför skulle det inte kunna upphävas?
Att ha högre betalningsutrymme än man angett är nog inte så ovanligt anledning
Om du själv gör omprövning vid ökat betalningutrymme så har du gjort rätt för dig och då kan inte saneringen hävas väl ?

Om du själv gör omprövning vid ökat betalningutrymme så har du gjort rätt för dig och då kan inte saneringen hävas väl ?

Det stämmer, jag tolkar dock frågan som att hen inte tänkte göra ngt själv, och då blir det omprövning från borgenär och då kan det upphävas om det vill sig illa

Det stämmer, jag tolkar dock frågan som att hen inte tänkte göra ngt själv, och då blir det omprövning från borgenär och då kan det upphävas om det vill sig illa
Okej då förstår jag.
Jag tolkade det som att hon ville ha råd.

Och sen är det väl så att om "olyckan" är framme och man behöver ta försäkringen i anspråk så kan ersättningen reduceras eller helt utebli. Detta tillvägagångssätt att låta någon annan stå för sitt fordon är inget okänt fenomen för försäkringsbolagen...

Och sen är det väl så att om "olyckan" är framme och man behöver ta försäkringen i anspråk så kan ersättningen reduceras eller helt utebli. Detta tillvägagångssätt att låta någon annan stå för sitt fordon är inget okänt fenomen för försäkringsbolagen...
@Terry_ Kan en del om saken

Att som stå som ägare på en bil du inte äger.
Som detta exemplet, att barnet skriver bilen på sin förälder, när det är barnet som är den egentliga ägaren.

Det stämmer. Det heter försäkrat intresse.

Man ska ha en sak med sig. På försäkringsbolag jobbar en drös poliser och utredare och dom får alltid reda på om någon annan brukar bilen än den som står på försäkringen.

Konsekvensen blir som någon skrev nedskriven ersättning.

Det stämmer. Det heter försäkrat intresse.

Man ska ha en sak med sig. På försäkringsbolag jobbar en drös poliser och utredare och dom får alltid reda på om någon annan brukar bilen än den som står på försäkringen.

Konsekvensen blir som någon skrev nedskriven ersättning.
Bör väll även kunna räknas som försäkringsbedrägeri?
Bedrägeri kan de fall under

Det stämmer. För några veckor sedan var jag på en trafikolycka i jobbet. En 18-aring som smällde med sin fars bil. Inte ett öre får dom då den inte var försäkrad för att en 18-aring skulle köra den. Ny BMW i
miljonklassen.

Tack ,
De har varit sedan -14 ungefär separation och jävligt taskiga gubbar så inget spel el så utan mest överlevnad .
Men skrämmande hur snabbt man kommer upp i dessa summor .

Du kan ju fylla i ett test på kronofogden för att få en fingervisning om du kvalificerar dig för en skuldsanering samt besöka en budget och skuldrådgivare. Det låter iaf som att du har en ganska hög belåning med tanke på din inkomst, sen är det ju inte det som avgör men ändå.

Är det många olika lån? Höga räntor? Har du gjort något för att försöka komma till rätsida med ekonomin?

Hej hej:)
Har följt denna tråd några veckor nu sen jag tog beslutet att ansöka om skuldsanering 3/2 och har just pratat med en handläggare på KF som ville stämma av min ansökan. Såå nervös nu om jag kommer få inledande eller ej!
Har hamnat i loopen "låna för att betala lån"..
Men from feb har jag släppt alla lån till inkasso /fogden och som @Zoolie skrev: skrämmande hur man hur snabbt man kommer upp i dessa summor
Å sjukt att man ens kan det men men.. så är det

Du kan ju fylla i ett test på kronofogden för att få en fingervisning om du kvalificerar dig för en skuldsanering samt besöka en budget och skuldrådgivare. Det låter iaf som att du har en ganska hög belåning med tanke på din inkomst, sen är det ju inte det som avgör men ändå.

Är det många olika lån? Höga räntor? Har du gjort något för att försöka komma till rätsida med ekonomin?
De har jag gjort och de står att jag kan vara kvalificerad till att få de.
3 lite större lån de ena är ju remember med skitränta de andra 6% sen har lite skitlån som jag betar av…

de försöker jag varje dag att göra och gör så gott jag kan .

Kommer ansöka om skuldsanering inom kort är det lättare att blir beviljad om man tar med skuldrådgivare och budget med i ansökan

Kommer ansöka om skuldsanering inom kort är det lättare att blir beviljad om man tar med skuldrådgivare och budget med i ansökan
Det sägs så men många har fått skuldsanering utan hjälp från budget och skuldrågivare.

Det stämmer. För några veckor sedan var jag på en trafikolycka i jobbet. En 18-aring som smällde med sin fars bil. Inte ett öre får dom då den inte var försäkrad för att en 18-aring skulle köra den. Ny BMW i
miljonklassen.
Undrar om pappan tycker att retroaktiv abort vore bra.

Hej!
Vad exakt händer under inledande fasen? Det står bara att de gör en mer utförlig utredning typ.
Begär de tex kontoutdrag etc?
Och om man betalat tillbaka privata lån med vinstpengar från försäljning av hus (innan man sökte skuldsanering), kontaktar de den personen?

Senast ändrad:
Hur fungerar det med löneutmätningen under den tiden man ansöker om skuldsanering? Jag läste nånstans för längesedan att man pausar den tills beslut tas.

Hur fungerar det med löneutmätningen under den tiden man ansöker om skuldsanering? Jag läste nånstans för längesedan att man pausar den tills beslut tas.
Det pausar Bara om du får inledande annars fortsätter löneutmätningen som vanligt

Hej!
Vad exakt händer under inledande fasen? Det står bara att de gör en mer utförlig utredning typ.
Begär de tex kontoutdrag etc?
Och om man betalat tillbaka privata lån med vinstpengar från försäljning av hus (innan man sökte skuldsanering), kontaktar de den personen?
Nej det kontaktas ingen annan än dig. Däremot kan du behöva visa underlag på saker och ting.

All verkställighet löper på för fullt till inledande.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp