Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har med läst o hört att folk blir informerade om inledande via telefon, sen om det är hur handläggaren väljer att göra själv vet vi ju inte, kan säkert finnas de som bara informerar via brev med.

Avslag däremot kan jag förstå att dem inte vill lämna på telefon med besvikelse som kan leda till hot och annat.
Därav min känsla av att det blir ett avslag. Hon ändrade tonläge när vi pratade om skuldernas uppkomst samt lånet där jag betalade av den privata skulden.
Efter det var det endast prat om överklagande och att svaret kommer via post om en till två veckor.

Min man fick också inledande på tfn, dagen efter stod det i poit så det tycker jag låter märkligt :-/

Din handläggare är kanske väldigt by the book.
Hon var väldigt korrekt och formell iofs.
Men som sagt så ändrades tonen när vi gick igenom skäligheten att få skusan.
Jag kan inte göra mer. Jag har varit 100 % ärlig. Jag har tagit tag i allt som kan tänkas öka mina möjligheter att betala mer på mina skulder och betalt av så mycket som möjligt på dom. Jag går hos psykolog för att kunna sätta gränser och sluta hjälpa andra. Jag har inte utnyttjat någon kredit under detta året och sista lånet togs i våras för att betala en privat skuld.
Jag har endast obetalda lån och inga skulder på fasta avgifter, CSN eller annat ” onödigt ” som tex 900 kr på något postorderföretag. ( dömmer inte någon)
Jag är inställd och okej med löneutmätning men vill såklart kunna få en ny chans i livet. Jag vet att jag till 100 % hade fullföljt och fortsatt leva ett skuldfritt liv efter det.

Jag kan inte göra mer. Jag har varit 100 % ärlig. Jag har tagit tag i allt som kan tänkas öka mina möjligheter att betala mer på mina skulder och betalt av så mycket som möjligt på dom. Jag går hos psykolog för att kunna sätta gränser och sluta hjälpa andra. Jag har inte utnyttjat någon kredit under detta året och sista lånet togs i våras för att betala en privat skuld.
Jag har endast obetalda lån och inga skulder på fasta avgifter, CSN eller annat ” onödigt ” som tex 900 kr på något postorderföretag. ( dömmer inte någon)
Jag är inställd och okej med löneutmätning men vill såklart kunna få en ny chans i livet. Jag vet att jag till 100 % hade fullföljt och fortsatt leva ett skuldfritt liv efter det.

Efter det Du själv har skrivit här, så måste ja onekligen hålla med om att just denna gången, så ser det lite dystert ut & ja åberopar enkom utifrån det Du själv berättar... :(
MEN det finns ingen anledning att tro att Du inte skulle kunna få igenom en skuldsanering om låt säga ett år... Skulderna är då ännu äldre & mest troligt någon helt annan som går igenom Din ansökan. :)

Detta med sätta gränser gentemot andra är onekligen ett problem, för mig också. Ett av mina stora problem också. Som ledde mig till utmattning och är till stor del bidragande orsak till mina lån. Går också hos psykolog för det. Men detta med gränssättning något som du skrev om i din ansökan? Jag skrev lite om det i min.

Detta med sätta gränser gentemot andra är onekligen ett problem, för mig också. Ett av mina stora problem också. Som ledde mig till utmattning och är till stor del bidragande orsak till mina lån. Går också hos psykolog för det. Men detta med gränssättning något som du skrev om i din ansökan? Jag skrev lite om det i min.
Ja, skrev i ansökan att jag går hos psykolog för en utmattningsdepression som grundar sig i att jag inte kunnat sätta gränser främst mot min son.

Min ansökan var den mest utförliga hon sett så det är inte problemet utan hon gillade inte att jag hjäpt andra samt gynnat en privat skuld.

Sa till henne att jag inte gett honom pengar sedan december -17 och att vår kontakt bröts där.
Det är först nu vi börjat prata igen och jag har sagt klart och tydligt till honom att om han en enda gång frågar efter pengar så bryter jag kontakten igen.

Följdfråga någon här som haft Kalmar och har bra erfarenheter så vi får fram lite positivt :) ?
Jag o min man hade Kalmar o det gick bra. Då visste jag inget om att de är svåra. Det läste jag i efterhand, som tur var. Annars hade det varit väldigt mkt jobbigare att vänta på besked.

Säkert ett stort plus att din ansökan är bred, då finns förhoppningvis allt med och handläggaren har bra material att jobba med.

Men en tanke lite off tråden

Vilken forum det här är!

Vilka människor, vilka historier! Vilka kämpar!

Slog mig en tanke att vad starka människor som finns här och vilka erfaranheter som delas mellan varandra och hjälpsamheten, högt i tak. Det ger energi i svåra och tunga stunder :)

Vilken forum det här är!

Slog mig en tanke att vad starka människor som finns här och vilka erfaranheter som delas mellan varandra och hjälpsamheten, högt i tak. Det ger energi i svåra och tunga stunder :)

...& Du Mats...Dina inlägg genererar alltid en enorm positivitet ! Kommer ihåg när Du fick det tråkiga avslaget på Din Skuldsaneringsansökan & likväl bara pratade fint om allt & att all fokus låg på ditt lilla barn... Du har min respekt! :)
Nu hoppas vi på 2:a gången gillt för Dig!

Jag tror i alla fall att du har en chans. Handläggaren kanske menade mer att det finns saker som talar emot men att det inte är lika med avslag per automatik? Min var tydlig med att det finns en del saker som talar emot för mig men samtidigt vissa saker som talar för att det kan bli beviljat.

Jag tror i alla fall att du har en chans. Handläggaren kanske menade mer att det finns saker som talar emot men att det inte är lika med avslag per automatik? Min var tydlig med att det finns en del saker som talar emot för mig men samtidigt vissa saker som talar för att det kan bli beviljat.

...& du har väll inledande nu?! :) Vad talade emot om man får lov att fråga?

Glömde lägga till att det även kan ses som positivt att du går hos psykolog för att kunna sätta gränser. Har själv haft kontakt med psykolog och en rejäl vända inom psykiatrin genom åren, vilket jag även var öppen med för min handläggare, som då ville ha in läkarintyg och intyg från psykologen.

...& du har väll inledande nu?! :) Vad talade emot om man får lov att fråga?

Jupp, går och väntar på ett brev från handläggaren om vilka som har motsatt sig betalplanen och som kommer dimpa ned i nästa vecka. Det som talade emot är att jag har en ganska krokig väg genom arbetslivet och att en del av skulderna är hyfsat nya.

Jupp, går och väntar på ett brev från handläggaren om vilka som har motsatt sig betalplanen och som kommer dimpa ned i nästa vecka. Det som talade emot är att jag har en ganska krokig väg genom arbetslivet och att en del av skulderna är hyfsat nya.

Just de ja... :( var de många som motsatte sig betalplanen? Du vet alltså ännu inte vilka ?!
Hur nya var en del av lånen?
Ps. Har du kommit någon vart med boendefrågan ?!

Just de ja... :( var de många som motsatte sig betalplanen? Du vet alltså ännu inte vilka ?!
Hur nya var en del av lånen?
Ps. Har du kommit någon vart med boendefrågan ?!

Vet inte än hur många då handläggaren nämnde det i förbifarten när jag mailade om en annan fråga, men lär visa sig. När jag mottagit det så ska jag maila svar om hur jag ser på det/yttra mig till handläggaren uppfattade jag det som. Så får se var det landar. Sista lånet togs i mitten av december 2017 och har ej tagit något efter det. Och nej, inte ännu. Det ligger på is. Vi kan tack och lov vara under samma tak än så länge, men det kommer inte vara hållbart i längden.

Vet inte än hur många då handläggaren nämnde det i förbifarten när jag mailade om en annan fråga, men lär visa sig. När jag mottagit det så ska jag maila svar om hur jag ser på det/yttra mig till handläggaren uppfattade jag det som. Så får se var det landar. Sista lånet togs i mitten av december 2017 och har ej tagit något efter det. Och nej, inte ännu. Det ligger på is. Vi kan tack och lov vara under samma tak än så länge, men det kommer inte vara hållbart i längden.

Så bra att Ni iallafall tillsvidare kan bo kvar tillsammans ! :) Det lär ju vara lika svårt för Din man att få annat boende. Hojta till om Du har frågor om just boende för som fastighetsförvaltare, så kan ja de mesta inom det området... :)

Vilken forum det här är!

Håller verkligen med! @Mats108
2015/16 hängde jag här inne som mest. Då var mitt ekonomiska liv som mest ett kaos av olika anledningar.
Nu är det snart 2019.. Jag har lite mer än 3.5 år kvar på min skuldsanering (som jag fick i Kalmar) och jag har fått såå mycket stöd i detta forum så jag vet inte hur jag hade klarat mig utan den. Så jag vill ge er alla såå mycket pepp! Jag har varit med om alla känslomässiga berg o dalbanor, från hopp till förtvivlan. Nu har jag landat och det är ju såklart fortfarande ekonomisk stress vid vissa tillfällen, som när det krävs mer pengar. Som tandläkare, bilras, mm. mm. Men oavsett hur man har det, så betyder det sjukt mycket att ha någon att "prata" med, som man har här inne.
Jag har inte nämt ett ord till någon om min situation så detta har varit min räddning. Att se att man inte är ensam.

Ja, så sa min också.

Håller verkligen med! @Mats108
2015/16 hängde jag här inne som mest. Då var mitt ekonomiska liv som mest ett kaos av olika anledningar.
Nu är det snart 2019.. Jag har lite mer än 3.5 år kvar på min skuldsanering (som jag fick i Kalmar) och jag har fått såå mycket stöd i detta forum så jag vet inte hur jag hade klarat mig utan den. Så jag vill ge er alla såå mycket pepp! Jag har varit med om alla känslomässiga berg o dalbanor, från hopp till förtvivlan. Nu har jag landat och det är ju såklart fortfarande ekonomisk stress vid vissa tillfällen, som när det krävs mer pengar. Som tandläkare, bilras, mm. mm. Men oavsett hur man har det, så betyder det sjukt mycket att ha någon att "prata" med, som man har här inne.
Jag har inte nämt ett ord till någon om min situation så detta har varit min räddning. Att se att man inte är ensam.

Bästa Magdaa ❤️

Handläggningstid innan man börjar arbeta med ansökan är idag 24 veckor

Någon som varit med att de kontaktat innan?

Min ansökan registerades 4/7-18
Gått då cirka 22 veckor på tisdag så börjar dra ihop sig

Men en söndag idag så ligger man och funderar över allt :-)

Senast ändrad:

Men en söndag idag så ligger man och funderar över allt :)
Mitt tog 26 veckor innan första samtalet.
Ansökte 28/5.

Jag kommer inte håg hur lång tid det stod när jag skickade in i mitten av mars men tog ca 22 veckor då till första samtalet.

Vårat tog ca 21 veckor.
Ansökan stämplades in i slutet av april i år, nån av dom allra sista dagarna.
Första samtalet kom 24 sept om jag inte minns helt fel och då ville vår handläggare bara kolla igenom allt så det stämde än m.m
Dagen efter, den 25 sep, ringde hon och meddelade om inledande-

Imorgon är det 3 veckor sen vi godkände betalplanen och samma dag skickade hon ut den.
Vet inte hur länge dom har på sig att motsätta sig saneringen så jag vet inte hur länge till vi behöver vänta.
Men hittills har hon inte hört av sig om att någon motsätter sig saneringen men känns som det lär komma snart :/

Tack snälla:)

Jobbat med detta stenhårt hela veckan och allt hängde på om jag fick bilen såld...YES det gick. Sålde bilen i lördags för 60 000 (skambud) och hittade en annan för 9000 Fick alltså ihop 80 000 tot med a-kassa, bil och inkomstförsäkring och betalade allt jag kommit överens med fordringsägare, blev 30 000, betalade alla räkningar och satte resten på sparkonto där de ska vara om ngt händer med djuren el bilen. Djuren ska alltid kunna få vård även m försäkring och till jobbet måste jag komma.

Tog sen mod till mig och frågade min kära vän (ekonomproffs) om jag får återkoppla till henne en ggn/mån så jag håller motivationen uppe och gör allt rätt. Hon sa självklart och det känns oerhört skönt att ha ett "stödhjul" under denna process. En som inte dömer utan coachar framåt. Mitt nya jobb får ju inte riskeras.

Har bestämt mig att leva efter KF's förbehållsbelopp plus bensin t jobb och 500 kr extra tills jag är ikapp och av med alla sms-, snabb- och årslån.

Ändrat försäkring på bil, hund, katter, sagt upp Boxer, fortsätter med kassabok, anpassa mitt matinköp efter erbjudande mm. Motiverad och taggad att klara detta.

Sån skön känsla att kunna betala allt detta med mitt eget kapital, det var länge sen:)Saknar inte bilen- den räddade ju mig.

Nu återstår att maila samtliga och säkra upp med hängslen och livrem att jag gjort vad jag lovade- nu måste de bekräfta att de mottagit betalning och återkallat fr KF.

Från min första lön i januari 2019 kommer jag att under 1 år göra allt för att ångesten över ekonomin inte får komma tillbaka. Ever!

Hänger kvar här på forumet då jag fått väldigt mkt info, styrka och driv här.
Tack:)

Jobbat med detta stenhårt hela veckan och allt hängde på om jag fick bilen såld...YES det gick. Sålde bilen i lördags för 60 000 (skambud) och hittade en annan för 9000 Fick alltså ihop 80 000 tot med a-kassa, bil och inkomstförsäkring och betalade allt jag kommit överens med fordringsägare, blev 30 000, betalade alla räkningar och satte resten på sparkonto där de ska vara om ngt händer med djuren el bilen. Djuren ska alltid kunna få vård även m försäkring och till jobbet måste jag komma.

Tog sen mod till mig och frågade min kära vän (ekonomproffs) om jag får återkoppla till henne en ggn/mån så jag håller motivationen uppe och gör allt rätt. Hon sa självklart och det känns oerhört skönt att ha ett "stödhjul" under denna process. En som inte dömer utan coachar framåt. Mitt nya jobb får ju inte riskeras.

Har bestämt mig att leva efter KF's förbehållsbelopp plus bensin t jobb och 500 kr extra tills jag är ikapp och av med alla sms-, snabb- och årslån.

Ändrat försäkring på bil, hund, katter, sagt upp Boxer, fortsätter med kassabok, anpassa mitt matinköp efter erbjudande mm. Motiverad och taggad att klara detta.

Sån skön känsla att kunna betala allt detta med mitt eget kapital, det var länge sen:)Saknar inte bilen- den räddade ju mig.

Nu återstår att maila samtliga och säkra upp med hängslen och livrem att jag gjort vad jag lovade- nu måste de bekräfta att de mottagit betalning och återkallat fr KF.

Från min första lön i januari 2019 kommer jag att under 1 år göra allt för att ångesten över ekonomin inte får komma tillbaka. Ever!

Jag hejar på dig! :-)

SNÄLLA alla ni som redan har skuldsanering eller ska få eller funderar på att ansöka, jag har här några frågor som jag hoppas ni kan svara på:

1. Jag vet att skuldsanering innebär att KF tar över alla lån och sånt man har och att man får ett existensminimum att klara sig på, MEN vad innebär det egentligen? OM jag studerar och har ingen inkomst HUR ska de då kunna ta pengar?

2. Är man kreditvärdig trots att man har skuldsanering om man INTE är hos KF innan man ansökte om skuldsaneringen?

3.Vad gör man under tiden som man väntar på beslut? Fortsätter man att pussla för att betala av sina lån och krediter?

4. OM man börjar arbeta under den här 5 års perioden, vad händer då?

5. Hur mycket pengar har man per månad?

6. Vad händer med personnumret? Är man låst till att ingå några som helst avtal?

Skit också, hade missat avsluta ett autogiro så nu drog primal kapital 600kr. :[

Sabbar detta inledandet helt tror ni? Får ringa handläggaren på måndag och berätta. Ska jag ringa primal capital och förklara hur det är och be dom betala tillbaka? Fast det gör de väl inte, men är redo ta den idiotförklaringen från dom.

Förbaskat bra jobbat -verkligen !! Och som den genuina djurvän som jag är, så blir ja extra imponerad över att du satt undan extra pengar till just djuren.
Har själv en liten vovve - ett riktigt litet måndags exemplar som ja farit till Evidensia med i tid & otid, så jag har oxå pengar undanlagda till eventuella oförutsedda kostnader för honom... Inte ska ett oskyldigt litet liv få lida för mina dumma val här i livet...och utan honom och våra härliga promenader tillsammans vore mitt liv deppigt värre!
...men Du har gjort allt rätt - fortsätt så! :)

SNÄLLA alla ni som redan har skuldsanering eller ska få eller funderar på att ansöka, jag har här några frågor som jag hoppas ni kan svara på:

1. Jag vet att skuldsanering innebär att KF tar över alla lån och sånt man har och att man får ett existensminimum att klara sig på, MEN vad innebär det egentligen? OM jag studerar och har ingen inkomst HUR ska de då kunna ta pengar?

2. Är man kreditvärdig trots att man har skuldsanering om man INTE är hos KF innan man ansökte om skuldsaneringen?

3.Vad gör man under tiden som man väntar på beslut? Fortsätter man att pussla för att betala av sina lån och krediter?

6. Vad händer med personnumret? Är man låst till att ingå några som helst avtal?

Har själv inte skuldsanering, men har sökt ! Är rätt påläst på området, så ska försöka ge några svar på
dina frågor:

1. Om jag har förstått det rätt, så kan de vara extra svårt att få skuldsanering om man är student då det är svårt för Skusan att fastställa Din inkomst när utbildningen är klar. Det bästa är att vänta & söka när Du är ute i arbetslivet igen.

2. Förstår inte riktigt frågan. Kreditvärdighet handlar ju mycket om hur mycket Du har i skulder, hur mycket som syns hos UC, ditt kreditbetyg, etc. Kreditvärdig bör Du EJ anses vara om Du erhåller en skuldsanering. Det registreras även hos kreditupplysnings- bolagen.

3. Det är väll bra att betala av på så många skulder man kan mellan tid från ansökan till Skusan kontaktar Dig.

4. Om man börjar arbeta eller får ändrade ekonomiska förhållanden under sin skuldsanering, så söker man omprövning där Skusan då ev. fastställer en ny betalplan.

5. Man erhåller ungefär samma förbehållsbelopp som vid löneutmätning samt en sk ”buffertpeng” som skall täcka oförutsedda kostnader såsom tandvård, glasögon och annat som kan tänkas kvala in under begreppet.

6. Inget händer med ditt personnummer under en skuldsanering, men som sagt, du bör ej anses vara kreditvärdig dessa år då det framgår av en kreditupplysning av Ditt personnummer att Du just då genomgår en skuldsanering & det bör resultera i att ingen beviljar lån, krediter, avbetalningar, etc ! Som sig bör!

2: jag skulle tro att har du inte skulder hos KF innan du får inledande så hamnar de där under inledande. Så verkar det bli för mig och min handläggare sa nått om att de rapporterar in skulderna jag har på det sättet, kommer inte ihåg riktigt. Oavsett om skulderna hamnar hos KF eller inte under skuldsaneringen så lär de ju sägas upp och då rapporteras det in misskötta krediter etc. Så sunkig uc tror jag kommer på köpet om man mirakulöst nog inte har det innan skuldsaneringen.

3: Fram tills beslut om inledande så verkar olika personer göra olika saker, men får du beslut om inledande och inväntar beslut om skuldsanering så får du info från din handläggare. För alla så tror jag det är att du inte betalar nånting på alla de skulder som du uppgav i din ansökan och ibland/ibland inte ska du inte heller betala csn. Verkar vara olika?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp