Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
V

Är det ngt speciellt du funderade över? :)

Nope, not really! :)
Kanske Du och Gummianka vill connecta. Tror ni är i samma ålder, med familj & barn & från samma underbara stad (dock doftar den lite fööör mycket för mig...if yaaa know what I mean...😛)

Undrar hur långtid det tar innan man får veta om dom börjar kolla eller direkt avslag.

För oss tog det nästan 5 mån innan vi fick första samtalet att handläggaren satt och kollade över den.
Tog ca 1 mån innan vi fick papper på att dom mottagit ansökan från det vi skickade in den.

Tycker du gjorde rätt beslut!!
Håller tumme hårt för dig :)

Nope, not really! :)
Kanske Du och Gummianka vill connecta. Tror ni är i samma ålder, med familj & barn & från samma underbara stad (dock doftar den lite fööör mycket för mig...if yaaa know what I mean...😛)
Hur vet du var jag kommer från? Gummianka har jag nog aldrig ens pratat med här

För oss tog det nästan 5 mån innan vi fick första samtalet att handläggaren satt och kollade över den.
Tog ca 1 mån innan vi fick papper på att dom mottagit ansökan från det vi skickade in den.

Tycker du gjorde rätt beslut!!
Håller tumme hårt för dig :)
Så man får en bekräftelse iallafall? Att dom mottagit

Mmm, min hjärna spinner dessvärre alltid i 190...typ 😱 !
...men ja kanske likväl har fel här... sorry isåfall...
Nope, nu ska denna quinna ut på sen ”AW”. :)
Ha en fin kväll... :)
Ingen fara, spinn på med tips och vad du än kommer på:). Ha en trevlig AW!!

Ok vad gör man nu :(
Öppnade posten ikväll och där fanns en räkning från ett företag.
Ett företag som stog med i betalplanen men som tydligen har två olika ekonomiavdelningar eller hur man säger.
Den avdelningen som har hand om leasing, billån osv har tydligen skickat in efter dom sett poit.
Men själva bilföretaget ( hade leasingbil vi vi lämnade in i förtid/bröt kontraktet strax innan vi sökte sanering ) där dom böt bla vindrutan via sin verkstad efter inlämnande skickar egna fakturor.
Dom har tydligen missat poit ( vilket vi inte visste då den andra avdelningen hade skickat in så trodde det var allt ) och nu kom en påminnelse på en faktura från feb -18.
Vad gör man nu ?? :(
Kommer det bli något knas med saneringen eller så, börjas det om med tex räkna ut ny betalplan ?
Handlar om ca 2200 kr
Ska kolla med vår handläggare men det är jul och långhelger och ledigheter å allt :(

Ok vad gör man nu :(
Öppnade posten ikväll och där fanns en räkning från ett företag.
Ett företag som stog med i betalplanen men som tydligen har två olika ekonomiavdelningar eller hur man säger.
Den avdelningen som har hand om leasing, billån osv har tydligen skickat in efter dom sett poit.
Men själva bilföretaget ( hade leasingbil vi vi lämnade in i förtid/bröt kontraktet strax innan vi sökte sanering ) där dom böt bla vindrutan via sin verkstad efter inlämnande skickar egna fakturor.
Dom har tydligen missat poit ( vilket vi inte visste då den andra avdelningen hade skickat in så trodde det var allt ) och nu kom en påminnelse på en faktura från feb -18.
Vad gör man nu ?? :(
Kommer det bli något knas med saneringen eller så, börjas det om med tex räkna ut ny betalplan ?
Handlar om ca 2200 kr
Ska kolla med vår handläggare men det är jul och långhelger och ledigheter å allt :(

Fast om fakturan/skulden uppstod innan du fått inledande så ska den ingå i saneringen, förutsatt att de anmält den i tid. Har de inte anmält den så ska du inte betala då det kan ses som att de gynnas mer än övriga som ingår i saneringen. Det är inte så att den är anmäld men att de per automatik skickar ut ändå? Ring/maila och hör så det inte blir någon miss :)

Fast om fakturan/skulden uppstod innan du fått inledande så ska den ingå i saneringen, förutsatt att de anmält den i tid. Har de inte anmält den så ska du inte betala då det kan ses som att de gynnas mer än övriga som ingår i saneringen. Det är inte så att den är anmäld men att de per automatik skickar ut ändå? Ring/maila och hör så det inte blir någon miss :)

Ja det var det jag visste den skulle göra då den uppstog innan.
Ska kontakta dom dels vår handläggare efter jul och se om dom är anträffbara.
Men denna kan inte göra så saneringen blir skrot eller så ?
Den blir väl bara upptagen men dom får inget ?
Första påminnelsen sen feb när räkningen skickades ut med....dom måste haft någon körning inför årets slut och sett denna eller jag vet inte 🙄

Ja det var det jag visste den skulle göra då den uppstog innan.
Ska kontakta dom dels vår handläggare efter jul och se om dom är anträffbara.
Men denna kan inte göra så saneringen blir skrot eller så ?
Den blir väl bara upptagen men dom får inget ?
Första påminnelsen sen feb när räkningen skickades ut med....dom måste haft någon körning inför årets slut och sett denna eller jag vet inte 🙄

Det kan jag inte tänka mig att den skulle förstöra. Jag har exempelvis fått betalningspåminnelse från Sergel som köpt upp skulder som ingår i min sanering, och när jag ringt upp så har de talat om att de skickar ut automatiskt men noterat att skulden uppstått innan inledandet. Så det är säkert något sådant för dig med :)

Vad har du för lön?

Jag behåller 8100 och dem drar 12.900 cirka

Våran hyra är strax över 8000

Sambo och ett barn
Jag har en nettolön på ca 19000. Sambo och ett barn hemma. Två barn på halvtid. Sambon har 32000 netto.
Hyra, el, tv och bostadslån ca 8000kr.
Jag har även efterlevandepension från mina föräldrar.
Löneutmätning startar i januari! Får man behålla ob man får om man jobbat storhelg? Jag får ju inte samma lön varje månad..

Oavsett vilken lön så är det väl samma belopp man får behålla .. så jobbar du mer o tjänar mer betalt du i princip tillbaka mer & du blir fortare av med din skuld (om den är reglerbar) har för mig att det är så ..

Jag har en nettolön på ca 19000. Sambo och ett barn hemma. Två barn på halvtid. Sambon har 32000 netto.
Löneutmätning startar i januari! Får man behålla ob man får om man jobbat storhelg? Jag får ju inte samma lön varje månad..
Hej när började du släppa dina skulder? Hur lång tid har det tagit fram till utmätning ?

Hej när började du släppa dina skulder? Hur lång tid har det tagit fram till utmätning ?
Hej. Jag slutade betala helt på lånen i juni i år. Fick påminnelser och inkassokrav efter ca 3 månader. Nu i december fick jag brev om att lämna in inkomstuppgifter till kfm. Löneutmätning startar i januari.

Man brukar ta ett genomsnitt av lönen

Ok så nu har jag gjort ngt dumt....kanske
Jag slutförde min skuldsaneringsansökan idag och tryckte på signera knappen 😳
Men för husfridens skull har jag inte berättat detta för mannen. Känns som jag "skitit i blå skåpet" men vill verkligen inte höra hans tjat och gnat innan jul. Det är ju bara mina skulder jag sökt för :(
Gjorde jag fel?
Är jätte orolig för både löneutmätning, sanering, ja allt egentligen...vill inte förlora han Men känner jag måste få vara egoistiskt i detta.

BRA att du har ansökt, håller alla tummar för dig!

Hej. Jag slutade betala helt på lånen i juni i år. Fick påminnelser och inkassokrav efter ca 3 månader. Nu i december fick jag brev om att lämna in inkomstuppgifter till kfm. Löneutmätning startar i januari.
Tack för svaret Det tog alltså ändå 6 mån, . Funderar också på att släppa men jag vill ju försöka hinna få min skatteåterbäring i aprill.

Hur fort det kan gå varierar.
Hade något ärende där första föreläggandet kom i början av november och bostadsrätten utmättes den här veckan.

Men för husfridens skull har jag inte berättat detta för mannen. Känns som jag "skitit i blå skåpet" men vill verkligen inte höra hans tjat och gnat innan jul. Det är ju bara mina skulder jag sökt för :(
Gjorde jag fel?
Är jätte orolig för både löneutmätning, sanering, ja allt egentligen...vill inte förlora han Men känner jag måste få vara egoistiskt i detta.

Gjorde jag fel?
Du har gjort helt rätt nu måste du sätta dig själv i första hand. Du har rätt att vara egoistisk i din kamp att få ordning på ditt liv. Många julkramar

Du har gjort helt rätt nu måste du sätta dig själv i första hand. Du har rätt att vara egoistisk i din kamp att få ordning på ditt liv. Många julkramar
Håller med .. det handlar om dig o din framtid & är du där så har du säkert redan sett att du ska söka oavsett anledning. Hur det än blir så har du tagit ett steg för sig julkram & julefrid till dug

En fundering då jag loggade in på mina sidor hos Kronofogden. Brukar en del av skuldsaldot ligga kvar hos kronofogden under en beviljad skuldsanering? För mig ligger det kvar från fyra stycken, men kanske beror på att det inte har hunnit uppdaterats? Anmärkningarna förstår jag att de ligger kvar, men lite konstigt att bara en del av saldot är kvar tycker jag :)

En fundering då jag loggade in på mina sidor hos Kronofogden. Brukar en del av skuldsaldot ligga kvar hos kronofogden under en beviljad skuldsanering? För mig ligger det kvar från fyra stycken, men kanske beror på att det inte har hunnit uppdaterats? Anmärkningarna förstår jag att de ligger kvar, men lite konstigt att bara en del av saldot är kvar tycker jag :)

De brukar avregistreras

De brukar avregistreras
Kollad idag igen och nu ligger inget kvar. Om man bortser från den fina högen av betalningsanmärkningar, och anmärkningen för att skuldsaneringen är igång. Fantastisk känsla även om anmärkningarna suger, men de är trots allt borta i augusti -23 :)

Intressant läsning för oss som tillhör kategorin ”överskuldsatta”...
Klippte ut nedanstående från rapporten, men om någon är intresserad av hela rapporten, så messa mig, så skickar jag länken!

1.2 Överskuldsättningens konsekvenser
Forskning har visat att individer som är överskuldsatta är utsatta för en
stor psykisk påfrestning. Detta kan i sin tur leda till symtom som liknar posttraumatisk stress, med förhöjd risk för depression, ångest, självmord och hjärt- och kärlsjukdomar som följd.4 Flera studier, både i Sverige och utomlands, finner ett samband mellan överskuldsättning/skuldsättning och ohälsa. Det är dock svårt att precisera orsak och verkan. Sambandet kan gå åt båda hållen; ohälsa ökar risken för att bli överskuldsatt och överskuldsättning ökar risken för att drabbas av ohälsa. 5 Enligt en utredning från 2013 är överskuldsatta individer överrepresenterade inom socialtjänsten samt inom hälso- och sjukvården.6
Utöver de kostnader som uppstår inom socialtjänst och sjukvård leder överskuldsättning också, via passivisering och ohälsa, till minskat deltagande på arbetsmarknaden.
7 Därmed påverkas även samhällets produktion och skatteintäkter. Överskuldsättning innebär också kostnader för de statliga myndigheter och kommuner som arbetar med att hantera problemet.
Det finns ett fåtal uppskattningar över samhällets kostnader för överskuldsättning. En sådan uppskattning som ofta refereras till gjordes av Kronofogdemyndigheten 2008. Myndigheten räknade då ut att överskuldsättningen kostade mellan 30–50 miljarder kronor per år i sjukvård och produktionsbortfall. I beräkningarna inkluderades även eventuella familjemedlemmars påverkan.8 Denna siffra är dock mycket osäker. Det kan emellertid konstateras att överskuldsättning sannolikt orsakar betydande samhällskostnader, samtidigt som behovet av mer kunskap är stort.

Intressant läsning för oss som tillhör kategorin ”överskuldsatta”...
Klippte ut nedanstående från rapporten, men om någon är intresserad av hela rapporten, så messa mig, så skickar jag länken!

1.2 Överskuldsättningens konsekvenser
Forskning har visat att individer som är överskuldsatta är utsatta för en
stor psykisk påfrestning. Detta kan i sin tur leda till symtom som liknar posttraumatisk stress, med förhöjd risk för depression, ångest, självmord och hjärt- och kärlsjukdomar som följd.4 Flera studier, både i Sverige och utomlands, finner ett samband mellan överskuldsättning/skuldsättning och ohälsa. Det är dock svårt att precisera orsak och verkan. Sambandet kan gå åt båda hållen; ohälsa ökar risken för att bli överskuldsatt och överskuldsättning ökar risken för att drabbas av ohälsa. 5 Enligt en utredning från 2013 är överskuldsatta individer överrepresenterade inom socialtjänsten samt inom hälso- och sjukvården.6
Utöver de kostnader som uppstår inom socialtjänst och sjukvård leder överskuldsättning också, via passivisering och ohälsa, till minskat deltagande på arbetsmarknaden.
7 Därmed påverkas även samhällets produktion och skatteintäkter. Överskuldsättning innebär också kostnader för de statliga myndigheter och kommuner som arbetar med att hantera problemet.
Det finns ett fåtal uppskattningar över samhällets kostnader för överskuldsättning. En sådan uppskattning som ofta refereras till gjordes av Kronofogdemyndigheten 2008. Myndigheten räknade då ut att överskuldsättningen kostade mellan 30–50 miljarder kronor per år i sjukvård och produktionsbortfall. I beräkningarna inkluderades även eventuella familjemedlemmars påverkan.8 Denna siffra är dock mycket osäker. Det kan emellertid konstateras att överskuldsättning sannolikt orsakar betydande samhällskostnader, samtidigt som behovet av mer kunskap är stort.

Det verkar vara en intressant rapport. Känns mycket logiskt då stress/stressmoment ökar risk för psykisk ohälsa och har man psykisk ohälsa ökar risken att hitta värre och värre sätt att döva oron och ångesten.

Det verkar vara en intressant rapport. Känns mycket logiskt då stress/stressmoment ökar risk för psykisk ohälsa och har man psykisk ohälsa ökar risken att hitta värre och värre sätt att döva oron och ångesten.

Har alltid varit en person med ett extremt kontrollbehov och som behöver veta vad som ”komma skall” för att vara typ förberedd...har därför lusläst allt som finns inom detta område...
Rapporten kommer här för den intresserade...

https://data.riksdagen.se/fil/46015607-02B4-40D4-97F4-AF7857524B1B

Den granskningen ovan påminner om allt annat det här landets inkompetenta politiker och "utredare" tar tag i.
Jag citerar ifrån den rapporten (lusläste vissa delar bara)

Riksdagen har vid ett flertal tillfällen uttryckt målsättningen att antalet svårt skuldsatta personer ska minska.
De senaste åren har en rad åtgärder genomförts som syftat till att uppfylla den målsättningen. Utvecklingen de senaste fem åren visar en ökning med över 3 000 svårt skuldsatta individer.

Well - Bra jobbat. Precis som man skulle få tågen att bli bättre så blev dom sämre, arbetsförmedligen skulle bli bättre - Blev sämre. Man skulle integrera flera - Aldrig fler har så många utrikesfödda varit arbetslösa.

Sveriges riksdag och dess politiker lever så långt ifårn verkligheten som många utav oss befinner oss i att dom inte har en jävla aning om hur dom ska lösa samhällets stora problem. Dom ser bara till sin egen trädgård. Inte undra på att politikerföraktet ökar för var dag.

Sveriges riksdag och dess politiker lever så långt ifårn verkligheten som många utav oss befinner oss i att dom inte har en jävla aning om hur dom ska lösa samhällets stora problem. Dom ser bara till sin egen trädgård. Inte undra på att politikerföraktet ökar för var dag.

Ja, finns det någon här som känner någon lokalpolitiker som vi kan involvera?

Ardalan Shekarabi som är ansvarig för dessa frågor (civilminister) åkte jag tåg med ifrån Lund till Kalmar när jag pluggade där. Han berättade att hans främsta och första mål med att jobba med politik var att sätta stopp för dessa som skor sig på vanligt folk. Räntor och sjuka avgifter.
Vi ser ju hur det gick...

"Över 60 000 kronor i arvode, guldkort på SJ och övernattningslägenheter på attraktiva adresser. Riksdagsledamöterna tar beslut som påverkar din privatekonomi – men har samtidigt förmåner som många andra bara kan drömma om."

Hemskt. Jag fattar inte hur så stor del av befolkningen gång på gång ger förtroende till samma politiker och partier.

Lokalpolitikerna har ju inte mycket med det att göra, är inte en kommunal fråga.
Men den riksdagsledamot du har närmast dig är ju bara att ringa.

Ett följdproblem som skulle uppstå om man lättade på skuldsaneringsbestämmelerna ännu mer är att möjligheterna att låna utan säkerhet skulle minska ordentligt, bankerna skulle inte våga låna ut in blanco om det hela tiden hänger i luften med skuldsanering och avskrivning av stora fordringar. Folk som inte har perfekt kreditvärdighet skulle få det riktigt kämpigt och en endaste anmärkning skulle med säkerhet innebära nejnejnejnej..

Det skulle i sig ge konsekvenser i samhället i stort då väldigt mycket handlas på någon form av kredit, klarna, ikeakort, olika kreditkort, mindre blancolån för inköp av kök eller andra renoveringar osv osv.

Problemet har funnits eller finns i något land, nu minns jag inte vilket, där man när man ville bara beställde skuldsanering och dessutom kunde göra det gång på gång, där blev det i princip omöjligt att låna utan säkerhet.

Bolån, billån, värdepapperskrediter skulle inte påverkas.

Hej undrar hur funkar det med att skuldsaneringsbeloppet går det att betala dubbelt månaden om man verkligen behöver hela lön i januari ?

Hej undrar hur funkar det med att skuldsaneringsbeloppet går det att betala dubbelt månaden om man verkligen behöver hela lön i januari ?

Nej, man ska betala enligt betalplanen. Man får se det som att det ingår att lära sig betala enligt plan och i tid i rehabilitering av ens ekonomi :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp