• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Hej!

Vad menar du mot kapitalbeloppet ?

Det blir ganska mycket om man har lån på en bostadsrätt ?

Du skrev inget om att Du hade bolån i din fråga, så jag förutsatte att du frågade om blancolån, etc, men som @Mjau 74 skrev, så ligger väl bolånet utanför skuldsaneringen och den ränta du betalar på det är avdragsgill.

Mitt svar syftade enkom på de skulder som ingick i din skuldsanering !
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

losern

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
3 April 2012
Meddelanden
150
Mottagna reaktioner
93
Poäng
257
Jag har ett tjugotal skulder, men har bara fått årsbesked från några stycken. Kontaktade bolaget som jag har den största skulden hos och frågade var årsbeskedet var. Fick till svar att de bara skickar det till Skatteverket numera.
Jag antar att man får vänta ca två veckor till då och se vad det står i deklarationen. Jag tycker att man åtminstone borde kunna få detta när man begär det från de olika bolagen, även om de inte skickar ut det automatiskt.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Jag har ett tjugotal skulder, men har bara fått årsbesked från några stycken. Kontaktade bolaget som jag har den största skulden hos och frågade var årsbeskedet var. Fick till svar att de bara skickar det till Skatteverket numera.
Jag antar att man får vänta ca två veckor till då och se vad det står i deklarationen. Jag tycker att man åtminstone borde kunna få detta när man begär det från de olika bolagen, även om de inte skickar ut det automatiskt.

Vilket bolag var det?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907

Misstänkte det. Hade själv ett Bank Norwegian lån, men mitt hamnade hos inkassoföretaget Lowell.
Dock fick jag ett mail från Bank Norwegian för ca 2 veckor sedan att jag kunde finna mitt årsbesked för 2019 inne på "mina sidor" hos dom, vilket stämde. Jag hade bara utmätning under två månader under 2019, men hade likväl betalt in ca. 13.000kr i ränta till dom via min löneutmätning.
Dina sidor hos BN når Du med Ditt bank-id... Lycka till :)
 

Indira456

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
21 Februari 2020
Meddelanden
50
Mottagna reaktioner
11
Poäng
51
Hej alla
Vill försöka bli lite klokare med er hjälp
Jag har fått inledande skuldsanering nu februari och ska börja betala i mars

Min månadslön är på 21650kr
Nettolön 16696kr

Handläggaren har kommit fram till att jag ska betala 3247 kr i månaden till dom.

Har fått hjälp från kommunens ekonomirådgivning då jag och mitt ex gick isär i okt förra året.
Han hade eget företag som gick i konkurs i maj förra året och vi har en del gemensamma lån och jag egna.
Ungefär 450 tusen med dom gemensamma.

Börjar tycka att 3247 kr är lite för mycket för min inkomst om jag har vård av barn eller är själv sjuk som jag var nu i veckan.
Har två barn som är varannan vecka hos mej

Netto lön. 16969kr efter att skatt och buss kort har dragits.
- 2486 kr i sjuka dra blir
14 483kr
+1500 bostadsbidrag
Samma lagt inkomst för mars 15983 kr
15983-9605=6378 kr kvar
Betala till skuldsanering 3247kr
Då blir det totalt 3131 kr kvar som jag ska leva på hela mars!
Kan detta stämma?

Räkningar:
Hyra. 7505 kr
EL. 350kr
Parkering 350kr
Försäkring. 500kr
Mobil. 400kr
Bredband. 500 kr

=9605 kr i räkningar varje månad
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Hej alla
Vill försöka bli lite klokare med er hjälp
Jag har fått inledande skuldsanering nu februari och ska börja betala i mars

Min månadslön är på 21650kr
Nettolön 16696kr

Handläggaren har kommit fram till att jag ska betala 3247 kr i månaden till dom.

Har fått hjälp från kommunens ekonomirådgivning då jag och mitt ex gick isär i okt förra året.
Han hade eget företag som gick i konkurs i maj förra året och vi har en del gemensamma lån och jag egna.
Ungefär 450 tusen med dom gemensamma.

Börjar tycka att 3247 kr är lite för mycket för min inkomst om jag har vård av barn eller är själv sjuk som jag var nu i veckan.
Har två barn som är varannan vecka hos mej

Netto lön. 16969kr efter att skatt och buss kort har dragits.
- 2486 kr i sjuka dra blir
14 483kr
+1500 bostadsbidrag
Samma lagt inkomst för mars 15983 kr
15983-9605=6378 kr kvar
Betala till skuldsanering 3247kr
Då blir det totalt 3131 kr kvar som jag ska leva på hela mars!
Kan detta stämma?

Räkningar:
Hyra. 7505 kr
EL. 350kr
Parkering 350kr
Försäkring. 500kr
Mobil. 400kr
Bredband. 500 kr

=9605 kr i räkningar varje månad

Jag förstår att det låter svårt, men Dina privata räkningar tar inte Skusan hänsyn till såsom försäkringar, parkeringsplats, mobil och bredband som Du angett.
Vissa av de saker kan anses som onödiga eller kanske att billigare abonnemang kan införskaffas gällande inte minst Ditt bredband och kanske kan Du se över Dina försäkringskostnader och få ner kostnader för dessa något?
Parkering kan kanske gå under "onödigt".

Man gör dock vad man vill med sitt förbehållsbelopp (inkl buffert peng), men man har bara den summan att röra sig med varje månad och om man sedan väljer att lägga dessa pengar på dyra fasta, löpande utgifter - ja, då har man såklart mindre pengar till mat. :(
 

Ploga

Aktiv medlem
Poäng: 26
Blev medlem
2 Januari 2020
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
7
Poäng
26
Någon som hört talas om kfm consulting AB?

Nått företag som samarbetar med fogden? Hade missat samtal under gårdagen men inte fått info om att någon ska kontakta mig, väntar på att få saneringsförslaget godkänt av alla jag är skyldig pengar...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp