- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Jag håller med känns svårare och svårare.Det är tragiskt, om man vill spara men måste ”konsumera” upp allt man får varje lön. Suck!
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Jag håller med känns svårare och svårare.Det är tragiskt, om man vill spara men måste ”konsumera” upp allt man får varje lön. Suck!
Instämmer med er. Det blir svårare med tiden, men än går det ju. Tror ni det finns möjlighet för oss att få e accepterad omprövning om detta eskalerar tillräckligt? Eller kommer det bara hänvisas till att vi borde klara detta med dem betalningsfria månaderna?Jag håller med känns svårare och svårare.
Det måste nog komma en nytt beslut om förbehållsberäkning för att detta skall kunna ändras.Instämmer med er. Det blir svårare med tiden, men än går det ju. Tror ni det finns möjlighet för oss att få e accepterad omprövning om detta eskalerar tillräckligt? Eller kommer det bara hänvisas till att vi borde klara detta med dem betalningsfria månaderna?

Förmodligen så kommer det hänvisas till buffert och betalningsfri månad.Instämmer med er. Det blir svårare med tiden, men än går det ju. Tror ni det finns möjlighet för oss att få e accepterad omprövning om detta eskalerar tillräckligt? Eller kommer det bara hänvisas till att vi borde klara detta med dem betalningsfria månaderna?
Ja, det är högst troligt att det blir så iaf inom den närmaste tiden.Förmodligen så kommer det hänvisas till buffert och betalningsfri månad.

Tycker absolut man borde komma över förbehållsbeloppet , vi som har löneutmätning och inte ha fria månader får det tuffare även om i går runt ! Får planera betydligt mer med inköpen nuFörmodligen så kommer det hänvisas till buffert och betalningsfri månad.
Å då har du ändå inte maxbeslut… DOM tycker jag synd om nuTycker absolut man borde komma över förbehållsbeloppet , vi som har löneutmätning och inte ha fria månader får det tuffare även om i går runt ! Får planera betydligt mer med inköpen nu
Nej det är ju en form av behandling så det ska kännas lite så att man blir bättre på att vårda sin ekonomi.Ja, det är högst troligt att det blir så iaf inom den närmaste tiden.
Dock med konsekvensen att eventuella oförutsedda händelser (som mina glasögon, ca 11kkr) gör att bufferten blir nästan obefintlig.
Marginalen krymper...
Men vem har sagt att det skall vara enkelt med skuldsanering?
Ja precis ! Fast jag har nästan maxbeslut idag , jämkar linje och dom har även satt ett par tusen extra som dras om det går ! Men visst jag får behålla Mars och juni som är kanon löner och ger 15k extra ! Tog bort jämkningen efter Handelsbanken försvann så blir återbäringen 50k varje år i april som minskar saldot istället !Å då har du ändå inte maxbeslut… DOM tycker jag synd om nu
Jag är lite trött här ... men, har du löneutmätning idag - men får behålla hela din lön i mars och juni?Ja precis ! Fast jag har nästan maxbeslut idag , jämkar linje och dom har även satt ett par tusen extra som dras om det går ! Men visst jag får behålla Mars och juni som är kanon löner och ger 15k extra ! Tog bort jämkningen efter Handelsbanken försvann så blir återbäringen 50k varje år i april som minskar saldot istället !
Har löneutmätning idag ! Men får bonus i mars och även semester ersättningen i juniJag är lite trött här ... men, har du löneutmätning idag - men får behålla hela din lön i mars och juni?
och eftersom jag inte har Max beslut får man behålla domAhh, men då fattar jagHar löneutmätning idag ! Men får bonus i mars och även semester ersättningen i junioch eftersom jag inte har Max beslut får man behålla dom

Det är Regeringen som fattat beslutet om Bostadsbidraget och då måste KF följa det beslutet och reglera därefter.Nån som vet om kronofogden nämt att höja förbehållsbeloppen nu när det är så extremt dyrt med allt ? För såg dom höjt bostadsbidraget året ut nu ju
Helt riktigt ! Får hoppas regeringen gör något dåDet är Regeringen som fattat beslutet om Bostadsbidraget och då måste KF följa det beslutet och reglera därefter.
Det är ju inte heller KF som fastställer förbehållsbeloppet utan det gör Socialtjänstförordningen om inte jag minns fel…
för det skulle nog behövas 
Absolut , men det är ju alldeles för lågt om man jämför priserna mot dåKronofogden har en nytt förbehållsbelopp
Jag tror de tog beslutet långt innan kriget i Ukraina osv.
Detta är också bra läsning:
![]()
Lagändring i juni påverkar ärende om skuldsanering redan nu
Från och med juni nästa år får barnfamiljer med löneutmätning mer kvar i plånboken. Orsaken är en lagändring. Men redan nu påverkar ändringen ärenden ...kronofogden.se

Man skulle ju lätt kunnat öka det med 10 -15 % så hade det varit mer rättvist kan jag tyckaKronofogden har en nytt förbehållsbelopp
Jag tror de tog beslutet långt innan kriget i Ukraina osv.
Detta är också bra läsning:
![]()
Lagändring i juni påverkar ärende om skuldsanering redan nu
Från och med juni nästa år får barnfamiljer med löneutmätning mer kvar i plånboken. Orsaken är en lagändring. Men redan nu påverkar ändringen ärenden ...kronofogden.se
Man skulle ju lätt kunnat öka det med 10 -15 % så hade det varit mer rättvist kan jag tycka

Hej!
Den stigande inflationen i Svergie på både livsmedel och drivmedel m.m. hur påverkas ni av det under skuldsaneringen?
Jag själv känner att det börjar ta hårt och börjar bli irriterad över alla skenade kostnader nu under saneringen.. Min skuldsanering blir klar i december 2025, och ska alla priser öka överallt blir ju detta ohållbart i längden. Speciellt med bränsle då man får 18.50:- i ersättning.. När priserna ligger lååångt över det idag.
Det är Regeringen som fattat beslutet om Bostadsbidraget och då måste KF följa det beslutet och reglera därefter.
Det är ju inte heller KF som fastställer förbehållsbeloppet utan det gör Socialtjänstförordningen om inte jag minns fel…
Kan däremot tycka dom som har löneutmätning som inte ha några fria månader borde kunna få nått extra !Spännande att se om dom gör nån ändring för skuldsanering, en del av det hela är ju att man ska lära sig hantera ekonomin själv. De som inte har skuldsanering påverkas också av höjda priser och får hantera det utan extra tillägg vilket inte är så lätt för låginkomsttagare
Det får man tycka. Gjordes ju någon special för höga elpriset i vinter. Missbrukade ganska omfattande det.Kan däremot tycka dom som har löneutmätning som inte ha några fria månader borde kunna få nått extra !
Du får behålla allt över det belopp som du ska betala in enligt betalplanen.Hej alla,
Ni som fått skuldsanering. Vad händer under de månader då lönen är lite högre, jag jobbar inom ett yrke där man får provision och bonusar. Räknas detta också in eller kan man behålla det som är utöver min fasta lön (som är över 30k)?
Har du skuldsanering?Ja precis ! Fast jag har nästan maxbeslut idag , jämkar linje och dom har även satt ett par tusen extra som dras om det går ! Men visst jag får behålla Mars och juni som är kanon löner och ger 15k extra ! Tog bort jämkningen efter Handelsbanken försvann så blir återbäringen 50k varje år i april som minskar saldot istället !
Maxbeslut är när du får behålla en viss summa på lönen och resten går till kf.Har du skuldsanering?
Vad är maxbeslut?
Nej det har han inteHar du skuldsanering?
Vad är maxbeslut?
StämmerHej alla
Jag skulle behöva svar från någon kunnig person beträffande skuldsanering
Jag är 49 år gammal och har idag nästan 3 miljoner kronor i skulder hos kronofogden. Jag har haft löneutmätning i över tre år och jag känner att jag måste få ordning på mitt liv och skuldsanering är den enda utvägen. Jag tjänar idag cirka 50,000 i månaden. Jag tänkte använda mig av skuldsanerarna eller göra det själv, vad rekommenderar ni? På kronofogdens hemsida står det
Från att vi tar emot din ansökan tills du får besked om att vi går vidare med ansökan eller avslår den
2Månader
Innebär det att man får upphävd löneutmätning efter två månader om de går vidare med ansökan och man betalar på egen hand under "testperioden" innan man ev får godkänd sanering efter 7 mån eller hur går det till? tack
Du ska inte ta hjälp av skuldsanerarna, det är en tjänst du betalar för och helt onödigt. Ta kontakt med din kommuns budget och skuldrådgivare, det är gratis och de kan hjälpa dig med ansökan. Är enkelt att göra det själv också. Om du får besked om inledande skuldsanering så upphävs utmätningen och du betalar till KF själv, får du avslag så fortsätter utmätning igen.Hej alla
Jag är 49 år gammal och har idag nästan 3 miljoner kronor i skulder hos kronofogden. Jag har haft löneutmätning i över tre år och jag känner att jag måste få ordning på mitt liv och skuldsanering är den enda utvägen. Jag tjänar idag cirka 50,000 i månaden. Jag tänkte använda mig av skuldsanerarna eller göra det själv, vad rekommenderar ni? På kronofogdens hemsida står det
Från att vi tar emot din ansökan tills du får besked om att vi går vidare med ansökan eller avslår den
2Månader
Innebär det att man får upphävd löneutmätning efter två månader om de går vidare med ansökan och man betalar på egen hand under "testperioden" innan man ev får godkänd sanering efter 7 mån eller hur går det till? tack
Tack! Man har anmärkning i 5 år har jag hört (förutsatt att saneringen pågår i 5 år) vad händer om man skulle avbryta saneringen och betala allt i ett bräde? då har man väl knappast kvar anmärkningen en tid efter det? vore orimligt. den ska ju bara finnas så länge saneringen pågårDu ska inte ta hjälp av skuldsanerarna, det är en tjänst du betalar för och helt onödigt. Ta kontakt med din kommuns budget och skuldrådgivare, det är gratis och de kan hjälpa dig med ansökan. Är enkelt att göra det själv också. Om du får besked om inledande skuldsanering så upphävs utmätningen och du betalar till KF själv, får du avslag så fortsätter utmätning igen.
Man har alltid anmärkning i 5 år oavsett hur lång betalplan du har.Tack! Man har anmärkning i 5 år har jag hört (förutsatt att saneringen pågår i 5 år) vad händer om man skulle avbryta saneringen och betala allt i ett bräde? då har man väl knappast kvar anmärkningen en tid efter det? vore orimligt. den ska ju bara finnas så länge saneringen pågår
Just det har jag också funderat över. Från när räknas anmärkningen börja ticka i så fall?vad händer om man skulle avbryta saneringen och betala allt i ett bräde? då har man väl knappast kvar anmärkningen en tid efter det
Tack! Man har anmärkning i 5 år har jag hört (förutsatt att saneringen pågår i 5 år) vad händer om man skulle avbryta saneringen och betala allt i ett bräde? då har man väl knappast kvar anmärkningen en tid efter det? vore orimligt. den ska ju bara finnas så länge saneringen pågår
Skuldsaneringsanmärkningen räknas fr det datum man får inledande.Just det har jag också funderat över. Från när räknas anmärkningen börja ticka i så fall?
Från inledandets början? När skulden/skulderna slutbetalades?
Skuldsaneringsanmärkningen räknas fr det datum man får inledande.
Vad drar de nu på lönen.Hej alla
2Månader
Jag sökte själv men ett alternativ är budget och skuldrågivare.Hej alla
2Månader