• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
Vaknar upp denna måndag morgon och finner att en UC togs på mig i fredags av Prioritet Finans AB... Det står att det avser nytt ”bevakningsuppdrag”... (?!?)

Någon som vet vad detta betyder?! Jag är införstådd med att bolagen säkerligen kommer ta kreditupplysningar på mig med jämna mellanrum då jag har skuldsanering, men den blev beviljad först i juli, så varför redan ta nya UC på mig och varför ”kreditbevakning”?
Någon som har någon ”vettig” förklaring till detta?! :)

Hämtat från kreditupplysningen:
”Informationen har lämnats som en del av den kredituppföljning nedanstående mottagare använder för att kontinuerligt hålla ert kredit-/affärsavtal uppdaterat. Notera att UC inte registrerat att någon fråga ställts på dig i samband med detta.”
Även om det inte finns någon ny info att inhämta så skulle jag känna lite ”obehag” att de bevakar en så tätt inpå. Vill minnas att din handläggare poängterade just detta, att de skulle ”bevaka” dig noga då du har bra inkomst. Då får de väl göra det tänker jag. De kommer hitta nada. Däremot får man vara steget före och begära omprövning vid förändringar. Inser att man inte riktigt kommer slappna av fullt ut förrän dessa 5 år är över, då det kan hända mycket denna långa period.

Det där med att meddela lönepåslag, visst var det 4000-5000 netto?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Även om det inte finns någon ny info att inhämta så skulle jag känna lite ”obehag” att de bevakar en så tätt inpå. Vill minnas att din handläggare poängterade just detta, att de skulle ”bevaka” dig noga då du har bra inkomst. Då får de väl göra det tänker jag. De kommer hitta nada. Däremot får man vara steget före och begära omprövning vid förändringar. Inser att man inte riktigt kommer slappna av fullt ut förrän dessa 5 år är över, då det kan hända mycket denna långa period.

Det där med att meddela lönepåslag, visst var det 4000-5000 netto?

Du kommer ihåg exakt rätt. Min handläggare gjorde tydligt gällande att så kommer ske... Jag rycker dock till när jag vaknar och finner Mail från Kivra om UC upplysning... Kommer nog aldrig vänja mig helt...
 

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
Du kommer ihåg exakt rätt. Min handläggare gjorde tydligt gällande att så kommer ske... Jag rycker dock till när jag vaknar och finner Mail från Kivra om UC upplysning... Kommer nog aldrig vänja mig helt...
Samma bevakning gäller mig också i så fall;)! Kommer också rycka till vid varje UC förfrågan. Just nu är jag lite nervös då tidsfristen för borgenärer att meddela skulden löpt ut. Så frågan är om det blir avslag eller förslag på betalplan.
 

Ninnan

Aktiv medlem
Poäng: 87
Blev medlem
13 September 2018
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
25
Poäng
87
@Ninnan har du fått betalplan än?
Ja fick min i fredags och har godkänt den redan. Var något litet fel i siffrorna men det var bara några kronor det handlade om.
Nu är det låååååååång väntan igen, hon trodde att det kunde ta ca 5-6 veckor innan besked. Mycket hänger väl på hur borgenärerna ställer sig till betalplanen...
Hur har det gått för dig? Hört nåt mer?
 

Dilbah

V.I.P
Poäng: 517
Blev medlem
29 Maj 2018
Meddelanden
494
Mottagna reaktioner
421
Poäng
517
Ja fick min i fredags och har godkänt den redan. Var något litet fel i siffrorna men det var bara några kronor det handlade om.
Nu är det låååååååång väntan igen, hon trodde att det kunde ta ca 5-6 veckor innan besked. Mycket hänger väl på hur borgenärerna ställer sig till betalplanen...
Hur har det gått för dig? Hört nåt mer?
Har ännu inte fått något. Får se om det ligger ngt i brevlådan efter arbetsdagens slut.
 

Matte

Kunnig medlem
Poäng: 122
Blev medlem
29 Februari 2012
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
28
Poäng
122
Ja fick min i fredags och har godkänt den redan. Var något litet fel i siffrorna men det var bara några kronor det handlade om.
Nu är det låååååååång väntan igen, hon trodde att det kunde ta ca 5-6 veckor innan besked. Mycket hänger väl på hur borgenärerna ställer sig till betalplanen...
Hur har det gått för dig? Hört nåt mer?
Hur lång tid tog det för dig efter du fått inledande innan betalplanen kom?
Hörde du något emellan inledande och betalplan?
 

Ninnan

Aktiv medlem
Poäng: 87
Blev medlem
13 September 2018
Meddelanden
29
Mottagna reaktioner
25
Poäng
87
Hur lång tid tog det för dig efter du fått inledande innan betalplanen kom?
Hörde du något emellan inledande och betalplan?
Det tog ganska exakt 30 dagar. Troligtvis hade min handläggare bestämt sig redan då hon verkar fått alla skulder anmälda i god tid. Jag fick reda på att betalplanen var på väg då jag mailade om en annan fråga. Vet inte om hon ringt separat för att informera om det annars..
Hade kontakt med handläggaren om lite olika frågor mellan inledande o betalplan.
 

samillan

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
28 April 2014
Meddelanden
102
Mottagna reaktioner
91
Poäng
257
Fick också från prioritet finans idag.
Hade tagit upplysning meddelande i Kivra.
Vilka står bakom dom?
Jag har också skuldsanering och Sergel hade tagit en upplysning på mig förra veckan....vad kollar dom efter? På kort tid kan det ju uppebarligen inte förändras så mycket att det ska vara intressanta uppgifter.
Jag blir helt stirrig när jag ser det för det är förknippat med så mycket oro dessa förfrågningar och sen blir jag nervös för min sanering...Hoppas på att dom verkligen inte ska hitta något jag missat...Jag vet...onödigt supernojjig
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Jag har också skuldsanering och Sergel hade tagit en upplysning på mig förra veckan....vad kollar dom efter? På kort tid kan det ju uppebarligen inte förändras så mycket att det ska vara intressanta uppgifter.
Jag blir helt stirrig när jag ser det för det är förknippat med så mycket oro dessa förfrågningar och sen blir jag nervös för min sanering...Hoppas på att dom verkligen inte ska hitta något jag missat...Jag vet...onödigt supernojjig
Jag har inte skuldsanering men utmätning.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp