Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För mig skulle de handla om ca 3 månader eftersom bilen ska återlämnas i juli. 1995kr x 3 x 30% = 1795kr överkomligt :)

Vore väll litta märkligt om man går ut & leasar en bil och bara månader därefter söker skuldsanering... eller?!
...men sen å andra sidan - mycket ska man höra innan öronen ramlar av... 😎

Vissa tycker så. Andra att det är inga konstigheter..

Förlåt men det förstod inte jag hur du menade? Är inte så påläst ännu om detta

Jag har skrivit om den processen flera gånger på forumet, du får använda sökfunktionen och läsa något av de gamla inläggen :)

I samband med utredning om inkomst/tillgång så tittar man på vad som finns i ens ägo. Vid större skulder så värderas huset och finns det ett övervärde på huset så kan det säljas på exekutiv auktion.
Halvrätt och en del saknas.
Man bedömer och utreder vad övervärdet är. Sedan kan det utmätas och efter utmätningen värderas den
Bra att du var mer tydlig. -:)

Kort och gott Pandis så är inte löneutmätning en frisedel att slippa få egendom utmätt. Finns det en bostad som kan generera pengar så kan den tyvärr bli såld.

Kort och gott Pandis så är inte löneutmätning en frisedel att slippa få egendom utmätt. Finns det en bostad som kan generera pengar så kan den tyvärr bli såld.

Rätt.
Motsatsen är faktiskt möjlig också.

Du menar att bostaden tas före löneutmätning ?

Ja, eller helt utan löneutmätning även om utrymme finns.
Inte så ofta.

Exempel, 500k i skuld, löneutmätningen ger 3k i månaden, bostaden har övervärde på 1 miljon.
Då kan det bli så

Vid skuldsanering får man ej ha Leasingbil kvar då?
Vi behöver bilen och eftersom allt är kaos nu i ekonomin och obetalda räkningar på hög så känns det som enda utvägen!
Men bilen är viktig för min man att ta sig till jobbet

Ibland fastnar morgon kaffet i strupen, för idag finner jag en ekonomichef i listan om ”inledande skuldsanering”. En ekonomichef som flertalet tillfällen har varit min motståndare vid förhandlingsbordet gällande ett hyresavtal...
En hårdhudad kvinna som har varit svår att bemästra...
Det enda jag vet om hennes privatliv är att hon genomgick en tung skiljsmässa för några år sedan. Kanske är det en anledning till att hon sitter där hon sitter idag :(
Jag sprang på henne så sent som förra veckan. Fortfarande en tuff kvinna och som bär sitt huvud högt!
Man blir dock än en gång varse om hur mycket som kan dölja sig bakom ”fasaden” hos gemene person... :(

Avslutningsvis, så vill jag önska Er en riktigt GOD JUL ! Hoppas Ni alla får ett par dagar för vila, reflektion & inte minst, för återhämtning! ❤️
Snart är det nytt år - då kör vi, så de ryker igen... :)
Där ser man alla kan hamna illa!
Har tänkt på många av vänner man har på Facebook dom köper fina hus med pool nya bilar, dyra utlandsresor och lägger ut Bilder undrar hur många av dom som snart är i skuldfällan!
Speciellt när man vet att deras löner inte är så jättehöga men fint o lyxigt ska det vara!

Vid skuldsanering får man ej ha Leasingbil kvar då?
Vi behöver bilen och eftersom allt är kaos nu i ekonomin och obetalda räkningar på hög så känns det som enda utvägen!
Men bilen är viktig för min man att ta sig till jobbet

Halloj Syrran!
Jag sitter i samma situation. Har själv en privatleasad bil. Den billigaste som finns på marknaden. Det är jag som lyft detta ämne då jag har läst inne på ”Fattiga Riddare” att flertalet har fått avslag på sin skuldsanering med motiveringen att dom just haft en leasingbil alternativt en tjänstebil.
Man har då fallit på skälighetsbedömningen. Dom anser att genom att ha denna kostnad, så har man inte gjort vad man kunnat för att minska sin skuldbörda.
Jag är tvingad i min nuvarande tjänst att ha tillgång till en pålitlig bil. Andra har tjänstebilar. Dyrt! Jag valde istället att leasa den billigaste bilen som finns på marknaden. Jag skrev även i min ansökan att bilen inte har belastat min privatekonomi då milersättningen jag erhåller i tjänsten har tagit kostnaden för bilen och att det kan verifieras via mina lönespecifikationer.
Vi får se om detta håller, men som sagt, att inneha personalbil/tjänstebil/privatleasad bil ses generellt inte med blida ögon av KF.
Sen är det kanske skillnad på vad det är för bil man har... Månadskostnaden kan ju vara allt mellan 2000kr-6000kr beroende på val av bil...

Ibland fastnar morgon kaffet i strupen, för idag finner jag en ekonomichef i listan om ”inledande skuldsanering”. En ekonomichef som flertalet tillfällen har varit min motståndare vid förhandlingsbordet gällande ett hyresavtal...
En hårdhudad kvinna som har varit svår att bemästra...
Det enda jag vet om hennes privatliv är att hon genomgick en tung skiljsmässa för några år sedan. Kanske är det en anledning till att hon sitter där hon sitter idag :(
Jag sprang på henne så sent som förra veckan. Fortfarande en tuff kvinna och som bär sitt huvud högt!
Man blir dock än en gång varse om hur mycket som kan dölja sig bakom ”fasaden” hos gemene person... :(

Avslutningsvis, så vill jag önska Er en riktigt GOD JUL ! Hoppas Ni alla får ett par dagar för vila, reflektion & inte minst, för återhämtning! ❤️
Snart är det nytt år - då kör vi, så de ryker igen... :)

Det finns motsvarande hos verkställighet, läkare, politiker, kommunchefer, präster.. kan gå dåligt för alla.

Vi har våran leasingbil de klart du få ha den men du få betala på de du ska leva för så de är tufft dom räkna inte me den summan

Vi har våran leasingbil de klart du få ha den men du få betala på de du ska leva för så de är tufft dom räkna inte me den summan

...men om inte jag missminner mig, så står den ”reggad” på Din man och inte på Dig...eller?! 😳
Det är i skuldsanerings sammanhang, det kan generera avslag. Läs mitt inlägg här ovanför.

I leasingavtalet brukar det framgå att avtalet upphör omedelbart om skuldsanering inleds.

I leasingavtalet brukar det framgå att avtalet upphör omedelbart om skuldsanering inleds.
Har också hört det och då blir det kostanden för avbrutet avtal konstigt att dom gör så om man fortfarande betalar nu blev det ett dilemma min man behöver bilen för att kunna jobba

Nån som har nått tips hur man ska göra inför en ev skuldsanering och behöver bil i jobbet?

Men vid löneutmätning går det bra! Skuldsanering är det bästa för oss men vi behöver bilen avbryts avtalet redan vid inledande? Nu har man verkligen ställt till det ingen bil blir det ännu värre den är viktig för min man i jobbet

När man fyller i skuldsanering ansökan, på bostad då skrev jag vad vårt var värderat till inte taxeringsvärdet. Vilket ska egentligen vara ifyllt där? Tänker om jag skrev fel,hittar ändå kf rätt taxeringsvärde om det var det som dom ville ha?

När man fyller i skuldsanering ansökan, på bostad då skrev jag vad vårt var värderat till inte taxeringsvärdet. Vilket ska egentligen vara ifyllt där? Tänker om jag skrev fel,hittar ändå kf rätt taxeringsvärde om det var det som dom ville ha?
De lär hitta de uppgifter de vill hitta. -:)

Halloj Syrran!
Jag sitter i samma situation. Har själv en privatleasad bil. Den billigaste som finns på marknaden. Det är jag som lyft detta ämne då jag har läst inne på ”Fattiga Riddare” att flertalet har fått avslag på sin skuldsanering med motiveringen att dom just haft en leasingbil alternativt en tjänstebil.
Man har då fallit på skälighetsbedömningen. Dom anser att genom att ha denna kostnad, så har man inte gjort vad man kunnat för att minska sin skuldbörda.
Jag är tvingad i min nuvarande tjänst att ha tillgång till en pålitlig bil. Andra har tjänstebilar. Dyrt! Jag valde istället att leasa den billigaste bilen som finns på marknaden. Jag skrev även i min ansökan att bilen inte har belastat min privatekonomi då milersättningen jag erhåller i tjänsten har tagit kostnaden för bilen och att det kan verifieras via mina lönespecifikationer.
Vi får se om detta håller, men som sagt, att inneha personalbil/tjänstebil/privatleasad bil ses generellt inte med blida ögon av KF.
Sen är det kanske skillnad på vad det är för bil man har... Månadskostnaden kan ju vara allt mellan 2000kr-6000kr beroende på val av bil...
Ja och vi betalar 4000kr i månaden på leasing utan bil har min man svårt att jobba ett riktigt dilemma och då blir det ännu värre att betala räkningar får ta kontakt med konsument rådgivare för jag orkar inte bolla o trixa längre varje månad tar på psyket

Men vid löneutmätning går det bra! Skuldsanering är det bästa för oss men vi behöver bilen avbryts avtalet redan vid inledande? Nu har man verkligen ställt till det ingen bil blir det ännu värre den är viktig för min man i jobbet

En tanke då jag ej har koll: Det finns ingen möjlighet att ordna en riktig skruttbil för under 20000? Blir troligen kostnad att hålla rullande men tänker om det kanske vore en lösning istället för leasa? Förstår så klart att det ändå är en stor summa om man är i en redan krånglig sits.

Nån som har nått tips hur man ska göra inför en ev skuldsanering och behöver bil i jobbet?

Bilar värd upp till ca 25k som behövs för att åka till jobbet utmäts inte, så köp en sådan

Ja enligt avtalen räcker det med ett inledande så hävs avtalet, bil ska åter och restskuld ska betalas, den kommer inte omfattas av skuldsaneringen eftersom skulden uppstår efter inledandet.

Ok! Vad är månadskostnaden? Används den i tjänsten? Får Din man milersättning?!
Bara det avdrag man gör vid deklarationen! Han jobbar 3 mil bort och inga bussar går behöver ta sig till jobbet o bil är ett måste för han ska kunna sköta jobbet jag jobbar i stan och behöver ej bil

Bilar värd upp till ca 25k som behövs för att åka till jobbet utmäts inte, så köp en sådan
Får satsa på det men det blir dyrt om leasing avtalet bryts kostar oss vi har nästan två år kvar på leasing avtalet usch va ont i magen jag får nu

Bara det avdrag man gör vid deklarationen! Han jobbar 3 mil bort och inga bussar går behöver ta sig till jobbet o bil är ett måste för han ska kunna sköta jobbet jag jobbar i stan och behöver ej bil
Månads kostnad dyr tyvärr 4000kr vi har den större Peugeot och GT så nu är verkligen allt skit

Ur peugots privatleasingavtal

13 - Förtida upphörande
1. Leasinggivaren äger rätt att utan förvarning säga upp
leasingavtalet om Leasingtagaren väsentligen bryter mot
sina skyldigheter enligt leasingavtalet, exempelvis om
1. Leasingtagaren underlåter att efter påminnelse med
åtta dagars frist betala förfallna leasingavgifter eller
andra belopp som Leasingtagaren är skyldig att
erlägga enligt detta avtal.
2. Leasingtagaren ställer in sina betalningar, försätts i
konkurs eller ansöker om skuldsanering eller
leasingbilen blir belagd med körförbud

Enligt avtalet behöver det inte ens inledas, själva ansökan räcker. Något sätt att bulkvis få veta vilka som sökt skuldsanering finns inte dock, så hur dom ska veta innan ev inledande är en gåta för mig.

Enligt avtalet behöver det inte ens inledas, själva ansökan räcker. Något sätt att bulkvis få veta vilka som sökt skuldsanering finns inte dock, så hur dom ska veta innan ev inledande är en gåta för mig.
Ja man undrar ju det! Så länge dom får sina pengar kanske har nån varningsklocka hos kronofogden som ringer! Men kört är det tyvärr!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp