Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då behöver jag inte vara orolig med andra ord eftersom hon kommer att gå på timmar. Hon var nämligen på intervju på ett äldreboende alldeles nyss (hon är undersköterska) och ska skolas in till veckan på boendet och sedan gå på timmar. Som alla vet när det gäller äldreomsorgen och timvikarie så kan timmarna man får gå i vågor varje månad, allt från kanske trettio timmar till åttio-nittio timmar till ingenting alls nästan.

Så länge hon är timvikarie behöver vi alltså inte skicka in någon omprövning utan det ska göras först när hon får en anställning på låt oss säga 70-80% minst?

Då behöver jag inte vara orolig med andra ord eftersom hon kommer att gå på timmar. Hon var nämligen på intervju på ett äldreboende alldeles nyss (hon är undersköterska) och ska skolas in till veckan på boendet och sedan gå på timmar. Som alla vet när det gäller äldreomsorgen och timvikarie så kan timmarna man får gå i vågor varje månad, allt från kanske trettio timmar till åttio-nittio timmar till ingenting alls nästan.

Så länge hon är timvikarie behöver vi alltså inte skicka in någon omprövning utan det ska göras först när hon får en anställning på låt oss säga 70-80% minst?
Räkna på ett snitt om sex månader.

Du har nog inte riktigt förstått… löneutmätning eller skuldsanering = du betalar ungefär samma månadsbelopp. Du betalar inte på bägge. Så jag förstår inte riktigt ditt problem. Kör på utmätning ett tag och sök igen så ska du se det går vägen.
Nej jag fattar att man inte betalar både, men att få en löneutmätning är ju mycket jobbigare. Min chef kommer ju få reda på det då också till exempel.

Nej jag fattar att man inte betalar både, men att få en löneutmätning är ju mycket jobbigare. Min chef kommer ju få reda på det då också till exempel.
Min chef fick inte reda på något när jag hade löneutmätning. Det är lönekontoret som får den informationen.
Nu jobbar jag inom en stor organisation så det kan såklart vara annorlunda på en mindre arbetsplats.

Sen är det ju tyvärr som så att man kan komma till ett läge där det inte finns något alternativ till att släppa allt till KF som det var i mitt fall.
Läget efter jag släppt var betydligt bättre än innan, såväl mentalt som ekonomiskt.

Din chef får inte alls veta. Det är lönekontoret som får uppgiften. Dom ska absolut inte säga nått till din chef.

Min chef fick inte reda på något när jag hade löneutmätning. Det är lönekontoret som får den informationen.
Nu jobbar jag inom en stor organisation så det kan såklart vara annorlunda på en mindre arbetsplats.
Jag jobbar inom Stockholm stad så får väll hoppas att chefen inte ser det heller då.

En dum fråga.
Kan man få en betalningsanmärkning tiden mellan inledande och beslut på en skuld som ingår i skuldsaneringen?

Jag jobbar inom Stockholm stad så får väll hoppas att chefen inte ser det heller då.
Har svårt att tro att din chef får veta nått. Är ju troligen inte han som betalar ut dina löner utan det sker fr löekontoret/löneadministratören.

Men en fråga. Vad skulle ske om man har skulder hos KF och man säger upp sig och reser till Thailand och jobbar där och får betalt till ett thailändsktkonto tror ni?

Din chef får inte alls veta. Det är lönekontoret som får uppgiften. Dom ska absolut inte säga nått till din chef.
Skriv inte sånt som du inte är säker på.
Klart chefen kan få reda på en sådan sak, oftast ska chefer godkänna sina anställdes löner varje månad om inte annat. Och då ser dom allt som är med.

Det kan ju vara så att chefen ska godkänna sina anställdas löner och då ser dom allt som är med. Men det är ju såklart olika hur det går till för arbetsplats till arbetsplats.
I kommunen där jag jobbar så det enda chefen godkänner innan hon skickar till löne är om jag tex tagit upp extratid i vårt schemaprogram. Hon ser inget om hur min löneutb kommer se ut.

I kommunen där jag jobbar så det enda chefen godkänner innan hon skickar till löne är om jag tex tagit upp extratid i vårt schemaprogram. Hon ser inget om hur min löneutb kommer se ut.
Det kan som sagt variera från arbetsplats till arbetsplats.
Men att säga att det INTE är så är fel.
Hur vet du att hon inte ser din lön?

Skriv inte sånt som du inte är säker på.
Klart chefen kan få reda på en sådan sak, oftast ska chefer godkänna sina anställdes löner varje månad om inte annat. Och då ser dom allt som är med.
Jag är då hundra säker hur det var för min del. Min chef godkänner inga löneutbetalningar men däremot godkänner hon ev extratid jag lagt in i det schemaprogram vi har. Där finns inga siffor med. Bara arbetat tid. Förstår att det på en liten arbetsplats kan vara annorlunda.

Det kan som sagt variera från arbetsplats till arbetsplats.
Men att säga att det INTE är så är fel.
Hur vet du att hon inte ser din lön?
Jag vet att det är så det fungerar där jag jobbar. Det enda min chef kan se o vet är den månadslön jag har. Inget annat.

Såg nu att jag inte va riktigt vaken imorse. Sorry! Jag pratade om en omprövning av skuldsanering.

Skickade in min omprövning av skuldsanering den 13 Maj och dem började jobba med den idag/de kommande dagarna enligt "väntetider" sidan. Någon som har erfarenhet av hur lång tid handläggningstiden på omprövningar brukar vara? :)
Beror på belastning men mellan 2-3 månader brukar det ta, lycka till

Det ska vara en bestående förändring över tid. Om du någon gång tjänar lite mycket vid fast anställning gör inget. Men om du får säg en löneökning på 3.500kr, det ska omprövas. Jag själv rapporterar in alla förändringar, upp eller ner. Transparens och ärlighet kommer man längst med.
Jag håller med då man har mycket att förlora om man inte är ärlig.

Så är det inte alltid då chefen kan på vissa arbetsplatser attestera lönerna.

Jag fick avslag. Hon jag pratade med verkade väldigt ung och ny. Så vet ej om det påverkade. Så vet inte vad som är smartast om man ska överklaga eller bara ansöka på nytt igen. Man kan väll ansöka hur många gånger som helst?
Ja du kan ansöka hur många som helst men kolla vad de påpekar och ändra på det, så ser kronofogden att du agerar och får beviljad snabbare.

Jag är då hundra säker hur det var för min del. Min chef godkänner inga löneutbetalningar men däremot godkänner hon ev extratid jag lagt in i det schemaprogram vi har. Där finns inga siffor med. Bara arbetat tid. Förstår att det på en liten arbetsplats kan vara annorlunda.
Vad har ni för lönesystem?

Så är det inte alltid då chefen kan på vissa arbetsplatser attestera lönerna.
Kan tänka mej iaf att det handlar om mindre arbetsplatser. Har svårt att se att en ensam chef sitter o attesterar flera hundra löner.
Så är det iaf inte i min kommun. Lönerna sköts av löneadministrationen. Det enda min chef gör är att godkänna övertid o semestrar som vi som arbetstagare lagt in vårt löne/schemasystem.

Kan tänka mej iaf att det handlar om mindre arbetsplatser. Har svårt att se att en ensam chef sitter o attesterar flera hundra löner.
Så är det iaf inte i min kommun. Lönerna sköts av löneadministrationen. Det enda min chef gör är att godkänna övertid o semestrar som vi som arbetstagare lagt in vårt löne/schemasystem.
Absolut så är det.

Samma för mig.

Vissa på forumet:
"-Jag fick avslag... Jag ansöker direkt igen istället för att ändra på det jag fick avslag för och ansöka om några månader eller ett år"

Också vissa på forumet:
"-Jag fattar inte hur jä**a lång tid det tar för KFM att gå igenom ansökningar! Under all kritik!!"

Beror på belastning men mellan 2-3 månader brukar det ta, lycka till
Nu hoppas jag att du missförstår mig... :) Jag vet om att det är ett par månaders väntetid men när dem väl börjat handlägga det så är det väll inte 2-3 månader? Står på väntetider sidan hos kronofogden:
"Från att vi tar emot din ansökan om omprövning tills vi fattar beslut och meddelar parterna - 4 månader"

Har nu väntat 3.5 månad och dem började handlägga den under den här veckan. Då kan det ju inte vara 2-3 månader till? Håller tummarna för att jag har rätt och inte du... för min ekonomis skull :)

Nu hoppas jag att du missförstår mig... :) Jag vet om att det är ett par månaders väntetid men när dem väl börjat handlägga det så är det väll inte 2-3 månader? Står på väntetider sidan hos kronofogden:
"Från att vi tar emot din ansökan om omprövning tills vi fattar beslut och meddelar parterna - 4 månader"

Har nu väntat 3.5 månad och dem började handlägga den under den här veckan. Då kan det ju inte vara 2-3 månader till? Håller tummarna för att jag har rätt och inte du... för min ekonomis skull :)
Min omprövning tog ca 4 veckor från det att jag blev uppringd tills jag fick beslut.

Så är det iaf inte i min kommun. Lönerna sköts av löneadministrationen. Det enda min chef gör är att godkänna övertid o semestrar som vi som arbetstagare lagt in vårt löne.
Inte så vanligt att en ensam chef är chef till flera hundra personer heller.

Jag är anställd på ett av Sveriges största företag och min chef ser inte min lönespecifikation utan det gör bara löneavdelningen.

Kommuner har olika löne- och personalsystem.
Vi har inte det du nämner.
Vi har bytt i omgångar. Haft olika system. Hos oss gäller Personic. Innan va det "Besched" o före det...minns jag inte. Byts när administrationen får för lite göra..känns det som :D:facejoy:

Kanske inte min chef el löneadm på plats inte heller ser allt.
Vi har ett lönekontor huvudansvariga eg.
Chefen har ett 40 tal anställda.
Då är det till lönekontoret ev beslut om utmätning kommer att skickas då de sköter lönerna. Har själv haft utmätning en gång i tiden. Det var lönekontoret/administration som skötte detta.
Min chef har ca 50 anställda under sej. Hon har som sagt inget med själva utbetalningarna att göra. Godkänner bara ev extratid, sem el frånvaro som lagts i i schemaprogrammet.

Såg att det vid utskrift av ansökan till skusan finns med där man kan skriva om varför man är skuldsatt men ansöker man digitalt så finns det inte med:
Ni som anökt digitalt har ni mailat in ett personligt brev eller är det onödigt?

Såg att det vid utskrift av ansökan till skusan finns med där man kan skriva om varför man är skuldsatt men ansöker man digitalt så finns det inte med:
Ni som anökt digitalt har ni mailat in ett personligt brev eller är det onödigt?
Du kan skicka det via mejl.

Spelar det "personliga brevet" någon egentlig roll i slutändan?
Jag med många andra bifogade inte ett ord utan tog allt muntligt vid som samtalen man hade med handläggaren (i mitt fall 2 långa samtal).
Menar inte att det kan skada heller men många tycks lägga en väldig tid och energi för att det skall låta "rätt"...

Jag med många andra bifogade inte ett ord utan tog allt muntligt vid som samtalen man hade med handläggaren (i mitt fall 2 långa samtal).
Menar inte att det kan skada heller men många tycks lägga en väldig tid och energi för att det skall låta "rätt"...
Jag tror som dig att det inte kan skada men om man ändå har dialog/samtal med KFM så får man förhoppningsvis fram den informationen ändå.
Dock finns det ju de som uttrycker sig lättare i skrift och då kan det nog vara bra kanske.

Jag skrev personligt brev då jag innan inskickande kunde korrekturläsa och lägga till eller ta bort stycken. När kfm sedan ringde mig så var frågorna isolerade till det jag redan skrivit om i det personliga brevet men de ville ha lite mer ingående info, i och med att jag skrivit det personliga brevet behövde jag inte ta allt från scratch utan jag fick uppföljningsfrågor istället.
Det tyckte åtminstone jag var väldigt skönt.

Men vi alla är olika, det som fungerade bra för mig kanske fungerar sämre för någon annan :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp